واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران کارگردان «فرمول 13» در گفتگو با مهر:
فیلمهایی بسازیم که تخیل بچهها را تقویت کند/ دردسرهای شیمیدان و پسرش
ناصر رفایی کارگردان «فرمول 13» با اشاره به داستان فیلمش که درباره یک شیمیدان و پسرش است، تاکید کرد فیلمهای کودک و نوجوان باید به سمتی برود که تخیل بیننده را تقویت کند.
ناصر رفایی که با فیلم «فرمول 13» در جشنواره فیلم کودک حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه این اثر سال 86 نوشته شده و دلیل اصلی نگارش آن رسیدن به یک سینمای ایده آل برای کودک بود. فیلم «فرمول 13» با توجه به علایق کودکان و نوجوانان به فیلمهایی از جنس فرهنگی و داستانپرداز و حادثه ای ساخته شده است. وی ادامه داد: متاسفانه هرچند می گویند که ما سینمای ملی داریم اما فیلمهای تولیدی از این دست در سینمای ایران، تقلیدی از سینمای آن طرف است به همین دلیل فکر کردم بهتر است این گونه از سینما را ایرانیزه کنیم تا کودکان ما بتوانند قهرمانان این داستان ها را باور و با آنها همذاتپنداری کنند. کارگردان فیلم «امتحان» بیان کرد: زمانی که کودکان ما فیلمهایی مانند «مرد عنکبوتی» را می بینند تا زمانی که این قهرمان سینمایی لباس مرد عنکبوتی را به تن دارد او را درک می کنند اما به محض اینکه این لباس را از تن خود در می آورد و تبدیل به یک آدم ساده از جامعه خودش می شود، آن زمان است که نمی توانند او و حرکاتش را درک کنند چراکه نه زبان او را میفهمند و نه جامعه و یا دانشگاهی را که او می رود می شناسند، حتی غذایی را که او می خورد هم نمی شناسند. وی توضیح داد: این درحالی است که بچه های امریکایی این شخصیت را به خوبی می شناسند چرا که برگرفته از جامعه و فرهنگ خودشان است و به همین دلیل با او به خوبی همذاتپنداری می کنند. همین مساله سبب شد تا ما در فیلم «فرمول 13» از بستر سینمای آن ور آبی استفاده کرده و قصه های ایرانیزه شده و با فرهنگ ایرانی را جلوی دوربین ببریم. کارگردان فیلم «چتر سبز» گفت: نگارش «فرمول 13» سال ها پیش به اتمام رسیده و بارها از مسئولان وقت خواسته بودم که شرایطی برای ساخت این فیلم فراهم کنند، اما ساخت فیلم به بهانه هایی چون سنگین بودن هزینه تولید، تقلیدی بودن، نگاه به سینمای گیشه و ... به تعویق افتاد و مورد حمایت قرار نگرفت. خوشبختانه در این دوره گوش شنوا پیدا کردیم و با این طرح موافقت کردند. وی بیان کرد: در این فیلم سینمایی از تمام مولفه های سینمای حادثه ای استفاده شده و داستان یک شیمیدان ایرانی است که یک پسر 10 ساله دارد و این پسربچه در طول داستان با درهای مخفی روبرو شده و با نگاه پلیسی که دارد به دنبال حل معماهای مختلف است. در این فیلم بازیگرانی چون دانیال عبادی، لیلا زارع و المیرا ژیان فر بازی می کنند. کارگردان فیلم سینمایی «خانه امن است» در پاسخ به این که آیا این فیلم کاملا تقلیدی از فیلم هایی مانند «مرد عنکبوتی» و ... است، ادامه داد: نمی توان به این فیلم یک اثر تقلیدی گفت، همانطور که کلوز آپ در همه سینماها به عنوان یک تقلید به شمار نمی آید. حادثه حادثه است و در زندگی همه رخ می دهد. فیلم های حادثه ای نیز معمولا شباهت هایی به هم دارند. رفایی در پایان گفت: اگر می خواهیم به تخیل بچه ها احترام بگذاریم حتما نباید فیلم تخیلی بسازیم بلکه باید فیلمی بسازیم که به تخیل بچه ها پر و بال دهد. بسیاری از فیلم های فانتزی و تخیلی نمی تواند جوابگوی تخیل بچه ها باشد.
۱۳۹۳/۷/۱۴ - ۱۵:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]