تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820132325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رقابت نابرابر لوازم خانگي لوكس خارجي با جهيزيه‌هاي قديمي توليد د�


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:




فارس از بازار لوازم خانگي گزارش مي‌دهد:

رقابت نابرابر لوازم خانگي لوكس خارجي با جهيزيه‌هاي قديمي توليد داخل
خبرگزاري فارس: با هدفمند شدن يارانه‌ها و بالا رفتن قيمت‌ تمام شده توليدات داخلي، سياست‌گذاري در جهت رونق بازار لوازم خانگي ايران در حالي مطرح است كه فروشندگان بنا به خواست مشتري، چاره‌اي جز فروش كالاهاي خارجي و عمدتاً چيني ندارند.


[تصویر: A0317424.jpg]



به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اين روزها بازار لوازم خانگي پر شده از كالاهاي چيني، از گوشت‌كوب و رنده برقي گرفته تا بخار شو، تلويزيون و يخچال فريزرهاي يك قلو و دو قلو و ...
در چنين بازاري اگر تا ديروز كيفيت پايين محصولات ايراني دليل اصلي بي‌رونقي فروش لوازم خانگي داخلي بود، امروز خريداران به روز نشدن كالاها و توليد و عرضه اجناس وطني با همان شكل و شمايل 15 سال پيش را دليل اصلي بي‌رغبتي به خريد اين نوع محصولات عنوان مي‌كنند.
در اين شرايط، حتي الزام دستگاه‌هاي دولتي به خريد وسايل ايراني هم نتوانسته كمكي به كارخانه‌داران داخلي كند و خريداران همچنان به دنبال اجناس خارجي هستند، براي اطلاع از وضعيت فروش لوازم خانگي خارجي و دليل تمايل مردم به خريد اين نوع وسايل، سري به بازار تقاطع خيابان حافظ و جمهوري زديم و با تعدادي از فروشندگان و مشتريان صحبت كرديم.

* "نيوكالاها " فقط خارجي‌اند، توليد داخل نداريم

رضا فتح‌پور اولين مغازه‌داري است كه با او حرف مي‌زنم. هر چند وقتي مي‌فهمد خبرنگارم كمي دو پهلو جواب سؤالاتم را مي دهد ولي حرفهايش نشان مي‌دهد به عنوان يك ايراني دوست دارد ويترين مغازه‌اش را با كالاهاي ايراني بچيند و از اين طريق به ايجاد اشتغال براي هم سن و سال‌هاي جوان خودش كمك كند.
در مغازش انواع لوازم خانگي به چشم مي‌خورد، البته از نوع خارجي و صد البته چيني! از ريش‌تراش گرفته تا قابلمه، پنكه و بخارشو.
از او مي‌پرسم مردم اين روزها بيشتر دنبال چه كالايي هستند؟ ايراني يا خارجي؟ جواب مي‌دهد: خارجي، چون هم ارزانتر است و هم تنوع بيشتري دارد.
فتح پور ادامه مي‌دهد: برخي از محصولات لوازم خانگي خارجي مانند هواپز و آرام‌پز، مشابه ايراني ندارند و به همين دليل مشتري ناچار به خريد نوع خارجي آن است ولي در مورد محصولي مانند پلوپز كه توليد داخل دارد، مشتري ممكن است جنس ايراني را انتخاب كند.
وي با اشاره به تأثير تبليغات ماهواره‌اي در خريد لوازم خانگي خارجي، معتقد است: در محصولات ايراني برخي كالاها در بين مشتريان اقبال خوبي داشته مانند پلوپز و چاي‌ساز ولي محصولاتي مانند هواپز و بخارشور كه آنها را به عنوان «نيوكالا» مي‌شناسيم فقط با مارك‌هاي خارجي در بازار موجود هستند.
به گفته اين فروشنده لوازم خانگي، مغازه‌‌داران خيابان جمهوري معمولاً اجناس خود را از بازار شوش تأمين مي‌كنند كه اغلب چيني هستند.
وي افزايش تبليغ محصولات ايراني را راهي براي استقبال بيشتر مشتريان از اين نوع كالاها مي‌داند و مي‌گويد: تبليغات نقش مهمي در انتخاب مشتري دارد كه در اين ميان، توليدكنندگان خارجي نسبت به داخلي‌ها موفق‌تر بوده‌اند.
فتح پور معتقد است: كالاهاي خارجي هر روز متنوع‌تر و با كيفيت بهتري عرضه مي‌شوند در حالي‌ كه محصولات ايراني با گذشت زمان دچار افت كيفيت شده و قابليت رقابت با اجناس وارداتي را ندارند.
وي در مورد وضعيت بازار لوازم خانگي با اجرايي شدن طرح هدفمندي يارانه‌ها نيز مي‌گويد: نوسان قيمت باعث كسادي بازار مي‌شود، ولي اگر قيمت ثابت باشدغيير چنداني در بازار ايجاد نخواهد شد.
وي ادامه مي‌دهد:‌ فروش بازار نسبت به فصل بهار سال گذشته با ركود همراه است و در واقع يارانه‌هاي نقدي نيز بيشتر صرف هزينه‌هاي ناشي از هدفمندي شده است.
وي با اشاره به افزايش يك درصدي ماليات بر ارزش افزوده طي سال جاري مي‌گويد: قيمت كالاهاي خارجي نيز با توجه به تقويت ارزش دلار و يورو افزايش يافته است.
اين فروشنده خيابان جمهوري مي‌گويد: در صورتي كه واردات محصولات خارجي تا حدي كنترل شود و ارزش بيشتري براي كالاهاي ايراني قائل باشيم، بازار لوازم خانگي ايراني رونق خواهد گرفت و علاوه بر اين، سود بازار به جيب كارگر ايراني خواهد رفت نه كارگر خارجي.
وي ادامه مي‌دهد:‌ اگر محصولات ايراني از پشتيباني و خدمات پس از فروش مناسبي برخوردار باشند مشتريان تمايل بيشتري به خريد كالاهاي داخلي خواهند داشت.

*مشكل تامين قطعات مدل‌هاي قديمي با ورود محصولات جديد

فتح پور با اشاره به وجود برخي مشكلات در تأمين قطعات يدكي لوازم خانگي خارجي، بر اين عقيده است كه با ورود محصولات جديد، تأمين قطعات مدل‌هاي قديمي به سختي صورت مي‌گيرد.
وي مي‌گويد: شركتهاي خارجي توليد كننده لوازم خانگي معمولا يك سال يا 18 ماه گارانتي براي توليد خود صادر مي‌كنند ولي اصولاً لوازم خانگي در اين مدت خراب نمي‌شوند.
وي با تأكيد بر لزوم جلوگيري از قاچاق لوازم خانگي به كشور مي‌گويد: در حال حاضر حجم زيادي از محصولات خانگي از طريق شهرهاي مرزي مانند بانه به صورت غيرقانوني وارد مي‌شوند كه گارانتي ندارند.
به گفته فتح پور، تلويزيون‌هاي LCD و لوازم خانگي با برندهاي فرعي مشابه برندهاي شناخته شده خارجي از طريق بانه و يا شهرهاي مرزي ديگر به كشور وارد مي‌شوند كه عمدتاً چيني هستند و با كيفيت‌ متفاوت توليد مي‌شوند.
وي مي‌گويد: اخيراً ورود محصولات چيني با كيفيت پايين محدود شده زيرا مشكلات ناشي از آن مانند مرجوع شدن كالا براي تجار دردسر ساز است.

* آنقدر پولدار نيستيم كه جنس ارزان بخريم

در يكي از مغازه‌ها به خانم و آقايي برمي‌خورم كه درباره خريد يك ماشين لباسشويي با هم صحبت مي‌كنند. دو جعبه بزرگ لوازم خانگي با برند "دلونگي " در دست آقاي خانواده نشان مي‌دهد كه آنها بيشتر تمايل به خريد كالاهاي خارجي دارند.
خانم كمالي كه به نظر 40 ساله مي‌رسد در مورد نحوه انتخاب لوازم خانگي مورد نيازش، از تأثير تبليغات ماهواره‌اي و تعريف فاميل و دوستان صحبت مي‌كند و مي‌گويد: تجربه اطرافيان برايم از اهميت بيشتري برخوردار است،علاوه بر اين به تبليغات اينترنتي هم توجه دارم.
وي با بيان اينكه سعي مي‌كند لوازم خانگي مورد نيازش را از بين محصولات خارجي انتخاب كند، معتقد است: كالاي خارجي از نظر كيفيت در سطح بهتري قرار دارد.
كمالي با ذكر يك ضرب‌المثل انگليسي كه مي‌گويد "آنقدر پولدار نيستيم كه جنس ارزان بخريم " مي‌گويد: كالاهاي ايراني از نظر كيفيت در سطح مناسبي قرار ندارند و به همين دليل خريد اين نوع وسايل به صرفه نيست.
وي كه داشتن گارانتي و ضمانت محصولات خارجي برايش از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، مي‌گويد: براي خريد لوازم خانگي به بانه هم سفر كردم ولي قبل از سفر ابتدا اطلاعات لازم در مورد تلويزيون‌هاي ال‌.سي.‌دي و ال.‌اي.‌دي را از نمايندگي‌هاي فروش در تهران كسب كرديم و پس از آن، محصول مورد نيازمان را با قيمت پايين‌تري در بانه خريديم.
كمالي در مورد نداشتن خدمات پس از فروش براي كالاهاي عرضه شده در بازار بانه نيز مي‌گويد: ما از آنجا تلويزيون خريديم كه آن را هم فروشنده جلوي چشم خودمان باز و امتحان كرد، علاوه بر اين گارانتي تلويزيون معمولاً كارايي زيادي ندارد و در بيشتر موارد، ايراد كالا مشمول گارانتي نمي‌شود.

* مشتري لوازم ايراني را از نمايندگي مي‌خرد، نه مغازه‌هاي متفرقه

مرتضي يكي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي در خيابان حافظ است كه تقريباً نيمي از اجناس فروشي‌اش را خارج از مغازه و در راهروي پاساژ چيده است.
او با نشان دادن ماركهاي ناشناخته در بين اجناس مغازه‌اش، مي‌گويد: برخي توليد‌كنندگان چيني با جعل مارك و نشان شركت‌هاي معتبر سعي مي‌كنند محصول خود را به جاي كالاي اصلي به مشتري قالب كنند.
در بين اجناس مغازه‌اش يك لباسشويي چيني را نشان مي‌دهد كه توليد‌كننده سعي كرده با تغيير نوع نگارشي AEG هم از جرم جعل برند خود را نجات دهد و هم مشتري را گول بزند تا آن را به عنوان يك كالاي با كيفيت خريداري كند.
مرتضي با اشاره به افزايش 10 درصدي قيمت لوازم خانگي به دليل تقويت ارزش دلار مي‌گويد: در حال حاضر لوازم خانگي زيادي با برند داخلي توليد نمي‌شود و همين توليدات حدودي هم كه وجود دارد توسط نمايندگي شركت‌هاي توليدكننده عرضه مي شوند، به همين دليل مغازه‌هاي ديگر نيز تمايلي به عرضه كالاي ايراني ندارد و اگر تعداد محدودي از مشتريان نيز خواستار خريد كالاي ايراني باشند به نمايندگي‌ها مراجعه مي‌كنند.

* سود فروش لوازم خارجي 15 هزار تومان بيشتر است

مرتضي بالا بودن سود فروش محصولات خارجي در مقايسه با كالاهاي ايراني را به عنوان مهمترين دليل تمايل فروشنده‌ها به عرضه محصول خارجي عنوان كرده و ادامه مي‌دهد: اختلاف سود يك كالاي خارجي و ايراني براي فروشنده حدود 10 تا 15 هزار تومان است.
وي با بيان اينكه تنوع توليدات ايراني در حد پاييني قرار دارد، مي‌گويد: كيفيت اكثر لوازم خانگي ايراني نيز در سطح پائيني است و گاهي كيفيت يك محصول ايراني با يك كالاي درجه سوم چيني برابري مي‌كند.
اين فروشنده لوازم خانگي با اشاره به يك نمونه آبميوه‌گيري توليد ايراني، مي‌گويد: اين محصول از نظر مصرف برق، توان موتور و كارايي در مقايسه با نمونه خارجي در سطح مناسبي نيست و به همين خاطر مشتري ترجيح مي‌دهد كالاي خارجي را بخرد.
وي ادامه مي‌دهد: اكثر كالاهاي ايراني موجود در بازار همان محصولات 10 يا 12 سال پيش هستند كه هيچ تغييري نكرده و با همان شكل و تمايل قديمي توليد مي‌شوند.
مرتضي تصريح مي‌كند: مثلاً در مورد يك نوع دستگاه بخار‌شور در بازار حداقل 15 برند وجود دارد كه از نظر كيفيت و قيمت در سطوح مختلف قرار دارند و عمدتاً توسط يك كارخانه چيني توليد مي‌شوند.
وي مي‌گويد: اين محصولات طبق سفارش شركت‌هاي ايراني توليد مي‌شوند و فقط نام مورد سفارش شركت واردكننده بر روي كالا و جعبه آن حك مي‌شود و در واقع اكثر مدلهاي يك محصول توسط يك كارخانه ولي در كيفيت‌هاي متفاوت توليد مي‌شوند.

* برخي توليدكنندگان بيشتر واردات كالا انجام مي‌دهند، نه توليد

براي كسب اطلاعات بيشتر از وضعيت بازار، با يكي از پيش‌كسوتان بازار لوازم خانگي صحبت مي‌كنيم، حاج هادي كه حدود 40 سال است در اين صنف فعاليت مي‌كند، مهمترين عامل عقب ماندن محصولات ايراني از كالاهاي وارداتي را عدم نوآوري در توليد مي‌داند.
وي مي‌گويد: در چنين شرايطي بسياري از لوازم خانگي كه با برند ايراني مانند پارس خزر عرضه مي‌شوند، در واقع از چين وارد مي‌شوند و اينجا در جعبه‌هايي با مارك ايراني بسته‌بندي مي‌شوند.
وي ادامه مي‌دهد: بر روي جعبه مادر اين نوع كالا نوشته شده "محصول وارداتي " و همچنين كلمه "بندر عباس " ذكر شده كه نشان مي‌دهد اين كالا از طريق بندرعباس به كشور وارد شده است ولي وقتي جعبه را باز مي‌كنيم مارك «سايا» روي محصول ديده مي‌شود.
وي مي‌گويد: «سايا» در واقع برند ايراني است كه شركت ايراني پارس خزر وقتي توليد يك محصول را به يك كارخانه چيني سفارش مي‌دهد، اين برند بر روي محصولش حك مي‌شود ولي آن بخش از توليدات پارس خزر كه در ايران توليد مي‌شود با برند «پارس خزر» عرضه مي‌شود.
حاج هادي با بيان اينكه برخي محصولات ايراني نيز از كيفيت قابل قبولي برخوردار هستند، معتقد است: اعتماد مشتريان به كالاهاي خارجي بيشتر است و استقبال بيشتري از اجناس خارجي مي‌شود.
وي در مورد دليل تمايل خريداران به انتخاب محصولات خارجي نيز مي‌گويد: وقتي كالاي قديمي با برند مولينكس، تفال يا فيليپس در بازار عرضه مي‌شود و از نظر قيمت با ماركهاي ايراني مانند پارس خزر رقابت مي‌كنند، مشتري ترجيح مي‌دهد نوع خارجي محصول را بخرد يا وقتي مي‌بيند مثلاً يك محصول فيليپس با وات بالاتر در بازار موجود است ولي نوع ايراني آن با همان مدل 10 سال پيش عرضه مي‌شود، محصول خارجي را انتخاب مي‌كند.

* مشتري به دنبال محصولي كه در جهيزيه مادر ديده نيست

حاج هادي ادامه مي‌دهد: مشتري ترجيح مي‌دهد محصول جديد و فانتزي‌تري را انتخاب كند نه اينكه همان وسيله‌اي كه در جهيزيه‌اش مادرش بوده، بخرد و استفاده كند.
وي مي‌گويد: در مورد تلويزيون هم وضعيت چندان خوبي در بازار وجود ندارد، نمايندگي برخي از توليد‌كنندگان ايراني مانند شركتهاي .... در كنار فروش توليدات خود، محصولاتي با ماركهايي كه در ايران نمايندگي ندارند را نيز عرضه مي‌كنند و در واقع توليد‌كنندگان سعي كرده‌اند در كنار توليد‌ به واردات نيز بپردازند.
وي خدمات پس از فروش نامناسب كالاهاي ايراني و نبود تبليغات مناسب را دليلي براي ترغيب مشتري به خريد كالاهاي خارجي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در حال حاضر تعريف فروشندگان از محصولات و همچنين اطرافيان خريداران تأثير زيادي در انتخاب مشتري دارد.

* بازار كساد نيست، فقط تعداد مغازه‌ها روز به روز بيشتر مي‌شود

اين فروشنده با سابقه در مورد تأثير اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر بازار لوازم خانگي نيز مي‌گويد: اين مسئله تأثيري در بازار نداشته، در واقع هر سال تعداد مغازه‌ها بيشتر مي‌شود و اين مسئله باعث كم شدن فروش مغازه‌داران است وگرنه خريدار هيچ وقت براي تهيه لوازم مورد نيازش صبر نمي‌كند.
وي ادامه مي‌دهد: در خيابان امين حضور فقط در يك پاساژ خليج فارس 1400 مغازه وجود دارد و به اين ترتيب با افزايش تعداد مغازه‌ها ميزان فروش مغازه‌هاي قبلي نيز كاهش مي‌يابد و فروشندگان از كسادي بازار گله‌مند خواهند بود.
اين فروشنده لوازم خانگي در مورد واردات غيررسمي لوازم خانگي به كشور نيز مي‌گويد: كنترل قابل قبولي بر واردات وجود ندارد و بسياري از لوازم خانگي غير استاندارد به راحتي وارد كشور مي‌شوند كه البته اين اجناس بسته به بازار و خواست مشتريان توزيع مي‌شوند.
به گفته وي، در بازار شهرستانها حجم زيادي از لوازم خانگي غير استاندارد به چشم مي‌خورد، در حاليكه در تهران اينطور نيست و اكثر مشتريان به دنبال خريد محصولات با ماركهاي شناخته شده و معتبر هستند.

*ترغيب مشتريان به خريد كالاي خارجي

علي ربيعي، يكي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي در مورد رونق فروش كالاهاي خارجي در بازار مي‌گويد: فروشنده دنبال فروش محصولي است كه سود بيشتري برايش دارد، در مورد يك كالاي مشخص بين نوع ايراني و خارجي حدود 15 هزار تومان اختلاف سود براي فروشنده وجود دارد، به همين دليل فروشنده ترجيح مي‌دهد محصول خارجي را به مشتري عرضه كند.
وي مي‌گويد: معمولاً روي جعبه محصولات ايراني قيمت خريد چاپ شده و به همين دليل دست فروشنده در قيمت‌گذاري آن كالا بسته است و علاوه بر اين، رقابت نيز در فروش محصول ايران بالاست زيرا در اكثر مغازه‌‌‌ها مي‌توان اين نوع كالاها را ديد.
وي تصريح مي‌كند: فروشنده به منافع خود توجه مي‌كند و وقتي مي‌بيند سود بيشتري در فروش كالاي خارجي دارد، تبليغ بيشتري هم براي فروش آن مي‌كند در حاليكه خدمات پس از فروش برخي كالاهاي ايراني در سطح بالاتري قرار دارد ولي اين مسئله را فروشنده به مشتري نمي‌گويد.
به گفته اين فروشنده لوازم خانگي، نوآوري باعث جذب مشتري مي‌شود ولي وقتي شركت .... به جاي توسعه و نوآوري در توليد، كولر گازي و چاي‌ساز چيني با كيفيت پايين وارد مي‌كند، نمي‌توان مشتري را جذب كرد يا وقتي كه شركت پارس محصولات مدل پايين شارپ را وارد مي‌كند، بازار توليدات ايراني‌اش كساد خواهد شد.

* دولتي‌ها مصوبه الزام به خريد محصول ايراني را دور مي‌زنند

فرخ نيا، يكي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي است كه در تشريح وضعيت بازار با اشاره به مصوبه دولت براي الزام دستگاه‌هاي دولتي به خريد توليدات ايراني مي‌گويد: شركت‌هاي دولتي اين مصوبه را دور مي‌زنند و مثلا وقتي مي‌خواهند تلويزيون LCD بخرند به فروشنده مي‌گويند كه در فاكتور فقط عنوان تلويزيون LCD و اينچ را ذكر كند ولي مارك محصول را ننويسد.
وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر شركت‌هاي سوني و ال.جي در ايران توليد تلويزيون دارند ولي چون فرآوري را در توليدشان رعايت مي‌كنند مردم از خريد محصول آنها استقبال مي‌كنند.
به گفته وي اين روزها و با هدفمندي يارانه‌ها فروش پنكه از رونق خوبي برخوردار است اما در چنين شرايطي پنكه‌هاي ايراني موجود در بازار همان مدلهاي 15 سال پيش هستند در حاليكه پنكه‌هاي چيني در مدلهاي پنج پره، كف پيركس يا ضربدري در بازار ديده مي‌شوند.
وي ادامه مي‌دهد: در مورد پلوپز هم نوع ديجيتالي وارد بازار شده در حاليكه پلوپزهاي ايراني همان مدلهاي قديمي‌اند و مشتري تمايلي به خريد آن ندارد.
فرخ نيا كه قبلاً توليد كننده ماشين لباس‌شوي‌ كوچك بوده و حالا رو به واردات آورده است در ادامه به خبرنگار فارس مي‌گويد: كارخانه‌دار براي موفقيت در توليد محصول بايد به تيراژ اقتصادي توليد برسد.
وي ادامه مي‌دهد: من قبلاً صنعتگر بودم ولي به دليل اينكه توليدم با زيان همراه شد، به واردات لوازم خانگي رو آوردم.
وي مي‌گويد: يك كارخانه براي توليد اقتصادي لباسشويي بايد حداقل 20 هزار دستگاه در سال توليد داشته باشد و با اين كار، خريد قالب توليد به صرفه خواهد بود.
اين واردكننده با گلايه از نحوه پرداخت تسهيلات بانكي به توليدكنندگان مي‌گويد: اين وامها به دست صنعتگر واقعي نمي‌رسد بلكه افرادي با استفاده از آن به واردات كالا مي‌پردازند.
فرخ نيا ادامه مي‌دهد: پس از مرگ صدام، بازار عراق از محصولات ايراني پر بود ولي نوع سياست خارجي ما باعث شد تا تركيه بازار عراق را از دست توليد كنندگان ايراني در بياورد.

* خارجيها با نوآوري، توليدات ايراني را كنار مي‌زنند

اسكندري، يكي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي در مورد نقش نوآوري در موفقيت صنعت لوازم خانگي مي‌گويد: هر 6 ماه يكبار در محصولات خارجي تنوع و نوآوري ايجاد مي‌شود مثلاً در شرايط فعلي پنكه، چرخ گوشت و جارو برقي "ساني " كه توسط نمايندگي اين شركت در ايران توليد مي‌شود از فروش خوبي برخوردار است و با گذشت زمان مدلها و محصولات جديد‌تري به بازار عرضه مي‌كند، در حاليكه توليد كنندگان ايراني از اين نوآوري عقب مانده‌اند.
وي با اشاره به برخي سياست‌گذاري‌هاي دولت براي بالا بردن هزينه واردات رسمي كالا به كشور مي‌گويد: اين سياست اشتباه است، ابتدا بايد جلوي قاچاق گرفته شود و بعد از آن، واردات محدود شود.
اسكندري ادامه مي‌دهد: در حال حاضر حجم زيادي از تلويزيون و كولر گازي به صورت قاچاق به كشور وارد مي‌شود كه اين كار بيشتر از مرز بانه صورت مي‌گيرد.
وي با اشاره به افزايش 20 درصدي قيمت محصولات وارداتي و توليدي در كشور به دليل تقويت ارزش دلار مي‌گويد: اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نيز كرايه حمل بار را افزايش داده كه اين مسئله بر قيمت تمام شده توليدات داخل مؤثر بوده است.
وي تصريح مي‌كند: به عنوان مثال يك پنكه پارس خزر به قيمت 50 هزار تومان در بازار فروخته مي‌شود در حالي كه قيمت نوع چيني آن 12 هزار تومان و مارك ناسيونال ژاپن نيز 30 هزار تومان است.
وي توضيح مي‌دهد: اين در حالي است كه هزينه توليد و دستمزد كارگر در ژاپن بالاست و بايد ديد دليل بالا بودن قيمت توليدات ايراني چيست؟

* اگر كالا را با قيمت پايين بفروشيم، مشتري به كيفيت آن شك مي‌كند

اين فروشنده لوازم خانگي معتقد است: يكي از راه‌هاي فروش بهتر اين است كه محصول را با قيمت نسبتاً بالايي به مشتري عرضه كنيم، زيرا وقتي كالايي با قيمت پايين عرضه شود، مشتري تصور مي‌كند كه آن محصول كيفيت مناسبي ندارد زيرا باور دارد هر چقدر بيشتر پول بدهند، جنس بهتري خواهند خريد.
وي نبود ثبات تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي در كشور را دليلي براي عدم تمايل سرمايه‌گذاران به توليد محصول در كشور عنوان مي‌كند.
اسكندري در مورد تأثير واقعي شدن قيمت حاملهاي انرژي بر خريد لوازم خانگي نيز با اشاره به افت فروش كولر گازي در بازار به دليل اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مي‌گويد: امسال فروش پنكه در مقايسه با كولر گازي وضعيت بهتري داشته كه دليل آن مصرف بالاي برق در كولرهاي گازي است.

* سرمايه‌گذاري به سمت توليد كالاهاي حجيم سوق داده شود

اسكندري در پيشنهادي به دولت مي‌گويد: واردات محصولات با حجم بزرگ مانند يخچال به دليل بالا بودن هزينه حمل و نقل صرفه زيادي ندارد، مثلاً هزينه وارادت يك دستگاه يخچال از دوبي حدود 100 هزار تومان است ولي در مورد لوازم كوچك مانند ريش تراش يا موبايل، واردات با هزينه پاييني صورت مي‌گيرد به همين دليل بهتر است سرمايه‌گذاري به سمت توليد كالاهاي حجيم سوق داده شود.
وي مي‌گويد: در حال حاضر فروش لوازم خانگي بزرگ ايراني مانند يخچال از وضعيت بهتري نسبت به ساير لوازم خانگي برخوردارند، چون خريداران ايراني يا قدرت خريد يك يخچال يك ميليون و 700 هزار توماني را دارند و يا يك يخچال 400 هزار توماني. در چنين شرايطي اكثر خريداران در سطح متوسط قرار دارند و معمولاً محصول ايراني را انتخاب مي‌كنند.
وي تصريح مي‌كند: برخي از كارخانه‌هاي داخلي نيز چون از نظر سطح كيفي، توليدات قابل قبولي داشته‌اند موفق به صادرات محصول خود شده‌اند.
اسكندري تأكيد مي‌كند: بايد حقوقي كه از وارد كننده دريافت مي‌شود به عنوان يارانه در اختيار توليد كنندگان داخلي قرار گيرد تا زمينه رشد صنعت نيز فراهم شود.

* ته دلم مي‌گويد لوازم خارجي بخرم

همينطور كه در بازار قدم مي‌زنم خانم ميان‌سالي براي خريد ماشين ظرفشويي در حال صحبت با يكي از مغازه‌داران است و سعي مي‌كند در مورد هر آنچه كه مي‌تواند در انتخاب يك محصول خوب كمكش كند، از فروشنده سؤال كند.
وقتي در مورد معيارهايش براي خريد كالاي مورد نيازش مي‌پرسم مي‌گويد: بودجه من به اندازه خريد يك محصول چيني، ترك و حتي ايراني است ولي قصد دارم يك ماشين لباسشويي اصل با برند ... آلمان را بخرم كه خيالم از نظر كيفيت آن راحت باشد.
موسوي تصريح مي‌كند: بعضي از لوازم خانگي مورد استفاده‌ام ايراني هستند و از آنها راضي‌ام و حتي در مورد ماشين ظرفشويي هم تعريف پاكشوما را شنيده‌ام، ولي باز هم ته دلم مي‌گويد كه يك جنس خارجي بخرم تا كيفيت تضمين شده‌اي داشته باشد.
وي مي‌گويد: يخچال فريزر منزلم آمريكايي است و از ابتداي زندگي‌ام تا حالا از آن استفاده كرده‌ام ولي لباسشويي‌ام ايراني است و از كار آن هم بسيار راضي‌ام.
وي با تاكيد بر اهميت خدمات پس از فروش محصولات خارجي معتقد است: خريد لوازم خانگي بدون گارانتي از شهرهاي مرزي مانند بانه كار درستي نيست و در نهايت به ضرر مصرف كننده خواهد بود.
موسوي ادامه مي‌دهد: اجاق گاز قبلي كه استفاده مي‌كردم ايراني بود ولي از كيفيت آن راضي نبودم،اخيراً يك گاز ايتاليايي خريده‌ام.
وي تحقيق در مورد لوازم خانگي از طريق اينترنت و تعريف اطرافيان را روش مناسبي براي خريد مي‌داند.

* گارانتي وسايل ايراني كمك زيادي به مشتري نمي‌كند

خانم و آقاي سالمندي از خودروي شاسي بلند خارجي خود پياده مي شوند و براي خريد يكي از وسايل مورد نياز خود در بازار لوازم خانگي قدم مي‌زنند.
از آقا مي‌پرسم دنبال كالاي خارجي هستيد يا ايراني؟ مي‌گويد: كيفيت مهم است ولي الزاماً دنبال محصول خارجي نيستم، اگر جنس ايراني با كيفيت وجود داشته باشد حتماً آن را انتخاب خواهم كرد.
سعيدي ادامه مي‌دهد: خدمات پس از فروش از اهميت بالايي برخوردار است ولي يك بار كه كولر منزل خراش شده بود، كارگر نمايندگي براي تعمير به منزل ما آمد اما وقتي رفت متوجه شديم كه كليدهاي آپارتمان را نيز با خود برده و علاوه بر اين،‌ هزينه بالايي را هم از ما دريافت كرده بود.
وي تآكيد مي‌كند: گارانتي وسايل ايراني كمك زيادي به مشتري نمي‌كند زيرا اكثر ايرادات مشمول گارانتي نمي شوند.
سعيدي مي‌گويد: ما چون سالهاست زندگي‌مان را تشكيل داده‌ايم همچنان از وسايل قديمي استفاده مي‌كنيم كه كيفيت قابل قبولي هم دارند.

* تسهيلات نوآوري در بسته حمايتي وزارت صنايع گنجانده شود

بررسي وضعيت بازار لوازم خانگي و صحبت‌ فروشندگان و خريداران نشان مي‌دهد كه براي رقابت ‌پذيرشدن كالاهاي ايراني بايد علاوه بر افزايش كيفيت، به نوآوري و ايجاد تنوع در تولد محصول نيز توجه شود. يكي از راه‌هاي تحقق اين هدف، تقويت واحدهاي تحقيق و توسعه در كارخانه‌ها است كه تا به حال كمتر به آن توجه شده است.
در اين راستا وزارت صنايع مي‌تواند در اجراي بسته حمايتي بخش صنعت علاوه بر پرداخت تسهيلات جهت افزايش بهره‌وري واحدها، مبلغي را نيز به طور مشخص براي تقويت نوآوري در توليدات ايراني اختصاص ‌دهد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن