تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821043404
در اکران سینماها چه کسی حرف آخر را می زند؟
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در اکران سینماها چه کسی حرف آخر را می زند؟
یکی از اهداف کانون این است که سازوکار جدیدی برای سرگروههای سینمایی ایجاد کند، چون حتی در بانکها هم هر چهار سال یکبار مدیران و کارمندان عوض میشوند که امکان لابی وجود نداشته باشد اما چطور است که بعضی از سرگروههای سینمایی 15-20 سال است که همچنان سرگروه هستند؟».
حکایت نهادهای قدرتمند دولتی در سینمای ایران، حکایت جالب و البته غریبی است. آنها خودشان سیاستگذاری میکنند، با بودجه دولتی فیلم میسازند در سینمای خودشان به نمایش میگذارند و آخر سر هم خودشان از خودشان تقدیر میکنند.
در سیستم اکران سینمای ایران، پنج سرگروه ثابت (سینماهای آزادی، آفریقا، استقلال، قدس و فرهنگ) وظیفه برنامهریزی برای اکران فیلمها را برعهده دارند.
همیشه گفته میشود که اکران در سینمای ایران تابع توافق میان مثلث تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار است و در واقع همیشه بیان این جمله دستاویزی برای پاسخ به منتقدان سیستم اکران در بخش خصوصی بوده است.
مالکیت سرگروههای سینمایی برای کجاست؟
،احتمالا بخش عمدهای از کلاف سر در گم ماجرای اکران را باید در میان مالکان سرگروههای سینمایی جستجو کرد؛ مالکانی که با در اختیار داشتن نبض اکران، میتوانند تاثیرات زیادی در مسیر رو به رشد یا رو به افول سینمای ایران داشته باشند.
سینما آزادی: قطعا پرقدرتترین سرگروه سینمایی کشور، مجموعه سینما «آزادی» است که بیشترین درصد فروش سالانه سینمای ایران را به خود اختصاص میدهد. صاحبان بسیاری از فیلمها برای آنکه بتوانند درصدی از فروش خود را تضمین کنند، ترجیح میدهند فیلمشان در این سینما اکران شود.
این مجموعه متعلق به حوزه هنری (با درصد مالکیت بیشتر) و شهرداری تهران است که سه سال قبل (سال 90) با توافق یکدیگر اجازه اکران چندین و چند فیلم را در این سینما ندادند و نهایتا با مدیریت مملو از اشکال وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، دعواها آنچنان بالا گرفت که حواشی عجیب و غریبی برای سینمای ایران بوجود آمد.
سینما استقلال: این سینما نیز به عنوان یکی دیگر از سرگروههای سینمایی، متعلق به حوزه هنری است و مدیر این نهاد دولتیِ پرقدرتِ فرهنگی برای آن تصمیمگیری میکند.
سینما استقلال یک سینمای تک سالنهی قدیمی است اما به دلیل آنکه چند صد متر بالاتر از میدان ولیعصر (عج) و در منطقهای پرتردد واقع شده، همچنان یکی از سینماهای پرفروش تهران محسوب میشود.
حوزه هنری در ماجراهای سال 90 و حواشیای که منجر به پایین کشیده شدن چند فیلم از روی پرده شد، اجازه نداد سینما استقلال چند فیلم را اکران کند. به طور کلی هر فیلمی که بخواهد روی پرده سینماهای «آزادی» و «استقلال» برود باید مجوز مسئولان حوزه هنری را بگیرد؛ مسئولانی که همچنان معتقدند که رفتارشان در جلوگیری از نمایش بعضی از فیلمها در سینماهای تحت مدیریتشان، حمایت از سینمای طراز جمهوری اسلامی است.
سینما آفریقا: چند متر آنطرف از سینما «استقلال» در شمال میدان ولیعصر (عج)، سینما «آفریقا» واقع شده که این دو سینما رقابت تنگاتنگی با یکدیگر در فرسوده شدن دارند!
مالکیت این سینمای قدیمیِ تک سالنه در اختیار بنیاد مستضعفان بود. طبق دستور مقام معظم رهبری، بنیاد مستضعفان باید سینماهای خود را به حوزه هنری واگذار کند و طبیعتا این سینما را باید سومین سرگروهی دانست که تصمیمگیری برای آن احتمالا در آیندهای نزدیک در اختیار مدیران حوزه قرار میگیرد.
سینما فرهنگ: سینما فرهنگ که به لطف کمفروغ و فرسوده بودن مجموعه سینمایی «عصر جدید» از چند ماه قبل به جرگه سرگروهها پیوسته، متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و یکی از فروشترین سالنهای تهران (و البته کشور) محسوب میشود.
این سینما دو سالن دارد و به لطفا بازسازیهای مکرر و قرار گرفتن در منطقه پرتردد قلهک مشتریان زیادی دارد. طبیعتا هر فیلمی بخواهد در این سینما روی پرده برود، باید با مدیرعامل بنیاد فارابی به توافق برسد؛ اتفاقی که جای برخوردهای سلیقهای با فیلمها را باز میکند و موجب خروج بازی از قاعدهی منطقی خود میشود.
سینما قدس: تنها سرگروهی که مدیریتش در اختیار بخش خصوصی است، این روزها به میمنت اکران شهرموشها2 به روزهای پررونق گذشته برگشته است.
این سینمای بسیار قدیمی و نسبتا فرسوده در گوشهای از میدان ولیعصر (عج) و در منطقهای پرتردد واقع شده است.
فیلمسازان برای اکران فیلمشان باید با چه کسی مذاکره کنند؟
همانطور که گفته شد، اکران در سینمای ایران تابع توافق تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار است و اگر تهیهکنندهای بخواهد فیلمش را اکران کند، به طور معمول باید با یکی از پنج گروه سینمایی به توافق برسد؛ گروههایی که تصمیمگیری درباره سه تا از آنها در اختیار مدیریت حوزه هنری است و مدیریت یکی دیگر را هم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برعهده دارد.
هر دو نهاد مذکور، بودجههای زیادی در حوزه فیلمسازی دارند و تولید در این حوزه از وظایف اصلیشان است. حال با این وضعیت طبیعی نیست که نهادهای مذکور، در هر شرایطی فیلمهای خودشان را برای اکران در سرگروههایشان دارای اولویت بدانند؟!
البته چنین پرسشی بارها و بارها مطرح شده اما هربار پاسخی در پی نداشته است. به عنوان مثال، سینما «عصر جدید» که متعلق به حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی است و تا چند ماه قبل یکی از سرگروههای سینمایی بود، در دوره گذشته اکرانهای خوب خود را به فیلمهای دفتر این دو تهیهکننده اختصاص میداد که این روند با توجه به سوابق گروههای سینمایی،طبیعی است.
واقعا به لزوم حضور بخش خصوصی در سینما معتقدیم؟
در سالهای گذشته، حمایت از بخش خصوصی و واسپاری امور به آنها یکی از شعارهای ثابت مسئولان فرهنگی و اجرایی بوده اما در بعضی از موارد، شرایط به گونهای پیش رفته است که بعضی مدیران با سرعت هرچه تمامتر، خلاف جهت تحقق این شعار حرکت کردهاند.
سینماگران در اینباره چه میگویند؟
در روزهای گذشته، در اینباره با چندتن از سینماداران و سینماگران هم گفتوگویی انجام شده است.
محمدقاصد اشرفی که هم رییس انجمن سینماداران است و هم پردیس سینمایی «ماندانا» در بخش خصوصی متعلق به اوست، دراینباره گفت: «در حال حاضر بخش خصوصی چندانی در سینما نداریم، بخش خصوصی ما در تولید و نمایش نابود شده و سینما بیشتر از هر زمان دیگری دولتی است. ما جایگزینی برای سینماهای سرگروه نداریم. به همین دلیل است که سالهای سال سرگروههای سینمایی هیچ تغییری نکردهاند»
وی ادامه داد: «سرگروههای «استقلال»، «آفریقا»، «قدس» و «آزادی» تقریبا در یک محدوده هستند و جزو سینماهای پرمخاطب محسوب میشوند. نکته بسیار مهم درباره جایگزین کردن یک یا دو سینما بجای آنها، این است که در صورت انجام چنین اقدامی، ممکن است دو سه سینما مجبور شوند فیلمهای یکسان به نمایش بگذارند که این کار به همین اقتصاد نحیف سینما هم ضربه خواهد زد. اگر سالن مناسبی در اختیار داشتیم که میتوانستیم آن را جایگزین سرگروههای سینمایی کنیم، حداقل به طور آزمایشی و برای محک زدن این کار را میکردیم اما متأسفانه سینماهای فعلی قابلیت سرگروهی ندارند».
محمدرضا صابری هم به عنوان سخنگوی انجمن سینماداران و مدیر سینما «استقلال» بیان کرد: «اگر به قبل از تدوین آییننامه سال 92 یا 93 شورای صنفی نمایش بازگردیم، میبینیم که بارها درباره سرگروهی سینماهای مختلفی بحث شده است اما هیچیک حاضر به پذیرفتن این مسئولیت نیستند. مگر شورای صنفی نمایش بود که «عصر جدید» را از سرگروهی کنار گذاشت؟ خیر! آقایان فرحبخش و علیخانی به عنوان مالکان آن سینما به ما نامه زدند و گفتند که اگر سرگروهیشان ادامه داشته باشد، ادامه حیات این سینما کلاً زیر سؤال میرود. آقای نصیری بهعنوان مالک سینما «قدس» بارها و بارها به شورای صنفی نمایش نامه زدهاند که نمیخواهند دیگر سرگروه باشند یا سینما «آزادی» با اینکه میدانیم یکی از پرفروشترین سینماهای کشور است بارها به انجمن سینماداران درخواست داده است که دیگر مسئولیت سرگروهی را نداشته باشد تا بتواند آزادانهتر فیلمها را اکران کند»
وی افزود: «سرگروه بودن در سینمای ایران دیگر یک امتیاز نیست چوم سینما را موظف میکند که قوانین را به صورت مو به مو اجرا کنند و آزادی عمل مدیر سینما کاملاً گرفته میشود».
رضا سعیدیپور مدیر سینما «آزادی» قانون فعلی سرگروهها را ظلم به سینمادار دانست و اظهار کرد: «مشکل پردیسهای سینمایی برای سرگروهی این است که شورای صنفی نمایش میگوید باید بهترین و بزرگترین سالنشان را به فیلم سرگروه اختصاص دهند و اینکار شدیدا دست مدیر سینما را میبندد».
وی خاطرنشان کرد: «با این قانون، معلوم است که سینمایی مانند «اریکه ایرانیان» قبول نمیکند که سالن اصلیاش را به فیلم سرگروه اختصاص دهد چون دیگر نه میتواند فیلم پرفروش اکران کرده و نه کنسرت برگزار کند. حتی اگر الان به آقای اشرفی که رییس انجمن سینماداران است و مدیریت سینما «ماندانا» را هم دارد، بگویند که بهترین سالنش را به فیلم سرگروه اختصاص بدهد، اینکار را نخواهد کرد».
داریوش باباییان به عنوان یکی از اعضای کانون پخشکنندگان سینما در اینباره گفت: «متاسفانه شورای صنفی نمایش برای رسیدن به اهداف خود مشکلاتی داشت از جمله اینکه سرگروههای سینمایی عوض نشدند و برای دفاتر پخش هم برنامهریزی مناسبی نشد که البته دلیل آن، همان اختلاف قدیمی تهیهکنندگان بود که در آخر سال قبل به پخشکنندگان هم سرایت کرد اما ما درباره سرگروههای دولتی با شورای صنفی نمایش و... مذاکراتی کرده و پیشنهاداتی دادهایم تا این مشکل که اشاره کردید هم حل بشود».
مهدی رحمانی از فیلمسازان مستقل هم که از وضعیت توجه به بخش خصوصی در سینما انتقاد دارد، توضیح داد: «مسیر پخش و اکران در سینمای ایران یک جاده انحصاری است که در آن به فیلمهای مستقل و بخش خصوصی کاملاً بیتوجهی میشود. اگر بخواهید اکران خوب در اختیار داشته باشید یا باید وابسته به یک جریان دولتی قدرتمند باشید و یا ارتباطاتی با جریان خصوصی که اکران را در اختیار دارد. در غیر اینصورت فیلمتان دچار مشکل خواهد شد و در خوشبینانهترین حالت، میتوانید در فضای خالی آنهم در زمانهایی نامناسب فیلمتان را روی پرده ببرید».
سیروس تسلیمی به عنوان یکی از اعضای کانون پخشکنندگان سینمای ایران وضعیت فعلی سرگروههای سینمایی را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: «به عنوان عضوی از کانون پخشکنندگان سینمای ایران باید بگویم که یکی از اهداف کانون این است که سازوکار جدیدی برای سرگروههای سینمایی ایجاد کند، چون حتی در بانکها هم هر چهار سال یکبار مدیران و کارمندان عوض میشوند که امکان لابی وجود نداشته باشد اما چطور است که بعضی از سرگروههای سینمایی 15-20 سال است که همچنان سرگروه هستند؟».
تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
امروزه کسی نمی تواند فضای دانشگاه ها را محدود کند/ حرف اول را در دانشگاه ها فکر و اندیشه می زند
استانها شرق خراسان رضوی آیت الله علم الهدی امروزه کسی نمی تواند فضای دانشگاه ها را محدود کند حرف اول را در دانشگاه ها فکر و اندیشه می زند مشهد- خبرگزاری مهر امام جمعه مشهد در جمع اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور گفت امروزه کسی نمی تواند فضای دانشگاهها را مآیا قرار است «ندا» کسی را دور بزند؟ |اخبار ایران و جهان
آیا قرار است ندا کسی را دور بزند یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ندا یا تشکیلات نسل دوم اصلاحطلبان به رسانهها رسیده است و با توصیفهای مختلفی در بیان دوستان رقبا و مخالفان خود مواجه شده است بعضی از این توصیفها ایجاد تشکلی برای عبور از هاشمی و خاتمی دورزندگی سخت مؤمنان در آخرالزمان
زندگی سخت مؤمنان در آخرالزمان خبرگزاری رسا ـ رسول خدا ص در توصیف اوضاع مومنان و خواری آنان در روزهای آخرالزمان می فرمایند و زمانی خواهد آمد که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا روزی می شنویم که دختری به خاطر حجابش از دانشگاهی دسارق حرفه اي داخل خودرو پشت ميله هاي زندان
سارق حرفه اي داخل خودرو پشت ميله هاي زندان فرمانده انتظامي شهرستان شهركرد استان چهارمحال و بختياري از دستگيري سارق داخل خودرو با 15 فقره سرقت خبر داد سرهنگ اصغر صباغي فرمانده انتظامي شهرستان شهركرد در گفتگو با خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران در تشريح اين خبر گفت در پي افزايش سرگزارش فارس از نشست خبری ترانههای قدیمی اشکان خطیبی: اقتصاد هنرمند حرف اول را در هنر میزند
گزارش فارس از نشست خبری ترانههای قدیمیاشکان خطیبی اقتصاد هنرمند حرف اول را در هنر میزندبازیگر نمایش ترانههای قدیمی گفت در هنر حرف اول را گردش اقتصاد هنرمند میزند و میزان کسب هزینههای مناسب هنرمند از هنر عاملی در ماندگاری وی در محل زندگی خود است به گزارش خبرگزاری فارس ازاهداء يك دستگاه تاكسي ون به فرزند خانواده تحت پوشش پرديسي
۳ شهريور ۱۳۹۳ ۱۷ ۳۴ب ظ اهداء يك دستگاه تاكسي ون به فرزند خانواده تحت پوشش پرديسي يكي از خيرين پرديسي به فرزند جوان بيكار جوياي كار خانواده تحت پوشش كميته امداد اين شهرستان يك دستگاه تاكسي ون اهداء كرد به گزارش خبرگزاري موج مدير كميته امداد شهرستان پرديس اظهار كرد دستگيري ازحرف از قرعه آسان را کسانی میزنند که میخواهند برای ما حاشیه بسازند فخرالدینی:به قاضی گفتم تولد کریمیان را تب
حرف از قرعه آسان را کسانی میزنند که میخواهند برای ما حاشیه بسازندفخرالدینی به قاضی گفتم تولد کریمیان را تبریک بگو همدلی در استقلال را در هیچ تیمی ندیدممدافع تیم فوتبال استقلال گفت بعد از گل سوم از قاضی خواستم نزد کریمیان برود و تولد او را تبریک بگوید میلاد فخرالدینی در گفت ونوه تیز هوش چهره قاتل پدربزرگش را شناسایی کرد/ مرگ پدر و پسر در آخرین معامله زندگی شان
خاطرات کارآگاهان نوه تیز هوش چهره قاتل پدربزرگش را شناسایی کرد مرگ پدر و پسر در آخرین معامله زندگی شان یک از ماموران ادراه جنایی پلیس آگاهی یکی از ماموریتهای ضمن خدمتش را به عنوان یک خاطره بازگو کرد به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران یكی از روزهای اوایل بهمن سال ٨٦ بودفیلمهای جشنواره بینالمللی یاس در سواحل مازندران اکران میشود
استانها شمال مازندران رمضانی فیلمهای جشنواره بینالمللی یاس در سواحل مازندران اکران میشود ساری - خبرگزاری مهر مدیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس گفت فیلم های این دوره از جشنواره در پارکها و مناطق ساحلی مازندران نیز اکران میشود به گزارش خبرنگار مهر جواد رمضااکران فیلم های یاس در 22 نقطه و پارک ساحلی مازندران
استانها شمال مازندران مسافر آستانه خبر داد اکران فیلم های یاس در 22 نقطه و پارک ساحلی مازندران آمل - خبرگزاری مهر دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه یاس گفت فیلمهای جشنواره یاس در 22 نقطه از پارکها و نقاط ساحلی استان مازندران اکران میشود به گزارش خبرنگار مهر حسیاظهار نظر زنگنه درباره کسی که قیر را گرفت و برد و پولش را نداد: به زندان انداختیم
اظهار نظر زنگنه درباره کسی که قیر را گرفت و برد و پولش را نداد به زندان انداختیم اقتصاد > انرژی - هفته نامه صدا گزارش گفت و گوی با زنگنه وزیر نفت و همچنین گزارشی در مورد دهمین کنفرانس بین المللی انرژی در پژوهشگاه نیرو منتشر کرده است رضا زندی رییس مجلس آمد و از خصوفرماندار گچساران: گچساران در اجرای پروژههای عمرانی حرف اول را در کشور میزند
فرماندار گچساران گچساران در اجرای پروژههای عمرانی حرف اول را در کشور میزندفرماندار گچساران گفت گچساران در اجرای پروژههای عمرانی حرف اول را در کشور میزند به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران عبدالرحیم رحیمی ظهر امروز در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم در بازدید از نمایشگاه دستمهم نیست چه کسی گل بزند/ شادی گل ما، پیشنهاد شیمبا بود
ورزشی فوتبال - فوتسال مهدی شریفی مهم نیست چه کسی گل بزند شادی گل ما پیشنهاد شیمبا بود اصفهان – خبرگزاری مهر مهاجم تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت در تیم سپاهان مهم نیست که چه کسی گل بزند بلکه مهم این است که تیم ما پیروز از زمین بیرون بیاید به گزارش خبرنگار مهر مهدی شریفیعکسی جالب از نخستین روز اکران «شهر موشها 1» در سال 64
عکسی جالب از نخستین روز اکران شهر موشها 1 در سال 64 شهر موشها 1 سال 64 اکران شد و مردم بسیاری را به سینما کشید امروز نیز شهر موشها 2 در سینماهای کشور اکران میشود 1393 5 29پوریای ولی زورخانه ای در بافت تاریخی گرگان / اینجا اخلاق حرف اول را می زند
استانها شمال گلستان گزارش مهر پوریای ولی زورخانه ای در بافت تاریخی گرگان اینجا اخلاق حرف اول را می زند گرگان – خبرگزاری مهر به مناسبت فرا رسیدن روز ملی فرهنگ پهلوانی به سراغ یکی از زورخانه های مرکز استان گلستان رفتیم زورخانه ای که آن را خانه امام علی ع می نامند و اخلاگر درباره لیونل مسی حرف بزنم مرا زندانی میکنند
ورزشی ورزش جهان کریستیانو رونالدو اگر درباره لیونل مسی حرف بزنم مرا زندانی میکنند مهاجم پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید به حالت کنایه گفت چنانچه دباره انتخاب لیونل مسی به عنوان برترین بازیکن جام جهانی 2014 برزیل صحبت کند وی را به زندان خواهند انداخت به گزارش خبرگزاری مهرآخرین حرفهای خالق «پدرسالار» پیش از خاموشی
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ امیدوار بود تا برگردد و فیلمنامهی ناتمامش را تمام کند با حال و روز بیمارش هنوز هم احساس مسئولیت داشت و به بهبودی امیدوار بود اما گویا دیگر پیمانه عمرش پر شده بود و باید خودش را آماده سفر به خانه ابدی میکرد به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها