تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837064992
عباس کیارستمی: انتظار زیادی از فیلمسازان دولتی ندارم / ماندگاری رمز موفقیت یک فیلم است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
عباس کیارستمی: انتظار زیادی از فیلمسازان دولتی ندارم / ماندگاری رمز موفقیت یک فیلم است فرهنگ > سینما - کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن میگوید بعد از 30 سال میتوانیم بگوییم یک فیلم هنوز وجود دارد یا ناپدید شده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس کیارستمی در 73 سالگی کارگردانی است که استعداد او تنها به پرده سینما خلاصه نمیشود. هرچند این فیلمهای کارگردان ایرانی است که او را به چشم دنیا قابل احترام کرده است.
این سینماگر، شاعر، عکاس و... یکی از چهرههای اصلی سینمای مولف، آزاد و خلاق و یکی از فیلمسازانی بود که موج نو سینمای ایران در دهه 1970 را شکل دادند.
او سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد. کیارستمی سال 1993 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی و سالهای 2002 و 2005 عضو هیئت داوران دوربین طلایی بود.
او امسال رئیس داوران بخش سینهفونداسیون و فیلمهای کوتاه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن بود که برندگان آن پنجشنبه شب مشخص شدند.
هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمهبلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان در بخش سینهفونداسیون به نمایش درمیآیند.
امسال فیلم آمریکایی «SKUNK» به کارگردانی آنی سیلورستاین از دانشگاه تگزاس در آستین جایزه اول را برد. جایزه دوم به فیلم سنگاپوری «اوه لوسی!» ساخته آتسوکو هیرایاناگی از مدرسه هنرهای آسیایی تیش از دانشگاه نیویورک رسید. فیلمهای ایتالیایی « LIEVITO MADRE» به کارگردانی فولویو ریسولئو و فیلم بریتانیایی «عکس بزرگتر» ساخته دیزی جیکابز از مدرسه ملی فیلم و تلویزیون به طور مشترک جایزه سوم را بردند.
برندگان سه جایزه بخش سینهفونداسیون به ترتیب 15 هزار یورو، 11.250 یورو و 7500 یورو دریافت کردند. حضور اولین فیلم بلند داستانی برنده جایزه اول بخش سینهفونداسیون در دورههای آتی جشنواره کن، قطعی است. برنده جایزه نخل طلای فیلم کوتاه این دوره جشنواره کن نیز شنبه شب در مراسم اختتامیه و اعلام برندگان بخش مسابقه اصلی، مشخص میشود.
کیارستمی در گفتوگو با بنوا پاوان از سالهای آغازین ورود خود به دنیای سینما گفته است. این گفتوگو در سایت رسمی جشنواره کن منتشر شده است.
چه جور کارگردان جوانی بودید؟
در این سن و سال میخواهم بگویم تنها شباهتی که با دیگر فیلمسازان جوان آن دوران داشتم این بود که همه ما جوان بودیم. رشته تحصیلیام سینما نبود. به آن به شکل یک حرفه نگاه نمیکردم. نقاشی خوانده بودم، اما در نهایت نقاش نشدم. بعد در مقطعی متوجه شدم که سینما میتواند پناهگاه من باشد و اینکه فیلم میتواند رسانهای باشد که از طریق آن به بهترین شکل دیدگاههایم را بیان کنم.
از اولین تجربیات خود پشت دوربین چه خاطراتی دارید؟
اولین فیلمم خیلی سخت ساخته شد. خوشبختانه فیلم خیلی موفق از کار درآمد و دیده شد. از نظر من این موفقیت به آن معنی نبود که یک فیلمساز شدهام. اعتقاد داشتم این فصل تمام شده و دیگر فیلم نخواهم ساخت. با این حال، باز هم فیلم ساختم و این کار را ادامه دادم. وقتی اولین فیلم بلند داستانیام را ساختم به خودم گفتم دیگر باید بپذیرم که فیلمسازی حرفه من است. با اولین فیلمم با دو نوع تماشاگر روبرو شدم. یکی کسانی که از آن خوششان آمد و دیگری که تعدادشان بیشتر بود، کسانی بودند که اصلا از آن خوششان نیامد. هنوز هم همین طور است.
یک فیلم اول برای موفقیت باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
چیزی که باعث شد متقاعد شوم اولین فیلمم موفق بوده، دیده شدن آن در یک جشنواره و انتخاب آن برای جایزه بهترین فیلم کوتاه بود. از نظر من این معیاری برای موفقیت بود. الان که به گذشته نگاه میکنم، دیگر تصور نمیکنم یک فیلم خوب فیلمی باشد که جایزه گرفته است. همینطور دیگر تصور نمیکنم یک فیلم خوب فیلمی باشد که تماشاگران زیادی را جلب میکند یا منتقدان نقدهای مثبت برای آن مینویسند. تصور میکنم معیار تعیینکننده، ماندگاری است. یک فیلم خوب فیلمی است که میماند، فیلمی که تاریخ، ارزش آن را ثابت میکند. نمیدانم چه کسی این مقطع زمانی 30 سال را تعیین کرده است، اما میگویند بعد از 30 سال میتوانیم درباره ماندگاری یک فیلم قضاوت کنیم. بعد از 30 سال میتوانیم بگوییم یک فیلم هنوز وجود دارد یا ناپدید شده است.
اهمیت فیلمهای کوتاه را در کارنامه یک فیلمساز تا چه حد میدانید؟
فیلمهای کوتاه خیلی اهمیت دارند، چرا که به کارگردان فرصت میدهند جسور باشد و تجربه کند. شخصیت یک کارگردان را میتوان خیلی قوی در فیلمهای کوتاهش حس کرد. در فیلمهای بلند داستانی، حضور تهیهکننده و مسائل مالی همین طور سلیقه تماشاگر، به شکلی اجتنابناپذیر بر کار سایه میاندازد. هیچ کارگردانی نمیتواند این دو عامل را نادیده بگیرد. در نتیجه، فیلم کوتاه خیلی اهمیت دارد، چرا که شخصی است. تلاش برای آوانگارد و برای نوآوری باید در فیلمهای کوتاه و اولین فیلمهای یک کارگردان صورت بگیرد.
درباره فیلمهای ایرانی بگویید. حس میکنید سینمای ایران شرایط خوبی دارد؟
برای اینکه تصویری از سینمای امروز ایران داشته باشید، باید دو نوع سینما را در نظر بگیرید. از یک سو با سینمای دولتی روبرو هستیم که هزینه آن را دولت تامین میکند. در ایران فیلمسازانی هستند که به لطف دولت و برای دولت کار میکنند. چیز زیادی از آنها نمیدانم و انتظار زیادی هم از آنها ندارم، چرا که این فیلمسازان فقط در ایران معروفند. فیلمهای آنها فقط برای تماشاگران داخلی و برای فروش ساخته میشوند. از سوی دیگر سینمای مستقل را داریم که در حال شکوفایی است. امروز فیلمسازان ناشناس از دورترین استانهای ایران میآیند. آنها با استفاده از تکنولوژیهای جدید و دوربینهای کوچک دیجیتالی فیلمهایی با کیفیت بسیار بالا ارائه میدهند. من به این آدمها امیدوارم.
از موج نو سینمای ایران که شما بخشی از آن بودید، چه مانده است؟
باید از نسلهای جدید بخواهید به این پرسش پاسخ بدهند. کسانی هستند که میتوانند به شما بگویند از آن سینما چه چیز را نگه داشتهاند و اینکه اصلا میراثی مانده است یا از چیزی تاثیر گرفتهاند؟ یک چیز مشخص است: سینما و فیلمسازان آن دوره خیلی آزادتر از امروز بودند. ما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشتیم. مدیران کانون به ما اختیار تام میدادند و به هیچ عنوان در کار ما دخالت نمیکردند. پروسهای کاملا جالب توجه بود که تاثیری آشکار روی کار ما گذاشت. با این حال، از نظر من ظاهرا این موج نو هیچوقت از بین نرفت. این فیلمسازانی که گفتم از دورترین استانهای ایران میآیند، دائم آن را از نو تعریف میکنند.
همچنان از سینما انتظار دارید؟
هیچ انتظاری ندارم. انتظار برای جوانان است، اما بیآنکه هیچ انتظاری داشته باشم، هنوز کار میکنم. اساس سینما تولید تصاویر است. هیچ ماه نیست که بگذرد و من یک فیلم کوتاه یا یک ویدیوی کوتاه نساخته باشم یا عکس نگرفته باشم. شاید انتظاری که امروز از سینما دارم این است که وقتی شب میخوابم بدانم یک تصویر جدید خلق کردهام، مثل یک ماهیگیر که همیشه امیدوار است وقتی تورش را به آب میاندازد، یک ماهی بگیرد.
وبسایت رسمی جشنواره فیلم کن / 22 مه / ترجمه: علی افتخاری
5858
جمعه 2 خرداد 1393 - 12:32:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
حضور فیلمسازان فارسی در جشنواره ملی فیلم اردیبهشت هرمزگان
شیراز حضور فیلمسازان فارسی در جشنواره ملی فیلم اردیبهشت هرمزگان فیلمسازان شیرازی از امروز رقابت خود را با سایر هنرمندان کشور در جشنواره ملی فیلم اردیبهشت هرمزگان آغاز می کنند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز 83فیلم کوتاه که از بین 785 فیلم رسیده به دبیر خانه جشنوکیفیت رمز ماندگاری واحدهای تولیدی تعاونی
فعال عرصه تعاون کیفیت رمز ماندگاری واحدهای تولیدی تعاونی یک فعال عرصه تعاون گفت کیفیت کالاهای تعاونی در عرصه تولید بالا رفته و همین امر باعث شده تا جزء مهمترین برندهای دنیا در امر تولید باشیم فضلالله نصیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به چالاغلب آثار سینمایی، بی عمق و محتوا هستند/ دغدغه فیلمسازان شخصی و خصوصی شده است
جمال شورجه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اغلب آثار سینمایی بی عمق و محتوا هستند دغدغه فیلمسازان شخصی و خصوصی شده است جمال شورجه کارگردان سینما گفت فقر مدیریت و بی عمق و محتوا بودن آثار سینمایی و بدبینی و منفی گرایی نویسندگان و فیلم سازان مشکل سینماست جمال شورجه کارگرداننشست «پنج ستاره» در فرهنگسرای فردوس افشارزاده:فیلم من زنانه است اما فمینیستی نیست/دوست ندارم و نداش
نشست پنج ستاره در فرهنگسرای فردوسافشارزاده فیلم من زنانه است اما فمینیستی نیست دوست ندارم و نداشتم فیلمی سیاه و تلخ بسازمکارگردان فیلم سینمایی پنج ستاره گفت فیلم من فمینیستی نیست و اساسا این واژه یک حقه حکومتهای کمونیستی بود که از نیروی کار زن بهره بگیرد و دورهاش هم به سرآمدهنماینده ولی فقیه در لرستان: رمز موفقیت روابط عمومیها، خلاقیت، صداقت و شفافیت است
نماینده ولی فقیه در لرستان رمز موفقیت روابط عمومیها خلاقیت صداقت و شفافیت استنماینده ولی فقیه در لرستان گفت رمز موفقیت روابط عمومیها خلاقیت صداقت و شفافیت است به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد حجتالاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی صبح امروز در همایش روابط عمومی بسترسداور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان: جشنواره اردیبهشت به خاستگاه اصلی تولید مجموعه عکس تبدیل شده اس
داور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان جشنواره اردیبهشت به خاستگاه اصلی تولید مجموعه عکس تبدیل شده استداور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان گفت جشنواره اردبهشت به خاستگاه و مبداء حرکت عکاسان به سمت تولید عکسهای پروژهای تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس ازرمز ماندگاري قرآن مبتني بودن آن بر فطرت انساني است
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۸ ۵۸ب ظ رمز ماندگاري قرآن مبتني بودن آن بر فطرت انساني است مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه رمز ماندگاري قرآن کريم را مبتني بودن آن بر فطرت انساني عنوان کرد به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه از سلسله برنامههاي بر امواج فرهنگ و هنر ادارهکل فرهنگ و ارشرمز موفقيت روابط عمومي ها خلاقيت،تجربه و صداقت است
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۶ ۱۳ب ظ نماينده ولي فقيه در لرستان رمز موفقيت روابط عمومي ها خلاقيت تجربه و صداقت است نماينده ولي فقيه در لرستان گفت رمز موفقيت روابط عمومي ها ابتکار وخلاقيت تجربه وتدبير صداقت و شفافيت است به گزارش خبرگزاري موج حجت اسلام سيد احمد ميرعمادي افزود يکي از امتکارگردان فیلم کوتاه موریانه در جشنواره اردیبهشت هرمزگان: جشنواره اردیبهشت جایگاه خود را در سطح ملی پیدا کرده ا
کارگردان فیلم کوتاه موریانه در جشنواره اردیبهشت هرمزگان جشنواره اردیبهشت جایگاه خود را در سطح ملی پیدا کرده استکارگردان فیلم کوتاه موریانه در نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان گفت جشنواره اردیبهشت جایگاه خود را در سطح ملی پیدا کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباسمدیرکل ارشاد اسلامی کرمانشاه: رمز ماندگاری قرآن مبتنی بودن آن بر فطرت انسانی است
مدیرکل ارشاد اسلامی کرمانشاه رمز ماندگاری قرآن مبتنی بودن آن بر فطرت انسانی استمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه رمز ماندگاری قرآن کریم را مبتنی بودن آن بر فطرت انسانی عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه محفل انس با قرآن کریم از سلسله برنامههای بر امواج فرهنگایران؛ کشور فیلمسازان زن
ایران کشور فیلمسازان زن دبیر هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم پروین اعتصامی ضمن اعلام این نکته که امروز 844 فیلمساز زن در کشور فعال هستند اظهار امیدواری کرد که این رقم با آغاز این رویداد سینمایی و فرهنگی به رقم هزار برسد مازیار رضاخانی دبیر این جشنواره تعدفرمانده انتظامی هرمزگان خبر داد دستگیری عوامل اصلی پخش شایعه «خفاش شب» در بندرعباس
فرمانده انتظامی هرمزگان خبر داددستگیری عوامل اصلی پخش شایعه خفاش شب در بندرعباسفرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری عوامل اصلی پخش شایعه خفاش شب بندرعباس در فضای مجازی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس سردار رضا محمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت به دنبال انتشار شایعروحیه جنگندگی کاراته کاهای ایرانی رمز موفقیت آنان است
رییس کمیته داوران فدراسیون ترکیه روحیه جنگندگی کاراته کاهای ایرانی رمز موفقیت آنان است ارومیه - ایرنا - رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته ترکیه گفت کاراته کاهای ایرانی با روحیه جنگندگی بالا تا آخرین لحظه مسابقات جدال می کنند و این مهم رمز موفقیت آنان محسوب می شود احمد شان روز80 زایمان طبیعی رایگان در بیمارستانهای دولتی هرمزگان
جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از 80 زایمان طبیعی رایگان در بیمارستانهای دولتی هرمزگان در سومین روز از اجرای برنامه موفق تحول نظام سلامت خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس دکتر محمدشکاری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدبیر شورای استانی امور ایرانیان خارج از کشور در کردستان خواستار شد لزوم استفاده از ظرفیت فیلمسازان کردستانی خا
دبیر شورای استانی امور ایرانیان خارج از کشور در کردستان خواستار شدلزوم استفاده از ظرفیت فیلمسازان کردستانی خارج از کشوردبیر شورای استانی امور ایرانیان خارج از کشور در کردستان گفت باید از ظرفیت فیلمسازان کردستانی خارج از کشور در برگزاری جشنواره ها استفاده کرد به گزارش خبرگزاری فخواب زمستانی، فیلمی تحسین شده در جشنواره کن 2014+ تصاویر اولین حضورشان بر فرش قرمز
خواب زمستانی فیلمی تحسین شده در جشنواره کن 2014 تصاویر اولین حضورشان بر فرش قرمزنمایش فیلم خواب زمستانی اثر فیلمساز ترک نوری بیلگه جیلان در سومین روز جشنوارۀ کن موجی از تحسین و ستایش را به همراه داشت جیلان طی بیش از یک دهۀ گذشته خود را به عنوان یکی از شناختهشدهترانسجام سیاست خارجی ایران، رمز موفقیت و قدرت این کشور در منطقه
الشرق الاوسط اذعان کرد انسجام سیاست خارجی ایران رمز موفقیت و قدرت این کشور در منطقه روزنامه الشرق الاوسط در مقالهای با اعلام ناراحتی از اختلافات میان کشورهای عربی که حامی شورشیان در سوریهاند و اعتراف به پیروزیهای دست آمده توسط ارتش سوریه انسجام سیاست خارجی ایران را رمز موف-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها