محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802933089
![نمایش مجدد: بهرام بیضایی از خوشبینی ساده انگارانه در فیلمفارسی عبور کرد/ تفاوت بافت بصری دو فیلم«عمو سیبیلو» و«سفر» refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
بهرام بیضایی از خوشبینی ساده انگارانه در فیلمفارسی عبور کرد/ تفاوت بافت بصری دو فیلم«عمو سیبیلو» و«سفر»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1392/12/17/IMG10330861.jpg)
فرهنگ و هنر > سینمای ایران حمید امجد در نشست «هنر و تجربه» :
بهرام بیضایی از خوشبینی ساده انگارانه در فیلمفارسی عبور کرد/ تفاوت بافت بصری دو فیلم«عمو سیبیلو» و«سفر»
حمید امجد نمایشنامه نویس معتقد است بهرام بیضایی برخلاف جریان رایج فیلمسازی در دهه 1340 که برپایه خوشبینی در فیلمفارسی استوار بود، از توجه به خوشبینی ساده انگارانه عبور کرد و در فیلم «سفر» نگاه خاص خود در روایت خوشبینیهای رایج را مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید امجد کارگردان تئاتر و سینما با بیان این مطلب در دومین برنامه از سلسله نشستهای گروه سینمایی«هنر و تجربه» که به نمایش دو فیلم «عمو سیبیلو» و «سفر» از آثار بهرام بیضایی اختصاص داشت، درباره این دو فیلم سینمایی گفت: دو فیلم«عمو سیبیلو» و «سفر» علی رغم فاصله ظاهری که نوع روایت دارند، اما از جهت لحن دارای مشترکاتی نیز هستند. به گونه ای که این دو فیلم میتوانستند اپیزودهای یک فیلم باشند. وی در ادامه افزود: فیلم «عمو سیبیلو» در سال 1349 به عنوان اولین تجربه سینمایی بهرام بیضایی ساخته شد. البته این کارگردان در همان زمان فیلمنامههای همزمان دیگری هم داشت اما فرصت تولید این فیلم در کانون به وجود آمده بود و در نهایت فیلم کوتاه «عمو سیبیلو» را ساخت. امجد در ادامه افزود: فیلم «عمو سیبیلو» از جهت ساختار و فرم پرداخت شخصیت اول فیلم یعنی «عمو سیبیلو» با گریم و فضاسازی خاصی منحصر به فرد شده است به این معنا که شخصیت اول فیلم با بازی صادق بهرامی شبیه به کاریکاتور و کارتون است که این نوع بازی سازی متعلق به دورهای خاص از سینما است. ناگفته نماند که این فیلم کوتاه 28 دقیقهای به سینمای صامت طعنه میزند. این پژوهشگر تئاتر در ادامه صحبتهای خود به نقش تیم تولید در فیلم «عمو سیبیلو» اشاره کرد و گفت: تیم تولید در این فیلم سینمایی از جمله هنرمندان خوب و صاحب نام در حرفههای خود هستند. نعمت حقیقی فیلمبردار، عباس گنجوی تدوینگر، اسفندیار منفرد زاده آهنگساز از جمله هنرمندانی هستند که در این فیلم بیضایی را همراهی کردند و البته از جهت قاب و زیباییهای بصری که «عمو سیبیلو» دارد نمیتوان گفت که به طور مطلق فیلم کارگردان است. وی متذکر شد: شاید به همین دلیل است که بیضایی در فیلم «سفر» با تیم کاملا متفاوت از «عمو سیبیلو» کار کرده است. البته ناگفته نماند که بهرام بیضایی بین این دو، فیلم سینمایی«رگبار» را نیز کارگردانی کرده است. بازیگر فیلم سینمایی «مسافران» بهرام بیضایی در ادامه صحبتهای خود به بافت بصری دو فیلم «عمو سیبیلو» و «سفر» اشاره کرد و گفت: بافت بصری فیلم سینمایی«عمو سیبیلو» با فیلم «سفر» بسیار متفاوت است. به این معنا که در فیلم «سفر» تصاویر آمیزهای از مستند همراه با زیبایی شناسی به عنوان نمونه گورستان ارابهها و یا کارگاه درب سازی که فصل فرار کودکان در این فضا می گذرد مختص به نوعی نگاه و زیبایی شناسی بیضایی است. وی در ادامه افزود: در آوردن صحنههای ازدحام بازار و رفت و آمد مکرر کودکان از لابهلای جمعیت بازار نشانه دیگر از زیبایی شناسی بیضایی است. در واقع به لحاظ بصری چیدمان صحنه به گونه ای طراحی شده که جهانی به نظر می آید اما در عین حال خصوصیت ایرانی بودن خود را حفظ کرده است. کارگردان فیلم سینمایی«آزمایشگاه» در ادامه صحبت های خود به نگاه بیضایی به تهران دهه 40 اشاره کرد و گفت: به احتمال زیاد بهرام بیضایی خیال نداشته درباره تهران فیلم بسازد اما سرنوشت تهران در این دو فیلم به نوعی نمایش داده می شود که انگار فیلمساز چنین هدفی را داشته است. به این معنا که در فیلم«عمو سیبیلو» بیابان پهناور و یک خانه وسط این خشکی زمین دیده می شود اما در فیلم «سفر» در گشت و گذار کودکان تماشاگر به برج های بلند تهران که تازه تازه ساخته شده بود می رسد. امجد ادامه داد: ضمن اینکه فیلم «سفر» پاسخی به نوعی خوشبینی رایج در سینمای فیلمفارسی دهه 40 است. به این معنا که در دهه 40 فیلمها عموما با مضمون فقر و ثروت و عنصر همخوانی بین این دو پدیده ساخته می شد. به این معنا که اگر کودکی در فقر بود حتما پدر و مادر گمشده ای داشت که اتفاقا بسیار هم ثروتمند بودند و در انتظار فرزند تا او را از گرفتاری فقر رها کنند. این نمایشنامه نویس تصریح کرد: اما بیضایی معادلات این خوشبینی فیلمفارسی را در فیلم «سفر» برهم زد و بیننده شاهد است که پسر وقتی به مرد و زنی که گمان می کند خانواده او است می رسد با در بسته مواجه می شود و آدم های پولدار و ثروتمند دست پسرک فقیر را نمی گیرند و توجه بیضایی به این عنصر یعنی شکستن خوشبینی فیلمفارسی. امجد در پایان متذکر شد: در واقع بهرام بیضایی در فیلم «سفر» از خوشبینی ساده انگارانه عبور کرد و نگاه خاص خود در روایت خوشبینی ها را مطرح کرد.
۱۳۹۳/۷/۳ - ۱۱:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
اکران دو فیلم از بهرام بیضایی در تهران / بعد از سالها خاطره «سفر» و «عمو سیبیلو» زنده می
اکران دو فیلم از بهرام بیضایی در تهران بعد از سالها خاطره سفر و عمو سیبیلو زنده میشود فرهنگ > سینما - دومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلمهای سفر و عموسیبیلو ساختههای خاطرهانگیز بهرام بیضایی معرفی و افتتاح میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پردیساکران دو فیلم از بهرام بیضایی در تهران / بعد از سالها خاطره «سفر» و «عمو سیبیلو» زنده میشود
اکران دو فیلم از بهرام بیضایی در تهران بعد از سالها خاطره سفر و عمو سیبیلو زنده میشود دومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلمهای سفر و عموسیبیلو ساختههای خاطرهانگیز بهرام بیضایی معرفی و افتتاح میشود به گزارش نامه نیوز پردیس 12 سالنه کوروش یکی از سالنهای خود راآخرین آمار فروش فیلمهای روی پرده عبور «شهر موشها2» از گیشه 5 میلیاردی/شروع خوب «آرایش غلیظ
آخرین آمار فروش فیلمهای روی پردهعبور شهر موشها2 از گیشه 5 میلیاردی شروع خوب آرایش غلیظ با 50 میلیون تومانفیلم سینمایی شهر موشها2 ساخته مرضیه برومند طی روند فروش سعودی خود توانست گیشه 5 میلیاردی را به خود اختصاص دهد و آرایش غلیظ حمید نعمت الله هم در آغازی خوب به طی 2 روز به فرتفاوت ظاهر بازیگران زن از فیلم تا واقعیت
تفاوت ظاهر بازیگران زن از فیلم تا واقعیت   وقتی مروری به نحوه انتخاب بازیگران فیلم های تلویزیونی می کنیم بدون شک پی آمد دیدن دو چهره متفاوت در تلویزیون که میلیون ها ایرانی آن را می بینند وممکن است الگوی فرزندان بی گناه ایران اسلامی شوند ودر خارج از فیلم وبهرام رادان و میترا حجاز مخاطبان را به سینما کشاندند / «شهرموشها» همچنان پرفروشترین فیلم اکران است
بهرام رادان و میترا حجاز مخاطبان را به سینما کشاندند شهرموشها همچنان پرفروشترین فیلم اکران است فرهنگ > سینما - سینماهای تهران از چهارشنبه گذشته شاهد اکران چهار فیلم جدید هستد فیلمهایی در حال و هوایی متفاوت از کمدی رمانتیک آتشبس2 تا دنیای عجیب آرایش غلیظ«باشو غریبه کوچک» اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است / گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی
باشو غریبه کوچک اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی ابراهیم فروزش معتقد است نگاه انسانی تم مشترک تمامی فیلمهای بهرام بیضایی است و به جایگاه ویژه آثار او در سینمای ایران تاکید دارد به گزارش نامه نیوز بهانه گفت و گو با ابراهیم فروزشگزارش فارس از حضور ابراهیم حاتمی کیا و حرف های متفاوتش در «هفت» فیلم فاخر در مملکت ما به یک متلک تبد
گزارش فارس از حضور ابراهیم حاتمی کیا و حرف های متفاوتش در هفتفیلم فاخر در مملکت ما به یک متلک تبدیل شده است امثال ما در این مملکت اقلیت هستیمحاتمیکیا در برنامه هفت گفت الان فیلم فاخر در مملکت ما به متلک تبدیل شده است که اگر ما فیلمی میسازیم که فاخر است تعبیر متلک پیدا کرده استمستندی درباره فیلمفارسیِ سینمای ایران
مستندی درباره فیلمفارسیِ سینمای ایران فیلم مستند رژیستور عقب مخاطب می گردد ساخته سیدوحید حسینی که درباره فیلمفارسی در سینمای پیش از انقلاب و پس از انقلاب است عصر امروز یکشنبه 23 شهریور در سالن سینما حقیقتِ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درخواهد آمد آفتاب- سرویس ففیلم: جلب توجه یک دختر به شیوهای متفاوت!
فیلم جلب توجه یک دختر به شیوهای متفاوت نقاشی صورت دختر با روشی عجیبدر صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه دانلود کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید لینک تاریخ انتشار ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۸با نمایش دو فیلم از بیضایی دومین سالن «هنر و تجربه» در سینما کوروش افتتاح میشود
با نمایش دو فیلم از بیضاییدومین سالن هنر و تجربه در سینما کوروش افتتاح میشوددومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلمهای سفر و عموسیبیلو ساختههای خاطره انگیز بهرام بیضایی معرفی و افتتاح می شود به گزارش خبرگزاری فارس دومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلمهای سفر و عموسیبیبهرام رادان و میترا حجاز مخاطبان را به سینما کشاندند / «شهرموشها» همچنان پرفروشترین فیلم اکران است
بهرام رادان و میترا حجاز مخاطبان را به سینما کشاندند شهرموشها همچنان پرفروشترین فیلم اکران است سینماهای تهران از چهارشنبه گذشته شاهد اکران چهار فیلم جدید هستد فیلمهایی در حال و هوایی متفاوت از کمدی رمانتیک آتشبس2 تا دنیای عجیب آرایش غلیظ به گزارش نامه نیوز شهرموشمشروح گفتوگوی فارس با حجتالله ایوبی در پایان حضور یکسالهاش در سینما قرار نیست نظر سازمان سینمایی با اصناف ی
مشروح گفتوگوی فارس با حجتالله ایوبی در پایان حضور یکسالهاش در سینماقرار نیست نظر سازمان سینمایی با اصناف یکی باشد عبور از خط قرمز یعنی عدم نمایش فیلمحجتالله ایوبی در گفتوگو با فارس گفت چنانچه فیلمسازی به هر دلیلی در فیلمش از خط قرمزهای جامعه عبور کند یعنی فیلمش قابل نمایششهروندان نباید از کنار ناهنجاری ها بی تفاوت عبور کنند
شهردار شیراز در مراسم کلنگ زنی پروژه های خیرساز شهروندان نباید از کنار ناهنجاری ها بی تفاوت عبور کنند خبرگزاری پانا شهردار شیراز گفت توفیق انجام امور خیر در تمامی دوران زندگی به خصوص جوانی چنان با ارزش است که نصیب هر بنده ای نمی شود و امروز بسیار خوشحالم که نیکوکاران جوانی را«باشو غریبه کوچک» اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است / گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی
باشو غریبه کوچک اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی فرهنگ > سینما - ابراهیم فروزش معتقد است نگاه انسانی تم مشترک تمامی فیلمهای بهرام بیضایی است و به جایگاه ویژه آثار او در سینمای ایران تاکید دارد گروه فرهنگ و هنر بهانهکارگردان مطرح بوشهری خواستار شد حمایت شورا و شهرداری برای ساخت فیلم سینمایی با محوریت بافت قدیم بوشهر
کارگردان مطرح بوشهری خواستار شدحمایت شورا و شهرداری برای ساخت فیلم سینمایی با محوریت بافت قدیم بوشهرکارگردان مطرح بوشهری خواستار حمایت مالی شورا و شهرداری بوشهر برای ساخت فیلم سینمایی با موضوع بافت قدیم بوشهر شد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر رامتین بالف صبح امروز در نشست شوراگریم متفاوت نقی و ارسطو در فیلم «ایران برگر»/ عکس
گریم متفاوت نقی و ارسطو در فیلم ایران برگر عکس تاریخ انتشار پنج شنبه 20 شهریور 1393 ساعت 07 15 | شماره خبر 1640019547532521878 تعداد بازید 1 محسن تنابنده و احمد مهرانفر که در نقش های نقی و ارسطو در سریال پایتخت خوش درخشیدند در فیلم کمدی ایران برگر دوباره با یکدیگر همبازعبور اتوبوس مدرسه از میان سیل هولناک / فیلم
عبور اتوبوس مدرسه از میان سیل هولناک فیلم به این مطلب امتیاز دهید جام نیوز برای دیدن ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید ۱۹ ۰۶ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۶-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها