تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836108691
حکایت تلخ بیاخلاقیهای سیاسی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز دکتر صادق زیباکلام - استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی نمیدانم رفتارهای غیراخلاقی سیاسی را از کی به ارث بردهایم؟ یقیناً اسلام از ما نخواسته که رقیب، مخالف و منتقد سیاسیمان را خُرد کنیم. ادبیات دینی ما مملو از روایات و حکایاتی است که ائمه ما چگونه مخالفین خودشان را تحمل میکردهاند و حاضر نمیشدهاند که شخصیت آنها خُرد شود. اما بسیاری از کنشگران سیاسی ما مثل آب خوردن رقبای سیاسیشان را خرد کرده و از رویشان بدون هیچ دغدغه و تأملی عبور میکنند. در زندگینامه بسیاری از اولیاء و بزرگانمان آورده شده که آزارشان به یک موریانه هم نمیرسیده. یقیناً بسیاری از بزرگان دینی ما مخالف، رقیب و دشمن داشتهاند. حداقل از باب حسد ممکن بوده که برخی چشم دیدن آن بزرگواران را نداشته بوده باشند. اما کمتر در زندگینامه و تذکره آنها خواندهایم که مثلاً فلان مرجع تقلید، فلان عالم دینی در نجف یا قم یکی از کسانی که با ایشان مخالفت کردهاند را دشنام داده یا او را نفرین کرده باشند یا حتی بدتر از آن خوانده باشیم که به مریدان دستور داده باشند که فلانی را ادب کنید چون به من دشنام داده یا با من مخالفت کرده یا به من بیاحترامی کرده است؛ بلکه هرچه به ما گفته شده، عکس این رفتار بوده است. یعنی از مریدان، از مقلدان و از آدمهای کوچه و بازار خواستهاند که آنها را دعا کنند و نگران بودهاند که مبادا دل کسی را بشکنند یا یک وقت ظلمی به کسی کرده و حقی از دیگری را پایمال کرده باشند. به دلیل این عقبه تاریخی است که من از بسیاری از رفتارهای سیاسی امروزی سر در نمیآورم. مثل آب خوردن به مخالف سیاسیمان هرچه به ذهنمان میرسد نسبت میدهیم و ذرهای احترام، تقوی، ادب، عرف، نزاکت و هیچچیز دیگری را در مورد مخالفین، رقبا و منتقدین خود رعایت نمیکنیم. ما شاقول هستیم و طراز، و همه باید خود را با ما تطبیق دهند و اگر کسی با ما مطابقت پیدا نکرد، از وابسته، مزدور و لیبرال گرفته به او نسبت میدهیم تا منافق، واداده، نفوذی و عامل بیگانه، تا غربزده، عافیتطلب، منحرف و ... . آیا بزرگان ما هم اینگونه رفتار میکردهاند؟ اساساً نفس اینکه ما فیلم فردی را بدون آنکه او خودش رضایت داشته باشد، پخش کنیم از نظر اخلاقی کاری درست است؟ آیا ما به فرزندانمان نمیآموزیم که سر کیف، جیب و وسایل شخصی دیگران حتی اعضاء خانواده خودشان هم نبایستی بروند؟ آیا به فرزندانمان یاد میدهیم که اگر مصالح ایجاد کرد سر کیف مادر و سر جیب پدر هم میتوانند بروند و عنداللزوم از سوراخ کلید و مخفیانه هم اشکالی ندارد و میتوانند از خواهر و برادرشان جاسوسی کنند؟ ما را چه میشود که بدیهیات ابتدایی و اولیه اخلاقی را که حسن و قبح آن حتی برای کودکان هم مشهود است رعایت نمیکنیم؟ آیا مصاحبه یا فیلم مصاحبه آقای محمدعلی ابطحی جزء وسایل شخصی یا خصوصی وی نباید محسوب شود؟ در هیچ جامعه متمدنی نه فیلم، نه مصاحبه، نه اعترافات، نه هیچ قول و فعل دیگری از متهم پذیرفته نمیشود مگر آنکه قاضی یقین داشته باشد که او آن مطالب را در یک شرایط آزاد، به اراده خودش و به دور از قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی گفته یا نوشته است. مهم نیست که ابطحی آن مصاحبه و سخنان را در دادگاه اظهار داشته، یا در مصاحبه با 20:30 ابراز داشته، یا در حال تمرین برای نمایش در دادگاه داشته میگفته؛ تنها نکته اخلاقی مهم آنست که آیا ابطحی در یک شرایط و وضعیت آزاد بسر میبرده و به اراده خودش و بدون ترس و واهمه آن سخنان را گفته است؟ یا آنکه در یک شرایط روحی و روانی قرار گرفته بوده و احساس میکرده که گفتن آن حرفها را مقامات امنیتی از وی انتظار دارند؟ واقعیت تلخ آن است که این رفتارهای غیراخلاقی - اگر نگفته باشیم ضداخلاقی - نه به اسلام ربطی دارند و نه به هیچ مرام و آئینی غیر از اسلام. این رفتارها یادگارهای دوران سیاه اختناق استالین هستند که توسط حزب توده وارد عرصه سیاسی ایران گردید. رفتارهایی که در یک کلام هدف آنها خرد کردن شخصیت زندانی سیاسی است تا او هر چه را که مسئولین از وی میخواهند ابراز و اعتراف نماید. در دوران مخوف دیکتاتوری حزب کمونیست به رهبری استالین دهها هزار تن از نویسندگان، روشنفکران، فعالین سیاسی، اعضاء حزب کمونیست حتی افراد عادی به جرم یا اتهام و در بسیاری موارد صرفاً به ظن مخالفت یا انتقاد از سیاستهای استالین روانه بازداشتگاهها و اردوگاههای کار اجباری در سیبری شدند. یک از متداولترین روشهای مقامات امنیتی روسیه خرد کردن شخصیت بازداشتیها بود. آنان گروه گروه در نتیجه فشارها و شکنجههای روحی روانی در هم شکسته و نه تنها به اعمال و گناهان ضدانقلابی خود اعتراف میکردند بلکه از ملت بزرگ روسیه و زحمتکشان آن کشور بواسطه خیانتهایی که در حقشان کرده بودند طلب بخشش و در مواردی تقاضای اشد مجازات از دادگاههای خلقی برای "گناهان و خطاهایی که مرتکب شده بودند" میکردند. بعنوان یک جریان سیاسی مسلح به یک جهانبینی مدرن، پیشرو و انقلابی، حزب توده 73 سال پیش ادبیات جدید، بالنده و انقلابی حزب کمونیست روسیه را وارد ایران نمود. جهانبینی انقلابی جدید به سرعت در میان اقشار و لایههای تحصیلکرده، نویسندگان، دانشجویان، فعالین جنبشهای کارگری، زنان، اکراد، فرهنگیان، حتی نظامیان جوان و اهل مطالعه و ارامنه برای خود جای باز کرد. ملهم از جهانبینی مارکسسیتی حاکم بر حزب کمونیست روسیه، حزب توده منشاء تولد جریان ضد غرب، ضد سرمایهداری و ضد امپریالیسم در ایران معاصر شد. حزب توده فقط ادبیات انقلابی ضد غربی را در ایران به راه نیانداخت بلکه شیوه جدیدی از رفتار سیاسی را هم در ایران پایهگذاری نمود. بعنوان یک جریان پیشرو، ترقیخواه، مدافع زحمتکشان، زنان، روستائیان، اقلیتها و ... حزب خود را مبارز، ترقیخواه و انقلابی میدانست و متقابلاً مخالفینش را مزدور امپریالیزم، حقوقبگیر انگلستان، غربزده، بورژوآ، لیبرال، سرمایهدار، اشرافزاده، فراماسون، صهیونیست و ... میدانست. حزب توده چون خود را مظهر و پیشاهنگ مبارزه با آمریکا و غرب و سرمایهداری ظالم و پلید حاکم بر دنیا میدانست لذا هرکه با آن حزب مخالف بود یا فراماسون بود یا ملاک یا اشراف یا حقوقبگیر سفارت انگلستان یا مأمور سازمان سیا. حزب توده اساساً به جای پاسخ به منتقدین خود، همواره سعی میکرد تا ماهیت پَست، وابسته و مزدور آنها را برای ملت شریف و زحمتکش ایران افشا نماید. اصطلاح «افشاگری» با حزب توده در دهه 1320 بود که در ایران تولد یافت. جراید حزب توده همواره مملو بود از "افشاگری" علیه نیروها، عناصر و جریانات خود فروخته که یا وابسته به امپریالیسم آمریکا بودند یا مزدوری استعمار انگلستان را بر عهده داشتند. ادبیات حزب سرشار بود از واژگانهایی همچون مزدور، فریبخورده، وابسته، سرسپرده، آلت دست بیگانه، مهره استعمار و ... که تودهایها همچون نقل و نبات بر سر مخالفین میریختند. حزب توده همانطور که گفتیم خود را موظف و مکلف به پاسخ به منتقدین و مخالفین نمیدانست. بلکه رهبران حزب همواره سعی میکردند تا در عوض ماهیت مخالفین، رقبا و منتقدین را برای مردم روشن سازد. میراث حزب توده به گروههای رادیکال مارکسیست دیگر و از آنها هم به سازمان مجاهدین خلق رسید. مجاهدین خلق نیز به جای پاسخ، به جای دلیل و به جای استدلال نسبت به آنچه که مخالفین و منتقدین آنها میگفتند، همچون حزب توده و مارکسیستها سعی میکردند تا ماهیت «ارتجاعی»، «وابسته»، «سازشکار» و «غیر انقلابی» مخالفین را برای مردم شریف و انقلابی ایران «افشا» کنند. به نظر میرسد که آن میراث تاریخی از مجاهدین به گروههای انقلابی و رادیکال اسلامگرا رسیده باشد. آنها هم به همین ترتیب در صدد افشاگری و نشان دادن ماهیت «منافق»، «دورو»، «وابسته» و ... مخالفین و منتقدین خود به مردم هستند. این هم حکایتی است که در جامعهای که مهد اسلامخواهی و حرکت در خط انبیاء و ائمه است منش سیاسیاش در برخورد با مخالفین و منتقدینش ریشه در منش بر جای مانده از استالین و مارکسیستها داشته باشد. اگر با این دید به موضوع فیلم آقای محمدعلی ابطحی نگاه کنیم، دیگر چندان مهم نیست که آیا او داشته در آن فیلم برای ظاهر شدن در مقابل دوربین صداوسیما و برای دادگاه انقلاب تمرین میکرده یا آنکه خیر، آن فیلم حقیقی بوده و اساساً ربطی به دادگاه و صداوسیما پیدا نمیکند. اینها همه به قول مرحوم شهید شیخ فضلالله نوری میشوند صغرویات. مسأله اساسی آن است که همانطور که در قانون اساسی کشور ما هم تصریح شده، هر اقرار و اعترافی که از روی فشار، تهدید، ارعاب وعده و عید و غیره از متهم گرفته شده باشد فاقد هرگونه آثار و تبعات کیفری میباشد. آنچه میماند، تأسف و تأثر خوردن به حال خودمان است و اینکه قدرت واقعاً دارد ما را به کجا میکشاند؟ انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
سياسي: رحيمي درباره خلعتبري تصميم ميگيرد
سياسي رحيمي درباره خلعتبري تصميم ميگيرد کد خبر ۴۱۲۵۲۱ تاریخ انتشار ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ - 01 July 2014 رئيس هيئت مديره باشگاه پرسپوليس اعلام کرد که مديرعامل اين باشگاه درباره خلعتبري تصميمگيري خواهد کرد حميدرضا سياسي در مورد آخرين وضعيت محمدرضا خلعتبري در باشگاه پرسپوليس گفتگاف هیلاری کلینتون درباره احزاب سیاسی انگلیس
گاف هیلاری کلینتون درباره احزاب سیاسی انگلیستاریخ انتشار يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۲۵ هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در جریان یک مصاحبه با اشتباه گرفتن نام احزاب سیاسی انگلیس گاف داد به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق"ششناو" حکایتگر سفری از آتشکده تا مسجد
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۵ پخش نوای روحبخش اذان از بلندای بنای سالخورده و استوار مسجد تاریخی شش ناو در کنار خنکای آب قنات تاریخی بیش از 750 ساله را برای گردشگران بازگو میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی بنای کنونی مسجد 750 سالهی ششناو تفوزیر مالی فرانسه: هشدار فرانسه به اروپا برای خروج از مبادلات دلار/آمریکا با دلار نفوذ سیاسی میکند
وزیر مالی فرانسه هشدار فرانسه به اروپا برای خروج از مبادلات دلار آمریکا با دلار نفوذ سیاسی میکندوزیر مالی فرانسه با بیان اینکه اروپا باید دلار را از تجارت خود خارج کند گفت آمریکا از دلار برای افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی به دنیا استفاده میکند و اطلاعات بانکهای استفاده کننده دکولایی:نباید ملاحظات سیاسی متعلق به یک جریان سیاسی در فضای آموزش عالی حاکم شود
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۷ یک استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نباید ملاحظات سیاسی و جناحی متعلق به یک جریان سیاسی در فضای آموزش عالی حاکم شود گفت از نمایندگان مجلس انتظار میرود در ایفای وظایف خود بیش از هرچیز به کارکردهای مفروض و رسمی و قانونی این نهاد توجه داشته باشند وچیت چیان و حکایت ابر و باد و مه و خورشید و فلک
چیت چیان و حکایت ابر و باد و مه و خورشید و فلک تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرداد ماه 92 با 272 رای موافق 7 مخالف و 5 ممتنع از مجموع 284 نماینده حاضر به حمید چیت چیان به عنوان وزیر نیرو رای دادند راهبرد برخی نمایندگان از نخستین روزهای کار دولت یازدهم بر تکرار پرسسلیمی در گفتوگو با فارس: فعالیتهای سیاسی دانشگاهیان باید در شأن دانشگاه باشد
سلیمی در گفتوگو با فارس فعالیتهای سیاسی دانشگاهیان باید در شأن دانشگاه باشدرئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فعالیتهای سیاسی دانشگاهیان در شأن دانشگاه باشد گفت باید آرامش بانشاط در دانشگاه حاکم شود تا دانشجویان دچار تنش بیهوده ناشی از بازیهای جناحی نشوند حسین سلیمیعزل و نصبهای سیاسی و سلیقهای به نفع کشور نیست
حسینی در تذکر شفاهی عزل و نصبهای سیاسی و سلیقهای به نفع کشور نیست نماینده مردم زابل زهک و هیرمند در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر کشور گفت عزل و نصبهای سیاسی و سلیقهای و حذف نیروهای کارآمد و ارزشی به نفع کشور نیست به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران سیدباقر حسینی نمتحلیلی درباره آینده سیاسی سنت گرایان اصولگرا
تحلیلی درباره آینده سیاسی سنت گرایان اصولگرا میانجیگری آیت الله مهدوی کنی که در کسوت دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز انجام می شد همواره دست برتری این تشکل روحانی را در میان جمعیت اصولگرایان به نمایش می گذاشت اما دو حادثه مهم سبب شد جامعه روحانیت مبارز امروز وضعیت دیگری پیدا کند به گوزیر میرحسین موسوی و هاشمی: ویرانهای که به روحانی رسید اول باید آواربرداری شود/ نمایندگان تازه یادشان آمده فع
وزیر میرحسین موسوی و هاشمی ویرانهای که به روحانی رسید اول باید آواربرداری شود نمایندگان تازه یادشان آمده فعال سیاسی هستند و استیضاح را تکلیف سیاسی میدانند ویرانهیی به دست دولت روحانی رسیده است روی ویرانه نمیتوان ساخت و ساز کرد و باید اول آواربرداری کند به گزارش نامه نیوزنباید دانشگاهها جولانگاه احزاب سیاسی شود/ ارزش رشد علمی کشور را فدای سیاسیکاری نکنیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نباید دانشگاهها جولانگاه احزاب سیاسی شود ارزش رشد علمی کشور را فدای سیاسیکاری نکنیم اگرچه تشویق دانشجویان به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در دانشگاه از جمله کرسیهای آزاد اندیشی امری بدیهی و ضروری است اما سیاسیکاری با ماهیت علمی دانشگاه در تضاافطاریهای سیاسی
فعالان سیاسی برای کاستن از حجم گلایهها از سنت افطاری بهره میگیرند افطاریهای سیاسی فرارسیدن ماه رمضان همواره فرصتی برای نزدیکتر کردن دلها و فاصله گرفتن از کینههایی است که امکان نزدیکی فکری و قلبی را ناممکن میسازد هرچند این ظرفیت گرانسنگ معمولا در حوزه زیست فردی مورد توجهجولان سياسي يا پيادهنظامسازي براي سهمخواهي!
جولان سياسي يا پيادهنظامسازي براي سهمخواهي در گفتمان انقلاب اسلامي قشري همچون دانشجو و دانشگاهي نقشي ويژه در راهبري عمومي جامعه ايفا ميكنند و از اينروست كه لزوم وجود فهم و بصيرت سياسي در اين قشر از گذشته مورد تأكيد امام خميني ره و امام خامنهاي مدظلهالعالي بوده است بسفر هیات سیاسی-اقتصادی ژاپنی به منظور سرمایه گذاری در ایران
سفر هیات سیاسی-اقتصادی ژاپنی به منظور سرمایه گذاری در ایران تهران - ایرنا - سفیر ژاپن در تهران با تشریح اهداف سفر هیات ژاپنی به ایران آشنایی با قوانین کار و حمایت از سرمایه گذاری را از جمله اهداف مهم سفر هیات سیاسی - اقتصادی ژاپن به تهران عنوان کرد به گزارش روز یکشنبه ایرنا ازچراغ سبز جشنوارههاي خارجي به قابهاي تلخ ايراني
چراغ سبز جشنوارههاي خارجي به قابهاي تلخ ايراني تماشاي تصوير سياه و غمناك چون اعدام براي كمتر كسي خوشايند است اما تماشاي تصوير سياه و غمناك چون اعدام براي كمتر كسي خوشايند است اما چند وقتي است كه چنين تصاويري نقش برگ برنده را براي برخي عكاسان بلندپرواز ايراني بازي ميكند نهالقاب سیاسی مانعی برای پیشرفت است/ کرمان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی
استانها شرق کرمان رزم حسینی القاب سیاسی مانعی برای پیشرفت است کرمان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کرمان - خبرگزاری مهر استاندار کرمان با انتقاد از خودخواهی سیاسی در کشور آن را مانع پیشرفت دانست و گفت تلاش میکنیم تا کرمان به دور از القاب سیاسی به یک شهر نمونه اقتصاد مقاومتی بداستقلال اقلیم کردستان می تواند جغرافیای سیاسی خاورمیانه را تغییر دهد
وضعیت اقلیم کردستان عراق در گفت و گو با یک تحلیل گر مسائل کردی 1 استقلال اقلیم کردستان می تواند جغرافیای سیاسی خاورمیانه را تغییر دهد تهران-ایرنا- تصرف منطقه کرکوک توسط کردها یک حرکت جاه طلبانه و بسیار بزرگ تلقی شده است که می تواند جغرافیای سیاسی منطقه را دچار تغییراتی کند و تا-
گوناگون
پربازدیدترینها