تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805026485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک نوسینده: اهل قلم به اموری غیر از وظیفه اصلی خود می پردازند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک نوسینده: اهل قلم به اموری غیر از وظیفه اصلی خود می پردازند تهران- ایرنا- نویسنده و مترجم کشورمان معتقد است اهل قلم به اموری غیر از وظیفه اصلی خود کشیده شده اند و از سوی دیگر تولید انبوه نویسنده و شاعر فضا را برای اهالی واقعی این حوزه غبارآلود کرده است.


به گزارش ایرنا ، 14 تیر به نام روز قلم نامگذاری شده است. نامگذاری این روز با پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد. در ایران همگان از جایگاه والای قلم و صاحبان آن سخن می گویند اما اینکه این حرف ها تا چه حد عملی شده باشد سوالی است که برای یافتن پاسخ آن به سراغ یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران رفتیم؛ نهادی که سال ها پیش از انجمن قلم ایران تاسیس شد.
فرزانه طاهری نویسنده و مترجم و همسر مرحوم هوشنگ گلشیری نویسنده بزرگ و تاثیرگذار ایرانی است که پس از درگذشت همسرش بنیاد و جایزه ای به نام او ایجاد کرد و خودش هم مدیریت آن را بر عهده گرفت.
گفت و گوی خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا با فرزانه طاهری را در زیر می خوانید:

س : 14 تیر در ایران روز قلم نامگذاری شده است. به نظر شما اهل قلم امروز چه جایگاهی در جامعه دارند؟
- ظاهرا نویسندگان ما خیلی مهم هستند و جایگاهی پیدا کرده اند که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد. این اهمیت اهل قلم در ایران دلایل مختلفی دارد. البته منظورم اهل قلم واقعی است یعنی کسانی که چیزی به این جهان اضافه می کنند و ترواشات قلمشان فرمایشی نیست و از حقایقی که درون خود دارند حرف می زنند نه تایید حقایق فرمایشی. این اهل قلم جایگاه های دیگری هم پیدا کرده اند و نقش های دیگری هم بر عهده آنها گذاشته شده است.

س : یعنی چه وظایفی؟
- : اهل قلم هرچند ممکن است تولید فکر نکنند اما هدایت جامعه را برعهده گرفته اند و این در راستای این مسئله است که خیلی چیزها در اجتماع ما سر جای خود نیست. اهل قلم نقش های دیگری هم به عهده گرفته اند که گاهی غلوآمیز است. مثلا اگر کسی شاعر خوبی باشد لزوما نظرش درباره همه امور درست نیست اما در ایران یک فرد به دلیل اینکه خوب شعر می گوید نظرش در تمام زمینه های جهان و ما فیها مورد توجه قرار می گیرد.

س : منظورتان از اهل قلم واقعی چیست؟
- : نباید هر کسی که چیزی می نویسد را اهل قلم بدانیم. نویسنده باید چیزی به جهان اضافه کند نه اینکه امور تایید شده را قرقره کند.

س : آیا این اهل قلم در حال حاضر وظیفه اصلی خود که تولید آثار است را به درستی انجام می دهند؟
- متاسفانه در جامعه ما از ابتدای خلق اثر محدودیت های زیادی وجود دارد. حتی اگر فشاری از بیرون وجود نداشته باشد بازهم چیزهایی بر ذهن افراد حاکم است. فقط بخشی از این محدودیت را می توانیم گردن حکومت بیندازیم و بخش دیگری یک مسئله ریشه دار فرهنگی است که باید آن را در تاریخ خود جست وجو کنیم. همین مسئله باعث می شود تولید اثر روند واقعی و طبیعی نداشته باشد. پس از تولید نیز مشکلات زیادی در راه انتشار آثار وجود دارد که کار را سخت تر می کند.

س : به اعتقاد بسیاری کارشناسان، ادبیات ایران نسبت به دهه های 40 و 50 افت زیادی کرده است و دیگر شاهد خلق شاهکارهایی که در نویسندگان و شعرای آن دوران پدید می آوردند نیستیم. علت این مسئله چیست؟
- در این زمینه نباید فقط به فضای فرهنگی توجه کنیم و مسئله اقتصاد را نادیده بگیریم. بهتر است نفسمان از جای گرم بیرون نیاید. من در این شرایط نمی توانم به یک نویسنده جوان بگویم نباید به حذف شدن بخشی از آثار خود تن بدهد چون می دانم که برای تامین معیشت خود درمانده است. در حالی که در دهه 40 و 50 و حتی 60 تامین معیشت این قدر دشوار نبود و افراد می توانستند با یک شغل معمولی مخارج لازم را برای زندگی فراهم کنند و بقیه وقت خود را به سرودن و نوشتن و تولید آثار ادبی بپردازند. در این شرایط آنقدر فشار روی افراد زیاد است که حتی افراد پاکباخته هم تحت تاثیر قرار گرفته اند.

س : ولی در حال حاضر تعداد کسانی که به عنوان نویسنده و شاعر شناخته می شوند بسیار زیاد است.
- در گذشته صحنه تا این حد شلوغ نبود. پس از انقلاب این وسوسه به وجود آمد که باید تولید انبوه نویسنده کنیم و همین مسئله باعث شد صحنه غبارآلود و هرکی هرکی شود و در این شلوغی حتی نمی تواند نقد کرد تا سره از ناسره شناخته شود. درحال حاضر برخی نهادها بودجه های زیادی در اختیار دارند و سعی می کنند نویسنده پرورش بدهند اما نمی توان با پول نویسنده تولید کرد چون باید یک نیازی درون افراد هم وجود داشته باشد تا به این درجه برسند. نمی توان رمان و شعر را به یک فرد سفارش داد.
وقتی صحنه تا این حد شلوغ می شود کلافگی به بار می آید. در حال حاضر امکانات زیادی در اختیار کسانی قرار دارد که از حداقل استعداد بی بهره اند و کتاب های آنها به صورت انبوه منتشر می شود و کتابخانه ها هم آثار آنها را می خرند. سمینارهای مختلف هم برگزار می شود و این افراد به هم سکه هدیه می دهند. در این شرایط سالم ماندن خیلی خیلی دشوارتر از دهه 40 و حتی اوایل دهه 60 است چون در آن دوران آدم ها پاک بودند.

س : اهل قلم در ایران چه آینده ای در پیش دارند؟
- کسی که درون خود احساس اضطرار کند به تولید آثار جدید ادامه می دهد حتی اگر فرصتی برای عرضه آن آثار فراهم نباشد. دوران سختی است اما می دانیم که مردمان دیگری در جهان دوران سخت تری هم گذرانده اند و تولیدات درخشانی داشته اند. امیدوارم، چون چاره دیگری ندارم.
فراهنگ (4) ** 2024**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن