محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830102555
گهواره مردگان، یک داستان فراداستان است
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بلقیس سلیمانی در نقد رمان مهدی بهرامی:
گهواره مردگان، یک داستان فراداستان است
رمان "گهواره مردگان" اولین اثر "مهدی بهرامی" در برنامه بلور قلم فرهنگسرای فردوس نقد شد.
به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، نشست نقد کتاب "گهواره مردگان " اثر "مهدی بهرامی" عصر دیروز با حضور چند تن از نویسندگان از جمله "بلقیس سلیمانی"، "فرحناز علیزاده"، "پری رضوی"،"محبوبه جعفرقلی" و "محمد بهرامی" مترجم و جمعی از علاقهمندان در برنامه "بلور قلم" سالن جلال فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
"بلقیس سلیمانی" نویسنده «بازی آخر بانو» در ابتدای این جلسه گفت :بهرامی یک نویسنده ی جوان کرمانی است و از گویش خود در "گهواره مردگان" سود جسته و این کتاب به عنوان اولین کتاب نویسنده، از تکنیک های داستانی خوب و آگاهانه بهره برده است.
وی افزود: "گهواره ی مردگان" با شیوه ی "متافیکشن" یا "فراداستانی نوشته شده است. اصطلاح فرا در دهه 1970 در دنیای صنعت و فرهنگ در غرب شکل می گیرد مثل فرا تئاتر، فراسینما و فراداستان.
"سلیمانی" در خصوص مولفه های فراداستان گفت: در فراداستان چند مولفه گرد هم می آیند.
در ابتدا فرایند داستان، فرآیند آگاهانه است و آگاهانه داستان را به خواننده منتقل می کند. فراداستان، توهم داستان را افشا می کند و نویسنده به خواننده می گوید که داستان اساسا جعلی است و بر تصنعی بودن نوشته تاکید می کند.
در طول کتاب گهواره مردگان، قصه برای همه ی شخصیت ها ی داخل داستان است. دومین فرایند، نقد است. نویسنده خواننده را مخاطب قرار داده و ضعف ها و فوت های داستانش را می گوید. در طول این کتاب همراه با فرایند داستان، خواننده را با نقد روبرو میکند.
این نویسنده تصریح کرد: در گذشته نویسنده، اسطوره ای بود. خداوندان بر او تاثیر می گذاشتند و هنر را به او ملهم می کردند اما در فراداستان، اسطوره ی نویسنده شکسته می شود. در چنین وضعیتی نویسنده و نوشته در جایگاه رفیعی قرار ندارند. نویسنده در رمان به گزاره و سازه کلامی تبدیل می شود. در این رمان هم مرگ مولف اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: نقیضه از مولفه های دیگر فراداستان است. دن کیشوت به نوعی نقیضه ی رمانس اروپایی است و رمان گهواره مردگان نقیضه ای است بر رمان پلیسی. افسری که باید حق را به حقدار برساند و مجرم را دستگیر کند، خودش تبدیل به مجرم می شود.
"سلیمانی" در مورد واقعیت در داستان اظهار کرد: واقعیت در قرن 18 و 19 بازنمایی می شود و خواننده می تواند با آن همذات پنداری کند. اما در داستان های مدرن قرن 20 واقعیت در بیرون است، اما داستان نویس کاری به آن ندارد و مهم نظرگاهی است که نویسنده انتخاب می کند. واقعیت در آگاهی شخصیت و نویسنده تکیه دارد.. اما در رمان پست مدرن واقعیت مسئله دار می شود. چیزی به اسم واقعیت وجود ندارد، ولی لایه های مختلفی از واقعیت دیده می شود. نویسنده در رمان گهواره مردگان، از واقعیت پست مدرن استفاده کرده است.
وی در خصوص شخصیت در داستان بیان کرد: شخصیت در رمان های گذشته به محض شکل گیری، هویت خاص خود را مییافت اما شخصیت در فراداستان، معکوس هویت پیدا می کند و وضعیت برعکس می شود. شخصیت ها همانند این رمان، اسم ندارند، در هم میشوند، یا به هم تبدیل می شوند و چاقوی پسربچه ی روستایی شبیه چاقوی قاتل می شود.
"سلیمانی" همچنین افزود: توالی رویدادها و موجبیت در پیرنگ، در فراداستان ها، فرو می ریزد. حس زمان و مکان از بین میرود. در "گهواره مردگان"، دو برادر در جبهه جنگ هستند، به سبب طولانی شدن جنگ، برادر سوم خود را که معاون فرمانده است نمی شناسند. این جنگ به سبب بی زمان و مکانی، می تواند عمومیت پیدا میکند و لزوما می تواند جنگ ایران و عراق نباشد. پیرمردی در جنگ است و پسرش هم در جنگ کشته می شود و همزمان پسرش را به خانه اش می آورند. در این جا توالی زمان رعایت نشده است.
وی با اشاره به پایان قطعی در داستان های رئالیسم عنوان کرد: در داستان های پست مدرن، بی پایانی یا چند پایانی وجود دارد. گاهی در وسط داستان داستان تمام میشود. همچنین خواننده با چند راوی مواجه است. در رمان گهواره مردگان، هم با چند پایانی روبرو هستیم.
"فرحناز علیزاده" نویسنده و منتقد هم در این نشست گفت: فراداستان، به شکل داستان در داستان است. روایت کل به صورت خرده روایت ها و پازل وار بیان می شود. "گهواره مردگان" چندین زبان و زاویه دید دارد و توالی زمان در آن دیده نمی شود. هم چنین شروع نامتعارفی دارد و ابتدای متن از وسط داستان آغاز می شود. این کتاب با وجود این موارد، به شیوه فراداستان نوشته شده است.
وی ادامه داد: متن پست مدرن المانهای خاص خود را دارد و نویسنده هوشمندانه از زاویه دید های متفاوت و المانهای پست مدرن استفاده می کند. گاهی عذاب وجدان شخصیت داستان، باعث می شود از زاویه دید دوم شخص استفاده شود.
"علیزاده" در مورد بی مکان و زمانی پست مدرن بیان کرد: در پست مدرن، شخصیت های بی نام و بی مکان و زمانی باعث می شود که تابو ها شکسته و به همه ی کشورها تعمیم داده شود. اگر به درستی استفاده شود، به نفع نویسنده خواهد بود.
وی افزود: روش تکه تکه کردن اطلاعات در گهواره مردگان کارآمد بوده و نشان می دهد که به نوعی همه ی انسان ها شرطی شده اند و تحت تاثیر دسیسه اند. حتی کل جامعه دسیسه اند و این گونه داستان گویی، استمرار زندگی است.
این منتقد خاطر نشان کرد: در این کتاب چندصدایی و چند زاویه دید مشهود است. در طول داستان خود داستان را نقد می کند. جایی از زبان یکی از شخصیت ها می گوید از داستان پیچ در پیچ بیزار است.
"علیزاده" همچنین عنوان کرد: پست مدرن با تمام المان هایش می خواهد به چند فرجامی و پایان باز برسد. اما در کار مهدی بهرامی، همه شخصیت ها، به یک فرجام می رسند و تعلیق انتهایی داستان هم به فرجام می رسد. فصل آخر رمان با مشکلاتی روبرو است. پیرمرد روای هر لحظه خواهان نوشیدن آب است تا روایش را ادامه بدهد. افسر پلیس تا فصل آخر متوجه ی ماجرا نمی شود اما در لحظه ی آخر متوجه می شود که چاقو همان چاقوی برادرش است.
گفتنی است: مراسم با ایراد نظرهای علاقمندان ادبیات حاضر در جلسه نقد کتاب به پایان رسید.
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
اختلاف دستمزدها توازن سینما را بهم میزند/ داستان فیلسوف هوادار امام رضا(ع)
فرهنگ و هنر سینمای ایران مجید میرفخرایی در گفتگو با مهر اختلاف دستمزدها توازن سینما را بهم میزند داستان فیلسوف هوادار امام رضا ع مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس سینمای ایران معتقدست یکی از گرفتاریهای سینمای ایران نبود توازن بین دستمزد عوامل تولید و بازیگران است و گاه دستمزداستان: «نوزادی که آمده بود بماند» نوشته دنی سیفر
داستان نوزادی که آمده بود بماند نوشته دنی سیفرزمانیکه ما به دو پسرمان آندرو نه ساله و دیگری مارک شش ساله نوزادی که برادر کوچکشان بود معرفی کردیم آنها به سرعت مسحور او شدند ترجمه امیر حامد دولت آبادی فراهانی نوزادی که آمده بود بماند نوشته دنی سیفرزمانیکه ما به دو پسرمابهرام رادان به دیدن «شبی در کهکشانها» رفت/ علاقه مردم به داستانهای قرآنی
فرهنگ و هنر تئاتر بهرام رادان به دیدن شبی در کهکشانها رفت علاقه مردم به داستانهای قرآنی بهرام رادان بازیگر سینمای ایران به تماشای نمایش ترکیبی شبی در کهکشانها نشست و در حاشیه دیدار از این اثر عنوان کرد مردم ایران علاقمند به داستانهای قرآنی و ملی هستند بنابراین اجرای چناجرای نمایش «نوعی داستان عاشقانه» ویژه خبرنگاران و عکاسان
اجرای نمایش نوعی داستان عاشقانه ویژه خبرنگاران و عکاسان نمایش نوعی داستان عاشقانه به کارگردانی مسعود تاروردی یکشنبه 26 مردادماه ویژه خبرنگاران عکاسان انجمن عکاسان خانه تئاتر و خبرگزاریها به صحنه میرود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گروهکتاب «دریا خانه من است» داستان راستان است
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش کتاب دریا خانه من است داستان راستان است 1393-05-19 08 00 دریا خانه من است روایت زندگینامه نظامی ناخدا دائمی است کتاب مجموعهای از رشادت مردیهای نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران است که برای نگهداری وجب به وجب این خاک واستقبال نویسندگان از چهارمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج
استقبال نویسندگان از چهارمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج سمنان - ایرنا - نویسندگان استان سمنان از چهارمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج با ارسال 54 اثر استقبال کردند به گزارش روز چهارشنبه دبیرخانه چهارمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج 37 اثر در رده سنی بزرگسال27 نویسنده و مترجم به چهارمین دوره شبهای داستان میروند
27 نویسنده و مترجم به چهارمین دوره شبهای داستان میروند 1393-05-18 11 11 در این دوره ۲۷ نویسنده و مترجم که طی سه دوره قبل حضور نداشتهاند برای علاقهمندان داستانخوانی میکنند ۲۷نویسنده و مترجم در چهارمین دوره شبهای داستان برج میلاد داستانخوانی میکنند به گمردم فیلمهای ضدداستان را قبول ندارند / افخمی، شیرمحمدی و ساداتیان در نشست کافهخبر «آذر، شهدخت...»
مردم فیلمهای ضدداستان را قبول ندارند افخمی شیرمحمدی و ساداتیان در نشست کافهخبر آذر شهدخت فرهنگ > سینما - بهروز افخمی یکی از قصهگویان سینمای ایران معتقد است مخاطب و تاریخ سینما ثابت کرده است هر تجربه ضد داستان در سینما محکوم به شکست است سمیه علیپور اکرداستانی از قتل امیرکبیر تا 28 مرداد
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۰ رضا جولایی از نوشتن کتابی با نام شکوفههای عناب خبر داد این نویسنده درباره داستان بلند شکوفههای عناب به خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت این داستان بلند دورهای تاریخی را در برمیگیرد که از قتل امیرکبیر شروع میشود تا 28 مردادداستان باورنکردنی یک مهاجرت میلیونی
داستان باورنکردنی یک مهاجرت میلیونی مستند سینمایی سرنگتی که به بررسی گونه های مختلف جانوری موجود در قاره آفریقا می پردازد جمعه این هفته ساعت 22 و به مدت 100 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از مستند سینمایی سرنگتی که بداستان یکی از مشهورترین روابط عاشقانه هالیوود
داستان یکی از مشهورترین روابط عاشقانه هالیوود بوگارت زمانی که با باکال آشنا شد متأهل بود ضمن این که اختلاف سنی باکال که در آن زمان 19 ساله بود و بوگارت حدود 25 سال بود بسیاری از علاقهمندان به سینما میدانند که همفری بوگارت و لورن باکال در سال 1944 سر صحنه فیلم داشیخ سهیل داستان بسیار جذابی داشت/مردم آمریکای لاتین تشنه معارف و اندیشه های نو هستند
کارگردان مستند جهانشهری ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران شیخ سهیل داستان بسیار جذابی داشت مردم آمریکای لاتین تشنه معارف و اندیشه های نو هستند بسیاری از مردمان این کشورها هم به دلیل سالها استعمار و همچنین به دلیل همراهی نهاد کلیسای کاتولیک با استعمارگران از نهاد کلیسای کاتولیکداستان عجیب باغبانی که در 40سالگی ناگهان مشهور شد
داستان عجیب باغبانی که در 40سالگی ناگهان مشهور شد فرهنگ > کتاب - بودن داستانی تأثیرگذار و توام با فضایی متفاوت است که درباره جهش ناگهانی باغبان 40 سالهای است که بعد از مرگ صاحبکارش سرگردان خیابانهایی میشود که تا آن زمان با آن مواجه نشده است به گزارش خبرآنلایننخستین نشست در قلمرو داستان برگزار میشود
با نقد رمان درخت زیبای من نخستین نشست در قلمرو داستان برگزار میشود اولین برنامه سلسله نشستهای درقلمرو داستان با هدف آشنایی با داستانهای ملل به نقد و بررسی رمان درخت زیبای من اثر ژوزه مانورو دو اسکن سلوس نویسنده برزیلی اختصاص دارد به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگارانآموزشِ توهم در کارگاههای داستاننویسی؟
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۴ فرشته نوبخت میگوید آموزش دادن نویسنده زیر 45 سال به دیگر جوانان چه حاصلی دارد غیر از ایجاد این توهم برای آنها که میتوان در جوانی به موفقیت رسید این داستاننویس در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره نقش کارگاهها در پر«یک داستان اخلاقی» قبل از فیلمبرداری صاحب موسیقی میشود
فرهنگ و هنر سینمای ایران سجادی به مهر خبر داد یک داستان اخلاقی قبل از فیلمبرداری صاحب موسیقی میشود به گفته محمدعلی سجادی موسیقی مهمترین رکن فیلم تازهاش یک داستان اخلاقی است و به همین دلیل کارن هایونفر ابتدا موسیقی را میسازد و سپس فیلمبرداری آغاز خواهد شد محمد علی سجادمقایسه داستان با غذا برای کودکان
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ در مراسم رونمایی از پنجمین کتاب صوتی از سلسله کتابهای قصههایی برای خواب کودکان گفته شد همانطور که والدین به فرزندانشان اجازه نمیدهند هر غذایی را بخورند درباره داستان و کتاب هم باید همان اندازه حساسیت نشان دهند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها