محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830072826
داستان نوشتن تخیل و تفکر هم میخواهد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
در نشست نقد مجموعه داستان «بزرگراه» دومین اثر طیبه گوهری گفته شد: داستان نوشتن تجربه زیستشده نیست، تخیل و تفکر هم میخواهد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش رسیده، نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «بزرگراه» طیبه گوهری در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در این نشست منیژه عبداللهی دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مجموعه داستان «بزرگراه» گفت: داستانهای مجموعه «بزرگراه» میان توهم و واقعیت و در دو سطح جریان دارند؛ جریان مرگ و جریان زندگی، توهم مرگ و توهم زندگی. او با اشاره به بخشهایی از داستانهای این مجموعه به جابهجایی مرگ و زندگی و عشق و ملال در این داستانها اشاره کرد و افزود: «بزرگراه» مجموعهای گیراست که با خوانشهای متفاوت، رنگهای متفاوت میگیرد که همه شایسته تحسین است. طیبه گوهری در این مجموعه از نظر شیوه نوشتار تکنیکهای نثرنویسی را به خوبی به کار گرفته است. عبداللهی با تقسیم سه نوع نثر با نامهای نثر مزاحم و پرادعا، نثر راحت و بیتکلف و نثری که نمیتوان بیتقاوت از کنار آن گذشت و حضور آن احساس میشود اما حضوری کمکدهنده و پیشبرنده دارد گفت: نثر گوهری در کتاب «بزرگراه» از نوع سوم است و شایسته تحسین. در چندین نمونه موفق از این مجموعه بهویژه داستان نخست (هر چیزی به موقع) و داستان آخر (بزرگراه) نویسنده به گونهای خاص از بنمایه بیش و کم مدرنیستی «مهمانی» استفاده کرده و کوشیده است افراد مختلف (و در داستان بزرگراه از لایههای مختلف جامعه) را در کنار هم قرار دهد و رفتار آنها را در مواجهه با یک رویداد کانونی انعکاس دهد. دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: این شیوه داستانپردازی، هم جذاب است و هم امکانات مختلفی را در اختیار نویسنده قرار میدهد و در عین حال شیوهای لغزان است. در این شیوه بیم آن میرود که گاه به جای شخصیتپردازی، تیپسازی صورت گیرد و به جای آنکه شخصیتها و آدمهایی با استعدادهای کرداری گوناگون در داستان ظاهر شوند، ردیفی از تیپهای آشنا با کلیگوییهای رایج در صحنه داستان ظاهر شوند. او اظهار کرد: از دیدگاه تکنیکهای داستاننویسی، میتوان گفت در این مجموعه گاه و بیگاه نشانهها یا استعارهها، نمودی آشکار دارند و به گونهای خاص مکانیکی هستند. در داستانهای امروز تصویر و تصور هوا و فضای برفی و سرد برای نشان دادن پیری یا مثلاً پیدا شدن کلید زنگزده قدیمی و سکه کهنه و برق انداختن آن و زدودن غبار از روی برگهای سبز گلدان که استعارههایی از زندگی جدید پیش روست دیگر چندان خلاقانه نمینماید. امیدوارم بلکه اطمینان دارم در نوشتههای بعدی خانم گوهری جلوههایی خلاقتر از اینگونه نشانهپردازیها و رمزگذاریها بیابم، زیرا نشانههای بسیاری برای این امیدواری در داستانهای ایشان وجود دارد. در ادامه این مراسم حسن محمودی نیز گفت: با تامل و دوبارهخوانی «و حالا عصر است» مجموعه نخست این نویسنده، متوجه دو نکته مهم در کارنامهاش خواهیم شد؛ نخست اینکه گوهری نسبت به مجموعه پیشینش، به لحاظ تکنیک و ساختار و تسلط بر داستاننویسی پیشرفت محسوسی داشته است و در مجموعه «بزرگراه» مولفههای خاص داستان کوتاهنویسیاش را تقویت کرده است. او افزود: در این مجموعه ساخت داستانها به شدت محافظهکارانه است. البته این به لحاظ دستاوردها و تجربهاندوزی نویسندهاش، بار منفی ندارد و میتواند به عنوان امتیازی برای طیبه گوهری به حساب آید. برخی از داستانهای این مجموعه نمونههایی هستند که قواعد را به خوبی رعایت میکنند و در زمره داستانهای استاندارد قرار میگیرند. «در بزرگراه»، «دلتای روشن» و«دستهای چسبناک» از این دستاند. اما آیا این برای یک مجموعه کافی است؟ این نویسنده ادامه داد: ساختار محافظهکارانه در نوشتن داستان کوتاه، آن چیزی است که در برخی از کلاسهای داستاننویسی آموزش داده میشود. فراگرفتن و رعایت قواعد توصیهشده، اگرچه به کار نویسنده تازهکار میآید، اما نویسنده باتجربه خطر میکند و پا را فراتر میگذارد تا چیزی به جهان داستان اضافه کند. معتقدم در برخی از داستانهای گوهری این اتفاق کمتر میافتد. در چالش با داستانهای مجموعه «بزگراه» میتوان چند سطری از دل داستان اول کتاب یعنی «تا وقتش برسد» را دستاویز قرار داد. او سپس با خواندن سطرهایی از داستان «بزرگراه» ادامه داد: داستان نوشتن تجربه زیستشده نیست؛ تخیل و تفکر هم میخواهد، یعنی چیزی که این داستان کم دارد. من روی مینیمال بودنش هم حرف دارم. کوتاه بودن به معنی مینیمال بودن نیست. این بیشتر یک طرح است تا داستان...» محمودی درباره بررسی عناصر سازنده داستان در این مجموعه نیز گفت: داستانهای «بزگراره» از خاصه خرجی در تجربه زیستشده نویسندهاش پرهیز میکند. شاید همینجاست که داستانها کمی مقاومت میکنند تا با همان خوانش نخست در ذهن بنشینند. اتفاقی که برای تکداستانهای درخشان میافتد. در داستانهای درخشان و بهیادماندنی، داستاننویس بخشی از وجود مخفیاش را در اثرش جا میگذارد که اثر آن داستان را طولانیتر میکند. او ادامه داد: داستانهای گوهری از پلات خوبی برخوردارند. در این پلات دقیق و حسابشده است که دیگر عناصر و مولفههای داستانی مهندسی میشوند و داستانهایی به لحاظ فنی، بیعیب و نقصی پدید میآورند. میزانسنها به طرز ساختگی دقیقاند. همه چیز در جای خود چیده شده است تا در این فضا، شخصیتها هیچ حرکت اضافی نداشته باشند. در جایی این وسواس در چیدمانها مانع است تا اندکی بیشتر به جزییات پرداخته شود و این امر موجب میشود تا با فضایی خشک و سرد روبهرو باشیم. دیالوگهای مجموعه «بزگراه» نیز مختصر و مفیدند. هیچ کدام از شخصیتها اضافهگویی ندارند. در برخی از داستانها بار افشای اطلاعات برعهده دیالوگها گذاشته میشود. اگر اضافه گوییهای مختصری در برخی از داستانهای دیده میشود، مربوط به آنبخشهایی است که نویسنده نتوانسته از وسوسه انعکاس صدای خودش جلوگیری کند. این آسیب در سه داستان «تا وقتش برسد»، «رستاخیز» و «همسایههای ساحلی» به عینه مشهود است. با همه این اوصاف مجموعه «بزگراه» داستانهایی دارد که قابل تامل و خواندنیاند. قصه دارد، ذهن را درگیر میکند و به خاطر میماند. این برای من کافی است. در ادامه این مراسم آزاده نجفیان دانشجوی رشته دکترای ادبیات فارسی در سخنانی با موضوع «نشانگان زنانگی در مجموعه داستان بزرگراه» گفت: مجموعه داستان «بزرگراه» نوشته طیبه گوهری اثری است که میتوان آن را در بین داستانهای زنانه دستهبندی کرد. زنانه نه تنها به این معنا که «بزرگراه» نویسندهای زن دارد، بلکه ویژگیهایی در این مجموعه دیده میشود که آن را به اثری زنانه و نشانهدار تبدیل میکند. او در پایان گفت: این ویژگیهای زنانه و متفاوت را در سه عامل موضوع و درونمایه، شخصیت و شخصیتپردازی و زبان و نثر اثر میتوان یافت و بررسی کرد. در این مراسم طیبه گوهری بخشی از داستانهای این مجموعه را خواند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
اسماعیل امینی در کارگاه نثر طنز سوره: کاربردهای متفاوت «هاله نور» و «دلواپس»/ نوشتن طنز نگاه نافذ میخواهد
اسماعیل امینی در کارگاه نثر طنز سوره کاربردهای متفاوت هاله نور و دلواپس نوشتن طنز نگاه نافذ میخواهداسماعیل امینی در کارگاه نثر به استفاده از واژهها در برخی مقاطع زمانی اشاره کرد و گفت دو کلمه هاله نور و دلواپس معنی روشنی دارند اما بکاربردن همین لغات در مقاطعی خاص براینوشتن داستان، سختترین کار دنیاست
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ چهارمین شب از چهارمین دوره شبهای داستان با حضور چهار نویسنده جوان برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این برنامه که عصر سهشنبه چهارم شهریور در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد محسن بنیفاطمه که بازنویسی قصههای کلیلهگام عملی بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای برگزاری جوایز ادبی اعضای پیشین هیئت علمی جایزه جلال نشست مشورتی برگزا
گام عملی بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای برگزاری جوایز ادبیاعضای پیشین هیئت علمی جایزه جلال نشست مشورتی برگزار کردندجمعی از اعضای هیأت علمی دورههای پیشین جایزه جلال آلاحمد در نشستی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانی به بحث و تبادل نظر در خصوص ابعاد برگزاری این جایزه پرداختندسیدمهدی شجاعی فرداشب در برج میلاد داستان میخواند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران سیدمهدی شجاعی فرداشب در برج میلاد داستان میخواند در دومین شب از چهارمین دوره شبهای داستان برج میلاد منیژه آرمین سیدمهدی شجاعی و جواد عاطفه داستانخوانی خواهند کرد به گزارش خبرگزاری مهر از جمله آثار منيژه آرمين میتوان به این کتابها اشارروایت داستانهای قرآنی در آثار نقش برجسته یک هنرمند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی روایت داستانهای قرآنی در آثار نقش برجسته یک هنرمند نقش برجسته های جلال حبیبی 7 شهریور ماه روی دیوار گالری شکوه آویخته شدند آثار حکاکی شده روی چوب و گچ که روایتی از داستان های قرآنی و خوشنویسی های بزرگان را پیش روی مخاطبان قرار داده است به گزپنج داستان ارزشمند و آموزنده از امام رضا(ع)
پنج داستان ارزشمند و آموزنده از امام رضا ع روزى دو نفر مسافر از راه دور به محضر امام رضا عليه السلام وارد شدند و پيرامون حكم نماز و روزه از آن حضرت سؤ ال كردند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران 1-ابوسعيد خراسانى حكايت كند روزى دو نفر مسافر از راه دور به محضر امام رضا عليفیلمنامهای با موضوع داعش دارم/ شکلگیری داستان در سوریه
فرهنگ و هنر سینمای ایران حمید بهمنی در گفتگو با مهر فیلمنامهای با موضوع داعش دارم شکلگیری داستان در سوریه حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران طرحی با موضوع شکلگیری گروه تروریستی داعش دارد که داستان آن در سوریه می گذرد حمید بهمنی کارگردان سینما و مدیر عامل موسسه شهید آوینی دروقتی به تخیل بهایی داده نمیشود
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۶ یک نویسنده کودکان و نوجوانان گفت بیتوجهی به بنمایههای افسانههای بومی باعث شده است تا ژانر ادبیات علمی - تخیلی نتواند در جامعه ما در حد انتظار شکل بگیرد پریسا برازنده در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد افگزارشی از سومین شب «شبهای داستان»
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ سومین شب از دوره چهارم شبهای داستان برج میلاد سوم شهریور با حضور میترا داور محمد صالحعلا مریم طاهری مجد و رضا فکری برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا میترا داور اولین نویسندهای بود که در این شب داستانخوانی کرد او داستان درخداستانهای مشهورترین نویسنده برزیل به ایران رسید
فرهنگ و ادب ادبیات جهان داستانهای مشهورترین نویسنده برزیل به ایران رسید نشر ماهی مجموعه داستانی از ماشادو د آسیس نویسنده صاحب سبک برزیلی را با ترجمه عبدالله کوثری منتشر کرد به گزارش خبرنگار مهر نشر ماهی مجموعه داستانی از «ماشادو د آسیس» نویسنده برزیلی با عنوانگهواره مردگان، یک داستان فراداستان است
بلقیس سلیمانی در نقد رمان مهدی بهرامی گهواره مردگان یک داستان فراداستان است رمان گهواره مردگان اولین اثر مهدی بهرامی در برنامه بلور قلم فرهنگسرای فردوس نقد شد به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران نشست نقد کتاب گهواره مردگان اثر مهدی بهرامی عصر دیروز با حضور چند تهرشب یک داستان کوتاه: کل مکروه جایز
هرشب یک داستان کوتاه کل مکروه جایز توی مسجد که نماز می خواندی سیدی بهتون گفت انگشتر دست چپ کراهت دارد خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران شیخ گفت چهل شب هر شب صد بار رب ادخلنی مدخل صدق را بخوانید امام زمان را می بینید رفت وآمد گفت خواندم و ندیدمجواب شیخ مو را به تنش راست کردشخصیت پردازی در داستانها باید مورد توجه قرار گیرد
کارشناس رسانه شخصیت پردازی در داستانها باید مورد توجه قرار گیرد معرفی مفاخر تشویق به کارگروهی و تعاون باید جزیی از شخصیتپردازی داستان باشد شیخزاده کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت شخصیتپردازی داستان کودک باید به نحوی انجام شود که حداکثر تاثیر ربرای نوشتن«نخلهای بیسر»مرخصی بدون حقوق گرفتم/ ملاقات با سیمین دانشور
فرهنگ و ادب ادیبات ایران گفتگو با قاسمعلی فراست-1 برای نوشتن نخلهای بیسر مرخصی بدون حقوق گرفتم ملاقات با سیمین دانشور قاسمعلی فراست میگوید با نیت نوشتن داستانی کوتاه در مورد خانوادههای جنگ زده خرمشهری چندین ماه را با مرخصی بدون حقوق در منطقه خرمشهر سپری کرده که حاصلش در نه«پسر کوچولویی به نام غوره» داستان زندگیاش را قبل از تولد گفت
پسر کوچولویی به نام غوره داستان زندگیاش را قبل از تولد گفتمجید راستی از انتشار مجموعه داستانهای من و فیل من پسر کوچولویی به نام غوره و جلد دوم و سوم بیبی و بابا در آینده نزدیک خبر داد مجید راستی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارسحانیه، داستان انقلاب را در یزد روایت میکند
این سریال در 13 قسمت 45 دقیقهای تولید میشود حانیه داستان انقلاب را در یزد روایت میکند تاریخ انتشار چهارشنبه 29 مرداد 1393 ساعت 07 00 | شماره خبر 1612658802924271676 تعداد بازید 0 تصویربرداری سریال حانیه به تهیهکنندگی علی مهام و کارگردانی سیدجلال دهقانیاشکذری برای نمایشاز «داستاندرمانی» چه میدانید؟
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۷ مفهوم اساسی داستاندرمانی بازپروری از راه خواندن است همچنین فکر کتابدرمانی از آنجا برمیخیزد که انسان به تعیین هویت با دیگران از راه ادبیات و هنر علاقهمند است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در لرستان در روش درمان با کتاب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها