تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798757699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس»/۲ امینی: کسی برای نجاتی دست نمی‌زند/ شکارسری: «بانوی شعر خانواده شهدا» لقب بهتری وی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس»/۲
امینی: کسی برای نجاتی دست نمی‌زند/ شکارسری: «بانوی شعر خانواده شهدا» لقب بهتری وی است
اسماعیل امینی گفت: از نظر برخی شعر اعتراضی سرودن، مخالفت با انقلاب تلقی می‌شود و معترض باید به همه چیز اعتراض کند. کسی که اینطور نباشد از هر دو طیف مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و کسی برای او دست نمی‌زند. نجاتی چون با موج‌ها همراه نیست نادیده گرفته شده است.

خبرگزاری فارس: امینی: کسی برای نجاتی دست نمی‌زند/ شکارسری: «بانوی شعر خانواده شهدا» لقب بهتری وی است

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت «پروانه نجاتی»، بانوی شاعر شهدا عصر دوشنبه 20 مرداد با حضور غلامرضا کافی، حمیدرضا شکارسری، اسماعیل امینی، رضا اسماعیلی، کامران شرفشاهی، میلاد عرفان‌پور، علی داودی، حبیب‌الله رزمجویی، شراره کامرانی و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی با اجرای حسین قرایی مدرس دانشگاه در خبرگزاری فارس برگزار شد. *نجاتی در برابر جریان‌های مختلف ایستادگی کرده است اسماعیل امینی در ادامه این نشست گفت: برخی از باورها و گذاره‌ها و تحلیل‌ها اندازه‌ای تکرار شده که کسی در قطعی بودن آنها تردید نمی‌کند. یکی از این مباحث این است که انگار شعر مرد با شعر زن فرق دارد و این موضوعی است که جریان شعر روشنفکری، انقلابی، سنتی و ... بر آن اتفاق نمی‌دارند. این دعوایی بود که بر سر اشعار پروین به چشم می‌خورد، زیرا معتقد بودند که شعر پروین مردانه است زیرا حکمت با خود دارد که این سخن باطل است. شعر می‌تواند نگاه مردانه یا زنانه یا نگاه فلسفی یا عاطفی به جهان داشته باشد و نکته شگفت‌تر آن است که جریان دینداری که هیچ‌گاه دیندار نبوده و جریان روشنفکر که هرگز روشنفکر نبوده، هر دو بر این اتفاق دارند و رویاروی این موضوع ایستادن کار سختی است که نجاتی این سختی را بر خود وارد کرده است. ایشان در شعر و زندگی خود این موضوع را تجلی داده است.  

وی افزود: موضوع دیگر که دارای شگفتی است و دو طیف منتقد و مخالف جمهوری اسلامی و موافقان این نظام بر آن اتفاق دارند این است که اگر شاعری، ارزش‌ها را ستود دیگر حق انتقاد دیگران را از خود سلب کرده است و این شاعر مسئول روابط عمومی نظام است که باید فقط خوبی‌ها را نشان دهد. گویی کسی که شعر اعتراض گفت باید به چیزی انتقاد کند که دیگران برای ما تعیین می‌کنند و در تبلیغات رسمی همه چیز خوب است و نباید نقد کرد. امروز اعتیاد میان سنین پائین را انکار می‌کنند زیرا این با وجنات ساخته شده برای ایشان فرق دارد.

*نجاتی چون با موج‌ها همراه نیست نادیده گرفته شده است امینی ادامه داد: شعر اعتراضی سرودن از نظر برخی، مخالفت با انقلاب تلقی می‌شود و کسی که معترض است باید به همه چیز اعتراض کند و عرف جامعه را زیر سؤال ببرد و کسی که اینطور نباشد از هر دو طیف مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و کسی برای او دست نمی‌زند. به نظر باید ایشان بیشتر احجام هندسی باشند تا در قفسه‌های از پیش تعیین شده قرار بگیرند. نجاتی چون با موج‌ها همراه نیست نادیده گرفته شده است. *نجاتی شاعر انقلابی است وی افزود: نجاتی شاعر انقلابی است و اصلاً شاعر انقلاب یعنی کسی که به کاستی‌های اجتماعی معترض باشد و در عین حال همراه انقلاب باشد. قیصر شاعر انقلابی است زیرا هیچ وجهی از عناد با نظام ندارد و همزمان وجهی از همراهی با مشکلات را نیز ندارد و معترض است.  

  امینی در پایان سخنانش گفت: رسانه‌ها شعرا را در قالب‌های شعری ایشان بشناسند نه به صورت تقسیم‌بندی شده و از پیش تعیین شده و نگاه کنند. *زبان نجاتی فخیم است حمیدرضا شکارسری در ادامه این عصرانه ادبی گفت: عنوان شاعر حرفه‌ای به کسی اطلاق می‌شود که دارای برخی مشخصه‌ها باشد. اولین مشخصه تداوم است. علی‌رغم اینکه اوضاع شخصی و ... یک شاعر تغییر می‌کند اما شعر وی تغییر نمی‌کند که این موضوع قابل صرف‌نظر کردن نیست. دومین وجه بارز شاعر حرفه‌ای این است که در کارش عناصر تکرار شونده‌ای که به آثارش نظام می‌بخشد در شعرش ظاهر می‌شود و این مشخصه یک شاعر حرفه‌ای است که به یک ثبات در زبان، محتوا و ... دسترسی پیدا می‌کند. حضور موتیف در کارهای نجاتی قابل بررسی است. غزل را می‌توان از موتیف‌های شعر ایشان دانست و شخصیت شعر ایشان در غزل شکل گرفته است به لحاظ زبان که موضوعات در آن به روز است دارای فخامت است.  

*من در شعر نجاتی یک منِ جمعی است وی افزود: مخاطب با محتوایی روبرو است که ممکن است از نظر زبان ناهمگون باشد ولی در برخی اوقات هماهنگی‌ها به چشم می‌آید. نوعی زبان فخیم در شعر وی به چشم می‌آید. موتیف دیگر شعر ایشان تظاهرات شخصی و فردی است که در شعرش وجود ندارد. بلکه من شعر نجاتی من فردی نیست بلکه یک من جمعی است. وجود این موتیف‌ها در اشعار نجاتی یک نظام به کار ایشان داده است که بعد از تداوم از نشانه‌های حرفه‌ای شدن شعری است که برخی آثار ایشان ممکن است به شخصیت شعری وی لطمه بزند.

*«بانوی شعر خانواده شهدا» به جای «بانوی شعر شهدا» شکارسری ادامه داد و گفت: تقیدات ایدئولوژیک ایشان گاهی وی را از شخصیت شعری دور کرده است و برای نمونه در اشعار دفاع مقدس وی عنصر برجسته‌ای برخلاف اشعار اجتماعی نجاتی دیده نمی‌شود. «بانوی شعر خانواده شهدا» لقب بهتری است به جای «بانوی شعر شهدا» و علت این نکته هم پرداختن به خانواده‌ها و مسائل خانواده‌های شهدا است. زوایای دید ایشان به خانواده شهدا از موتیف‌های شعری است.  

*انتشار کتاب به جای مجموعه شعر نشان حرفه‌ای شدن است وی اضافه کرد: آخرین موضوعی که می‌تواند شاعر را به حرفه‌ای شدن نزدیک کند انتشار کتاب شعر به جای مجموعه شعر است. کتاب القاکننده که حس و حال خاصی است ولی مجموعه شعر این طور نیست. در مجموعه شعر ما هم شعر «ممد نبودی...» می‌بینیم هم «گل پری جون...» که نشان از حالت مشخص شعری شاعر ندارد ولی در کتاب اینطور نیست و نشان می‌دهد شاعر به یک پختگی رسیده است که شعرش را در هر کتابی خرج نکند. انتهای پیام/و

93/05/21 - 10:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن