تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804409323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت آبزی پروری مازندران در انتظار حمایت مسوولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنعت آبزی پروری مازندران در انتظار حمایت مسوولان نوشهر - ایرنا - مازندران با برخورداری از بخش وسیعی از سواحل دریای خزر، چشمه سارهای جوشان و رودخانه های متعدد ظرفیت مناسبی را برای توسعه صنعت آبزی پروری دارد که شکوفایی آن در گرو حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران است.


به گزارش ایرنا، آنچه که می تواند استان مازندران را از مشکلاتی چون بیکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از آن رهایی بخشد و به توسعه پایدار برساند، استفاده بهینه از قابلیت ها و ظرفیت های منطقه و رونق کسب و کار است.
زمینه سازی برای حضور واحدهای تولیدی در این استان، با فراهم کردن زیرساخت ها، استفاده از امکانات و تجهیزات نوین، اتخاذ ساز و کارهای تشویقی برای سرمایه گذاران، رفع موانع و قوانین دست و پاگیر، ایجاد امنیت و نیز آسان سازی خدمات اداری از سوی مسوولان نهادهای ذیربط محقق می شود.
با توجه به برخورداری این استان از سواحل دریای خزر و منابع آبی جاری، صنعت آبزی پروری یکی از راه های استقرار واحدهای تولیدی در مازندران و به تبع آن رونق کسب و کار به شمار می رود.
از سال 1385 بهره برداری های قابل توجهی از دریای خزر در حوزه صید و صیادی و توسعه صنعت آبزی پروری صورت گفت اما برآیند بررسی های مسوولان و کارشناسان این صنعت نشان می دهد که با برنامه ریزی هدفمند و مدیریت منسجم می توان ظرفیت تولید انواع ماهیان پرورشی در دریا را به چند برابر افزایش داد.
بر اساس آمار منابع رسمی، مقدار تولید ماهیان پرورشی در سال 85 در استان مازندران حدود 30 هزار تن بود که این رقم اکنون به حدود 70 هزار تن در سال رسیده است.
ˈغلامعباس آباد مراد کلاریˈ یکی از تولیدکنندگان ماهیان خاویاری، قزل آلا، آزاد و کپور در شهر ˈکلارآبادˈ عباس آباد درباره فعالیت در این بخش به خبرنگار ایرنا، گفت: سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل ریسک پذیری بالا به حمایت های مسوولان بستگی دارد، زیرا چنین نگاهی زمینه ساز انگیزه و اشتیاق بیشتر سرمایه گذاران برای فعالیت در این صنعت است.
وی که جانبازی 70 درصد است، توضیح می دهد: به گفته کارشناسان و مسوولان، محدوده ساحلی استان مازندران ظرفیت بالایی برای تولید و پرورش انواع ماهی بویژه ماهیان خاویاری، قزل آلا، کپور و آزاد را دارد که دستیابی به این ظرفیت جز با فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت از فعالان این صنعت امکان پذیر نیست.
این تولید کننده که برای نخسیتن بار طرح پرورش ماهیان خاویاری، قزل آلا، کپور و آزاد در قفس های دریایی و استخرهای ساحلی دریای خزر در غرب مازندران را اجرا کرده است، توضیح داد: تاکنون برای اجرای این طرح حدود 170 میلیارد ریال هزینه کرده ام که نتیجه این سرمایه گذاری علاوه بر تولید این گونه های آبزی همچنین ایجاد زمینه اشتغال دستکم 60 نفر از اهالی این منطقه بوده است.
وی میزان تولید ظرفیت اسمی این گونه های آبزی در طی دو مرحله را در سال حدود 400 تن اعلام کرد و ادامه داد: اکنون با توجه به شرایط موجود میزان تولید ماهی قزل آلا، کپور و آزاد و خاویاری در داخل چهار قفس نصب شده در دریا حدود 150 تن است.
وی اضافه کرد: این قفس ها در فاصله سه کیلومتری ساحل و اعماق حدود 30 متری دریا نصب شده اند که حجم هر قفس 10 هزار متر مربع و میزان تولید ماهی هر قفس سالانه 40 تن است.
این تولیدکننده مازندرانی یادآور شد: تولید این گونه های آبزی بویژه ماهیان خاویاری علاوه بر ارزش غذایی بالا، ارز آوری به همراه داشته است و حتی برخی از اجزای بدن این آبزیان در صنایع وابسته کاربرد دارد.
آبادمراد کلاری افزود: امروزه در دنیا از پوست و غضروف این نوع ماهی برای ساخت کیف، بند ساعت، کیسه هوا و رفع درد مفاصل بدن انسان استفاده می شود.
وی از همکاری نکردن مسوولان از فعالان صنعت آبزی پروری منطقه در سال های گذشته گلایه کرد و افزود: با وجود آن که برای اجرای چنین طرحی حدود 170 میلیارد ریال هزینه شد اما تنها حدود هفت میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل بنگاه های زوده بازده تخصیص داده شد.
ˈسیدامیر حسینی جوˈ فرماندار عباس آباد نیز درباره صنعت آبزی پروری در این منطقه گفت: امروز مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در این شهرستان رفتارهای سلیقه ای برخی از مسوولان است که باید چنین رفتار و نگرشی با توجه به وضعیت مناسب اقتصادی و مشکل بیکاری در کشور تغییر یابد.
وی افزود: سرمایه گذاری در پرورش ماهیان خاوریای سبب رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در منطقه خواهد شد و باید زمینه را برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در این بخش فراهم کرد.
ˈعلی احسانیˈ معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران نیز به ایرنا توضیح داد: دولت با تمام توان از فعالان صنعت آبزی پروری بویژه پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در این استان حمایت خواهد کرد.
وی افزود: سیاست دولت یازدهم توجه به بخش تولید، بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی پایدار در کشور است و تحقق این هدف نیز فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت های مالی از سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
احسانی از طرح های پرورش ماهیان خاویاری به عنوان صنعت پاک، دارای کیفیت مطلوب و ارزش افزوده بالا یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه بستر و ساز و کارهای تشویقی برای استقبال افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند، در مازندران فراهم است.
ˈحسن حبیب نژادˈ مدیر کل شیلات مازندران نیز به ایرنا گفت: این استان به دلیل برخورداری از اقلیم مناسب و مواهب طبیعی خدادادی از جمله دریا شرایط بسیار مناسبی برای رونق صنعت آبزی پروری دارد که باید با همکاری مسوولان نهادهای ذیربط و سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه تلاش های مضاعفی صورت گیرد.
وی گفت: برای توسعه استان برنامه های مدونی داریم که یکی از آنها افزایش تولیدات شیلاتی و استفاده بهینه از دریا است که نقش بسزایی در کاهش معضل بیکاری دارد.
حبیب نژاد اظهار داشت: اکنون حدود 25 درصد از شیوه های توسعه در این صنعت استفاده از امکانات و تجهیزات نوین است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در گذشته از دریای خزر فقط در زمینه صید و صیادی استفاده می شد اما امروز در بخش آبزی پروری نیز تعداد زیادی از سرمایه گذاران فعالیت دارند.
مسوول شیلات مازندران تعداد قفس های موجود در دریای خزر را حدود 10 باب اعلام کرد و گفت: اگر در هر مترمکعب به طور متوسط حدود 20 کیلو ماهی استحصال شود، در چنین شرایطی می توان هر سال مقدار 50 تن انواع ماهیان خاویاری، آزاد، کپور و قزل آلا در این قفس ها پرورش داد.
وی با یادآوری این که دریای خزر ظرفیت تولید حدود 200 هزار تن این گونه های آبزی در سال را دارد، افزود: باید شرایط و ساز و کارهای لازم را برای تحقق این مهم با همکاری مسوولان نهادهای ذیربط فراهم شود.
حبیب نژاد از عزم شیلات مازندران برای توسعه این طرح ها خبر داد و افزود: اکنون بیش از 20 نفر متقاضی طرح پرورش ماهی در قفس دریایی در استان هستند که با هماهنگی لازم به صورت مرحله به مرحله و با صدور مجوزهای لازم آنها را عملیاتی خواهیم کرد.
مدیر کل شیلات مازندران اظهار کرد: برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس سه هدف مهم از جمله تولید محصول برای تامین نیاز پروتئینی جامعه، ایجاد شغلی مولد و پایدار برای فارغ التحصیلان بیکار شیلات و استفاده از منابع موجود جهت توسعه آبزی پروری دنبال می شود.
ˈربیع فلاح جلودارˈ استاندار مازندران نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از رویکردهای نظام جمهوری اسلامی استقلال اقتصاد کشور از وابستگی به نفت است و بنابراین برای رهایی این محصول تک قطبی باید در بخش تولید بویژه رونق صنعت آبزی پروری در این استان تلاش های جدی تری صورت گیرد.
وی تاکید کرد: امروز فعالیت در صنعت آبزی پروری و ایجاد سرمایه و کسب روزی حلال در این حرفه جزو شاخص ترین مشاغل حلال به شمار می آید که تحقق این مهم از برنامه های محوری مسوولان استانی است.
فلاح جلودار پدیده بیکاری را یکی از چالش ها و مشکلات اصلی مازندران برشمرد و تاکید کرد: برای توسعه استان چاره ای جز استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی ها منطقه در جهت رفع این معضل را نداریم که نمونه بارز آن استفاده از ظرفیت دریا در بخش تولید است.
وی خواستار مدیریت عادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات برای توسعه این صنعت در تمامی مناطق ساحلی استان مازندران شد.
بر اساس گزارش های رسمی، دریای خزر ظرفیت مناسبی برای فعالیت در زمینه آبزی پروری تا 200 هزار تن را دارد و توسعه این صنعت زمینه را برای اشتغال دست کم 20 هزار نفر فراهم می کند. ک/4
گزارش از: محراب زکی پور
624/1535/608/2025



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن