تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802699795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین 300 ساله پهلوانان همدان در نوای ضرب و ˈیا علی گوییˈ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین 300 ساله پهلوانان همدان در نوای ضرب و ˈیا علی گوییˈ همدان - ایرنا - نوای ضرب و فرهنگ معنوی ˈیا علی گوییˈ در آیین پهلوانی و زورخانه ای همدان قدمتی 300 ساله دارد.


به گزارش ایرنا، صدای زنگ و ضرب مرشد در فضای نه چندان وسیع زورخانه طنین انداز می شود تا پهلوانان و جوانمردان با سینه ای ستبر، یکی پس از دیگری وارد گود شوند و دایره وار ایستاده و کار را با ذکر الله و نام مبارک مولا علی(ع) آغاز کنند.
زورخانه ها به عنوان مکانی مقدس، صیقل دهنده روح افراد هستند و در اینجا نوای ضرب طنین انداز و ˈیاد علی گوییˈ فضای محفل پهلوانان را عطرآگین می کند.
زورخانه مکانی است مقدس که هیچ کس بدون وضو در آن وارد نمی شود؛ این ورزش ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد و خاص ایرانیان است. کانونی برای مردی و مردانگی که مردانش به فتوت و جوانمردی شهره عام هستند.
زورخانه، قهرمان پرور نیست و هرچه هست از پهلوان و پهلوانیست و کسی که عنوان پهلوان گرفت، امین صادق جماعت می شود، در گذشته به هر نقطه از شهر که می رفت، همگان به احترامش کلاه از سر برمی داشتند، هر چند پهلوان به رسم فروتنی پیش سلام کوچک و بزرگ بود و به دیگران درس تواضع می داد.

* فیله همدانی کهن پهلوان دیار هگمتانه
پهلوان فیله همدانی در سده هفتم هجری سرشناس ترین پهلوان ایران زمین و در دوره ایلخانی (دوران حکومت بر ایران 654 تا 750 ه‍. ق.) در همدان بود.
خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی (717-648 ه ق) در جامع التواریخ و عطاملک جوینی (681-623 ه ق) در تاریخ جهانگشای جوینی داستان پهلوان فیله همدانی را چنین گفته اند:
ˈپسر سوم چنگیز خان، اوگتای خان (638-581 ه ق) آرزو داشت که در مسابقه کشتی پهلوانی برنده شود. برای انجام مسابقه از پهلوان فیله همدانی و سی نفر دیگر از نوچه ها و پهلوانانش دعوت می کند. پهلوان فیله در مسابقات مقدماتی همه حریفان را می اندازد و در آخرین مسابقه در برابر پهلوان بزرگ مغول و مورد نظر قرار می گیرد. اوگتای جایزه مسابقه را پانصد اسب و پانصد بالش سکه طلا در نظر می گیرد.
در مسابقه پهلوان فیله آنچنان پهلوان مغول را به زمین می زند که صدای شکسته شدن استخوان های او را اطرافیان می شنوند.

* علی میرزای همدانی پهلوان صاحب بازوبند
مرحوم علی میرزای همدانی نخستین پهلوان صاحب بازوبند و ورزشکار عاشق دل در کمند زورخانه و ورزش باستانی و کشتی پهلوانی و دلاور زورخانه های کولانج و بنه بازار و شیشه گران شهر همدان بود.
پهلوان علی که پسوند ˈمیرزاˈ را به نامش به علت سوادی که داشت افزوده اند در سال 1205 هجری شمسی به روایتی در قریه حصار همدان میعادگاه دلاورمردان با فتوت و مومنان امین و با کرامتی چون آیت الله آخوند ملاعلی پای به عالم هستی نهاد و دوران کودکیش تا آنجا که نوشته اند به کار زارعت و کشاورزی گذشت و سپس به بازار روی آورد.
علی میرزا قد و قامتی رشید و بلند و مردانه، سینه ای ستبر با پیشانی بلند و محاسنی در چهره و اندامی درشت و پر ابهت داشت بطوریکه در میان پهلوانان گود زورخانه آن روزگاران همیشه یک سر و گردن از هم عصران خویش بلندتر می نمود. ورزش را در زورخانه های کولانج بنه بازار ، شیشه گران بهمراه نامدارانی چون پهلوان فتحعلی و پهلوان شیرعلی و پهلوان مفتون و پهلوان عبدالعلی بکتاش شروع کرد.
پهلوان علی میرزا در روزگار حیاتش با شکست پهلوانان نامی صاحب زنگ شد و در زورخانه های ایران احترامات و آیین ویژه پهلوانان زنگی را برایش به جای می آوردند .

* زورمندی پهلوان علی میرزا
از پیشکسوتان زورخانه ای همدان نقل شده است؛ در یکی از شبهای بسیار سرد و پر برف همدان علی میرزا که در خاتمه ورزش از زورخانه به خانه خویش به طرف حصار همدان میرفته (قریه حصار مجاور و نزدیک شهر همدان است ) دو گرگ تنومند و گرسنه بوی حمله می کنند، علی میرزا گردن دو گرگ را در پنجه های نیرومند خود گرفته و سرهایشان را چنان بهم می کوبد که مغزشان متلاشی شده و صبح روز بعد جسد گرگهای وحشی تماشاگه مردان و زنان حصار و شهر قرار می گیرد.

* 95 سال در گود زورخانه
پهلوان علی میرزا پس از عمری طولانی در سال 1310 دارفانی را وداع گفت و او را در گورستان مجاور آرامگاه باباطاهر عارف همدانی به خاک سپردند.
این نامدار در سن شصت سالگی پهلوان ایران شد و تا هشتاد سالگی کشتی هم می گرفت و تا سن 95 سالگی ورزش باستانی را ترک نکرد و بیش از یکصد سال زندگی کرد. او دارای منشهای پهلوانی و فتوت و مروت و شجاعت بود و از آداب جوانمردان برخوردار، پهلوان هرگز از حقوق و مستمری بازوبند پهلوانی که حق مسلم وی بود استفاده نکرد و در همه عمر از ثمره کار و کوشش خویش امرار معاش کرد.

* قدمت 300 ساله ورزش زورخانه ای
ˈعبدالله کاظمی روشنˈ از پیشکسوتان ورزش باستانی می گوید: ورزش باستانی در همدان بیش از 300 سال قدمت دارد و پهلوان فیله همدانی به لحاظ شخصیت پهلوانی شهره خاص و عام بود. قدیمی ترین زورخانه همدان هم زورخانه سعادت است که در محله ˈپل یخچالˈ همدان بنا شده است.
ورزش زورخانه ای، ورزش ملی، مذهبی و سنتی ایرانیان است و استان همدان به خاطر وجود پهلوانان بزرگی همانند علی میرزای همدانی، احمد کوهکش، فیله همدانی و ... سرآمد است. افزون براین، مرحوم پهلوان سید احمد بطحایی، حاج محمد مسچی و پهلوان قاسم بی نیاز جزو پیشکسوتان ارزنده این رشته به شمار می آیند و پهلوانانی همچون حاج سید حسن حوایجی، حاج حیدر یلفانی، حسین مسچی و حاج محمد برنایی سالها در گود زورخانه فعالیت داشته اند.
این پیشکسوت ورزش زورخانه ای که بیش از 18 سال ریاست این ورزش را عهده داشته معتقد است که اگر ورزش زورخانه ای به خاطر قدمت و مذهبی بودن آن در مدارس تدریس شود، شاهد گرایش عده زیادی از جوانان به آن و دوری جستن آنان از فساد و تباهی از جمله اعتیاد خواهیم بود.

* حکایت زنگ و ضرب و زورخانه و مرشد
کاظمی روشن چنین حکایت می کند که زنگ در جایگاه مرشد، زنگ خبر است و تنها برای پهلوانان و پیشکسوتان به صدا در می آید. ضرب نیز وسلیه ای است که ورزشکاران با نوای خوش مرشد و صدای ضرب به حرکات هماهنگ و زیبای خود می پردازند.
او فلسفه وجود ˈگودˈ در زورخانه را چنین گفت: آنطور که گفته می شود؛ گود زورخانه یادآور قتلگاه حضرت ˈابی عبدالله الحسین (ع)ˈ است و از این جهت برای ورزشکاران مکانی مقدس به حساب می آید.
درهای کوتاه زورخانه هم علامت فروتنی است، به گونه ای که هر ورزشکار، هنگام ورود سر خود را خم کند، ورزشکار باستانی از کبر و غرور گریزان است و این شعار باستانی کاران پیشکسوت است که: ˈشاه و گدا می آید، جان من پاک بیا، منزل ناپاکان نیستˈ.
کاظمی روشن درباره مرشد که در اصل گرداننده زورخانه است، می گوید: مرشد به کسی می گویند که آوای خوشی دارد و هنگام ورزش، روی ˈسردمˈ می نشیند و با آهنگی زیبا و خواندن اشعاری درباره منقبت مولا علی (ع) و ائمه اطهار و سپس شعرهای دیگری در مورد مردی و مردانگی، حاضران گود را برای ورزش آماده می کند.

* فعالیت 18 زورخانه در استان
دبیرهیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای همدان نیز گفت: هم اینک 18 زورخانه در سطح استان فعالیت دارند اما این تعداد باید بیشتر شود و نیاز به مساعدت و حمایت های همه جانبه مسوولان داریم.
ˈلطف الله خاکساریˈ افزود: این رشته ورزشی در تمامی رده های سنی فعال است و خوشبختانه با تلاش دست اندرکاران ورزش زورخانه ای استان توانسته ایم مقام های متعددی را در رده­ های مختلف کسب کنیم و جزو برترین های کشور هستیم.
وی اضافه کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت ورزش زورخانه ای و باستانی و فرهنگ مذهبی عمیق آن است و نیاز است مسوولان نسبت به این امر مهم توجه کرده و این رشته ورزشی که مروج الگوی رفتار و منش پهلوانی است را مورد حمایت همه جانبه قرار دهند.
خاکسار به فعالیت های چشمگیر هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در این ایام هیات های مذهبی به زورخانه ها می آیند و برنامه های ویژه ای در این ایام که متعلق به امیرالمومنین است انجام می دهیم.
وی خاطرنشان کرد: شب گذشته در زورخانه پهلوان علی میرزای همدانی میزبان هیات علم کشان بودیم و قرار است چهارشنبه همین هفته در زورخانه ˈشاه مردانˈ میزبان هیات سادات باشیم.

* حاشیه ورزش های میلیاردی
متاسفانه این اندازه که به حاشیه های ورزش های میلیاردی نظیر فوتبال اهمیت داده می شود، ورزش زورخانه ای را نادیده گرفته اند. سکوهای شلوغ و ترویج رفتارهای ناشایست در فوتبال، هزینه های هنگفت و تکرار ناکامی ها و جذاب شدن سوژه های بی اخلاقی در رسانه ها بیشتر از ویژگی های مردی و مردانگی ورزش زورخانه ای برای مسوولان ورزشی و حتی غیر ورزشی اهمیت دارد و کمتر کسی سراغی از پهلوانان این رشته می گیرد.

* گرایش تحصیل کرده ها به ورزش زورخانه ای
جای بسی خوشحالی است که از بدو تاسیس زورخانه پوریای ولی دانشگاه آزاد و دانشگاه بوعلی همدان شاهد گرایش انبوه تحصیل کرده ها اعم از اساتید، دکترین ها و کارشناسان به این رشته ورزشی هستیم.
قشر زحمت کش بازاری هم در این رشته فعالیت دارند اما جای خالی مسوولان بسیار دیده می شود.

*زورخانه نباید از رونق بیفتد
سرهنگ ˈمهدی پویاˈ رییس هیات پهلوانی و زورخانه ای همدان نیز می گوید: هیچ گاه در این رشته دنبال پول نبوده ایم و زمینه ای را ایجاد کرده ایم تا تمام رده های سنی عاشقانه در افزایش کمی این رشته مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: مسوولان نیز باید قدم بردارند و نگذارند زورخانه های استان از رونق بیفتد. تاکنون تمام برنامه ها براساس تقویم سالیانه را اجرا کرده ایم و قطع به یقین این تلاش همچنان پابرجا خواهد بود.
هم اکنون بیش از 300 پهلوان و پهلوانک در زورخانه های سطح استان همدان فعالیت مستمر دارند.

گزارش از: میثم ناصرنژاد
7520/2624

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن