واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: رقابت در بخش بينالمللي جشنوارهي تئاتر فجر، با توجه به اجراهاي نخست گروههاي ايراني در قياس با كارهاي خارجي كه پيش از اجرا در اين جشنواره، اجراهاي متعددي داشتهاند، از منظر هنرمندان ايراني رقابتي نابرابري است. به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي برگزاري بخش مسابقه بينالملل در دورهي اخير جشنواره فجر هم ديدگاههاي گوناگوني وجود دارد هنرمندان مختلف نظرات مختلفي دارند. محمد يعقوبي يكي از هنرمنداني است كه سال گذشته در بخش مسابقه بينالمللي حضور داشت و امسال ترجيح داد در بخش چشمانداز جشنواره شركت كند، يعقوبي دربارهي تغيير بخش انتخابي خود دراين دوره از جشنوارهي به ايسنا گفت: سال گذشته به اين دليل در بخش مسابقه بينالملل شركت كردم كه تصور ميكردم بهدليل رقابت با هنرمندان خارجي و نبود تعهد اجراي عمومي دراين بخش، شركتكنندگان كمتري حضور خواهند داشت، اما حضور پرتعداد متقاضيان دراين بخش نشانگر وجود ديدگاههاي گوناگون است. بهويژه اينكه در ميان اين افراد، اسامي ناشناسي هم وجود داشتند. كارگردان نمايش «خشكسالي و دروغ» توضيح داد: سال گذشته تصور ميكردم آثار كمي در بخش مسابقه شركت ميكنند و اگر كارم نقاط مثبتي داشت، شانس بيشتري براي گرفتن اجراي عمومي خواهم داشت. وقتي با حجم بالاي متقاضيان در بخش مسابقه روبهرو شدم، ترجيح دادم امسال در بخش چشمانداز شركت كردم، چون براي من تنها گرفتن اجراي عمومي مهم است. يعقوبي كه نفس «رقابت» را بد نميداند، معتقد است: هيچ ايرادي ندارد كه رقابت داشته باشيم و هيچ ايرادي هم ندارد كه اين رقابت در سطح بينالمللي برگزار شود، اما مشكل در اين است كه شرايط يكساني براي توليد آثار وجود ندارد. گروههاي خارجي آثاري را به نمايش ميگذارند كه پيش از اين بارها اجرا شده و به پختگي و كمال رسيده است، اما نمايشهاي ايراني آثاري تازه هستند كه هنوز نتوانستهاند به پختگي برسند و در شرايطي نابرابر با آثار خارجي مقايسه ميشوند. كارگردان نمايش «ماچيسمو» با تاكيد بر ضرورت ساماندهي بخش مسابقه بينالملل جشنوارهي تئاتر فجر مطرح كرد: ميتوان به جاي برگزاري بخش مرده و غيرضروري «مرور»، بخش مسابقه را با شركت نمايشهاي اجرا شده كه به پختگي هم رسيدهاند، برگزار كرد. با اين شيوه اعتبار آثار ايراني در قياس با آثار خارجي از ميان نميرود. او سپس به موضوع مهم ديگري هم اشاره كرد و بيان داشت: همواره در بخش مسابقه بينالملل اين نگاه حاكم است كه نمايشهاي ديالوگ محور انتخاب نشوند، در صورتي كه ما تئاتر را براي تماشاگران داخلي اجرا ميكنيم و يكي دو داور خارجي ملاك ما نيستند. ضمن اينكه ميتوان همين آثار ديالوگ محور را ترجمه كرد همچنانكه آثار خارجي را براي ما ترجمه ميكنند. اين نمايشنامهنويس كه شيوهي انتخاب آثار در بخش مسابقه بينالملل را اشتباه محض ميداند، اضافه كرد: تئاتر برخلاف فيلم، ذاتا هنري بومي است، بنابراين اشتباه محض است كه تصور كنيم بايد كارهايي انتخاب شود، كه براي تماشاگران خارجي قابل فهم باشند و بهتر است بهترينهاي ژانرهاي گوناگون را انتخاب كنيم و فراموش نكنيم هميشه هم فهمبودن يك اثر نميتواند، نقطه قوتي باشد. چون عموميبودن به معناي فقيربودن هم هست و بيانگر آن است كه آن اثر از پيچيدگيهاي كمتري برخوردار است. رضا حامديخواه هم كه با اجراي نمايش «شهر شطرنجي» در بخش چشمانداز اين دوره ازجشنواره حضور داشت، در تاييد سخنان يعقوبي گفت: برگزاري مسابقه بهخودي خود بد نيست، چرا كه رشتههاي گوناگون دوست دارند كارشان مورد توجه و ارزيابي قرار بگيرد، اما اين مسابقه بايد برآيند بهترين آثاري باشد كه در طول سال اجرا شدهاند. درحاليكه درشرايط فعلي، بستر مناسبي براي رقابت وجود ندارد. او با ابراز تاسف از فراهمنشدن شرايط كار براي تعدادي از هنرمندان هم يادآور شد: امروزه به جز تعداد اندكي، ديگر هنرمندان بهصورت جسته گريخته كار ميكنند، بنابراين همين كه فراخوان جشنواره منتشر ميشود همه به نوعي علاقهمنديم كه از اين فرصت استفاده كنند و دريكي از بخشها حضور داشته باشند. بنابراين بهدليل كمبود امكانات، حضور ما در جشنواره داوطلبانه نيست، اما زيبايي اين حضور به داشتن حق انتخاب است. كارگردان «كابوسهاي مرد برزخي دربارهي زنان» بر لزوم تفكيك بخش مسابقه از ديگر بخشهاي جشنواره اشاره كرد و افزود: ميتوانيم جشني را همزمان با سالروز پيروزي انقلاب برگزار كنيم و برگزاري مسابقه را به زمان ديگري موكول كنيم. در حاليكه امروزه جشنواره تئاتر فجر در حجم گستردهاي برگزار ميشود. حامديخواه با بيان اينكه ميتوان از الگوي اسكار در برگزاري جشنواره فجر استفاده كرد، برلزوم كار پژوهشي در زمينه برگزاري جشنواره تاكيد كرد. او توضيح داد: بسياري از جشنوارههاي مهم دنيا اعتبار خود را به خاطر ثبات در رئوسشان بهدست آوردهاند چرا كه دراين شيوه هنرمندان داخلي و خارجي تكليف خود را ميدانند، اما ما هنوز برنامهاي ثابت نداريم و نسبت به دستاورد دورههاي گذشته بيتوجه هستيم. كتايون فيضمرندي كارگردان ديگري كه نمايش «پيچ تند» را در بخش چشمانداز جشنواره اجرا كرده، معتقد است: اساسا به حضور يك روزه در جشنواره اعتقاد ندارم. تئاتر زماني معنا پيدا ميكند كه اجراي عمومي داشته باشد و كارهاي بخش مسابقه هم بايد از ميان آثار اجرا شده انتخاب شوند. مرندي با تاكيد بر اينكه هرگز در بخش مسابقه شركت نخواهد كرد، ادامه داد: در شيوهي فعلي، شرايط رقابت ناهمگون است. گروههاي خارجي آثار آماده شده خود را كه آزمون و خطاهاي گوناگون را پشت سر گذاشتهاند، اجرا ميكنند، در حالي كه اجراي جشنوارهاي ما همان اجراي جنرال _ پيش از اجراست ـ كه هنوز بازيگر بهخوبي در جايگاه خود در دكور تسلط ندارد. محمد عاقبتي بهعنوان يكي از متقاضيان اجرا در بخش مسابقه به ايسنا گفت: تا آخرين لحظه بين حضور در بخش مسابقه و تجربههاي نو ترديد داشتم، اما چون فكر ميكردم گروههاي بيشتري متقاضي شركت در بخش تجربههاي نو هستند، بخش مسابقه را انتخاب كردم. او كه نمايش «آسمان روزهاي برفي» را در بخش خارج از مسابقه اين دوره از جشنواره اجرا كرده، ادامه داد: رقابت در چنين شرايطي معقول نيست، چرا كه وضعيت ما از نظر پروسه توليد تئاتر، شرايط اقتصادي و حتي محدوديتها _نه مميزي _ با شرايط شركتكنندگان خارجي برابر نيست. علاوه بر آن مسابقه به اين شكل كه ما برگزار ميكنيم در تمام جهان به نوعي منسوخ شده است و در جشنوارههاي معتبر يكي دو نمايش بهعنوان آثار ويژه انتخاب ميشوند. آن هم نه توسط شوراي داوري. عاقبتي هم كه مانند كارگردانان قبلي، اين شيوه برگزاري مسابقه را نادرست ميداند، توضيح داد: با تمام احترامي كه براي همه شركتكنندگان بخش مسابقه قايلم، بايد بگويم تمام بضاعت تئاتر ما اين نيست. هنرمندان بسيار توانايي داريم كه امكان كاركردن پيدا نكردهاند. اجازه بدهيم هركاري كه از صافي نظارتي و هنري رد ميشود، به جشنواره راه پيدا كند. مهم، بودن در كنار يكديگر است. او در پايان سخنان خود گفت: با اينكه به هيچوجه توانايي هنرمندان خودي را ناديده نميگيرم، معتقدم رقابت بين هنرمندان برجسته خارجي دركنار جواناني مانند ما كه درحال تجربهاندوزي هستيم و هنوز راه زيادي در پيش داريم، معقولانه نيست. در همين زمينه فريندخت زاهدي،داور بخش مسابقه بينالملل هم به ايسنا گفت: باتوجه به اينكه رقابت ميان گروههاي جوان و كم تجربه داخلي در كنار هنرمندان مجرب خارجي، معقولانه نيست و علاوه بر آن، هنرمندان ما از امكانات برابري هم برخوردار نيستند، لزومي نميبينم مسابقه بهصورت بينالمللي برگزار شود. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: هدف ما از دعوت از گروههاي خارجي، رقابت با آنان نيست، بلكه استفاده از تجربيات آنهاست و به همين دليل است كه تعداد زيادي از هنرمندان حرفهاي داخلي، حاضر نشدند دراين بخش شركت كنند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]