واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: انتخابات ریاست جمهوری ایران چه ربطی به بازی تاجوتخت دارد؟!
نقد اساسی از این منظر وارد است که اگر این موسیقیها بلااشکال است، چرا در ایران مجوز نگرفته و یا مجوز نمیگیرد و اگر غیرمجاز است، چرا با کاور کردن و یا به نوعی سرقت ملودی، به عنوان موسیقی مجاز از رادیو و تلویزیون پخش میشود. از سوی دیگر، این موسیقیها گاهی لزوماً فاقد اشکال نیستند و کپی آنها با نقدِ مشروعیت همراه نیست، بلکه کارکرد اشتباهی پیدا میکنند
کد خبر: ۴۳۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸ - 23 September 2014
مجموعه موسیقیهای مورد استفاده در رادیو و تلویزیون کشورمان در چند سال اخیر علاوه بر کپی مکرر از موسیقیهای ظاهراً غیرمجازی، با خطاهای فاحشی در انتخاب موسیقیهای متن فیلمهای آمریکایی برای رویدادهای مهم کشورمان همراه شده که با توجه به وجود ذهنیت نسبت به این موسیقیها برای بخشی از مخاطبان ایرانی، استمرار این وضعیت نگران کننده است.
به گزارش «تابناک»، تولید موسیقی در کشورمان علیرغم همه تلاشها نسبت به دیگر کشورها به ویژه کشورهای صاحب هنر-صنعتهای موسیقی، سینما و تلویزیون بسیار اندک است و بنابراین بخش وسیعی از موسیقیهایی که در کشورمان در قالب مستند و حتی فیلمهای سینمایی استفاده میشود یا دقیقاً از آثار اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی نقل میشود و یا با کاور کردن و اندکی تغییرات در سازها، همان فضای موسیقی مورد استفاده قرار میگیرد.
صداوسیما نیز علیرغم برخورداری از مجموعهای که از سالهای دور تولید موسیقی برای این نهاد عظیم را برعهده دارد، در چند دهه اخیر هیچگاه محل خلق آثار جدی موسیقیاییِ گسترده نبوده و معدود آثار خلق شده در این حوزه نیز کفاف نیاز فراوان رسانه ملی را نمیداده و به همین دلیل در بسیاری از رویدادها و برنامههایی که نیاز به موسیقی بوده، از موسیقیهای تولید شده برای سریالها و فیلمهای آمریکایی و اروپایی و بعضاً موسیقیهای شرق آسیا استفاده شده است.
کاور کردن شیوه معمولی بودن که رو به فزونی نهاده و منجر به تغییر بسیاری از آهنگهای موسیقیهای لس آنجلسی -با حذف صدای خواننده- شده و حتی اخیراً در ده سالگی یکی از برنامههای پرمخاطب رادیویی، یکی از این موسیقیها عیناً با متن تازه اما با همان ریتم و فراز و فرود بازخوانی شده که شگفتی در پی داشت و البته صدای هم به جهت نقد این فضای جالب برنخواست.
نقد اساسی از این منظر وارد است که اگر این موسیقیها بلااشکال است، چرا در ایران مجوز نگرفته و یا مجوز نمیگیرد و اگر غیرمجاز است، چرا با کاور کردن و یا به نوعی سرقت ملودی، به عنوان موسیقی مجاز از رادیو و تلویزیون پخش میشود و مشخصاً مرز مشروع بودن موسیقی در تلویزیون و رادیو کجاست و چرا این مرز در رادیو وسیعتر است، در شبکههای فارسی زبان برای ایرانیان خارج اندکی کمتر و در شبکههای اصلی، دایره محدودتری را شامل میشود؟ آیا این مرز با توجه به حساسیتها، بسط مییابد؟
از سوی دیگر، این موسیقیها گاهی لزوماً فاقد اشکال نیستند و کپی آنها با نقدِ مشروعیت همراه نیست، بلکه کارکرد اشتباهی پیدا میکنند، به عنوان مثال موسیقی فیلم «مرثیهای برای یک رویا / Requiem for a Dream» که توسط کلینت منسل برای این فیلم مهم دارن آرنفوسکی ساخته شده و به وضوح یک تراژدی را روایت میکند و نیاز به فهم عمیق موسیقی برای درک تراژیک بودنش نیست، در هفتههای اخیر به طور مکرر بر روی تصاویر پیروزهای تیم ملی والیبال گذاشته شد و پخش شد که کاملاً بیمعنی بود.
این اتفاق به گونهای بدترین درباره مهمترین رویداد سیاسی کشور در دو سال گذشته نیز رخ داد و در مناسبتهایی دیگر نیز تکرار شد و آن هم استفاده از موسیقی سریال «بازی تاج و تخت / Game of Thrones» برای مناظرهها و حساسترین بخشهای انتخابات ریاست جمهوری بود که با توجه به محتوای این سریال، به نوعی توهین به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بود، چرا که برای بخشی از مردم که ممکن است این سریال را دیده باشند، کارکرد این موسیقی بر روی انتخابات ریاست جمهوری کشورمان تامل برانگیز خواهد بود.
البته احتمال اینکه تعمدی در این چینشهای موسیقیایی وجود داشته باشد، بسیار بعید است اما به هر حال این اشتباهات سهوی با توجه به تاثیر عمیق موسیقی، قابل پذیرش نیست و تصور میشود در این زمینه نیاز به استفاده بیشتر از متخصصین در حوزه موسیقی برای رادیو و تلویزیون مشهود است و از این دغدغه پراهمیتتر، ضرورت تولید وسیع و باکیفیت موسیقی در صداوسیما است؛ اتفاقی که اگر به خوبی مدیریت میشد، تلویزیون با سی سال تولید موسیقی، احتیاج به موسیقی فیلمهای خارجی نداشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]