تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805581045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه نبايد ميدان رقابت هاي سياسي باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ شهريور ۱۳۹۳ (۱۳:۲۱ب.ظ)
نجفي: دانشگاه نبايد ميدان رقابت هاي سياسي باشد سرپرست وزارت علوم،تحقيقات و فناوري در جمع رؤساي دانشگاه ها گفت: دانشگاه نبايد ميدان رقابت هاي سياسي باشد و اصول و ارزش هاي دانشگاه که ناموس آموزش عالي هستند نبايد تحت تاثير مسائل سياسي قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري موج،دکتر محمدعلي نجفي در اجلاس سراسري روساي دانشگاه ها در مشهد مقدس ضمن تاکيد بر اين نکته که 33 سال پيش به دعوت يک روحاني گرانقدر دکتر باهنر،و حدود دو هفته قبل به دعوت يک روحاني بزرگوار ديگر اين مسؤوليت را پذيرا شده،افزود: در فاصله زماني بين پذيرش اين دو مسئوليت،تغيير و تحولات بزرگي در مسائل مربوط به علوم،تحقيقات و فناوري رخ داده ولي بسياري از خواسته ها و انتظارات اصلي حضرت امام (ره)،مقام معظم رهبري و نظام از دانشگاه به قوت خود باقي است.
سرپرست وزارت علوم در ادامه به چالش هاي فراروي آموزش عالي اشاره کرد و ارتقاي کيفيت آموزش عالي را مهم ترين چالش آموزش عالي دانست و گفت: در سالهاي اخير به دلايلي،شاهد سيطره کميت بر تصميمات،برنامه ها و فعاليت هاي آموزش عالي بوديم.
وي گام برداشتن در جهت نظام جامع تضمين کيفيت آموزش عالي را وظيفه مديران همه دانشگاه ها دانست و تاکيد کرد: دانشگاه بدون کيفيت،نمي تواند مبدأ تحول و پيشران توليد علم در جامعه باشد و به رسالت هاي اصلي خود عمل کند.
دکتر نجفي چالش ديگر را کار آمد کردن نظام آموزش عالي کشور عنوان کرد و گفت: اين کارآمدي داراي وجوه و ابعاد مختلف کاربست علم در جامعه و توانمند سازي خروجي هاي دانشگاه ها،پيوند بين دانشگاه با بخش هاي مختلف اجرايي و اقتصادي کشور و بين المللي کردن دانشگاه ها است و عدم وجود پيوند عميق ميان دانشگاه با نيازهاي امروز جامعه را از نقاط ضعف آموزش عالي دانست.
دکتر نجفي سومين چالش آموزش عالي را اقتصاد و منابع مالي دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: ما به يک استراتژي مالي کلي براي آموزش عالي کشور نيازمنديم و در عين حال نمي توان يک نسخه مالي براي همه دانشگاه ها تجويز کرد.
وي برندفروشي در دانشگاه ها را مورد نکوهش قرار داد و تأکيد کرد: اگرچه مجموعه منابع مالي که در آموزش عالي کشور در گردش هستند،به ما اجازه داشتن حداکثر کيفيت را نمي دهد ولي بايد تلاش کنيم هم در تأمين منابع مالي و هم در هزينه کرد اين منابع، بي عدالتي صورت نگيرد و بايد دانشگاه ها به ميزاني که در حل مسائل ملي و منطقه اي نقش دارند،منابع مالي بيشتري کسب و از آن در جهت ارتقاي علمي کشور استفاده کنند.
سرپرست وزارت علوم،در ادامه به رويکردهاي آينده آموزش عالي اشاره کرد و تصميم گيري براساس تصميم سازي را مهم ترين رويکرد آموزش عالي عنوان و به روساي دانشگاه ها توصيه کرد که در اداره دانشگاه ها نظام تصميم سازي مبتني بر خرد جمعي را به وجود آورند و از توانايي فکري و معرفتي کل نظام بهره گيرند و از طرفي،با مشارکت دادن استادان، دانشجويان و دانشگاهيان در تصميم گيري ها در آنها انگيزه ايجاد کنند.
دکتر نجفي،کاستن از تمرکزگرايي و حرکت به سوي استقلال دانشگاه ها را از ديگر رويکردهاي وزارت علوم دانست و در عين حال تأکيد کرد: حدود و ثغور استقلال را بايد مشخص کرد و دانشگاه مستقل بايد با ديگر بخش هاي جامعه رابطه اصولي داشته باشد و تعهدي درون زا نسبت به مشکلات جامعه احساس کند.
دکتر نجفي رويکرد بعدي وزارت علوم را بين المللي کردن دانشگاه ها عنوان کرد و اين مسأله را هم از نظر اقتصادي و هم از نظر فرهنگي به نفع جمهوري اسلامي ايران دانست.
سرپرست وزارت علوم،آينده نگري،آينده نگاري و آينده پژوهي را يکي ديگر از رويکردهاي آينده آموزش عالي بيان و تأکيد کرد؛ با توجه به اينکه نظام سنتي آموزش دچار تحول شده،نظام آموزش عالي کشور هم بايد پذيراي نگاه نو و تحول آفرين باشد.
تفکيک سنجش و پذيرش از رويکردهاي مهم ديگر آموزش عالي از ديدگاه سرپرست وزارت علوم است که به گفته وي درحال بررسي است.
دکتر نجفي درخصوص مسائل سياسي در دانشگاه ها اظهار داشت: استراتژي ما اين است که دانشگاه نبايد ميدان رقابت هاي سياسي باشد و مسائل سياسي نبايد مسائل علمي و آموزشي را به حاشيه براند و در يک کلام،دانشگاه نبايد سياست زده شود و باج سياسي به کسي يا جرياني بدهد.
سرپرست وزارت علوم در پايان از رؤساي دانشگاه ها خواست از ظرفيت هاي قانون بودجه براي حل مشکلات دانشگاه ها استفاده کنند،با ستاد وزارت همکاري بيشتر و دقيق تر داشته باشند و با نگاه محبت آميز و با رحمت و عطوفت نسبت به دانشجويان سال تحصيلي را با نشاط، قوت و قدرت آغاز کنند و فارغ از جريانات سياسي،هر کاري را به صلاح نظام آموزش عالي کشور مي دانند، انجام دهند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن