تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819658147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نانوفیلتر کاغذی نابودگر ویروس ها ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نانوفیلتر کاغذی نابودگر ویروس ها ساخته شد تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه آپسالا (کشور سوئد) با استفاده از نانوالیاف سلولزی موفق به ساخت فیلتر کاغذی شدند که قادر به حذف ویروس ها است.


به گزارش ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، ذرات ویروسی دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند به طوری که اندازه آن ها هزاران برابر کوچک تر از تار موی انسان است.
ویروس ها تنها درون سلول های زنده امکان تکثیر دارند به همین دلیل با وارد شدن به یک سلول تبدیل به یک عامل بیماری زای خطرناک می شوند.
ویروس ها هم به صورت مستقیم عامل بیماری زا هستند و هم قادرند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند.
آلودگی محصولات زیست فناوری به ویروس، یک چالش جدی برای تولید واکسن و پروتئین های درمانی است و از آنجا که ابعاد این ویروس ها بسیار کوچک است بنابراین زدودن آن ها کاری بس دشوار است از همین بسیاری از متخصصان به دنبال فیلترهای ارزان قیمت و کارا برای زدودن ویروس هستند.
سلولز یکی از مواد رایج برای تولید فیلتر است زیرا قیمت آن کم و از نظیر شیمیایی خنثی است و محصولات سلولزی اغلب یک بار مصرف خواهد بود.
سلولز از نظر مکانیکی مستحکم، آبدوست، در pH های (اسیدیته) مختلف پایدار و قابل استریل شدن است.
کاغذهای صافی و فیلترهای معمولی که در شیمی استفاده می شود دارای ابعاد بسیار بزرگی است که امکان زدودن ویروس ها را ندارد.
اخیرا یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت فیلتری شد که قادر به زدودن ویروس های صنعتی است.
براساس مقاله منتشر شده این گروه تحقیقاتی، این فیلتر 100 درصد از نانوالیاف سلولزی تهیه شده است که منشاء طبیعی دارد.
این پژوهش نتیجه یک دهه تحقیقات درباره خواص نانوالیاف است که در نهایت منجر به تولید این فیلتر شد در شرایطی که ابعاد حفره های این فیلتر کاملاً متناسب با ابعاد ویروس ها است.
فیلتر کاغذی که پیش از این ساخته شده بود مبتنی بر، برهم کنش الکترواستاتیک است که به غلظت نمک و pH محیط حساسیت دارد این درحالی است که فیلتر کاغذی جدید از جنس پلیمر بوده و مبتنی بر ابعاد حفره های آن است.
اولین بار بزولیوس یکی از شیمی دان های فارغ التحصیل دانشگاه آپسالا موفق به استفاده از کاغذ صافی برای جداسازی رسوبات باقی مانده از آنالیز شیمیایی شد و اکنون بعد از دو قرن یک محقق سوئدی دیگر از این دانشگاه موفق به ساخت فیلتر زدایش ویروس به وسیله نانوالیاف سلولزی شده است.
علمی (1)**1055**1440

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن