تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815449619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از مراسم «بازتاب رشادت» در خانه سینما عسگرپور: در فیلم‌های جنگی آمریکایی نمی‌توان واقعیت را پیدا کرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از مراسم «بازتاب رشادت» در خانه سینما
عسگرپور: در فیلم‌های جنگی آمریکایی نمی‌توان واقعیت را پیدا کرد
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: دوستان یک چیز را فراموش می‌کنند و آن این است که در فیلم‌های جنگ آمریکا نمی‌توان واقعیت‌ها را پیدا کرد. چیزی که در فیلم‌های سینمای آمریکا خیلی نزدیک است کشتن برای کشته نشدن است.

خبرگزاری فارس: عسگرپور: در فیلم‌های جنگی آمریکایی نمی‌توان واقعیت را پیدا کرد



به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، خانه سینما عصر امروز به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر میزبان سینماگران و فیلم‌سازان سینمای ایران بود که دور هم گرد آمدند تا یاد و خاطره سال‌های مقاومت را زنده کنند. محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما طی سخنانی با تبریک ایام آزادسازی خرمشهر گفت: اولین فیلم سینمایی خودم که 20 سال پیش تولید شد فکر نمی‌کردم پوستری از آن در خانه سینما وجود داشته باشد که امروز آ» را در میان آثار دیگر دیدم. وی افزود: ما هر سال سعی کردیم این روز را با هر مشکل که وجود دارد و توان بالای خودمان گرامی بداریم و امسال سالی بود که قسمت شد به خرمشهر برویم و با خانواده شهدا دیدار داشته باشیم. وی افزود: امروز هم بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جانبازان به این مراسم دعوت شده بودند اما به دلیل مراسم‌هایی که همزمان با همین مراسم در مکان‌‌های دیگر برگزار می‌شود امکان حضور آنها در خانه سینما فراهم نشد. کارگردان فیلم سینمایی «مهمان داریم» در ادامه با اشاره به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در خصوص آزادسازی خرمشهر عنوان کرد: حضرت امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد اما با گذشت زمان وقتی می‌بینیم چه اتفاقی در سوم خرداد افتاده است می‌فهمیم چه کشورها و ابرقدرت‌هایی برای ادامه جنگ به عراق کمک می‌کردند آن وقت مفهوم خرمشهر را خدا آزاد کرد به معنای واقعی کلمه نمایان می‌شود. وی افزود: وقتی به مناسبت‌های این چنینی نزدیک می‌شویم یا برخی مناسبت‌های خاص کشورمان تن و بدن من می‌لرزد چون می‌دانم منتقدین شلاق‌های‌شان را برمی‌دارند و به پیکره سینما حمله می‌کنند و می‌گویند خجالت نمی‌کشید که راجع‌به دفاع مقدس و مفهوم انتظار کاری انجام نمی‌دهید. عسگرپور افزود: بخشی از این موضوع به فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌هایمان برمی‌گردد و این موضوع در سینماهای دیگر کشورها خیلی دیده می‌شود. وی گفت: دوستان یک چیز را فراموش می‌کنند و آن این است که در فیلم‌های جنگی آمریکا نمی‌توان واقعیت‌ها را پیدا کرد. چیزی که در فیلم‌های سینمای آمریکا خیلی نزدیک است کشتن برای کشته نشدن است. عسگرپور تأکید کرد: سینمای ما اساساً غیر طبیعی اداره می‌شود و نحوه اکران و تولیدش در دنیا مشابهی ندارد چرا که دولت می‌خواهد در حوزه تولید و اکران حضور جدی داشته باشد و همکاران ما نیز اصرار دارند که دولت حضور داشته باشد چون این حضور باعث امنیت بیشتر می‌شود. وی اظهار داشت: سینمای ما شبیه تلویزیون دولتی ما اداره می‌شود. کارگردان فیلم سینمایی «مهمان داریم» ادامه داد: در مدل تولیدی کشور ما نمی‌توان توقع داشت که به صورت طبیعی فیلم‌هایی ساخته شود که مرتبط با این حوزه باشد. در ادامه این مراسم مهزاد دانش از منتقدان سینمای کشور طی سخنانی به بررسی آثار تولید شده در زمینه دفاع مقدس طی چند سال اخیر پرداخت و گفت: در چند مدت اخیر سؤال‌هایی از برخی مفاخر نه به قصد کند و کاو واقعی بلکه به دلیل برخی ملاحظات سیاسی مطرح می‌شود و به بهانه اینکه سهم سینمای ایران از دفاع مقدس چیست سینمای ایران را زیر سؤال می‌برند. دانش ادامه داد: ژانر جنگ در سینمای جهان ژانری پرقدمت است و جزو اولین ژانرهای سینما است. سینمای ایران هم ژانرهای مختلفی را آزموده است اما به نظر می‌آید در بین همه ژانرها، ژانر جنگی ژانری دیگر است. یعنی ژانر جنگ تنها ژانری است که شکل بومی به خود گرفته است. وی گفت: همین که عبارت سینمای دفاع مقدس را به کار می‌بریم ناظر بر این معناست که در سینمای جنگ ما فضاهای وجود دارد که علاوه بر فضاهای مختلف موجود در سینمای جنگ سایر کشورها به چشم می‌خورد. این منتقد سینما تأکید کرد: شهادت‌طلبی و تفکر بسیجی را نمی‌توان در سینمای شوروی و ویتنام یا دیگر سینماهای جهان دید. مهرزاد دانش اظهار داشت: سینمای ایران از جنگ تحمیلی ژانر منحصر به فردی ایجاد کرد که در نوع خود بداعت ها و خلاقیت های مثال زدنی را پرورش داد. دانش ادامه داد: نگاه سینمای ایران به عرصه جنگ نگاهی تک بعدی و تک محوری نبوده است. در طی سی و چند سالی که از آغاز جنگ میگذرد انواع زیر گونه های مربوط به ژانر جنگی در سینمای دفاع مقدس ما کار شده است. وی افزود:نمودهای همچون عملیات (عملیات کرکوک،عبور، دکل)، اردوگاهی یا اسارت(مردی شبیه باران،نفوذی)، هوانوردی (حمله به اچ 3، عقاب ها)، دریانوردی(جنگ نفت کش ها، موج مرده)، دیده بانی (دیده بان، ملکه)، تبعات جنگ (گیلانه، بوی پیراهن یوسف، عروسی خوبان)شخصیت های واقعی (شور شیرین، الماس بنفش، به کبودی یاس)، عزیمت ( سفر به چزابه، هیوا) و ... از این جمله هستند. دانش در ادامه به فیلم‌های ساخته شده در زمینه دفاع مقدس در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: نخست‌ فیلم‌هایی که سینمای دفاع مقدس را در قالب دفاع نگاشته‌اند و دوم فیلم‌هایی که جنگ تحمیلی را در تجاوز به عقیده یک ملت در گفتمان دینی ارزیابی کرده است. وی افزود: در گفتمان سوم شخص فیلم‌ساز به سراغ معضلاتی می‌رود که زیر خاکسترهای جنگ باقی مانده و ممکن است در سینمای جهان به عنوان سینمای ضد جنگ یاد شود اما در سینمای ایران چیزی به عنوان سینمای ضد جنگ وجود ندارد. دانش‌ تأکید کرد: گفتمان سوم بیان انتقادی خود را متوجه اتفاقات پشت جبهه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: مسیری که سینمای جنگ در این 30 سال طی کرده اگرچه در برخی مقاطع با فراز و نشیب روبه‌رو بوده اما در نسبتی معقول با کلیت سینمای ایران جای داشته است. وی درصد آثار تولید شده در سینمای دفاع مقدس را طی سال های اخیر 10 درصد دانست و گفت: در برابر اهمیت جنبه های دیگر همچون سینمای سینمای اجتماعی، کودک و نوجوان،‌خانوادگی، سیاسی، تاریخی، مذهبی به نظر می رسد که این حجم ده درصدی تراکمی معقول و شایسته است و نشان میدهد در طول سه دهه اخیر بحث دفاع مقدس یکی از ده موضوع مهمی است که تولیدات این سینما را به خود اختصاص داده است. این منتقد سینما ادامه داد: درصد تولیدات فیلم های جنگی در سال های جنگ از روند بالایی بهره مند بوده است و بیش ترین درصد تولیدات نیز در دوره میانی جنگ، یعنی سال 1363 با 26.5 درصد از کل تولیدات سینمایی سال انجام شده است.   دانش اظهار داشت: همان طور که هشت سال دفاع در برابر تجاوز بیگانه به خاک ایران و مرزهای عقیدتی نظام، در فراگرد تاریخ، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، و مسائل اجتماعی ایران تأثیری فراوان نهاده است و گستره زمانی سرنوشت سازی در فراگرد ایران و ایرانیان است، سینمای دفاع مقدس نیز بخشی تفکیک ناپذیر از مناسبات سینمایی ایران است و نه تنها وابسته به جناح و گروه و ایدئولوژی خاصی نیست، که فضایی کاملا عمومی و مردمی را در عرصه فرهنگ و هنر ایران ترسیم کرده است. بنابراین گزارش در ادامه این مراسم کلیپی تحت عنوان «در ستایش دلاوری» که برگرفته از 12 فیلم سینمایی ماندگار دفاع مقدس بود به کارگردانی امیرپژمان حبیبیان پخش شد. در این مراسم چهره هایی از جمله منوچهر شهسواری، فرهاد نوحیدی، فرشته طائرپور، جهانگیر الماسی، ابراهیم آبادی، حبیب احمدزاده، حسن دادخواه، محمدهادی نائیجی و ... حضور داشتند. انتهای پیام/

93/03/03 - 20:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن