واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ایران؛ کشور فیلمسازان زن دبیر هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم پروین اعتصامی ضمن اعلام این نکته که امروز 844 فیلمساز زن در کشور فعال هستند، اظهار امیدواری کرد که این رقم با آغاز این رویداد سینمایی و فرهنگی به رقم هزار برسد.
مازیار رضاخانی، دبیر این جشنواره تعداد بالای فیلمسازان زن در ایران را مساله ای مهم و کم نظیر در دنیا خواند و از این نکته به عنوان ارتشی فرهنگی یاد کرد. وی ضمن سپاس از چهره هایی چون مجید مجیدی، محمدرضا اصلانی، رخشان بنی اعتماد، محمدرضا جعفری جلوه، تهمینه میلانی و مینو فرشچی که در دوره های مختلف حامی و یاریگر این جشنواره بوده اند، درخصوص برگزاری این دوره گفت: این جشنواره، امسال پس از وقفه ای یکساله با همکاری رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان برگزار خواهد شد. رضاخانی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: باید بودجه لازم برای بخش بین الملل فراهم شود تا طی ده روز آینده جزئیات این بخش نیز اعلام شود و اگر بودجه این قسمت فراهم نشود، امسال بخش بین الملل برگزار نخواهد شد. او درباره مبلغ در نظر گرفته شده برای جوایز جشنواره پروین اعتصامی هم گفت: در کل 50 میلیون تومان جایزه نقدی برای فیلمسازان برگزیده این جشنواره در نظر گرفته ایم. دبیر هشتمین جشنواره همچنین مهلت ارسال آثار فیلم کوتاه داستانی و مستند به دبیرخانه را اول تیر و آخرین مهلت مقرر برای بخش فیلمنامه نویسی را پانزدهم مرداد اعلام و از هفته پایانی شهریورماه به عنوان زمان برگزاری جشنواره یاد کرد. دبیر جشنواره پروین اعتصامی در حالی این صحبت ها را بیان می کند که نرگس آبیار کارگردان فیلم تحسین شده «شیار 143» که با آثار کوتاه داستانی و مستند ننه مریم، ناسور، یک روز پس از دهمین روز، روز پایان و روایت یک داستان باورنکردنی سابقه چند دوره حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم پروین اعتصامی را دارد، درخصوص تفکیک و تقسیم بندی فیلمسازان زن و مرد به جام جم گفت: فیلمساز زن، نگاه زنانه را بیشتر در اثرش لحاظ می کند و همین مساله باعث به وجود آمدن تفاوت هایی ناگزیر با فیلمساز مرد می شود. این کارگردان زن فیلمسازی را پس از کار معدن سخت ترین حرفه دنیا دانست و افزود: زنی که می تواند فرزندی را 9 ماه در شکم خود پرورش دهد و پس از آن هم به نگهداری و تربیت او بپردازد، می تواند از پس کارهایی چون معدن و فیلمسازی هم برآید. آبیار برگزاری جشنواره ای سینمایی با موضوع زنان را امری متداول در جهان توصیف کرد و گفت: از آنجا که به لحاظ کمیت تعداد فیلمسازان زن خیلی کمتر از همتایان مرد است، وجود و برگزاری چنین جشنواره هایی ضرورت می یابد. البته این مساله به هیچ عنوان به معنای نگاه فمینیستی نیست. کارگردان «اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند» ضمن ابراز خشنودی از تعداد رو به افزایش فیلمساز زن در ایران بیان کرد: الان بیشتر این فیلمسازان در عرصه های فیلم کوتاه و مستند فعالیت می کنند و امیدوارم تعداد زنان کارگردان در سینمای حرفه ای هم افزایش پیدا کند. هرچند شرایط سخت فیلمسازی مرد و زن نمی شناسد و همه علاقه مندان فارغ از جنسیت کار بسیار سختی برای ورود به سینمای حرفه ای دارند. آبیار با وجود این وضع فیلمسازان مرد و زن در ایران را برابر ندانست و گفت: فیلمسازان زن برای کسب سرمایه، جایگاه و اعتبار در این عرصه باید کفش آهنین به پا کنند. از مسئولان سینمایی درخواست می کنم به فیلمسازان زن اعتماد و از آنها حمایت کنند و عرصه را برای فعالیت آنها باز بگذارند. این فیلمساز زن در پایان، جشنواره فیلم پروین اعتصامی را تنها محمل حضور فیلمسازان زن عرصه های کوتاه مستند و داستانی و محلی برای کشف استعدادهای جدید دانست و خواستار حمایت مسئولان برای حفظ و تداوم این جریان مثبت فرهنگی شد. علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 0:45 بازدید:63
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]