تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805657004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسماعیل امینی در کارگاه نثر طنز سوره: کاربردهای متفاوت «هاله نور» و «دلواپس»/ نوشتن طنز نگاه نافذ می‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اسماعیل امینی در کارگاه نثر طنز سوره:
کاربردهای متفاوت «هاله نور» و «دلواپس»/ نوشتن طنز نگاه نافذ می‌خواهد
اسماعیل امینی در کارگاه نثر به استفاده از واژه‌ها در برخی مقاطع زمانی اشاره کرد و گفت: دو کلمه «هاله نور» و «دلواپس» معنی روشنی دارند اما بکاربردن همین لغات در مقاطعی خاص برای مخاطبان تداعی‌گر موضوع روز جامعه است.

خبرگزاری فارس: کاربردهای متفاوت «هاله نور» و «دلواپس»/ نوشتن طنز نگاه نافذ می‌خواهد



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کارگاه نثر با حضور اسماعیل امینی از سلسله کارگاه‌های هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره صبح امروز در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. براساس این گزارش، امینی درباره این کارگاه‌ها اظهار داشت: فرقی میان زبان شعر و نثر در طنزنویسی نیست بهتر است بگوییم زبان طنز؛ یک دلیل این است که آن چیزی که به عنوان شعر طنز مشهور است غالبا متونی هستند که در آنها طنز هست و از امکانات شعری هم استفاده شده است. (منظور صناعات شعری است). این محقق در ادامه با بیان اینکه عناصر شعری در طنز کم است، خاطرنشان کرد: تداعی و تخیل کمی در اشعار طنز وجود دارد و طنز بودن وجه پررنگ نسبت به شعر است. در آثار شعری گاهی طنز است آنهم نه شعرهایی که حکایت طنز دارد بلکه غیر از این حکایت‌های منظوم که رگه‌هایی از طنز دارد گاهی در متون شعری از طنز به عنوان یکی از ابزارهای بلاغت استفاده شده است و گاهی در شعر بزرگان نشانه‌هایی از طنز دیده می‌شود. حافظ نیز از شعر به عنوان یکی از ابزارهای بلاغی استفاده می‌کنند. امینی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان شعر طنز کار می‌کنیم نشانه کمی از شعریت در آن دیده می‌شود و طنز بر شعر غلبه دارد. این شاعر ضمن اشاره به گونه‌های زبان گفت: زبان گفتاری و نوشتاری از گونه‌های مختلف زبانی هستند که هر یک در ذیل خود زیرمجموعه‌هایی دارند اما کدام یک به کار طنز می‌آید؟ و در پاسخ باید گفت هر دو در مقطعی و در نوبتی در طنز به کار می‌رود اما نکته اینجاست که زبان گفتاری برای طبقات مختلف، متفاوت است. وقتی آثار طنز را بررسی می‌کنیم گاهی توجه به این طبقات زبانی را مشاهده نمی‌کنیم. امینی به زبان مطبوعات، مکاتبات اداری و زبان میان اصناف اشاره کرد و گفت:‌ باید دانست طنز از کجا ایجاد می‌شود؟ در زبان، اندیشه و رخداد بیرونی؛ به نظرم هر جا نظامی به هم ریختگی داشته باشد طنز شکل می‌گیرد. از ناسازگاری‌های ایجاد شده می‌توان طنز آفرید. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نکته‌ای که برای فرد طنز‌نویس مهم است، این است تا جای ممکن وابستگی متن را به ارجاعات کم کند، توضیح داد: گاهی هدف طنز ضایع کردن دیگران است و گاهی از تشفی خاطر شروع می‌شود. به نظر غیراخلاقی است اما هدف خوبی است و افراد هوشمند از طنز فردی و افراد فراتر رفته و به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند. اگر طنز پرداز صاحب اندیشه باشد از معلول‌ها به علت‌ها می‌رسد و غالبا نویسندگانی که سطحی می‌نویسند .نوع نگاهشان اینگونه است، نوشتن طنز نگاه نافذی می‌خواهد اما افراد مسائل دم دستی را گاه ابزار خود می‌کنند. وی با اشاره به «هاله نور» و کلمه «دلواپس» برخی واژه‌ها را دارای بازه زمانی نشانه‌دار و معنادار خواند و گفت: غالبا دوستانی که برای مطبوعات می‌نویسند ارجاعات و اشاراتشان به تکه کلام و اصطلاحاتی است که در آن مقطع و زبان رایج شده است. وی در پایان تصریح کرد: گاهی از به هم ریختگی‌ها می‌توان طنز آفرید انسان با نامحدود بودن اراده و تخیل و توانایی بالقوه‌اش در عالمی گرفتار آمده که محدود است این فرد آرزو و خیال دارد اما مثلا 80 ساله است و دوست دارد از هر چیزی بهره ببرد. کتاب بخواند و برخی امور را انجام دهد، اما جسمش همراهی نمی‌کند. آن چیزی که طنز را از غیرطنز جدا می‌کند شیوه دلالت میان ارتباط و نشانه است. انتهای پیام/و

93/05/27 - 13:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن