واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان:
جشنواره اردیبهشت به خاستگاه اصلی تولید مجموعه عکس تبدیل شده است
داور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان گفت: جشنواره اردبهشت به خاستگاه و مبداء حرکت عکاسان به سمت تولید عکسهای پروژهای تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سید مهدی مقیمنژاد ظهر امروز در حاشیه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: به دلیل حضور پرشمار و با کیفیت مجموعه عکسها به این جشنواره یک ویژگی و برتری منحصربهفرد نسبت به سایر جشنوارههای عکاسی کشور پیدا کرده است. وی ادامه داد: سالانه جشنوارههای متعددی را در کشور داوری میکنم و به جرت میتوان ادعا کرد تعداد و کیفیت مجموعه عکسها در این جشنواره بیسابقه است. داور نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت تاکید کرد: کاهش امکان پدید آمدن عکسهای خوب اما تصادفی و به حداقل رسیدن بروز رخدادهای شانسی در عکاسی از دیگر ویژگیهای مثبت تولید مجموعه عکس است که نشان میدهد روندی جدی در فعالیت عکاس است. عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران رسیدن این جشنواره به دوره نهم را یکی دیگر از مواردی دانست که به ارزشهای این جشنواره افزوده و اعتباری بینظیر را برای آن رقم زده است. به گفته مقیمنژاد این تداوم موجب شده شرکتکنندگان و مخاطبین به جدی بودن این رویداد فرهنگی و هنری آگاهی داشته باشند که همین موضوع در کارنامه نهایی جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان امتیاز قابل توجی به شمار میآید. وی استقلال جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت در سیاستگذاری و غیر مناسبتی بودن آن و همچنین حضور همیشگی داوران معتبر و بیحاشیه را از دیگر خصوصیات این جشنواره دانست و تاکید کرد: جشنواره نیز در تمام این موارد جهش خوبی داشته و یک حرکت رو به جلو محسوب میشود. به گفته این هنرمند، حضور عکاسان حرفهای که در سالهای اخیر از شرکت در دیگر جشنوارههای عکاسی کشور خودداری میکردند در نهمین جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان نیز نشانه دیگری است که این رویداد هنری در دستیابی به اهداف خود موفق بوده و در حقیقت توانسته قطار جشنواره اردیبهشت را که کمی از مسیر اصلی خود خارج شده بود را دوباره به ریل بازگرداند. وی که در سه دوره یکی از داوران بخش عکس این جشنواره بوده اظهار داشت: اگر آثار این جشنواره از دوره نخست تا نهم تحلیل محتوایی و فنی شود به خوبی میتوان تغییرات و روند پویای آن را تشخیص داد. این مسئول درباره ویژگیهای اقلیمی و تاثیر محیط پیرامونی بر آثار عکاسان نیز اظهار داشت: هرچند با این ایده که تفاوتهای فرهنگی و اقلیمی و طبیعی میتواند برای عکاسان ایجاد انگیزه کند اما جشنواره اردیبهشت اگر بخواهد وارد چنین فضایی شود باید آگاهانه و با احتیاط گام بردارد. مقیمنژاد سایه انداختن نمادها و تصویرهای کلیشهای در کارهای بومی را یک آسیب جدی معرفی کرد، که موجب شده جشنوارههایی مانند فیروزه تبریز، مشهد و یا جشنواره بیرجند پس از چند دوره دچار رکود و بنبست شوند و این خطری است که در صورت تمرکز عکاسان هرمزگان بر سوژههای کلیشهای بومی، این استان را نیز تهدید میکند. این صاحبنظر و مولف عرصه عکاسی کشور یادآور شد: این موضوع هیچ تناقض و تقابلی با استعداد و توانمندی عکاسان هرمزگان ندارد و هم اکنون بسیاری از آنها اسامی تثبیت شدهای در عکاسی ایران هستند و وارد فضاهای نمایشگاهی ملی و بینالمللی شدهاند. مقیمنژاد در پایان اظهار داشت: هر چند کشف استعدادهای جدید یک وظیفه آییننامهای برای جشنوارهها و داوران آنها نیست اما جشنواره اردیبهشت در این زمینه نیز کارنامه درخشانی داشته و تاکنون بسیاری از پدیدههای هنر عکاسی را کشف و معرفی کرده و افراد زیادی پس از حضور در جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت به دیگر جشنوارهها راه یافتهاند. انتهای پیام/88001/ط40
93/02/30 - 16:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]