تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805191197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مازندران قطب صنعت آبزی پروری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مازندران قطب صنعت آبزی پروری نوشهر - ایرنا - مازندران به علت برخورداری ازقابلیت های بسیارمهم و منحصربفرد از جمله چشمه سارهای جوشان، رودخانه های متعدد و از همه مهم تر دریای خزر، ظرفیت های مناسبی برای فعالیت صنعت آبزی پروری به ویژه تولید و پرورش ماهیان خاویاری، آزاد، کپور و قزل آلا دارد.


به گزارش ایرنا، آنچه که می تواند این استان را از چالش ها و مشکلات موجود از جمله معضل بیکاری و بسیاری از آسیب های اجتماعی رهایی بخشد و به توسعه پایدار برساند، استفاده بهینه از قابلیت ها و ظرفیت های منطقه با هدف دستیابی به تولید است که لازمه آن حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران دراین بخش است.
چنین فعالیت هایی در این استان با فراهم نمودن زیرساخت ها، استفاده ازامکانات و تجهیزات نوین، اتخاذ سازوکارهای تشویقی برای سرمایه گذاران، رفع موانع و قوانین دست و پاگیر، ایجاد امنیت و نیز آسان سازی خدمات اداری از سوی مسوولان نهادهای ذیربط تحقق خواهد یافت.
با وجود اینکه ازسال 85 از دریای خزر به جز در حوزه صید و صیادی، بهره برداری های قابل توجهی باهدف استفاده ازاین منابع خدادادی درجهت توسعه صنعت آبزی پروری صورت گرفت، اما برآیند بررسی های مسوولان و کارشناسان نهادهای ذیربط نشان می دهد که با برنامه ریزی هدفمند و مدیریت منسجم می توان ظرفیت تولید انواع ماهیان پرورشی در دریا را در آینده به چند برابر افزایش داد.
بر اساس آمار منابع رسمی، مقدار تولید ماهیان پرورشی در سال 85 در استان مازندران حدود 30 هزارتن بوده اما اکنون این رقم به حدود 70 هزارتن درسال رسیده است.
یکی ازتولیدکنندگان ماهیان خاویاری، قزل آلا، آزاد و کپور در شهرˈکلارآباد ˈعباس آباد درباره فعالیت در این بخش به خبرنگار ایرنا، گفت: سرمایه گذاری دراین صنعت به علت ریسک پذیری بالا به حمایت های مسوولان بسیار بستگی دارد، چرا که چنین نگاهی زمینه ساز انگیزه و اشتیاق بیشتر سرمایه گذاران برای فعالیتشان دراین صنعت می شود.
ˈغلامعباس آباد مراد کلاریˈ که یک جانباز 70 درصد است گفت: بنا به گفته کارشناسان و مسوولان، محدوده ساحلی استان مازندران ظرفیت بالایی برای تولید و پرورش انواع ماهی بویژه ماهیان خاویاری، قزل آلا، کپور و آزاد را دارد که دستیابی به این ظرفیت جز با فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت از فعالان این صنعت امکان پذیر نیست.
این تولید کننده که برای نخسیتن بارطرح پرورش ماهیان خاویاری ، قزل آلا ، کپور و آزاد در قفس های دریایی و استخرهای ساحلی دریای خزر در غرب مازندران را اجرا کرده است، گفت: تاکنون برای اجرای این طرح حدود 170 میلیارد ریال هزینه کرده ام که نتیجه این سرمایه گذاری علاوه بر تولید این گونه های آبزی همچنین ایجاد زمینه اشتغال دستکم 60 تن از اهالی این منطقه بوده است.
وی میزان تولید ظرفیت اسمی این گونه های آبزی در طی دو مرحله را درسال حدود 400 تن اعلام کرد و ادامه داد: اکنون با توجه به شرایط موجود میزان تولید ماهی قزل آلا، کپور و آزاد و خاویاری در داخل چهارقفس نصب شده در دریا حدود 150 تن است.
وی اضافه کرد: درحال حاضر این قفس ها در فاصله سه کیلومتری ساحل و اعماق حدود 30 متری دریا نصب شده که حجم هرقفس 10 هزارمتر مربع و میزان تولید ماهی هرقفس سالانه 40 تن است.
وی با بیان اینکه تولید این گونه های آبزی بویژه ماهیان خاویاری علاوه بر ارزش غذایی بالا، ارز آوری داشته و از برخی از اعضای آن نیز در صنایع وابسته کاربرد دارد، گفت: امروز دردنیا از پوست و غضروف این نوع ماهی برای ساخت کیف، بند ساعت ، کیسه هوا و رفع درد مفاصل بدن انسان استفاده می شود.
وی همچنین از همکاری نکردن مسوولان در گذشته از فعالان صنعت آبزی پروری در منطقه انتقاد کرد و افزود: با وجود آنکه برای اجرای چنین طرحی حدود 170 میلیارد ریال هزینه شده است اما متاسفانه حدود هفت میلیارد ریال تسهیلات بانکی ازمحل بنگاه های زوده بازده تخصیص داده شد.
فرماندارعباس آباد نیز در این باره گفت: امروز مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در این شهرستان رفتارهای سلیقه ای برخی از مسوولان است که باید چنین رفتار و نگرشی با توجه به وضعیت مناسب اقتصادی و مشکل بیکاری در کشور تغییر یابد.
ˈسیدامیر حسینی جو ˈ افزود: پرورش ماهیان خاوریای دراین منطقه ازسوی سرمایه گذاران سبب رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در منطقه خواهد شد که باید زمینه را برای رفع مشکلات سرمایه گذاران دراین بخش فراهم کرد.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران می گوید: دولت با تمام توان از فعالان صنعت آبزی پروری بویژه پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در این استان حمایت خواهد کرد.
ˈ علی احسانی ˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : سیاست دولت یازدهم توجه به بخش تولید، بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی پایدار در کشور است و تحقق این هدف نیز فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت های مالی از سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی از طرح های پرورش ماهیان خاویاری به عنوان صنعت پاک، دارای کیفیت مطلوب و ارزش افزوده بالا یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه بستر و ساز و کارهای تشویقی برای استقبال افرادی که قصد سرمایه گذاری دراین بخش را دارند هم اکنون در مازندران فراهم است.
مدیرکل شیلات مازندران نیز گفت: این استان به دلیل برخورداری از اقلیم مناسب و مواهب طبیعی خدادادی از جمله دریا شرایط بسیار مناسبی برای رونق صنعت آبزی پروری دارد که باید با همکاری مسوولان نهادهای ذیربط و سرمایه گذاران بخش خصوصی دراین زمینه تلاش های مضاعفی صورت گیرد.
ˈحسن حبیب نژاد ˈ در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: برای توسعه استان برنامه های مدونی داریم که یکی از آنها افزایش تولیدات شیلاتی و استفاده بهینه از دریا است که نقش بسزایی در کاهش معضل بیکاری دارد.
وی اظهارداشت : درحال حاضر حدود 25 درصد از شیوه های توسعه دراین صنعت استفاده از امکانات و تجهیزات نوین است.
وی تصریح کرد : متاسفانه در گذشته از دریای خزر فقط در زمینه صید و صیادی استفاده می شد اما امروز در بخش آبزی پروری نیز تعداد زیادی از سرمایه گذاران فعالیت دارند.
وی تعداد قفس های موجود در دریای خزر را حدود 10 باب اعلام کرد و ادامه داد: اگر در هر مترمکعب به طور متوسط حدود 20 کیلو ماهی استحصال شود، درچنین شرایطی می توان هرسال مقدار 50 تن انواع ماهیان خاویاری ، آزاد ، کپور ، و قزل آلا در این قفس ها پرورش داد.
وی ابراز امیدواری کرد که دریای خزر ظرفیت تولید حدود 200 هزار تن این گونه های آبزی در سال را دارد که باید شرایط و ساز و کارهای لازم را برای تحقق این مهم با همکاری مسوولان نهادهای ذیربط فراهم شود.
حبیب نژاد از عزم شیلات مازندران برای توسعه چنین طرح هایی خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از 20 نفر متقاضی طرح پرورش ماهی در قفس دریایی در استان هستند که با هماهنگی لازم به صورت مرحله به مرحله و با صدور مجوزهای لازم آنها را عملیاتی خواهیم کرد.
مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: جهت اجرای طرح پرورش ماهی در قفس سه هدف مهم از جمله تولید محصول برای تامین نیاز پروتئینی جامعه، ایجاد شغلی مولد و پایدار برای فارغ التحصیلان بیکار شیلات و استفاده از منابع موجود جهت توسعه آبزی پروری دنبال می شود.
استاندارمازندران نیز گفت : یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید و به طور کلی نظام جمهوری اسلامی استقلال اقتصاد از وابستگی نفت است بنابراین برای رهایی این محصول تک قطبی باید دربخش تولید بویژه رونق صنعت آبزی پروری دراین استان تلاش های جدی تری صورت گیرد.
ˈربیع فلاح جلودار ˈ در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود : امروز فعالیت در صنعت آبزی پروری و ایجاد سرمایه و کسب روزی حلال دراین حرفه در واقع جزو شاخص ترین مشاغل حلال به شمارمی آید که تحقق این مهم از برنامه های محوری مسوولان استانی است.
وی پدیده بیکاری را به عنوان یکی از چالش ها و مشکلات اصلی این استان برشمرد و تاکید کرد که باید برای توسعه استان چاره ای جز استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی ها منطقه در جهت رفع این معضل را نداریم که نمونه بارز آن استفاده از ظرفیت دریا در بخش تولید است.
وی خواستار مدیریت عادلانه در توزیع امکانات واعتبارات برای توسعه این صنعت در تمامی مناطق ساحلی این استان شد.
بر اساس گزارش های رسمی، دریای خزر ظرفیت مناسبی برای فعالیت در زمینه آبزی پروری تا 200 هزار تن را دارد و توسعه این صنعت زمینه را برای اشتغال دستکم 20 هزار نفر فراهم می کند. ک/4
گزارش از: محراب زکی پور
624/1535/608



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن