تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798390609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلوي فرورفتن اقتصاد به زير زمين را بگيريد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جلوي فرورفتن اقتصاد به زير زمين را بگيريد
اغلب كشورهاي توسعه يافته پس از سال‌ها مبارزه با پديده قاچاق و صرف هزينه‌هاي هنگفت در اين رابطه به اين نتيجه رسيدند كه بهترين راهكار براي مبارزه با قاچاق از بين بردن اختلاف قيمت كالا با آن‌سوي مرزها است و همين امر موجب شكل‌گيري مقوله تعيين قيمت جهاني كالا شد و در اين ميان توجيه قاچاق براي هميشه از بين رفت.
نویسنده : هادي غلامحسيني 
اغلب كشورهاي توسعه يافته پس از سال‌ها مبارزه با پديده قاچاق و صرف هزينه‌هاي هنگفت در اين رابطه به اين نتيجه رسيدند كه بهترين راهكار براي مبارزه با قاچاق از بين بردن اختلاف قيمت كالا با آن‌سوي مرزها است و همين امر موجب شكل‌گيري مقوله تعيين قيمت جهاني كالا شد و در اين ميان توجيه قاچاق براي هميشه از بين رفت.

اختلاف قيمت كالا در دو نقطه مكاني پديده‌اي به نام قاچاق را به‌وجود مي‌آورد. اين در حالي است كه اگر تفاوت قابل ملاحظه‌اي بين قيمت كالا در دو نقطه مكاني وجود نداشته باشد، قاچاق توجيه خود را از دست مي‌دهد و ديگر شاهد چنين چالشي در اقتصاد نخواهيم بود.

نگاهي به ارزش قاچاق كالا و ارز طي سال‌هاي گذشته در ايران نشان از آن دارد كه با وجود تأمين مالي مناسب دستگاه‌هاي مبارزه‌كننده با پديده قاچاق باز اين صنعت نامشروع در حال رشد است. اين در حالي است كه قاچاق به عنوان فعاليتي غير رسمي هر روز بخشي از اقتصادرسمي ايران را به تصرف خود در مي‌آورد و اين امر تا جايي رشد يافته كه بايد گفت نصف بيشتر اقتصاد ايران زير زمين است.

صنعت غير‌مشروع قاچاق كالا در حالي در ايران رو به رشد است كه سالانه دهها هزار ميليارد تومان هزينه در رابطه با نهادهايي كه در حوزه مبارزه با قاچاق كالا و ارز فعال هستند از طريق بودجه كشور تأمين مالي مي‌شود و در اين بين اقتصاد ملي به دليل توسعه اين صنعت غير قانوني رو به نابودي مي‌گرايد. ارزش صنعت قاچاق در ايران بنا به اظهارات رسمي مسئولان 20ميليارد دلار و بنا به آمارهاي غير رسمي 35ميليارد دلار برآورد مي‌شود، اين در حالي است كه نگاهي به ارزش قاچاق كالا و ارز طي يك بازه زماني به طور مثال 10 ساله نشان از آن دارد كه با وجود تأمين مالي مناسب دستگاه‌هاي مبارزه‌كننده با پديده قاچاق باز اين صنعت نامشروع در حال رشد است. در اين بين ايران داراي دهها هزار كيلو‌متر مرز آبي و خاكي با كشورهاي همسايه خود است و از طرف ديگر قيمت كالاها در اقتصاد ايران به نوعي تعيين شده است كه صنعت قاچاق جزو صنايع سودآور به شمار مي‌آيد زيرا قاچاقچيان كافي است كالايي چون سوخت را چند كيلومتر آن طرف‌تر از مرزها برسانند تا در رهگذر اين اقدام از محل اختلاف قيمت سوخت در بين مرز‌ها سود قابل ملاحظه‌اي به دست آورند.

در حقيقت قيمت سوخت و فرآورده‌هاي نفتي آن‌سوي مرزها چندين برابر داخل كشور است، از همين رو انگيزه مناسبي براي قاچاق اين كالا توسط افراد، مافيا ايجاد مي‌كند. حال اگر به جاي صرف هزينه‌هاي هنگفت براي مقابله با پديده قاچاق بياييم از تجربه ساير كشورها استفاده كرده و قيمت محصولات نفتي را به قيمت منطقه‌اي و جهاني به شكل روزانه، ‌هفته‌اي يا در نهايت ماهانه تعيين كنيم، اساس پديده قاچاق از اقتصاد ايران كوچ خواهد كرد. اختلاف فاحش قيمت محصولات نفتي ايران با كشورهاي همسايه موجب شده طي 24ساعت شبانه روز قاچاقچيان فعاليت كنند و اين امر تا حدي توسعه يافته كه ما شاهد اشكال مختلف قاچاق از فرد، مجموعه و سيستم در كشور هستيم.

ارزش قاچاق به شكل واردات به ايران طبق اظهارات رسمي مسئولان در سال 92، 15ميليارد دلار و ارزش قاچاق غير‌قانوني كالا كه عمدتاً سوخت است طي همين سال حدود 5ميليارد دلار بوده است. اين در حالي است كه هم اكنون كه در پايان نيمه ابتدايي سال 93قرار داريم بي‌شك ارزش قاچاق در كشور با رشد همراه شده است‌. در نهايت بعد از سال‌ها مبارزه با قاچاق سوخت و عدم دستيابي به توفيقات در اين رابطه بايد به اين فهم رسيده باشيم كه تنها راه قطعي و ساده‌ترين راه ممكن براي مبارزه با قاچاق از بين بردن اختلاف ناشي از قيمت كالا در دو يا چند نقطه مكاني است، از همين رو از تدوين‌كنندگان بودجه سال 94 كشور اين انتظار مي‌رود كه قيمت سوخت را به نوعي تغيير دهند كه توجيه قاچاق در كشور از بين برود و در ازاي افزايش هزينه‌هاي ناشي از اين اقدام، اقدام‌هاي حمايتي از بخش عرضه و بخش تقاضا در اقتصاد ايران انجام پذيرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن