تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820008899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محروميت بازارمسكن از درگاه آمار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: محروميت بازارمسكن از درگاه آمار
آمار و اطلاعات دقيق، مهم‌ترين ابزار براي سياست‌گذاري و تصميم‌گيري به شمار مي‌رود، اهميت مقوله آمار در مديريت و تصميم‌گيري به حدي است كه در دنياي كارشناسي عدم دسترسي به اطلاعات دقيق را مساوي با انحراف در تصميم‌گيري صحيح عنوان مي‌كنند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 
آمار و اطلاعات دقيق، مهم‌ترين ابزار براي سياست‌گذاري و تصميم‌گيري به شمار مي‌رود، اهميت مقوله آمار در مديريت و تصميم‌گيري به حدي است كه در دنياي كارشناسي عدم دسترسي به اطلاعات دقيق را مساوي با انحراف در تصميم‌گيري صحيح عنوان مي‌كنند. در اين ميان، از آنجايي كه در دنياي امروز تغييرات با سرعت بيشتري به‌وقوع مي‌پيوندد، از اين رو براي درك بهتر از «تغييرات» و «آينده» بالاجبار بايد به دنياي آمار و همچنين تحليل آن روي بياوريم. به عبارتي آينده‌نگري يكي از ابزارهاي بسيار مؤثر و مفيد در راستاي ياري به تصميم‌گيران و سياست‌گذاران است كه در مقياس قابل‌ملاحظه‌اي قابليت استفاده از علم آمار را دارد.
آمار و تحليل آن در دنياي امروز از طريق نرم‌افزارهاي پيشرفته و مدرن انجام مي‌گيرد، به طوري كه طي شبانه‌روز در بازار‌هايي كه هيچ خوابي براي آن در نظر گرفته نشده است و به اصطلاح به شكل 24 ساعت مشغول به فعاليت هستند، آمارها از طريق نرم‌افزارها تحولات بازار را گزارش مي‌كنند و از خلال اين تحولات چشم‌انداز بازار به خودي خود نيز ترسيم مي‌شود. اگرچه آمار و نرم‌افزارهاي آماري در كشور ايران نيز وجود دارد و توسط سياست‌گذاران و همچنين كاربران ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما دامنه نفوذ آمار و نرم‌افزارهاي آماري و تحليلي چندان قابل‌ملاحظه نيست و بي‌تعارف بايد مدعي شد كه عدم افزايش ضريب نفوذ آمار در كشور موجب شده انحراف در تصميم‌گيري‌ها قابل ملاحظه برآورد شود تا جايي كه برخي منتقدان تصميم‌گيري‌هاي مسئولان را تقريبي عنوان مي‌كنند.
در اين بين بايد مدعي شد كه در برخي بخش‌ها نيز مقوله آمار و نرم‌افزارهاي آماري ضريب نفوذ شايسته‌اي داشته است به طور مثال نگاهي به پورتال بازار بورس اوراق بهادار تهران بيانگر آن است كه تحولات لحظه به لحظه اين بازار به طور لحظه‌اي رصد مي‌شود و بر اين اساس سياست‌گذاران و همچنين سرمايه‌گذاران در اين بازار مي‌توانند به لطف آخرين اطلاعات، بهترين تصميم را در رابطه اقدام مد نظر خود در بازار اتخاذ كنند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه جامعه فعال در بازار سهام تقريباً بين 6 تا 7 ميليون نفر مي‌باشند، يعني تقريباً يك دهم از جمعيت 77ميليوني ايران جامعه هدف بازار سهام هستند. با اين حال مسئولان بازار سهام با هدف انعكاس تحولات بازار و همچنين توسعه گزارشي نرم‌افزارهاي متعددي را طراحي كرده‌اند تا اهالي بازار سهام بتوانند با تكيه بر آخرين تحولات بازار تصميم‌گيري كنند.
اگر‌چه ضريب نفوذ آمار و نرم‌افزارهاي آماري ضريب نفوذ شايسته‌اي در بخش بازار سهام داشته است اما متأسفانه بازار مسكن كشور با وجود فراگيري قابل‌ملاحظه آن هنوز از داشتن يك پورتال و سامانه اطلاع‌رساني با موضوع آخرين تحولات اين بازار محروم است و در حالي كه اين خلأ در ابتدا مورد انتقاد و توجه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي قرار داشت، اما رفته رفته پس از سكانداري وزارتخانه متبوعش اين مقوله از نظر وي پنهان شد.
در حالي حوزه مسكن از داشتن يك پورتال براي آنكه تحولات اين بخش را به روز گزارش كند، محروم است كه تقريباً 22 ميليون خانوار موجود در كشور به نوعي با بازار مسكن در ارتباط هستند به طوري كه سهم مسكن بر اساس گزارش مر كز آمار در شهريورماه سال 93 در سبد هزينه خانوار شهري 30درصد بوده است كه بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است. در پايان با توجه به اينكه برخي از آمارها از نقطه برابري نفوس و مسكن در كشور حكايت دارد، انتظار مي‌رود مسئولان امر با راه‌اندازي يك درگاه آماري مجزا براي انعكاس تحولات بازار مسكن در ابتدا وضعيت اين بازار را روشن و سپس تحولات روزانه آن را براي تنوير افكار عمومي گزارش كنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن