تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802235652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه های مسکن مهر در انتظار تامین منابع ملی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پروژه های مسکن مهر در انتظار تامین منابع ملی تهران - ایرنا - تاخیر در پرداخت سهم آورده اعضای تعاونی ها و متقاضیان، عدم تعهد برخی پیمانکاران در تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر و فراهم نشدن انشعاب برخی از خدمات عمومی از جمله آب، برق، گاز و تلفن از عمده ترین مشکلات پروژه های مسکن مهر در کشور به شمار می آید.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، متوسط تسهیلات پرداختی بانکی به پروژه های مسکن مهر در حالی به بیش از 80 درصد رسیده که متقاضیان مسکن مهر در کشور تنها توانستند به طور متوسط حدود 50 درصد آورده های خود را به این پروژه ها تزریق کنند.
از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، هم اکنون متوسط پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر به بیش از 75 درصد رسیده است و دولت برای تکمیل پروژه های مسکن مهر نیز اعتباری را در نظر نگرفته است و تمام پروژه های مسکن مهر در سطح کشور باید از محل تسهیلات بانکی و آورده 100 درصدی متقاضیان تکمیل شود.
کمبود منابع مالی در بیشتر پروژه های مسکن مهر به حدی است که هم اکنون بسیاری از پیمانکاران پروژه های خود را تعطیل کرده اند و یا اینکه فعالیت ها در سطح بسیار اندکی در این پروژه ها جریان دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید چندی پیش در خصوص مشکلات کمبود منابع مالی مسکن مهر گفت: دولت برای ساخت و تکمیل مسکن مهر هیچ اعتباری را پیش بینی نکرده است و واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف تنها با استفاده از تسهیلات بانک مسکن و آورده متقاضیان تکمیل می شود.
محسن نریمان تصریح کرد: در صورتی که با جمع تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان مسکن مهر، واحدهای این پروژه ها تکمیل نشود در این صورت با افزایش تسهیلات بانکی از 25 به 30 میلیون تومان و همچنین افزایش و تکمیل میزان آورده متقاضیان، می توان به اتمام پروژه مسکن مهر در این شهرها امیدوار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: تنها وزارت راه و شهرسازی متولی مسکن مهر در کشور نیست، بلکه تمام وزارتخانه های ذیربط برای تکمیل خدمات عمومی و تامین حقوق شهروندی واحدهای مسکن مهر باید با یکدیگر همکاری کنند تا به موقع بتوانیم واحدهای متقاضیان را به آنان واگذار کنیم.
کمبود منابع مالی از یک طرف، تعطیل شدن بسیاری از پروژه ها و تامین خدمات عمومی این واحدها از سوی دیگر، سبب شده اخیرا مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل آورده متقاضیان که هم اکنون متوسط آن کمتر از 50 درصد است تلاش های زیادی را آغاز کنند.
در حالی کمبود منابع مالی باعث توقف پروژه های مسکن مهر شده که در مرحله نخست قرار بود با تسهیلات 25 میلیون تومانی بانک مسکن و آورده حدود 14 میلیون و 500 هزار تومان متقاضیان، واحدهای مسکن مهر تکمیل و به آنان که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند، تحویل شود.
با طولانی شدن روند تکمیل مسکن مهر و افزایش هزینه های مصالح ساختمانی و دستمزدها، مسئولان پروژه های مسکن مهر در نخستین اقدام حدود 30 درصد قیمت ها را افزایش دادند تا بتوانند به موقع این پروژه ها را به پایان برسانند.
با وجود اولین مرحله افزایش آورده متقاضیان، روند تکمیل ساخت و ساز مسکن مهر در کشور همچنان با مشکلات مالی دست به گریبان بود، ضمن اینکه دومین مرحله افزایش قیمت ها نیز که از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، نتوانست این مشکل عمده را برطرف کند.
از سوی دیگر در اقدامی جدید وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که با افزایش 30 درصدی قیمت های مسکن مهر (حدود 30 میلیون تومان)، افزایش آورده متقاضیان به بیش از 70 درصد و همچنین با افزایش تسهیلات 25 به 30 میلیون تومانی بانک مسکن، شاید بتوان این واحدها را به متقاضیان واگذار کرد.
با این حال دولت درصدد است تا پایان سال جاری بیشتر واحدهای مسکونی مسکن مهر را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند و سپس با تکمیل واحدهای باقی مانده در نهایت پرونده این پروژه بزرگ ملی که در افزایش تورم لجام گسیخته کشور نقش مهمی ایفا کرد، برای همیشه بسته شود.
در اقدامی دیگر برخی از پیمانکاران پروژه های مسکن مهر به متقاضیان اعلام کرده اند که برای تحویل واحدهای خود باید مبلغی دیگر پرداخت کنند این در حالی است که دریافت هرگونه پول اضافی از متقاضیان خارج از ضوابط قانونی غیر قانونی است و هیچ سازنده ای حق ندارد از متقاضیان پولی را مطالبه کند.
در این خصوص امید محمدی مدیرکل مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پیمانکاران و سازندگان مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر، حق ندارند از متقاضیان پولی بیشتری مطالبه کنند.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های ساخت و ساز در کشور، تنها سه دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مسکن مهر ابلاغ شده که همه دست اندرکاران مسکن مهر باید در افزایش قیمت های مسکن مهر به این دستورالعمل ها توجه کنند.
محمدی تصریح کرد: در تمام شهرهای زیر 25 هزار نفر سطح کشور هر تعداد واحد مسکونی که آماده شده و صاحبان آنها نیز آورده خود را تکمیل کرده اند به متقاضیان واگذار شده است.
این مقام مسئول با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز یادآور شد: بنیاد مسکن در مجموع 348 هزار و 130 واحد مسکونی مهر را در شهرهای زیر 25 هزار نفر آغاز کرده که از این تعداد تاکنون 248 هزار و 860 واحد مسکونی افتتاح و به متقاضیان واگذار شده است.
اگر تا مدتی پیش آماده نشدن واحدها طبق وعده قبلی و عدم واگذاری انشعابات آب، فاضلاب، گاز و دور بودن از مرکز شهر، از سوی متقاضیان به عنوان مهم ترین مشکلات مسکن مهر اعلام می شد، اما هم اکنون برخی از متقاضیان از افزایش آورده و اقساط وام خود گلایه دارند زیرا تعداد قابل توجهی از این متقاضیان، کسانی هستند که پیش از ابلاغ این افزایش قیمت ثبت نام کرده اند و اکنون در آستانه تحویل گرفتن واحدشان باید مبلغی اضافه تر علاوه بر اقساط بانکی واریز کنند.
گرچه مسئولان ذیربط افزایش قیمت مسکن مهر را فقط مربوط به ثبت نامی های جدید اعلام کرده اند اما گزارش ها حاکی از آن است که برخی از پیمانکاران به خاطر بالا رفتن قیمت مصالح، کار را طبق روال پیش نمی برند و پروژه مسکن مهر تعاونی ها نیز در شهرستان ها با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند.
از سوی دیگر برخی از تعاونی های مسکن مهر اعلام کرده اند که تکمیل داخل واحدها را به عهده خود متقاضیان گذاشته اند تا با سلیقه خود برخی از کارها مثل گچ کاری، کاشی کاری، سرامیک و کابینت را انجام دهند که این مساله نیز قیمت تمام شده مسکن مهر را بشدت برای متقاضیان افزایش می دهد.
افزایش مشکلات مربوط به تکمیل واحدهای مسکن مهر و توقف برخی از پروژه ها سبب شد قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور مسکن مهر به این موضوع واکنش نشان دهد. وی گفت که رئیس جمهور بیش از همه به تکمیل مسکن مهر و رفع مشکلات آن تاکید دارد و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص با جدیت پیگیر مسائل مسکن مهر است.
احمد اصغر مهرآبادی افزود: با اینکه این طرح حرکت عظیم و بزرگی برای خانه دار کردن مردم به شمار می آید و مشکلاتی هم در پی داشت اما همه تلاش ها بر رفع موانع و تکمیل واحدهای طرح مسکن مهر در کشور است.
وی افزود: هم اکنون ما در خصوص تکمیل مسکن مهر 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات در اختیار داریم که عمده مشکلات ما را می تواند رفع کند.
به گفته قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور مسکن مهر، دو کارگروه خدمات روبنایی و زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و مسائل مسکن مهر را در زمینه های مختلف پیگیری می کنند.
مهرآبادی با غیر قانونی خواندن دریافت هرگونه هزینه های اضافی در پروژه مسکن مهر یادآورد شد: دریافت هزینه های اضافی بابت بیمه و مالیات از مسکن مهر غیر قانونی است وهیچ کس حق ندارد هزینه های اضافی از پروژه های مسکن مهر تحت هر عنوانی از جمله بیمه و مالیات مطالبه کند.
مدیر عامل یک شرکت ساختمانی فعال در طرح مسکن مهر نیز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ساختمان های مسکن مهر در نتیجه سو تدبیر برخی تعاونی ها به صورت نیمه کاره رها شده و گره این طرح ملی را بزرگ و بزرگتر کرده است، گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی دامنه نظارت بر مسکن مهر را از محدوده پیمانکارانی که با این وزارتخانه قرارداد سه جانبه دارند افزایش ندهد و نسبت به حساب کشی فنی و اقتصادی از تعاونی های مسکن مهر اقدام نکند، هرگز نمی تواند پرونده این طرح ملی را به ایستگاه پایانی هدایت کند.
آرش بازیار، مدیرعامل شرکت تک ایستا و پیمانکار ساخت حداقل 2 هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای مختلف کشور تصریح کرد: بی تفاوتی برخی تعاونی های مسکن مهر به ضرورت تعیین تکلیف پروژه های خود منجر شده پیمانکاران طرف قرارداد با این تعاونی ها نیز عملا با یک کارگاه نیمه کاره و بلاتکلیف درگیر باشند و چون مدیران تعاونی آورده نقدی اعضایشان را به حساب سازنده پرداخت نمی کنند، امکان تکمیل این ساختمان ها از پیمانکار سلب شده است.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی همان طوری که به ادارات راه و شهرسازی استان ها و همچنین مدیران شهرهای جدید تکلیف کرده تا عملکرد سازنده های مسکن مهر طرف قرارداد با این وزارتخانه را به صورت روزانه کنترل کنند، باید نظارت خود را بر تعاونی های مسکن مهر افزایش دهد.
با توجه به مشکلات فرآروی طرح مسکن مهر در سطح کشور به خصوص برخی از تعاونی های مسکن مهر، ضروری است وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی دیگر دستگاه های اجرایی به خصوص شبکه بانکی کشور، مشکلات این طرح را به طور جدی بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کند.
اقتصام (5) 1108 ** 1574


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن