تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805479252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره‌اي براي سينما سينمايي براي مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جشنواره‌اي براي سينما سينمايي براي مقاومت
نویسنده : سيدمرتضي مصطفوي 
در آستانه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت قرار داريم و استراتژيك‌ترين جشنواره سينمايي و بلكه هنري اين مرز و بوم به زودي برگزار مي‌شود. بدون مقدمه كه وارد ماجرا شويم بايد بگويم به عقيده بنده، ثمرات و بركات جشنواره مقاومت بر سينما و فضاي سينمايي كشور، به مراتب بيشتر از ثمرات و بركات همين سينما بر مقاومت و تفكرات حاكم بر آن است.

وقتي به آمار و ارقام مراجعه مي‌كنيم ادعاي فوق به راحتي قابل اثبات است، چنانكه در پنج سال وقفه‌اي كه بين دوره دهم تا يازدهم افتاد، سينماي دفاع مقدس و سينماي مقاومت با وجود اينكه به حيات خود ادامه مي‌داد اما مهجور‌تر از هر زمان ديگري بود و نبود نمايشگاهي براي ارائه آثار با موضوع دفاع مقدس و نقد و بررسي و تحليل آثار توليد شده باعث شد تا ملي‌ترين ژانر سينماي ايران نيز به حاشيه رفته و هم‌رديف برخي ژانرهاي بي‌خاصيت و نامربوط قرار گيرد.

 اينكه چگونه تدبير و كياست يك يا چند مدير مي‌تواند چراغ چنين جشنواره مهمي را خاموش كند و دستاورد بزرگ آن را ناديده بگيرد، شگفت‌انگيز است اما جاي بسي خوشحالي و اميدواري است كه در نقطه مقابل، مدير يا مديراني از راه مي‌رسند كه با درك صحيح از موقعيت حساس سياسي و فرهنگي كشور و اشراف به فضاي سينمايي، نوار توقف اين جريان ملي را پاره كرده و اگرچه به سختي، اقدام به راه‌اندازي دوباره جشنواره كرده و اين جريان استراتژيك تأثيرگذار را احيا مي‌كنند.

درك جديد، نه فقط دريافتن تأثير و نقش سينما بر فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس است، بلكه دريافتن تأثير بزرگ و عميق جشنواره مقاومت بر سينما نيز هست. سينماي ما با توجه به وضعيت حاكم بر آن‌كه در مقطعي حتي به حال احتضار افتاده و به سمت نابودي پيش مي‌رفت و درست چند ماه پس از انتخابات رياست جمهوري 88 كه شكاف عميقي ميان هنرمندان با هم يا هنرمندان با جريان سياسي كشور ايجاد شد، جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت محفلي بود تا همين سينماگران در فضاي آن از شكاف‌هاي ايجادشده صحبت و حتي‌الامكان در پر كردن شكاف‌ها و برداشتن فاصله‌ها تلاش كنند. گرچه پس از آن نيز به دلايل مختلف كه گفتنش چيزي را عوض نمي‌كند يك افتراق بزرگ و يك دوجين شكاف عميق در فضاي سينمايي كشور ايجاد شد اما به هر حال جشنواره مقاومت، تأثير خود را گذاشته بود، چنانكه اين تأثير در ادامه و در ايام برگزاري همين جشنواره در كرمان نيز به خوبي مشهود بود.

 ميزان استقبال سينماگران از جشنواره فيلم مقاومت در بخش‌هاي مختلف اعم از بخش مسابقه، بخش‌هاي غيررقابتي و داوري‌ها و نشست‌ها و. . . قابل توجه بوده و خوشبختانه اين جشنواره بزرگ بهانه‌اي بزرگ براي همدلي سينماگرانِ كشور است؛ سينماگراني كه لزوماً دفاع مقدسي نيستند و اساساً جايگاهِ كنوني اين جشنواره ملي نيز به واسطه همين جذب مشاركت حداكثري هنرمندان و سينماگران براي يك موضوع واحد و يك هدف معين مي‌باشد.

جشنواره مقاومت البته با همه خدمتي كه به سينما كرده و مي‌كند اما همچنان از نقاط ضعفي رنج مي‌برد كه شايسته است مديريت انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و در رأس آن، مديريت بنياد فرهنگي روايت در جهت رفع اين نواقص اقدام نمايد.

 از جمله آنكه توليدات سينمايي با موضوع مقاومت و دفاع مقدس به گونه‌اي مديريت شوند كه اولين نمايش آنها در همين جشنواره باشد. از پراكندگي در موضوع و برگزاري بخش‌هاي متعددي كه مي‌تواند اصل جشنواره مقاومت را تا حدودي از تمركز و تأثير جدا كند، پرهيز نمايند. مورد ديگر آنكه از ظرفيت بزرگ جوانان هنرمند نيز در داوري آثار بهره گيرند و جوايز را متناسب با شأن و جايگاه جشنواره مقاومت كه به عقيده بنده مهم‌ترين جشنواره موضوعي جهان اسلام است، تعيين كنند.
نكته مهم‌تر آنكه با تعريف چشم‌انداز چند ساله براي جشنواره، تأثير دفعه‌اي و تاريخ مصرف‌دار آن را تبديل به جريان مداوم و ماندگار كنند و موارد ديگري كه در حوصله اين بحث نيست اما مطمئناً با آنچه در چند سال اخير از مديريت بنياد فرهنگي روايت ديده‌ايم، اميد آن مي‌رود همچون اصل برگزاري جشنواره مقاومت كه چيزي نمانده بود تا به كتاب‌هاي تاريخ سينما بپيوندد و از ادبيات امروزي ما حذف گردد، با درايت‌‌ همان مديريت، نقاط ضعف جشنواره نيز به مرور برطرف شده و نقاط قوت آن بيش از پيش تقويت شود.

هر چند جشنواره مقاومت همچنان مهجور است اما انتظار مي‌رود مديران ارشد فرهنگي قدرت جريان‌سازي اين جشنواره را باور كنند، چراكه بي‌شك جشنواره مقاومت با توجه به رويكرد و ظرفيت موضوعي خود، مي‌تواند تبديل به جرياني شود كه نه تنها بخش عمده‌اي از مخاطبان عادي سينما بلكه بخش مهمي از مديران فرهنگي و حتي بسياري از مديران سياسي را نيز با خود همراه كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن