تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818953849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسخه شفابخش


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اسماء با مسما (12)
فرقان
نسخه شفابخشاشاره:در باب نامهای قرآن و تعداد آن از دیرباز تا کنون میان مفسران و قرآن پژوهان اختلاف نظر بوده است.ابوالفتوح رازى در تفسیرش 43 نام براى قرآن بر می شمارد. زركشى به نقل از قاضى ابوالمعالى این عدد را 55 اسم می رساند  و برخی دیگر تا هشتاد اسم هم گفته اند.کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.سلسله نوشتار" اسماء با مسما" می کوشد تا در هر نوبت شما را با یکی از این نام های زیبای قرآن آشنا سازد. شفاء؛ سومین وصف از اوصاف قرآن«شفاء» یکی دیگر از اوصاف است که در برخی از آیاتْ به قرآن اطلاق می شود. این تعبیر، چهار بار در قرآن آمده است. شِفاء مصدر و به معنای بهبود بخشیدن و درمان کردن بیماران، و در معنای اسم مصدری، به معنای بهبودی و درمان است. گاهی هم شفاء به دارو و هر چیزی که سبب بهبودی باشد اطلاق می شود. قرآن شفاء گفته شده، زیرا مجموعه معارف قرآنی، همانند بسیاری از نعمت های الهی، مایه شفای انسان، به ویژه از بیماری های روحی نظیر کفر، نادانی، گمراهی، کینه توزی و... است و از طریق برطرف ساختن این امراضِ معنوی، بسیاری از ناراحتی های جسمانی ـ که ریشه روحی و روانی دارد ـ برطرف می شود.ممكن است كسى بگوید من داراى سلامتم و نیازى به نسخه و درمان كننده ندارم ، باید گفت این سخن از كمال بى خبرى است ; زیرا هر كس خود را با قرآن معیارگیرى كند مى یابد كه داراى بیمارى یا بیمارى هایى است . و تنها راه معالجه قرآن است و بس .انسان مركب از سه قوّه است : جسم ، روح ، عقل ، هر یك داراى امراضى است مخصوص به خود . قرآن گرچه درباره امراض جسمى آن چنان سخن ندارد ; ولى با عمل به آیاتى از قبیل آیاتى كه خبائث را حرام كرده ، و نیز دستورى كه در خوردن و آشامیدن و پرهیز از اسراف دارد ، مى توان سلامت جسم را تضمین كرد ; اما نسبت به روح و عقل ، كسى نمى تواند ادعاى سلامت كند ، و اتّفاقاً علت بعثت انبیا و امامت امامان و نزول كتب آسمانى ، بیمارى هاى روحى و عقلى مردم بوده است .اگر در آیه 57 سوره یونس دقت كنید مى بینید كه خداوند متعال ، قرآن را شفاى صدور دانسته ، و همین صدر است كه منبع بسیارى از بیمارى هاست ، و همان بیمارى هاست كه علّت ضیق صدر و تنگى سینه در برابر معارف الهى است ، و اگر امراض قلب و سینه ، عقل و خرد و نفس و روان با قرآن معالجه نشود ، انسان به ذلّت دنیا و عذاب آخرت دچار خواهد شد .كفر ، نفاق ، شك ، شرك ، قساوت ، ریا ، كبر ، سوء ظن ، كینه ، حقد ، حسد ، حبّ خارج از حد به دنیا و امثال این گناهان ، در حقیقت بیمارى هایى هستند كه اكثر قریب به اتفاق مردم به برخى از آنها ، و بعضى به همه آنها دچارند ، و جز با داروى قرآن قابل علاج نیستند . البته براى اطلاع از چگونگى علاج این امراض با قرآن ، كه تنها شفا دهنده انسان است ، باید به كتب اخلاقى مراجعه كنید . فرآوری: گروه دین و اندیشه تبیان1 ـ یونس (10) : 57 .2 ـ اسراء (17) : 82 .1 ـ فصلت (41) : 44 . ـ قائم آل محمّد : 22 .2 ـ مستدرك الوسائل : 3/175 ، باب 2 ، حدیث 93297 ; مجموعه ورام : 2/117 .3 ـ ( یَا أیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِى الصُّدُورِ ) . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن