تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804927248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهادي با اهداي خون حمايتش را از غزه اصلاح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: "فرهادي" با اهداي خون حمايتش را از غزه اصلاح كرد
گويا اصغر فرهادي خيلي زود فهميد آنچه مردم و رسانه‌ها از او به عنوان نماينده جهاني ايران در قبال مسائل غزه انتظار دارند، چيزي فراتر از گرفتن بنر و شعاري بي‌هدف و ناكارآمد در دست و انتشار چند تصوير است.


گويا اصغر فرهادي خيلي زود فهميد آنچه مردم و رسانه‌ها از او به عنوان نماينده جهاني ايران در قبال مسائل غزه انتظار دارند، چيزي فراتر از گرفتن بنر و شعاري بي‌هدف و ناكارآمد در دست و انتشار چند تصوير است. در اين روزها كه غزه همچنان روي خط توپ و آتش درگير است، فرهادي دست به كار شده و با اهداي خون نمادين به مردم غزه اين بار به فجايع فلسطين واكنش صريح‌تري نشان داده است.
گاهي وقت‌ها كه رسانه‌ها و مردم با توپ پر برخي هنرمندان را به سبب اعمال و كردارشان به باد انتقاد مي‌گيرند، تنها واكنش از سوي جامعه هنري گارد دفاعي و موضع‌گيري در مقابل انتقادات است. وقتي اصغر فرهادي هم كمپين بي‌هدف «كشتار همنوعان خود را متوقف كنيد» را در فيس‌بوك به راه انداخت و مركز دايره كوچك چند هنرمند مشهور بنر به دست شد، رسانه‌ها انتقادشان را از او آغاز كردند؛ اينكه فرهادي حتي به اندازه هنرمندان نه چندان خوشنام امريكايي هم جسارت حمايتي صريح‌تر از مردم غزه را به خود راه نداده و شعار كمپين او بيش از اندازه بي‌هدف و غير‌مستقيم بوده است. انتقاد از فرهادي و كمپينش حتي پاي برخي بازيگران و هنرمندان را هم وارد گود انتقاد از او و شعاري كرد كه از نظر آنها مي‌توانست خطاب به حادثه اتوبوس اسكانيا يا هر حادثه ديگري باشد. به راستي فرهادي ايده حساب شده و خلاقانه‌اي را براي كمپين حمايت از غزه خود انتخاب نكرده بود و قدم سست و بدون قوت او حتي برخي رسانه‌ها را واداشت كه شائبه ترس از دست دادن ويزاي امريكا را براي او و امثالش مطرح كنند اما حالا فرهادي مجبور شده است از نام و اعتبار خود، روي تخت اهداي خون دفاع كند.
به اين ترتيب نكوهش و انتقاد رسانه‌ها و برخي هنرمندان از او كارساز شد و كارگردان برنده جايزه اسكار سينماي ايران در مقام يك هنرمند بين‌المللي نماينده كشورمان اين بار با رفتن به پايگاه مركزي انتقال خون تهران، اهداي خون به مردم غزه و اقدام نمادين صريح را جايگزين فعاليت كمرنگ كمپين قبلي خود كرده است؛ كمپيني كه شعاع اثرگذاري‌اش آنقدر كم بود كه حتي به خارج از كشور هم رسوخ نكرد.
اما حالا فرهادي روش هوشمندانه‌تري را براي بيان حمايت خود از مردم غزه انتخاب كرده تا نشان دهد بر طبل تو خالي نمي‌كوبيده است. كارگردان «جدايي نادر از سيمين» با هماهنگي انجمن سينماي جوانان ايران با جمعي از اهالي و مديران سينما‌ همراه شده و با حضور در پايگاه مركزي انتقال خون تهران، خون خود را به كودكان و جنگ‌زدگان غزه كه اين روزها تحت حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي هستند، اهدا كرده است.
   حمايت قاطع به جاي شعار تك جمله‌اي
فرهادي با حضور در پايگاه مركزي انتقال خون تهران به جاي تك جمله گنگ و مبهم « از كشتن همنوعانتان دست برداريد» در عين حال صراحتاً بر لزوم همدردي با مردم مظلوم غزه تأكيد كرده و پيش از اهداي خونش گفته است: «اميدوارم كه اين جنايت و كشتار مردم غزه زودتر متوقف شود.»  فرهادي سپس به رسانه‌هايي كه براي انعكاس اين اقدام نمادين او در محل پايگاه مركزي اهداي خون حاضر شده بودند، خاطر نشان كرده است: «‌اهداي خون به مردم بي‌گناه غزه يك همدردي با آنها در مقابل جنايات و كشتاري است كه اين روزها شاهد هستيم. در واقع، اهداي خون يك حركت نمادين است كه بيشتر جنبه تبليغاتي دارد.»
فرهادي اين را هم گفته كه امروز هر كسي فارغ از نگاه سياسي بايد به شكلي احساسات خود را درباره وقايع غزه بروز بدهد و بايد از مردم بي‌گناه غزه حمايت كند. به نظر مي‌رسد كه او اين جملات را براي رساندن اين پيام ادا كرده است كه نشان دهد دغدغه‌اش به هيچ وجه ويزاي امريكا يا جا ماندن از جشنواره‌هاي سياسي سينمايي در اروپا و غرب نبوده است. به خصوص كه او در ادامه اظهاراتش رفتار ديكتاتور  مآبانه رژيم‌صهيونيستي را زير سؤال برده است؛ رژيمي كه به گفته او، فكر مي‌كنند به جز خودشان ديگران حق زندگي ندارند و بايد از بين بروند.
كارگردان «گذشته»‌ درباره ايده اهداي خون به نفع مردم غزه همچنين گفته است: حمايت از مردم غزه توسط اهالي سينما مطرح شد و دلم مي‌خواست همراه اين حركت باشم، زيرا سينماي ايران در حركت‌هاي انساندوستانه هميشه پيشقدم و مدافع بوده‌اند.
به عقيده فرهادي كه با اين اقدام صريح، بساط تمام شائبه‌ها درباره خودش و كمپينش را جمع كرده، اينگونه رفتارهاي حمايتي از جانب سينماگران در دنيا واكنش‌ها و انعكاس‌هاي زيادي به دنبال داشته است و ديگر امروز مانند گذشته، دنيا در قبال جنايات عليه مردم غزه سكوت نمي‌كند.  اشاره فرهادي احتمالاً به بازتاب گسترده حمايت چهره‌هاي نامي سينما و هنر جهان از مردم غزه است كه از طريق رسانه‌هاي فضاي مجازي انعكاس يافته و در داخل كشور نيز هنرمندان بسياري با اين موج متحد و يك‌دست همراه شده‌اند.
   عموپورنگ و حمايت جهاني از غزه
روز گذشته به غير از فرهادي چهره‌هايي چون حجت‌الله ايوبي‌، محمدرضا فرجي‌، بهمن حبشي‌، سيدمحسن هاشمي‌، دانش اقباشاوي‌، حسن پورشيرازي‌، افسانه بايگان‌، حبيب ايل‌بيگي، فريد فرخنده‌كيش‌، محمدرضا شفيعي‌ و هادي مقدم‌دوست‌ نيز در اين مراسم اهداي خون مشاركت كردند. در عين حال خبر مي‌رسد كه داريوش فرضيايي، مجري محبوب برنامه كودك نيز كمپين «كودك براي كودك» را با هدف حمايت از حقوق كودكان مظلوم غزه راه‌اندازي كرده و به‌دنبال جهاني كردن آن است.
در اين روزهايي كه شعار هنر خيلي زودتر از شعارهاي سياسي به اذهان عمومي دنيا راه پيدا مي‌كند، هنرمندان ما در موقعيتي خوب و پيش از آنكه دير شود به اين ادراك رسيدند كه بايد به اندازه زماني كه صرف مي‌كنند، مستقل و فارغ از فشارهاي سلطه‌جويان به فكر ابعاد جهاني فعاليت‌هاي بشردوستانه خود بوده و در ايستگاه بنر و فعاليت‌هاي سطحي متوقف نشوند.

نویسنده : الناز خمامي‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن