تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799064293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه عواملی افراد را به سوی طلاق سوق می‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چه عواملی افراد را به سوی طلاق سوق می‌دهد؟

چه عواملی افراد را به سوی طلاق سوق می‌دهد؟
یک مشاور خانواده با بیان اینکه بُعد روان شناختی میل به طلاق از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: همسران متقاضی طلاق احساس نا امیدی و افسردگی ناشی از نداشتن خودکارآمدی در مدیریت طلاق می‌کنند.
به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا، نرگس نصراصفهانی افزود: مقصود از میل به طلاق میزان تمایل و علاقه‌مندی همسران به جدا شدن و گسستن روابط زناشویی با گذراندن مراحل قانونی است. تصمیم به طلاق، شبیه فشار درونی شدیدی است که دست کم به یکی از همسران وارد می‌شود و ممکن است متاثر از برآورده نشدن نیازها، اهداف، یا ناتوانی در انتقال احساسات به همسر باشد؛ این مسئله یکی از پدیده‌ های فراگیر جوامع انسانی است.

وی در ادامه گفت: پدیده میل به طلاق چند عاملی است و یک عامل به تنهایی نمی‌تواند موجب پیدایی آن را فراهم کند. در این پدیده چند عامل به هم می پیوندند و شبکه‌ای پیچیده را فراهم می‌آورند به گونه‌ای که در نوع خود منحصر به فرد است. این مفهوم دارای سه بعد عاطفی شامل احساسات و عواطف مثبت و منفی فرد نسبت به طلاق است. بعد رفتاری هم میزان آمادگی رفتاری فرد برای طلاق گرفتن یا نگرفتن را در بر می‌گیرد.

این دانشجوی دکترای مشاوره خانواده اضافه کرد: از نظر گاتمن جامعه شناس- ازدواج در رویارویی با تعارض شکست نمی‌خورد بلکه ازدواج زمانی شکست می‌خورد که برای تعارض راه حلی یافت نشود. به عقیده او کیفیت تعامل زن و شوهر پیشگویی‌کننده مهمی برای آشفتگی زناشویی و میل به طلاق است. همسرانی که با یکدیگر ارتباط منفی دارند، دارای رابطه زناشویی نابسامان هستند و به آشفتگی در آینده دچار می‌شوند. همسرانی که میل به طلاق دارند، در تعاملات زناشویی از هیجان‌های منفی بیش از هیجان‌های مثبت استفاده می‌کند.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد برک جامعه‌شناس - این دسته از زوجین با کشمکش‌های متعدد فردی و بین فردی روبه رو هستند. در این فرآیند هویت آشفته، ناامیدی، تغییر در سبک زندگی، مشکلات جدی در شبکه اجتماعی و شغلی مشاهده می‌شود.

این مشاور خانواده افزود: بررسی عوامل اثرگذار در میل به طلاق نشان می‌دهد که این عوامل گوناگون و گسترده است. گاهی عوامل پیش بینی‌نشده مانند افشای خیانت زناشویی سبب فروپاشی زندگی زناشویی می‌شود؛ گاهی نیز مشکلات درون فردی و عوامل فشارزای بیرونی مانند مشکلات شغلی، اجتماعی و خانوادگی ممکن است به گسستگی خانواده بینجامد.

وی تصریح کرد: بررسی نظریه‌ها و مدل‌های مطرح شده در حوزه زوج درمانی، بیان‌کننده این نکته است که عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی، مهارت اجتماعی، سبک‌های اجتماعی، سبک‌های دلبستگی، ویژگی‌های جمعیت شناختی و ارتباطی باعث گرایش به طلاق می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که عوامل روان شناختی، پیش بینی‌کننده‌های مهمی در بی‌ثباتی زناشویی و میل به طلاق هستند. از سوی دیگر، رابطه بین عوامل روان‌شناختی و ارتباطی با میل به طلاق با تحقیقات طولی و مقطعی تایید شده است.

نصر اصفهانی اضافه کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد آمار میل به طلاق طی دهه‌های اخیر سیر صعودی جهانی داشته و کشور ایران هم از آن بی‌نصیب نبوده است. پژوهش‌های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور نیز این مسئله را تایید می‌کند. طبق پژوهش‌ها میل به طلاق بیشتر در همسرانی که یک تا پنج سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد، رخ می‌دهد. این مرحله درست در زمان انطباق و همسازی متقابل همسران است. هر چه از سال‌های زندگی مشترک می‌گذرد، تقاضای طلاق کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به آمارهای طلاق مرکز آمار ایران گفت: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، میزان طلاق در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته، به طوری که از سال 1375 تا 1385 به حدود 20 درصد رسیده است و بیشترین فراوانی متقاضی طلاق در گروه سنی 25-31 سال و کمترین در مقطع سنی 52 58 سال بوده است.

وی افزود: عوارض ناشی از میل به طلاق، سبب افزایش طلاق در جامعه و بروز نشانه نارضایتی در همسران است، زیرا حتی اگر همسرانی که میل به طلاق در آنها وجود دارد، به دلایلی قادر به طلاق نباشند و به اجبار زندگی زناشویی خود را تحمل کنند، این نارضایتی کم کم روابط آنها را به سردی می‌کشاند و در پی آن اثرات مخربی بر خانواده خواهد گذاشت، در این میان فرزندان نیز درگیر این مسائل می‌شوند و پیامدهای ناگوار آن به احساس ناامنی، آشفتگی عاطفی و اضطراب در آنان می‌انجامد و می‌تواند بر سلامت جسمانی و روانی آنان در آینده نیز اثرات جبران ناپذیری بگذارد.

نصراصفهانی که با مجله سپیده دانایی گفت‌وگو می‌کرد، در پایان گفت: در صورتی که همسران دلیلی برای ماندن در زندگی مشترک نداشته باشند طلاق روی می‌دهد که اثرات نامطلوب آن روی فرزندان بر کسی پوشیده نیست بنابراین به منظور کاهش آسیبهای این پدیده، توجه ویژه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.



1393/5/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن