تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799193475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ائتلاف منطقه ای آمریکا علیه داعش!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


ائتلاف منطقه ای آمریکا علیه داعش! وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - در حالیکه اوباما از راهبردش برای "تنبیه و تخریب" داعش سخن می گوید، امیدوار است که از نفرت گسترده ضد داعش در خاورمیانه به عنوان سرمایه استفاده کند. اما آقای اوباما در متقاعد کردن رهبرانی که نسبت به آمادگی کاخ سفید برای عملی کردن وعده های اخیر پیرامون عراق و سوریه تردید دارند با چالشی دلهره آور مواجه است. بنا بر شنیده ها، اوباما آماده بسط حملات هوایی آمریکا، که از ماه گذشته به توقف پیشروی معارضان سنی در عراق کمک کرده است، به سوریه می باشد. اما تحلیلگران می گویند که سابقه رفتار ناپایدار و توام با بی میلی آمریکا در قبال ورود به جنگ داخلی سوریه، متحدانش همچون ترکیه، اردن، قطر، و عربستان را، که همگی مخالف بشار اسد هستند، نگران و سردرگم کرده است.


پروفسور توبی داج، مدیر مرکز خاورمیانه در دانشکده اقتصاد لندن، می گوید:" وقتیکه با تصمیم گیران ارشد در ریاض وامان صحبت می کنید، دیدن سرخوردگی و بی اعتمادی عمیق آنان نسبت به دولت اوباما برایتان شوکه کننده است. به علاوه، این کشورها نه تنها، به طرق مختلف، از معارضان ضد اسد که آمریکا در پی نابودی آنان است حمایت کردند، بلکه از اسلامگراهایی که عامل پیدایش داعش و سایر گروههای جهادی که اکنون خارج از کنترل آنها هستند نیز پشتیبانی نمودند. چنین چیزی هر نوع ائتلاف به رهبری آمریکا را پیچیده می کند.
بازیگران منطقه ای به یاد دارند که اوباما چگونه اعلام کرد که اسد "باید برود" اما، با قطع و وصل مکرر حمایتش ازمخالفان میانه روی اسد، اقدام کمی برای تحقق آن داشت. آنها خصوصا" به اوت سال گذشته اشاره می کنند، هنگامیکه ارتش اسد علیه شهروندان سوری از سلاح شیمیایی استفاده نمود، رئیس جمهور آمریکا به تعهدش نسبت به خط قرمز صریح خودش پایبند نبود. در عوض، توافقی برای تحویل و انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه صورت گرفت که - در نظر پایتختهای خاورمیانه، حداقل - به قیمت از بین رفتن اعتبار آمریکا تمام شد.
چنین چیزی تشکیل ائتلاف توسط اوباما را با چالشی به دشواری دردسرهای پیشینیان وی در ربع قرن گذشته مواجه می کند . از زمانیکه جورج بوش پدرماهها وقت خود را صرف تشکیل لابی رهبران منطقه ای - حتی سوریه - به منظور بیرون راندن نیروهای صدام از کویت در سالهای 91-1990 کرد،.
پروفسور داج می گوید:" در مجموع، کل خاورمیانه عربی منطقه ای است که در حال رسیدن به وضعیتی است که در آن احساس فقدان و غیبت رهبری می شود. حال دوستان ما در کاخ سفید و دموکراتها در هر جایی جلو می پرند و می گویند،« نه، نه، ما غایب نیستیم. ما فقط داریم از تکرار اشتباهات جورج پوش پسر پرهیز میکنیم. ما مردم خسته از جنگ داریم.» من، در تمام سالهای سفرم به منطقه، متحدان آمریکا را اینچنین ناراحت و مضطرب ندیده ام."
مشورتهای دیپلماتیک
در حالیکه اوباما امشب(10 سپتامبر) قراراست که سخنرانی کند، مشورتهای دیپلماتیک هم اکنون در راه هستند. جان کری دیروز به بغداد، که دولت جدیدش دوشنبه شب پس از کناره گیری نوری مالکی تشکیل شد، رفت.سیاستهای شیعی نوری مالکی در جدا کردن قبایل سنی که نتیجتا" تا حدودی به حمایت از داعش روی آوردند نقش زیادی داشت. کری امروز(10 سپتامبر) به اردن خواهد رفت و فردا در ریاض در نشست امنیتی منطقه ای به منظور سازماندهی شرکای ائتلاف شرکت خواهد کرد.
در حالیکه متحدان عرب واشنگتن از گسترش بمبارانها به داخل سوریه استقبال می کنند، اما تغییر رژیم دمشق بیش ازمختل کردن کنترل داعش بر مناطق صعب و سنگلاخی شمال شرق سوریه در دستور کارشان قرار دارد.
سلمان شیخ، مدیر بروکینگز در دوحه قطر، می گوید:" اگر تصور بر این است که جنگ بر ضد داعش در سوریه جدای از نیاز مهمتری همچون تغییر اسد در سوریه است، در اینصورت تصور میکنم که ما حقیقتا شاهد شروع فروپاشی این ائتلاف خواهیم بود.
در حالیکه چنین چیزی ممکن است که هدف ثانویه کاخ سفید باشد، اما خیلیها در ائتلاف ضد داعش انتظار دارند که آمریکا همان راه حلی را که در قبال عراق و بر علیه داعش به کار برده است در قبال رژیم سوریه نیز اعمال کند.
سلمان شیخ می گوید:" حقیقتا" خشم زیادی نسبت به آمریکا و عملکرد و انگیزه هایش در سوریه در سه سال گذشته باقیست - اولین و مهمترین آن مربوط به خود سوریهاست. این خطر وجود دارد که اگر از مردم، خصوصا در سوریه، خواسته شود که انتخاب کنند، ممکن است تصمیم بگیرند و بگویند،« خب ما قصد جنگ با داعش و رها کردن اسد را نداریم، ترجیح می دهیم که کنار بکشیم»"
خطر عکس العمل
همانگونه که روسای جمهور آمریکا به کرات تجربه کرده اند، مداخلات نظامی در سرزمینهای عربی، حتی با پشتیبانی ائتلافهای منطقه ای، با خطرات سیاسی زیادی همراه است و ممکن است واکنشهای خشونت بارسریعی را به همراه داشته باشد. به این دلیل بازیگران مطمئنی همچون قطر و عربستان محتملا از شرط بندی اجتناب می کنند تا ببینند آمریکا چگونه ائتلاف و اهداف آن را مدیریت خواهد کرد. یک تقسیم کاری ممکن است صورت بگیرد بطوریکه اعضای عربِ ائتلاف، پشتیباتی لجستیک و غیره را فراهم کنند، اما از نقش نظامی فعال که بعضیها همچون قطردر لیبی برای ساقط کردن قذافی درسال 2011 ایفا کردند اجتناب کنند.
"ائتلاف هواداران" اشغال عراق که در سال 2003 توسط دولت جورج بوش تشکیل شد، اغلب به خاطر تعداد قشون کشی های نمادین اش که به معنای فراهم آوردن پوشش سیاسی بود مورد تمسخر قرار گرفت. پروفسور داج می گوید:" کری ممکن است یک ائتلاف بزرگ از نوع کولین پاولی را در ذهن داشته باشد، اما تصور نمیکنم چیز زیادی برای عرضه کردن داشته باشد.
منبع: کریستین ساینس مانیتور مورخ ده سپتامبر 2014.
نویسنده: اسکات پیترسون
مترجمین: حامد ضرغامی و نصرت الله تاجیک



جمعه 21 شهریور 1393 - 01:38:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن