تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820269560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانك‌ها علاقه‌اي به عقود مبادله‌اي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بانك‌ها علاقه‌اي به عقود مبادله‌اي ندارند
در حالي سيف و معاونانش همواره از افزايش سود عقود مبادله‌اي و ترويج آن اظهار خرسندي مي‌كنند كه بانك‌ها نه تنها علاقه‌اي به اجراي دستور رئيس كل ندارند بلكه درخواست مردم براي دريافت تسهيلات خرد با سود مصوب شوراي پول و اعتبار را به تمسخر مي‌گيرند.
در حالي سيف و معاونانش همواره از افزايش سود عقود مبادله‌اي و ترويج آن اظهار خرسندي مي‌كنند كه بانك‌ها نه تنها علاقه‌اي به اجراي دستور رئيس كل ندارند بلكه درخواست مردم براي دريافت تسهيلات خرد با سود مصوب شوراي پول و اعتبار را به تمسخر مي‌گيرند.
به گزارش ايسنا، بعد از اينكه در دولت قبل نرخ سود عقود مبادله به يكباره چند درصدي كاهش يافت و به متوسط 14 درصد رسيد، استفاده از اين عقود براي پرداخت تسهيلات بالاخص تسهيلات خرد نيز كمتر شد به طوري كه ديگر بانك‌ها اين ميزان سود را در مقايسه با سود سپرده‌اي كه مي‌پرداختند، منطقي ندانسته و كم‌كم با حذف عقود مبادله‌اي، عقود مشاركتي را در تمامي تسهيلات خود مورد استفاده قرار دادند.
اين در حالي است كه در ماه‌هاي اخير بانك مركزي بعد از ساماندهي سودهاي سپرده كه به طور عجيبي روز به روز تغيير كرده و بانك‌ها در رقابت مخربي نسبت به افزايش آن قرار گرفته بودند، تصميم به تنظيم سود تسهيلات گرفت و با تصويب شوراي پول و اعتبار سود عقود مبادله‌اي را به 22 درصد افزايش داد.
بر اين اساس در پي كاهش سود سپرده در روزشمار 10 درصد و يك ساله 22 درصد در ارديبهشت ماه سال جاري، نرخ سود تسهيلات در قالب عقود مبادله‌اي نيز به 22 درصد رسيد تا متناسب با حداكثر سود سپرده تنظيم شده باشد. اما درحالي كه حدود سه ماه از مصوبه شوراي پول و اعتبار مي‌گذرد و سيف فرداي همان روز بر لازم‌الاجرا بودن سود تسهيلات 22 درصد تأكيد كرده بود، شواهد نشان مي‌دهد با وجود اينكه بانك‌ها سود تسهيلات عقود مبادله‌اي خود را به 22 درصد افزايش داده‌اند اما تسهيلات خردي مانند وام كالا، خودرو و. . . با نرخ سود كمتر از 27 يا 28 درصد پرداخت نمي‌شود.
البته اين بدان معنا نيست كه بانك‌ها عقود مبادله‌اي را با سودهاي تا 28 يا 29 درصد مي‌پردازند بلكه بدان معناست كه اصلاً از عقود مبادله‌اي استفاده نمي‌كنند و فقط عقود مشاركتي را در دستور كار خود دارند. اين درحالي است كه رؤساي برخي شعب اعلام مي‌كنند كه اگر قرار باشد كه تسهيلات خود را در قالب عقود مبادله‌اي بپردازيم حتماً با سود 22 درصد مصوب شوراي پول و اعتبار است اما مسئله اينجاست كه به دلايل مختلف از جمله به صرفه نبودن سود 22 درصدي آن هم در مقابل سود سپرده 22 درصدي كه بهاي تمام شده آن به بيش از 25 درصد هم مي‌رسد منطقي براي ارائه تسهيلات با سود 22 درصد وجود نداشته و نخواهيم پرداخت.
اما برخي از مشتريان عنوان مي‌كنند كه براي دريافت وام كالا، بانك‌هاي بزرگ سود تسهيلات را 28 درصد اعلام كرده‌اند و در مقابل يادآوري مشتري مبني بر تصويب سود 22 درصد تسهيلات، گاهي با برخورد نامناسب مواجه شده و در مواردي هم بانك خاطي به مشتري گفته كه نه تنها شما بلكه همه مردم سود تسهيلات را با سود سپرده اشتباه مي‌گيرند چراكه سود سپرده به 22 درصد كاهش يافته است، حتي اين بانك‌ها عنوان مي‌كنند كه بانك مركزي دست ما را براي تعيين سود تسهيلات باز گذاشته و مي‌توانيم تعيين كنيم كه به چه تسهيلاتي چه ميزان سود و در قالب چه عقودي بپردازيم كه عمدتا مشاركتي است.
اينها اولين بانك‌هايي نيستند كه از اواخر خرداد كه سود عقود مبادله‌اي 22 درصد مصوب شده تاكنون به هر دليل و بهانه‌اي از اجراي آن طفره رفته و سر باز مي‌زنند اما مسئله اينجاست كه جداي از آنكه به نظر مي‌رسد هيچ اهميتي براي مصوبه شوراي پول و اعتباركه تمامي قوانين آن لازم‌الاجراست قائل نيستند براي فرار از درخواست به حق مشترياني كه سرمايه‌هاي اين بانك‌ها محسوب شده و تمام سودهاي كلان خود را از طريق سرمايه‌گذاري سپرده همين مشتريان به دست مي‌آورند رفتاري توهين آميز نسبت به آنها دارند.




تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن