تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803239092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد آری، توهین نه!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جام جهانی 2014 انتقاد آری، توهین نه! شهرکرد - ایرنا - پس از بازی تیم های ملی فوتبال ایران و آرژانتین و ستایش کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی از عملکرد شاگردان «کارلوس کی روش»، نکته مهم در میان نظرات مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی، نحوه اعتراض به عملکرد ضعیف داور صربستانی این بازی بود.


** سکانس اول:
آغاز ماجرا از قرعه کشی مسابقات جام جهانی 2012 فوتبال در برزیل در مقر ˈفیفاˈ در سوییس آغاز شد، «فرناندا لیما» مدل و مجری این برنامه بود و تلویزیون ایران به دلیل نوع پوشش این مجری زن نتوانست مراسم را به صورت زنده پخش کند.
«لیونل مسی» نیز شناخته شده ترین بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین بر اساس قرعه، ناخواسته رقیب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شد که بلافاصله پس از پایان قرعه کشی، لشکرکشی به صفحات فیسبوک این دو نفر آغاز شد.
بر اساس برخی خبرها، کاربران ایرانی بین 30 تا 100 هزار کامنت در صفحه «لیونل مسی» نوشتند که بخش زیادی از آن توهین آمیز یا حاوی جملاتی تمسخرآمیز بود.
صفحه «فرناندا لیما» نیز هدف کامنت های کسانی بود که پوشش او را مانع اصلی پخش مراسم قرعه کشی از شبکه سه تلویزیون
ایران می دانستند و او را گاهی با توهین آمیزترین ادبیات مورد شماتت قرار دادند.
این رویداد از همان ابتدا مورد مخالفت و ابراز تاسف بخشی دیگر از کاربران ایرانی فیسبوک قرار گرفت و حتی صفحاتی برای عذرخواهی از این دو نفر نیز ساخته شد.
آن زمان نیز بیشتر رسانه های داخلی و خارجی به این اقدام واکنش نشان دادند.
وب سایت مجله ˈاشپیگلˈ شناخته شده ترین مجله آلمانی گزارشی با تیتر: «هزاران ایرانی در فیسبوک به مسی توهین کردند»، در این خصوص منتشر کرد.
در گزارش اشپیگل، توهین های این کاربران به این سوپراستار فوتبال، وقیحانه توصیف شد.
در گزارش اشپیگل همچنین به خبری از یکی از خبرگزاری داخلی در همین زمینه اشاره شد که این عمل را خجالت آور توصیف کرده بود.
نویسنده گزارش اشپیگل همچنین برخی از نظرات نوشته شده توسط کاربران ایرانی در صفحه مسی را برای خوانندگان ترجمه کرد.
این بخشی از این گزارش است: «مسی» در زبان فارسی یعنی
ˈساخته شده از فلز مسˈ مثل ظروف مسی و در زبان محاوره در ایران، این به نوعی یک توهین تلقی می شود.
البته در گزارش اشپیگل، نظرات کاربرانی که این اقدام را سرزنش کرده اند، نیز آمده است.
نشریات اسپوت و دی ولت و مجله فرانسوی لوپوئن نیز در گزارش هایی به این اقدام واکنش نشان دادند.
** سکانس دوم:
«اشکان دژآگه» در نیمه دوم بازی با آرژانتین، روی یک ضدحمله به خوبی از «زابالتا» رد شد ولی «میلوراد مازیچ» داور صربستانی این دیدار در حالی که فاصله زیادی با این صحنه نداشت، خطایی روی دژآگه نگرفت و حتی کرنر به سود ایران اعلام نکرد تا شائبه هایی در باره علت این تصمیم به وجود بیاید.
«کارلوس کی روش» نیز پس از بازی، این داور را از انتقاد خود بی نصیب نگذاشت اما فحاشی نکرد و فقط گفت که مازیچ به اندازه مسی در سرنوشت این بازی نقش بازی کرد.
با این حال اتفاقی که قابل پیش بینی بود، اعتراض ایرانی ها در سایت ها و صفحات اجتماعی مختلف به داور صربستانی بود اما جریان مثل دفعات گذشته از این فراتر رفت.
برخی شهروندان پس از شکست ایران مقابل آرژانتین در رقابت های جام جهانی 2014 فوتبال در برزیل به صفحه شخصی داور صربستانی مسابقه و «لیونل مسی» حمله کرده و متاسفانه از کامنت های توهین آمیزی نسبت به آنان استفاده کردند!
داور این دیدار نیز که پنالتی به نفع ایران را نیز نادیده گرفت، از این حملات در امان نماند و با حملات همه جانبه کاربران ایرانی در صفحه فیسبوک خود روبرو شد.
با رجوع به صفحه منسوب به داور صربستانی، تقریبا هیچ جای انتقادی به صورت منطقی به خطای احتمالی این داور مطرح نشده و بیشتر انتقادات به زبان فارسی و یا انگلیسی، فحاشی علیه اعضای خانواده اوست!
همچنین تصاویر مستهجنی در صفحه این داور به اشتراک گذاشته شد و صفحه ای نیز با عنوان زشت علیه نوامیس این داور ایجاد شد که این صفحات نیز با استقبال برخی کاربران مواجه شد!!
با نگاه به کامنت های برخی شهروندان به «میلوراد مازیچ» صربستانی داور این مسابقه، نظیر اینکه ˈچند گرفتی تا پنالتی رو نگیری؟ ... نه، خدایی این چه کاریه با تیم آرژانتین هم تیمی شده بودی ... حتما خوشت میاد بیان آنجا جوابت رو بدن؟ نه، خوشت میاد؟ بدبخت، بی خبری تا یه ساعت دیگه اینجا موجی از ایرانی ها حضور خواهند پیدا کرد ... من جای تو بودم، به یکی می گفتم صفحه ام رو ببندید چرا که سونامی ایرانی داره میادˈ، بیانگر موج حملات برخی شهروندان ایرانی به این داور است!
این ها فقط جزیی از جملاتی علیه داور صربستانی بود که می توان نوشت!
فرهنگ توهین به داور در موارد مشابهی نیز در بازی تیم های فوتبال داخل کشور نیز اتفاق افتاده است که افرادی که در ورزشگاه ها حضور می یابند، شاهد عینی این وقایع هستند.
با این تفاوت که افرادی که در ورزشگاه های فوتبال، داوران را از الفاظ رکیک خود بی نصیب نمی گذارند، از قشر بی سواد و یا کم سواد (افراد لمپن) جامعه اند اما جای تاسف اینکه، کسانی که وارد صفحه های شخصی و اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر افراد می شوند و با زبان های فارسی و انگلیسی، شخص موردنظر را مورد توهین و فحاشی قرار می دهند، به اصطلاح جزو افراد باسواد و قشر تحصیل کرده اند که به خوبی به زبان انگلیسی آشنایی دارند تا آن حد که قادرند کلمات زشت و مستهجن را هم به انگلیسی بنویسند!!
با این حساب باید گفت که پدیده «لمپنیسم» نیز وارد دنیای مجازی و فضای سایبری هم شده است!
برخی افراد در ورزشگاه ها به بهانه آنچه اعتراض به داوران مسابقات داخلی یا ضعف بازیکنان فوتبال، با الفاظی رکیک به داور مسابقه یا بازیکنان توهین می کنند که باید گفت این اخلاق نادرست و غیرحرفه ای نیز به مسابقه های دیگر رشته ها نظیر والیبال و بسکتبال هم سرایت کرده است.
با رجوع به منابع غنی فرهنگ ایرانی و اسلامی که مایه فخر و مباهات همه ماست، می توان به دستورات دینی و تاکید بزرگان دین به حفظ احترام و منزلت افراد و خانواده آنها و حفظ آبروی شهروندان رسید.
در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما، توهین به دیگران جایگاهی ندارد و بزرگان دینی نیز به شدت مردم را از این اخلاق زشت و نازیبا منع کرده اند.
«علیرضا حقیقی» دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران نیز توهین به داور صربستانی و همچنین «لیونل مسی» را کاری بسیار زشت و نادرست خواند و گفت: ناسزا و توهین در فرهنگ غنی ایرانی جایی ندارد.
وی نوشت: بازیکنان آرژانتین حریف ما بودند و مثل ما به وظایف خود عمل کردند، ما نیز تلاشمان را کردیم.
به راستی باید از خود پرسید که چه اتفاقی افتاده است که پس از یک بازی فوتبال که در بعد بین المللی برگزار می شود، اینگونه فرهنگ توهین به دیگران در میان ما ایرانیان گسترش یافته است؟
بسیاری از کارشناسان اجتماعی بر این عقیده اند که فارغ از اشتباه داور صربستانی، پس از اعتراض به جای بازیکنان و «کارلوس کی روش» به عملکرد داور، بهتر بود کاربران ایرانی فیسبوک نیز به شیوه بهتری اعتراض خود را بیان می کردند.
547/
سید بهادر حسینی تشنیزی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن