تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820143393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادمان هایی مظلوم تر از شهدای کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یادمان هایی مظلوم تر از شهدای کردستان سنندج - ایرنا- پیشمرگان مسلمان کرد در 19 عملیاتی که در هشت سال دفاع مقدس علیه متجاوزان به این سرزمین انجام دادند حماسه های بی نظیری خلق کردند و ردپاهایی از استقامت و مردانگی از خود به یادگار گذاشتند اما امروز یادمانی برای پاسداشت این دلاورمردی ها در کردستان وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان در چهار شهرستان مریوان، سروآباد، سقز و بانه 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که در طول هشت سال دفاع مقدس به طور مستقیم این مناطق درگیر جنگ بود و پنج هزار و 400 شهید بومی استان نیز برای دفاع از این سرزمین تقدیم اسلام و انقلاب شد.
کردستانی ها در جبهه ای با بعثی ها می جنگیدند و از سوی دیگر توطئه گروهک های ضدانقلاب را خنثی می کردند به همین دلیل بود که کردستان به زیبایی از سوی رهبر معظم انقلاب به ˈ سرزمین مجاهدت های خاموشˈ تعبیر شد.
کردستان که در جنگ هشت ساله به صورت مستقیم درگیر بود، نقاط یادمانی بسیاری از دوران ایستادگی و مقاومت دارد که باید برای نسل های بعدی به یادگار باقی بمانند تا رشادت رزمندگان اسلام در این دیار فراموش نشود.
سال ها است که کاروان راهیان نور برای بازدید از مناطق عملیاتی جنوب، غرب و شمال غرب کشور راه اندازی شده اما متاسفانه کردستان به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم در این موضوع عقب مانده و برای ایجاد این زیرساخت ها نیاز به کمک جدی و اعتبارات کلان دارد.
به منظور سامان دهی یادمان های شهدای استان کردستان، جلسه ستاد راهیان نور استان های آذربایجان غربی و کردستان روز دوشنبه با حضور نماینده رییس جمهوری در ستاد راهیان نور کشور در سنندج برگزار شد و دکتر حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهوری در این جلسه گفت: سالانه حدود 500 میلیارد تومان برای اردوهای راهیان نور هزینه می شود که یک سرمایه گذاری فرهنگی برای کشور محسوب می شود و بابت این هزینه ضرر نمی کنیم.
مشاور رییس جمهوری افزود: ترویج فرهنگ دفاعی که در قالب اردوهای راهیان نور در کشور در حال انجام است کمک زیادی به تقویت و استحکام پایه های امنیت کشور می کند و اگر روزی در کشور نیاز به دفاع بود نسل جوان ما آمادگی بیشتری دارد.
وی گفت: باید افقی ترسیم کنیم که هر ایرانی تا قبل از 50 سالگی یکبار از برنامه های راهیان نور بهره مند شود.
وی همچنین خواستار آموزش راویان محلی در استان مقصد کاروان راهیان نور شد و اظهار کرد: مردم محلی هم باید از حضور کاروان ها منتفع شوند و هم بتوانند به زبان خود وقایع دوران دفاع مقدس را به اعضای کاروان منتقل کنند که جذابیت بیشتری برای زائران دارد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کردستان نیز در این جلسه به شناسایی دو هزار و 500 نقطه یادمانی در استان اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود اعتبار، تنها دو یادمان برای بازدید راهیان نور در استان وجود دارد.
سرهنگ محمدرضا شرفبیانی جای جای استان کردستان را منطقه عملیاتی و یادگار دوران دفاع مقدس دانست و افزود: این نقاط را باید جهت بازدید کاروان راهیان نور تجهیز کنیم و در آن یادمان بسازیم.
وی به تخریب یادمان سیرانبند بانه اشاره کرد و گفت: این یادمان که آرامگاه شهدای غریبی است نیاز به بازسازی دارد.
وی همچنین از نبود استراتژی و برنامه برای تجهیز یادمان های استان به عنوان یکی از مشکلات این حوزه نام برد و گفت: وزارتخانه ها باید به صورت اساسی و زیربنایی وظایف خود را در حوزه راهیان نور در استان کردستان انجام دهند تا مشکلات این حوزه رفع شود.
به گفته وی در یادمان های دوران دفاع مقدس در استان کردستان باید کار اصولی انجام شود و از کارهای موقت و سطحی پرهیز کرد.
وی همچنین خواستار توجه جدی به تعهدات وزراتخانه ها و دستگاه های اجرایی و بررسی عملکرد آنها در سطح استانی و ملی شد و گفت: هر دستگاه باید در پایان سال گزارش عملکرد ارایه دهد و مورد ارزیابی قرار گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این جلسه برای توصیف شهدای کردستان از واژه غریب و مظلوم استفاده کرد و گفت: یادمان شهدا همانند خود آنها غریب هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند.
حجت الاسلام مسعود صفی یاری حوزه راهیان نور غرب و شمال غرب کشور را همانند شهدایش مظلوم و غریب دانست و افزود: این مناطق به ملت ایران معرفی نشده و باید در راستای شناساندن آن به هموطنان تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی خواستار اختصاص اعتبارات مورد نیاز به استانداری کردستان در جهت هزینه کردن در بحث راهیان نور شد و گفت: اکنون اعتبار مشخصی به این حوزه اختصاص نمی یابد و از این رو نمی توان کارهای زیادی کرد و مشکلات را رفع نمود.
وی به مشکلات زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری راهیان نور در کردستان اشاره کرد و گفت: مناطق عملیاتی فراوانی در استان وجود دارد که شناسایی شده اما یادمانی در آن ایجاد نشده و از این رو چیزی برای بازدید اعضای کاروان راهیان نور وجود ندارد.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز در این جلسه گفت: از 15 فروردین هر سال اعزام کاروان راهیان نور به جبهه غرب و شمال غرب کشور آغاز می شود و کردستان یکی از مقصدهای این کاروان ها است.
نادر ادیبی یادمان محوری را یکی از سیاست های این ستاد دانست و افزود: در استان کردستان نیز تلاش می کنیم چند یادمان احداث و تجهیز کنیم.
وی راهیان نو را رکن فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: باید با تقویت ستاد مرکزی راهیان نور در راستای تقویت فرهنگ دفاع مقدس و شناساندن آن به نسل جدید تلاش کرد.
ادیبی شناسنامه دار کردن یادمان های دفاع مقدس را یکی دیگر از برنامه های این ستاد دانست و گفت: این امر در راستای جلوگیری از تحریف یادمان ها است.
وی تقویت راویان بومی را از دیگر برنامه های ستاد مرکزی راهیان نور کشور دانست و افزود: در این ستاد دوره های آموزشی در استان های مقصد راهیان نور برگزار می کنیم.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور اظهار امیدواری کرد در دولت دکتر روحانی بتوانیم به وضعیت مناسبی در این حوزه برسیم و عقب ماندگی و کسری این بخش جبران شود.
استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به وجود امنیت پایدار در استان کردستان آمادگی مسوولان استان برای حمایت از اردوهای راهیان نور را اعلام کرد و گفت: از حضور گردشگران به استان در قالب کاروان راهیان نور و سایر گروه ها استقبال می کنیم.
عبدالمحمد زاهدی کاروان راهیان نور را در معرفی حماسه های خلق شده توسط مردم کردستان بسیار موثر دانست و افزود: در این اردوها باید رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان اسلام در این سرزمین به اعضای کاروان معرفی شود.
در پایان این جلسه مصوب شد که وزارتخانه های معین که وظیفه ایجاد و تجهیز یادمان های دفاع مقدس را در استان کردستان بر عهده دارند سریعتر نسبت به ایجاد و تجهیز این نقاط اقدام نمایند.ک/4
7346/533



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن