تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836033199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجراهای یک مرده از شمال تا جنوب شهر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به مجموعه تلویزیونی دردسرهای عظیم
ماجراهای یک مرده از شمال تا جنوب شهر

تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 13:38 | شماره خبر : 1628288221541380377 تعداد بازید: 3


مجموعه تلویزیونی دردسرهای عظیم یک کمدی به معنای مطلق و متعارف نیست و آن را باید یک ملودرام اجتماعی ـ خانوادگی دانست که رگه‌های پررنگی ازکمدی را با خود همراه دارد همچنان‌که عنصر درام نیز درآن قابل ردیابی است.

لطیف، جوانی که رویای بازیگر شدن را در سر می‌پروراند، ناخواسته درگیر ماجرای عجیبی می‌شود که او را دچار دردسرهای فراوان کرده و مسیر زندگی‌اش را دگرگون می‌کند. سریال دردسرهای عظیم از داستان‌‌های پرفراز و نشیب، پرلوکیشن و پربازیگر است که ظاهرا برزو نیک‌نژاد به خلق این‌گونه موقعیت‌ها علاقه زیادی دارد و در سریال دودکش هم در مقام نویسنده به خلق چنین فضاهای شلوغ و پرکنش و واکنشی پرداخته است. هرچند گاهی احساس می‌شود که قصه دچار پراکندگی و چند پار‌گی شده اما در نهایت به خط اصلی قصه که جریان زندگی است، متصل می‌شود و انسجام خود را حفظ می‌کند. با این حال اگر کمی از حجم شاخ و برگ‌های داستانک‌های فرعی کم می‌شد شاهد اثر شسته رفته‌تری بودیم. البته این اتفاق بی‌تاثیر از تنوع ژانری هم نیست. وقتی با ترکیبی از ملودرام و کمدی مواجه باشیم تفاوت درک قصه به ایجاد نوعی حس پراکندگی دامن می‌زند.برزو نیک‌نژاد به واسطه همکاری با محمدحسین لطیفی در گذشته که حالا در اینجا نیز نقش مشاور کارگردان را بر عهده دارد، اگر نگویم تحت تاثیر سبک و سیاق لطیفی است باید به شباهت و سنخیت جنس کارش با او اشاره کنیم. بویژه این‌که فارغ از تفاوت قصه، فضا و اتمسفر درام در دودکش و دردسرهای عظیم شباهت زیادی به هم دارد.
اگر فیلمنامه و کارگردانی را کنار بگذاریم، حضور مهدی هاشمی پس از سال‌ها دوری از تلویزیون در این سریال نقطه‌عطفی برای جذب مخاطب بوده و البته بازی خوبش نیز در اینجا، این جذابیت را بیشتر می‌کند. او نقش مرد میانسالی به نام فرحان را بازی می‌کند که قصد دارد با زد و بندهایی در شهرداری و دیگر سازمان‌ها و ادارات از بساز بفروشی درآمد هنگفت کسب کند. خود هاشمی این شخصیت را پیچیده دانسته و معتقد است: فرحان در درجه‌ اول از نظر سنی به‌ من نزدیک است. به ‌هر حال من و چند بازیگر دیگر در سینما و تلویزیون هستیم که از نظر شرایط سنی به این نقش‌ها نزدیک هستیم و باید هم ایفای نقش آنها را برعهده بگیریم. در کنار او باید به حضور توانمند جواد عزتی هم اشاره کرد که نسبت به بقیه بازیگران و شخصیت‌های این مجموعه در موقعیت‌های حسی ـ عاطفی بیشتری قرار گرفته و درواقع نقش لطیف دراماتیک‌تر از بقیه است. خنده، گریه، ترس و خشم از جمله کنش‌ها و واکنش‌هایی است که در موقعیت‌های مختلف برای او تکرار شده تا این نقش فرصتی باشد تا عزتی توانایی‌های خود را به اثبات برساند.ژدردسرهای عظیم البته از همه عناصر و مولفه‌های شناخته شده سریال‌های کمدی ایرانی استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن قصه ازدواج و ماجراهای پرپیچ و خم آن است. اما در اینجا نیک‌نژاد تلاش کرده با درهم آمیختن آن با برخی حوادث و موقعیت‌های پرماجرا، هم روایت متفاوت‌تری از آن ارائه دهد و هم در بستر ازدواج از کمدی تا تراژدی را از حیث ساختاری و لحن و زبان روایت طی کند. نقطه عزیمت این ماجرا از زمانی شروع می‌شود که لطیف به استخدام شهرداری درآمده و در بهشت‌زهرا برای نعش‌کشی ماموریت پیدا می‌کند. خود این موقعیت واجد ظرفیت‌های کمیک زیادی است که وقتی با شخصیت لطیف درهم تنیده می‌شود که همیشه از مرده می‌ترسیده، به ایجاد کمدی موقعیت‌های بامزه‌ای منجر می‌شود که برآمده از این تضاد و پارادوکس رفتاری است. گم شدن جنازه مهدی هاشمی سرآغاز این دردسرعظیم برای لطیف شده که هم از یک سو از کارش معلق می‌شود و هم مادر دختر مورد علاقه‌اش با ازدواج آنها مخالفت می‌کند. برزو نیک‌نژاد تلاش کرده از رهگذر روایت قصه خود در بستری اجتماعی نگاه انتقادی هم به معضلات و چالش‌های اجتماعی داشته و مسائلی مثل بیکاری، بی‌اعتمادی اجتماعی، چالش‌های ازدواج و... را به زبان طنز به تصویر بکشد. ضمن این‌که او به طرح و معرفی برخی مشاغل کمتر شناخته شده در سریال‌ها توجه می‌کند. مثلادر دودکش شغل شخصیت‌های اصلی قالیشویی بود و دراینجا با شغل نعش‌کشی مواجه می‌شویم. نیک‌نژاد از ظرفیت‌های کمیک مشاغل مختلف بخوبی استفاده کرده و آنها را به دل قصه می‌آورد. دردسرهای عظیم از یک عنصر متضاد دیگر نیز در روایت قصه خود استفاده می‌کند و آن هم تقابل و هماوردی دو طبقه پایین و بالای شهری‌ است که از طریق گره خوردن دو شخصیت لطیف (جواد عزتی) و مهندس فرحان (مهدی هاشمی) رخ داده و احتمالا در ادامه سریال به رویارویی بیشتری منجر می‌شود. اگرچه حجم دراماتیکی داستان در ارتباط با خانواده‌های پایین شهری و مشکلات آنها بیشتر است. اساسا دردسرهای عظیم مبنای درام و کمدی خود را بر تضاد و تقابل‌های رفتاری قرار می‌دهد تا وزنه کمدی موقعیتش را سنگین‌تر کند. خط سیر قصه اینک تقریبا به شکل موازی روایت شده که دو شخصیت اصلی آن لطیف و فرحان هستند که هر کدام به نوعی طبقه اجتماعی خود و مسائل و مشکلات آن را نمایندگی کرده و در نهایت با پیشبرد قصه درهم تنیده شده تا ازدل آن درام شکل بگیرد. دردسرهای عظیم اگرچه بیشتر بر کمدی موقعیت بنا شده و حجم شوخی‌های تصویری‌اش بیشتر است اما از کمدی‌های کلامی هم کم نگذاشته و قبلا هم در دیالوگ‌نویسی‌های برزو نیک‌نژاد در مقام فیلمنامه‌نویس شاهد این شکل از شوخی‌های کلامی بوده‌ایم. ظاهرا فیلمنامه این سریال هنوز به پایان نرسیده و باز است تا از طریق واکنش‌های مخاطب به شخصیت‌ها، پایان دوست‌داشتنی برای آنها رقم بخورد. کاش قصه با این توازن تقریبا منطقی که بین فرم و محتوا و هماهنگی ژانری دارد تا انتها پیش برود ودچاردردسرهای عظیم نشود. سیدرضا صائمی / جام​جم


تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 13:38 | شماره خبر : 1628288221541380377 تعداد بازید: 3





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن