تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820114279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود به حریم خصوصی افراد و افشای آن روا نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: ورود به حریم خصوصی افراد و افشای آن روا نیست قم - ایرنا- رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما می توانیم فعل، وضعیت و فکر شخص را جزو حریم خصوصی درنظر بگیریم که ورود به این حریم و یا افشای یکی از آنها روا نیست.


به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی یکشنبه شب در نشستی پیرامون اهمیت حفظ حریم خصوصی در قم افزود: حریم خصوصی در اسلام زیرساخت جدی و اغماض ناپذیر برای "معنویت"، "تربیت" و "جامعه سازی" است.
وی ادامه داد: لازم است حوزه های علمیه تا دیر نشده است به سمت "موضوع شناسی حریم خصوصی" و "معیار شناسی تجاوز به آن" و "محدوده این تجاوز" و "تطبیق آن بر فضای مجازی یعنی، مصداق شناسی تجاوز الکترونیکی" به پیش برود.
وی گفت: هر امر پوشیده نگه داشته شده شخصی، حاکی از علاقه نوعی شخص به پنهانی بودن آن است به همین دلیل نباید به دنبال احراز علاقه شخصی وی به مستور بودن آن بود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر احراز نکنیم فرد خواهان مخفی نگه داشتن امری است یا نه، آیا مکشوف کردن آن یا رفتن به سمت کشف آن تجاوز به حریم خصوصی تلقی می شود، گفت: هر امر پوشیده نگه داشته شده ای به صورت نوعی حاکی از علاقه شخص به مستور بودن آن است؛ چه آن که پوشیده داشتن آن یک امر عقلایی و عرفی است، به همین دلیل نباید به دنبال احراز میل شخص او به اخفاء آن بود.
مبلغی گفت: با این بیان، معیاری برای حریم خصوصی پیدا می شود و آن اینکه، نفس رصد کردن و رفتن به سمت امور نامکشوف، تجاوز به حریم خصوصی تلقی می شود؛ چون فرد را در معرض مسائلی قرار می دهد که مستور نگه داشتن آن برای صاحب حریم، مطلوب و مورد درخواست و علاقه او است.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سوال که آیا حریم خصوصی نسبی داریم ؟ گفت: مقصود از حریم خصوصی نسبی امور مربوط به یک فرد است که به دلایلی برای افرادی از جامعه مکشوف شده است؛ اصولاً مکشوف شدن امور مربوط به حریم خصوصی برای عده ای نمی تواند مجوز تجاوز به این حریم باشد؛ چون این تجاوز شما را از یک وضعیتی مطلع می کند که فرد خواهان مستور نگه داشتن آن است.
وی ادامه داد: طبعاً اگر هم برای عده ای مکشوف شده باشد، وی خواهان آن است که دامنه این انکشاف بیشتر نشود، ازاین رو در اینجا تجاوز به حریم خصوصی صدق می کند.
مبلغی یادآورشد: حریم خصوصی مطلق به معنای امر نامکشوف شده به صورت کامل است؛ یعنی کاملاً خصوصی است؛ به عبارتی وضعیت عینیت یافته آن خصوصی محض است، اگر این امر کاملا خصوصی برای عده ای مکشوف شد، از حالت خصوصی بودن خارج می شود؛ ولی برای شما که به سمت آن می روید، همچنان حریم خصوصی است؛ چون معیار خصوصی بودن نسبت به شما صادق است؛ در این صورت حریم خصوصی نسبی به حساب آید.
وی یادآورشد: در هر حال کوشش برای دستیابی به امور داخل در حریم خصوصی، تجاوز به این حریم است؛ چه برای برخی افراد انکشاف پیدا کرده یا نکرده باشد. به عبارتی حرمت تجاوز به حریم خصوصی براساس ادله خاص خود ثابت است و به هیچ وجه نمی توان از آن عبور کرد. ک/1
7401/ 550/


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن