تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820980930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز و نیازهای امام سجاد(ع) در روز عید فطر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: راز و نیازهای امام سجاد(ع) در روز عید فطر تهران - ایرنا - امام سجاد (ع) هنگام مناجات با پروردگار در روز عید فطر عرضه داشتند: باب رحمت تو برای تمام درخواست کنندگان باز، و عطایت برای گدایان رایگان، و فریادرسی تو به فریادخواهان نزدیک است.


حضرت زین العابدین (ع) در دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه معروف به دعای آن حضرت در روز عید فطر و جمعه اینگونه به درگاه الهی عرضه می دارد: هر بزرگی در پیشگاهت کوچک است و هر شریفی در جنب شرفت پست است، آنان که به ‏غیر حضرتت روآورده‏اند، نومید شدند و آنان که جز وجود تو خواسته‏اند به خسران نشستند و آنان که به درگاه غیر تو شدند به تباهی رسیدند و جز آنان که فضل تو را طالب شدند تهی دست ماندند.
در رحمتت برای تمام خواهندگان باز، و عطایت برای گدایان رایگان، و فریادرسی ات به فریادخواهان نزدیک است.
آرزومندان از تو نومید نمی‏شوند و درخواست کنندگان از عطایت محروم نمی‏شوند و مستغفران از عذاب تو تیره‏بخت نمی‏گردند.
سفره روزی ات برای عاصیان پهن است، و بردباری ات شامل دشمنانت نیز می‏شود، عادتت احسان به بدکاران است، و سنتت رحمت بر تجاوزکاران، تا جایی‏که مدارای ات اینان را از بازگشت به تو غافل نموده، و مهلت دادنت ایشان را از خودداری از گناه بازداشته است، حال آنکه تنها تو با آنان بردباری کرده‏ای تا به فرمانت بازآیند، و از آن رو به آنان مهلت داده‏ای که اطمینان به دوام سلطنتت داری.
پس آن‏که اهل سعادت بود فرجام کارش را به سعادت بردی، و هر که تیره‏بخت بود به تیره‏بختی‏اش واگذاشتی. همه سر به فرمان حکم حضرتت خواهند داشت و بازگشت کارشان به‏سوی فرمان تو خواهد بود،
پادشاهی ات با مهلت طولانی که به آنان می‏دهی سستی نپذیرد، و از تاخیر محاکمه ایشان برهان و حجتت ازمیان نرود.
حجتت استوار و پابرجاست و باطل نگردد، و سلطنت ثابت است؛ آن‏سان که زوال نپذیرد. پس وای بر آن که از تو روی برتابد، و نومیدی ذلت‏بار از آن کسی است که ازتو نومید گشته است.
بدترین تیره‏بختی‏ها برای کسی است که به تو مغرور شده، چه عذاب‏های دردناکی که خواهد چشید! و چه اندازه سرگردانی طولانی در عذابت خواهد داشت و آرزوی گشایش از این کس چه دور است! و نومیدی او برای سهولت خروج از عذابت بسیار!
تمام اینها براساس عدل در قضای غیرجائرانه تو، و از سر انصاف در حکم غیرظالمانه توست. چرا که پی در پی اتمام حجت نمودی، و آنچه سزاوار اندرز و ارشاد بود بیان داشتی، و تهدیدت را اعلام فرمودی، و با لطف و محبت ترغیب به حقایق نمودی، و برای بیداری مردم مثل ها آوردی، و به آنان مهلت طولانی دادی، و کیفر را به تاخیر انداختی؛ در صورتی که بر شتاب در عذاب توانا بودی، و مدارا نمودی در حالی که قدرت بر عجله داشتی.
مدارای ات از روی ناتوانی، و مهلت دادنت از باب سستی، و خودداری ات از باب غفلت، و به ‏تاخیر انداختنت از روی‏مدارا و سازش نبوده، بلکه به این خاطر است که حجتت‏رساتر، و بزرگواری ات کاملتر، و احسانت فراگیرتر، و نعمتت تمامتر باشد. تمام اینها بوده و هست و خواهد بود، و حجت تو برتر از آن است که به ‏طور کامل وصف شود و بزرگی تو والاتر از آن است که کسی به کنهش برسد و نعمتت بیش از آن است که همه‏اش به ‏شماره درآید، و احسانت بیش از آن است که کسی کمترین آن را شکر آرد.
اکنون نبودن زبان سخن مرا از ادامه سپاست ناتوان ساخته، و زبان تمجیدم از کار افتاده، و نهایت قدرتم آن است که به درماندگی اقرار کنم نه از سر رغبت به‏کوتاهی در ستایش تو -ای پروردگار من بلکه از باب ناتوانی.
اینک منم که به ‏درگاهت روی آورده‏ام و از حضرتت توقع پذیرایی نیک دارم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و رازم را بشنو، و دعایم را مستجاب کن، و روزم را به ناامیدی و تهیدستی به شب مرسان، و در دریوزگی ام دست رد به سینه‏ام مزن، و رفتنم را از پیشگاهت، و بازگشتم را به حضرتت گرامی‏دار، زیرا در آنچه بخواهی دچار مضیقه نمی‏شوی، و در برابر خواسته‏ها ناتوان نمی‏باشی و بر هر چیزی قدرت داری، و هیچ حول و قوه‏ای جز به دست خدای بزرگ نیست.
فراهنگ(2)**1003**1580



07/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن