واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران مجید میرفخرایی در گفتگو با مهر:
اختلاف دستمزدها توازن سینما را بهم میزند/ داستان فیلسوف هوادار امام رضا(ع)
مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس سینمای ایران معتقدست یکی از گرفتاریهای سینمای ایران نبود توازن بین دستمزد عوامل تولید و بازیگران است و گاه دستمزد یک بازیگر درجه دوم از دستمزد عوامل حرفهای تولید مانند طراح لباس و صحنه و صداگذار و صدابردار بالاتر است.
مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس سینمای ایران که این روزها کار طراحی صحنه و لباس فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان را به عهده دارد از نبود توازن بین دستمزد عوامل در تولید سینما گله کرد و به خبرنگار مهر گفت: بازیگران سینمای ایران همگی از دوستان خوب من هستند و دوران خوب کاری را با اغلب این عزیزان گذرانده ام اما متاسفانه برخی از مناسبات تولید در سینما و بالا بودن غیر متعارف دستمزد بازیگران در برخی از پروژه های سینمایی موجب شده تعادل در تولید از بین برود. طراح صحنه و لباس فیلم «رستاخیز» افزود: اصولا یکی از گرفتاری های سینمای ایران نبود توازن بین دستمزد عوامل تولید یک فیلم سینمایی است به این معنا که دستمزد یک بازیگر درجه دوم از دستمزد عوامل حرفه ای تولید مانند طراح لباس و صحنه و یا حتی صداگذار و صدابردار بالاتر است و همین اختلاف دستمزد موجب شده تعادل مناسبی در این عرصه برقرار نشود. وی متذکر شد: نبود امنیت شغلی تنها نداشتن، بیمه و یا خدمات در دوران بازنشستگی نیست بلکه نبود توازن بین دستمزدها و یا سپردن کارهای بزرگ سینمای ایران به افراد غیر حرفه ای نوعی نبود امنیت شغلی را ایجاد می کند. طراح صحنه و لباس فیلم «فرش باد» با اشاره به حضور برخی از همصنفان خود با دستمزدهای پایین در عرصه سینما گفت: یکی دیگر از معضلات کار برای عوامل فنی در حوزه سینما این است که تعدادی از افراد غیر حرفه ای با کمترین دستمزد در پروژه های سینمایی حضور پیدا میکنند که علاوه بر لطمه زدن به کلیت پروژه باعث می شوند ارزش و قیمت عوامل حرفه ای نیز پایین آید. نکته تاسف بار اینکه اغلب عوامل صحنه که در پروژه های سینمایی حضور دارند از اعضای خانه سینما نیستند. این عضو هیات انتخاب آثار شانزدهمین جشن خانه سینما درباره داوریهای این جشن نیز توضیح داد: در حال حاضر مشغول بازبینی آثار ارسال شده به دبیرخانه جشن خانه سینما هستم. نکته قابل توجه در ارزیابی آثار این است که بیش از 70 درصد از طراحان صحنه و لباس آثار را نمی شناسم و یا عضو خانه سینما نیستند. میرفخرایی که به تازگی طراحی صحنه سریال سوری «باب المراد» را به عهده داشته است درباره حضور گروه های فیلمسازی خارجی در ایران و استفاده از امکانات و لوکیشین های سینمای ایران گفت: در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که گروه های سینمایی از خارج از کشور به ایران می آیند و از لوکیشن های موجود در ایران برای فیلم ها و سریال های خود استفاده می کنند و من به عنوان طراح صحنه با برخی از این پروژه های سینمایی همکاری داشته ام. طراح صحنه و لباس فیلم «اخراجی ها» ادامه داد: حضور این گروه های سینمایی به دلیل آب و هوای خوب ایران و امنیت در کار و استفاده از امکانات مناسب سینمایی است ولی متاسفانه این حضور از طریق مراجع رسمی سینمایی و یا تلویزیونی اتفاق نمی افتد. به اعتقاد من امروزه خاورمیانه علاوه بر احترامی که به سینمای ایران می گذارد به ابزار موجود سینما در ایران نیز احتیاج دارد از همین رو هم وزارت ارشاد و به تبع سازمان سینمایی و هم مسئولان ارشد در تلویزیون باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام دهند و برای حضور گروه های سینمایی خارجی تعریف مشخصی داشته باشند. میرفخرایی ادامه داد: به اعتقاد من حضور سینماگران خارج از کشور در ایران موجب می شود درهای فرهنگ و هنر جهان روی سینمای کشورمان باز شود و در عین حال سوددهی نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که میگویم باید تعریف درستی از این حضور داشته باشیم. طراح صحنه و لباس «روز واقعه» درباره تازه ترین فعالیت های سینماییاش گفت: بعد از پایان سریال «باب المراد»، فیلم «ستاره شرق» به کارگردانی علی غفاری را کار کردم و در حال حاضر فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان با بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی را در دست دارم. میرفخرایی در پایان با اشاره به موضوع فیلم «ستاره شرق» گفت: این فیلم سینمایی به دوران زندگی امام رضا (ع) میپردازد و حضور یکی از فیلسوفان هوادار حضرت در نیشابور را به تصویر میکشد که در این فیلم محمود پاکنیت و انوشیروان ارجمند بازی می کنند.
۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۱۲:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]