تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819525742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسائل رشد جمعيت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۳ (۱۱:۳۱ق.ظ)
مسائل رشد جمعيت در برنامه هاي ملي جمعيت بايد برنامه هايي جامع و قابل دسترسي در مورد سلامت کودک و مادر، تشکيل خانواده هاي کم جمعيت و ارتقاي کل جامعه از نظر ساختار و سلامت گنجانده شود.
به گزارش خبرگزاري موج، امروزه در جهان قريب 2 ميليون نفر از سوء تغذيه رنج مي برند و اين بالاترين آمار افراد گرسنه و کساني است که سوء تغذيه دارند و تا به حال در تاريخ به ثبت رسيده است؛ طبيعتا مي توان تصور کرد که تعداد افراد گرسنه تا چند دهه آينده به 3 تا 5 ميليون نيز افزايش يابد.

هرچه جمعيت جهان گسترش مي يابد، فشاري بيش از پيش به تمام منابع اصلي که به نوعي در توليد مواد غذايي نقش بينادي دارند وارد مي آيد. متأسفانه در مقابل رشد تصاعدي جمعيت انسان، توليد غذا با رشد خطي افزايش مي يابد. علاوه بر اين، زمين، آب، انرژي و منابع زيستي که براي کشاورزي جنبه حياتي دارند، همچنان رو به زوال است.
بيش از 99 درصد از ذخيره غذايي جهان از طريق زمين‌هاي کشاورزي و کمتر از يک درصد ديگر از طريق اقيانوس‌ها و ديگر زيستگاه‌هاي آبي تأمين مي شود. توليد مستمر اندوخته غذايي به مقدار کافي مستقيما به فراواني زمين‌هاي حاصلخيز، آب شيرين، انرژي و گوناگوني زيستي بستگي دارد. بديهي است که با رشد جمعيت انسان نياز به تک تک اين منابع نيز فزوني مي‌‌يابد. حتي اگر اين منابع هيچ‌گاه کاملا به پايان نرسند نيز سهم هر انسان به طور محسوسي کاهش مي‌يابد؛ چرا که اين منابع بايد بين افراد بيشتري تقسيم شوند فشار رشد جمعيت و کاهش منابع طبيعي امنيت غذايي را تهديد مي‌کند.

کميته غذايي جهان در سال 1996 اصطلاح «امنيت غذايي» را به اين صورت تعريف کرد: «شرايطي که در آن دسترسي به غذاي کافي از نظر فيزيکي و اقتصادي براي تمام اعضاي هر خانواده ميسر بوده و خطر از دست دادن اين دسترسي نيز وجود نداشته باشد.» اين تعريف بر 3 بعد مختلف دلالت دارد: فراهم بودن، ثبات و دسترسي «فراهم بودن»؛ يعني به طور متوسط ذخيره غذايي کافي براي مصرف افراد مهيا باشد. «ثبات» به حداقل رساندن احتمال کمبود غذا در سال ها و فصل هاي بحراني است و «دسترسي» زماني مطرح است که مردم با وجود فراواني گرسنه مي مانند؛ زيرا راه و روش توليد يا خريد احتياجات خود را در دست ندارند.

مفهوم امنيت غذايي در سطح کل دنيا مطرح مي شود. با اين حال اگر به وضعيت موجود در بعضي کشورها به طور جداگانه نظري بياندازيم، در خواهيم يافت که آنها از نظر امنيت غذايي در شرايط خوبي قرار ندارند؛ مانند بيشتر کشورهاي آفريقايي که در شرايط بسيار نامطلوبي به سر مي‌برند و اين شرايط بسيار بدتر خواهد شد. اگر امنيت غذايي را در سطح هر خانواده بررسي کنيم؛ زيرا به دليل عدم وجود تساوي بين اعضاي خانواده، زن ها و دختران جوان بيش از ديگران از اين وضعيت آسيب مي‌بينند.

بيشتر کارشناسان عقيده دارند که ما بايد توليد مواد غذايي را به 2 برابر افزايش دهيم. در حال حاضر، اين که بايد در آينده مواد غذايي به مقدار کافي و با کيفيت خوب در اختيار افرادي که تعدادشان به طور قابل ملاحظه‌اي بيش تر از تعداد کنوني است قرار گيرد، موضوعي است که مشکلات سياسي، اقتصادي، اجتماعي، زيست بوم شناختي و فني بسياري را به دنبال دارد به دليل وجود يکي از ويژگي‌هاي بارز رشد جمعيت؛ يعني شهر گرايي (urbanization)، در آينده مشکلات بسيار زيادي در رابطه با تأمين امنيت غذايي وجود خواهد داشت.

توانايي يک کشور در تأمين مواد غذايي مورد نياز خود به 3 عامل بستگي دارد: دارا بودن زمين‌هاي زراعي، دسترسي به آب و فشار جمعيت، خصوصا در کشورهاي فقير با مقدار زمين و آب محدود، هرچه جمعيت بيشتر باشد منابع موجود براي رفع احتياجات ضروري افراد کمتر است و در نتيجه برآورده نشدن اين احتياجات اوليه، هرگونه پيشرفتي به تأخير مي افتد و اقتصاد کشور از هم گسيخته مي شود. در بعضي کشورهاي فقير، رشد سريع جمعيت، مهاجرت از مناطق روستايي به شهرها، پراکندگي نابرابر زمين، کاهش زمين داري، بحراني تر شدن فقر روستائيان و کم شدن زمين هاي پهناور هرگونه تلاشي را در جهت افزايش توليد و مصرف مواد غذايي تضعيف مي کند. پايين آوردن ميزان زاد و ولد همراه با مديريت صحيح براي استفاده بهينه از منابع آبي و زميني، براي جلوگيري از وضعيت بد ذخيره غذايي ضروري است.

کشورهاي در حال توسعه اي که در تنگنا هستند براي فائق آمدن بر مشکل پايين بودن توليد سرانه و کاهش منابع طبيعي لازم است طرح هاي استراتژيکي را به کار ببندند که در آنها ابعاد مختلف جمعيت از قبيل رشد، پراکندگي و الگوهاي مهاجرت روستايي-شهري به هم مي‌پيوندند. هر جا که ممکن باشد بايد استراتژي‌هاي توسعه همگاني که به نوعي خدمات مورد نياز اجتماعي و همچنين منابع توليد را به هم مربوط مي کنند، مورد حمايت و تشويق قرار گيرد.

سيستم مديريت کنترل منابع طبيعي در مقابل توسعه صنايع انساني نيز وظايف يکساني دارد مانند گسترش برنامه هاي کنترل جمعيت و برنامه ريزي براي خدمت به ميليون ها خانواده نيازمند. در برنامه هاي ملي جمعيت بايد برنامه هايي جامع و قابل دسترسي در مورد سلامت کودک و مادر، تشکيل خانواده هاي کم جمعيت و ارتقاي کل جامعه از نظر ساختار و سلامت گنجانده شود. با اين تلاش ها احتمال افزايش توليد غذا، حفاظت از محيط زيست و سبک کردن بار فقر در زندگي روستاييان وجود خواهد داشت.

جمعيت جهان همچنان رو به رشد است، در حالي که ذخاير زميني رو به‌ نقصان است. آيا وجود يک سوم از جمعيت جهان که دچار گرسنگي و سوء تغذيه هستند، موجب نگراني نيست؟ گزارش صفحه محيط زيست به اين پرسش پاسخ مي‌دهد و راه‌حل‌هايي را پيشنهاد مي‌دهد. در اين گزارش مي خوانيد:

در بسياري از کشورهاي در حال توسعه فشار جمعيت با بر هم زدن تعادل، مانع کنترل صحيح منابع آبي و زميني مي شود. با وجود اينکه توليدات کشاورزي براي رسيدن به هرگونه توسعه پايدار در آينده حياتي هستند، مطمئنا تنها توجه به بخش کشاورزي بدون در نظر گرفتن ديگر عوامل مهمي که در توليد مواد غذايي موثر هستند راه درستي براي مواجهه با مشکلات نيست. طرح ها و برنامه هاي کنترل جمعيت بايد در راستاي اهداف کلي توسعه جهان در نظر گرفته شوند و با ديگر مشکلات موجود در ارتباط باشند.

کشورهاي در حال توسعه اي که در تنگنا هستند براي فائق آمدن بر مشکل پايين بودن توليد سرانه و کاهش منابع طبيعي لازم است طرح هاي استراتژيکي را به کار بندند که در آنها ابعاد مختلف جمعيت از قبيل رشد، پراکندگي و الگوهاي مهاجرت روستايي شهري به هم مي‌‌پيوندند. هر جا که ممکن باشد بايد استراتژ‌ي‌هاي توسعه همگاني که به نوعي خدمات مورد نياز اجتماعي و همچنين منابع توليد را به هم مربوط مي‌کنند مورد حمايت و تشويق قرار گيرد.

برگرفته و تنظيم از کتاب استراتژي تحول اقتصادي از دکتر حسن نفيسي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن