تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804104407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس»/۱ کافی: نجاتی سودایی جز انتقال باورها ندارد/ عرفان‌پور: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر نجاتی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس»/۱
کافی: نجاتی سودایی جز انتقال باورها ندارد/ عرفان‌پور: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر نجاتی است
غلامرضا کافی گفت: نجاتی از نظر شعری در محورهای مضمونی دارای یک جایگاه رفیع است و سودایی جز انتقال باورهای خود در سر ندارد.

خبرگزاری فارس: کافی: نجاتی سودایی جز انتقال باورها ندارد/ عرفان‌پور: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر نجاتی است



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت «پروانه نجاتی»، بانوی شاعر شهدا عصر دوشنبه 20 مرداد با حضور غلامرضا کافی، حمیدرضا شکارسری، اسماعیل امینی، رضا اسماعیلی، کامران شرفشاهی، میلاد عرفان‌پور، علی داودی، حبیب‌الله رزمجویی، شراره کامرانی و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی با اجرای حسین قرایی مدرس دانشگاه در خبرگزاری فارس برگزار شد. *شعر نجاتی رشد مثبت داشته است غلامرضا کافی در این نشست گفت: نجاتی دارای آثار متفاوتی است و تصور غالب در مورد ایشان بیشتر معطوف به کارهای دفاع مقدس ایشان است. اما وی دارای کارهای شاخص اجتماعی نیز هست. که در نظر دارم در این جلسه به اشعار اجتماعی وی اشاره کنم. این شاعر دارای یک سیر کیفی و موضوعی از اولین مجموعه تا آخرین مجموعه به صورت پیوسته است که دارای یک رشد مثبت بوده است.

*نجاتی سودایی جز انتقال باورها ندارد وی افزود: نجاتی از نظر موضوع رشد در خور توجهی داشته است. ایشان از شعر عاشقانه شروع کرده و بعد از گذر از گونه‌های مختلف به شعر اعتراض اجتماعی رسیده است. نجاتی از نظر شعری در محورهای مضمونی دارای یک جایگاه رفیع است و سودایی جز انتقال باورهای خود در سر ندارد. صورت‌های شعر وی ویژه است و هیچگاه اسیر موج نشده  که هر چند ممکن است برخی تازگی‌ها را در شعرشان نبینیم. *نجاتی یک مجموعه مستقل با موضوع اجتماعی دارد کافی ادامه داد: شعر نجاتی دارای ردپای خاص نیست و تحت تاثیر شعر کسی نیست حتی از شعرای مرد نیز در شعرش وجود ندارد. وی حتی با تنوع بخشیدن به موضوعات و مضامین قالب شعری را جبران کرده است. کمتر شاعری سراغ داریم که یک مجموعه مستقل با موضوعات اجتماعی داشته باشد اما نجاتی در مجموعه «زیر پوست شهر» که سوره مهر آن را چاپ کرده است یک مجموعه اشعار اجتماعی با موضوعات فقر، ایدز، فرار و ... است. *شعر نجاتی معناگرا است این استاد دانشگاه افزود: در غزل‌های اجتماعی نجاتی دارای یک خط روایی است و تصرف‌های غزل متفاوت و هنجارشکن در این اشعار به چشم می‌خورد. نجاتی بیشتر معناگرا است و در حوزه مضمون کار می‌کند و کمتر شعر صوری دارد ولی در اشعار اجتماعی وی ما صورت نیز می‌بینیم بعلاوه اینکه این اشعار معنا را نیز در خود دارد. *وی از اجتماع سفارش گرفته است وی اضافه کرد: بازی زبانی در شعر وی  بسیار ظریف است ضمن اینکه این اشعار به شدت تجلی نجاتی است. یعنی اگر کارهای دیگر نجاتی را سفارشی بپنداریم اما در اینجا نمی‌توان این موضوع را پذیرفت بلکه او در اشعار اجتماعی‌اش از اجتماع سفارش گرفته است، با این عبارت سفارشی بلایی بر سر فرهنگ ما آورده‌اند که نمی‌شود بیان کرد در حالیه بیشتر آثار اروپا سفارشی است. *زنانگی مرسوم در اشعار وی به چشم نمی‌خورد کافی گفت: در اشعار نجاتی زنانگی مرسوم در اشعار زنان را نمی‌بینیم اما سروده‌های اجتماعی وی زنانه است، و آسیب‌های اجتماعی حول محور زنان می‌گردد. وی گفت: اعتراض در اشعار نجاتی به شیوه خود اعتراضی بیان شده‌ است، زیرا با این روش از زهر اعتراض کاسته می‌شود. وقتی انسان خود را مخاطب اتهام و اعتراض قرار می‌دهد تاثیر آن بیشتر می‌شود، که این خود اتهامی دارای مضمون گسترده در ادبیات انقلاب اسلامی است. اما باید به این نکته اشاره کنم دایره واژگانی ایشان همیشه مورد نقد بوده است که بارها به ایشان تذکر داده‌ام.

  *حضور بی‌شمار زنان در شعر امروز در ادامه سیزدهمین عصرانه ادبی فارس، شراره کامرانی‌ منتقد ادبی گفت: شعر زنان در ادبیات معاصر از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، که من این نقش شاعری زنان را به این شکل تقسیم بندی می‌کنم که زنان در شعر به عنوان تولید کننده و یا سوژه خلق اثر قرار می‌گیرند، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نقش زنان در جامعه تاثیر داشته است که به نقش آفرینی‌آنها منجر شده است. از همین منظر شعر معاصر دارای تفاوت‌های اساسی است که یکی از آنها حضور بی شمار زنان در شعر امروز است، این حضور خاص و روح جامعه است که در مورد زنان پر رنگ و جلب توجه کننده است. *اشعار نجاتی دارای راز است وی افزود: ذات هنر فراتر از این است که در زمان، مکان و ایدئولوژی محدود شود و هنر فراگیر است. بسیاری از شعرهای نجاتی دارای فراگیری بسیاری است و خاستگاه شعر وی حتی سیاسی ترین آنها فقط شعر است، شعر «عاقد دوباره گفت وکیلم» دارای یک رازی است که تا این اندازه مورد توجه گروه‌های مختلف علاقه‌مند به شعر قرار گرفته است که آن راز نهفته در قدرت شعر در چارچوب‌های شعری است. اشعاری از این دست در حافظه جمعی خواهد ماند. *اشعار اجتماعی نجاتی دارای ویژگی است کامرانی گفت: یکی از وجوه شعر نجاتی که بسیار با اهمیت است مقوله جنگ است. این موضوع از وجوه مختلف قابل بررسی است. اما فقط جنگ در اشعار وی مورد توجه نیست بلکه مسائل دیگر چون آسیب‌های اجتماعی نیز در شعر وی وجود دارد. توجه به مسائل اجتماعی در میان زنان بسیار کم‌رنگ است ولی ایشان اصلا به این موضوعات بی‌توجه نبوده‌اند. اشعار اجتماعی ایشان دارای یک ویژگی هیستند. ایشان در اشعارشان عواطف و احساسات را مورد اشاره قرار داده است. رویکرد عهده نجاتی در شعر استفاده از روایت است و در کنار این عنصر عاطفه را به صورت قوام یافته استفاده کرده‌اند و همین عنصر عامل ماندگاری شعر ایشان است. توصیف یک ویژگی داتی شعر ایشان است و این موضوع به شدت در شعرشان وجود دارد که این موجب می‌شود که شعرشان نرم شود و از سختی‌های ایدئولوژیک کاسته شود. *شعر نجاتی با فرهنگ عامه پیوند دارد وی اضافه کرد: بهره مندی از عاطفه زنانه ویژگی شعر ایشان است که با تسلط از آن بهره برده شده است. شعر نجاتی پیوند خاصی با فرهنگ عامه دارد و از این پیوندها استفاده شده که موجب نزدیکی خواننده با شعرش می‌شود. با وجود نگاه شدید ایدئولوژیک ایشان در اشعارشان ما شاهد یک شعر خاص از ایشان هستیم که رد پای وی در شعرش وجود دارد و اشعارش خاص خودش است. کامران شرفشاهی ضمن اشاره به اهمیت وجود یک نشریه که که به صورت علمی نقد ادبی نماید گفت: خانم ها سرنوشت شعری شان با آقایان متفاوت است. درخشش بانوان در آسمان شعر مانند درخشش یک شهاب است ولی نجاتی توانسته پیوسته در این آسمان بدرخشد. * عرفان‌پور: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر نجاتی است میلاد عرفانپور گفت: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر ایشان است و نگاه مادرانه به جایگاه دفاع مقدس و پایداری از شاخص‌های شعر ایشان است. جاری بودن زندگی، خط شکن بودن در برخی موضوعات، موضع داشتن در مسائل روز از ویژگی‌های شعر نجاتی است. ایشان معلم است که همین موضوع نقش مهمی در تربیت شعرای جوان دارد و نوزده سال است که در منزلشان جلسات شعر برگزار می‌کنند. وی افزود: ایشان در بزنگاه‌ها نیز حضور خود را نشان داده‌اند حتی شاعرانی که نان انقلاب را خورده‌اند سکوت کردند ولی ایشان سکوت نکرده و در مواقع حساس موضع گرفتند و شعر سرودند. عرفانپور اضافه کرد: خانم نجاتی در نسل خودش پرمخاطب‌ترین بانوی شعر ایران است و در این موضوع شکی نیست. علی داودی در این نشست گفت: روز به روز شعر گفتن سخت می‌شود. با وجود تمام پیشرفت‌های ابزاری و تکنیکی اما به همین نسبت شعر گفتن سخت‌تر شده است و همین موجب کم‌کاری برخی شاعران حرفه‌ای شده است. با توجه به شخصیت نجاتی و حضور فعال اجتماعی وی، شعر گفتن ایشان در این شرایط یک پارادوکس است که واقعا ستودنی است. *ذوق شعر امانت الهی است پروانه نجاتی در این نشست گفت: ذوق شعری بنده لطف خداداد است و امانتی است که پروردگار در بنده به ودیعه گذاشته است و معتقدم که من شعر نمی‌گویم بلکه شعر من را می‌گوید. *اعتراض ارشاد به سوره مهر وی افزود: بعد از کتاب «زیر پوست شهر» ارشاد به سوره مهر اعتراض کرد که چرا این اشعار را چاپ کردید. کتاب «داغ و دغدغه» کارنامه دفاع مقدس من است. همسرم در این مسیر من را پشتیبانی کرده است. *نجاتی به ما پاسداری از ارزش‌ها را آموخت فاطمه نانی‌زاد در ادامه سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس» یادآور شد: نجاتی برای نوجوانان دهه هفتاد و در آن هیاهوهای اجتماعی و فرهنگی به ما آموخت که می‌توان پاسدار ارزش‌ها بود و حضور فعال در عرصه‌های مختلف نیز داشت.

  *نجاتی برای شاعران شیرازی بسیار تلاش کرده است حبیب‌الله رزم‌جویی نیز به سخنی کوتاه در مورد نجاتی اشاره کرد و گفت: نجاتی برای شاعران شیرازی تلاش‌های بسیاری کرده است که از این تلاش‌ها باید قدردانی نمود. انتهای پیام/و

93/05/21 - 09:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن