تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819397544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوچانی: امپراتوری برهم زدن دولت احمدی نژاد از آغاز شنیده شدن کلید واژه جریان انحرافی/ داوری: شکل گیری تک صدایی رسانه‌ای در ابتدای سال 60 با محوریت هاشمی رفسنجانی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مشروح کامل مناظره جریان شناسی مطبوعات/
قوچانی: امپراتوری برهم زدن دولت احمدی نژاد از آغاز شنیده شدن کلید واژه "جریان انحرافی"/ داوری: شکل گیری تک صدایی رسانه‌ای در ابتدای سال 60 با محوریت "هاشمی رفسنجانی"
مناظره‌ای با عنوان جریان‌شناسی مطبوعات بین "محمد قوچانی" (مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان و عضو جدید شورای مرکزی حزب کارگاران سازندگی) و "عبدالرضا داوری" (مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ عصر روز گذشته - 30 اردیبهشت‌ماه - در محل حزب اسلامی کار مناظره‌ای با عنوان جریان‌شناسی مطبوعات بین "محمد قوچانی" (مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان و عضو جدید شورای مرکزی حزب کارگاران سازندگی) و "عبدالرضا داوری" (مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند امروز) برگزار شد.

مشروح این مناظره را در زیر می‌بینید:

محمد قوچانی درباره جریان شناسی رسانه‌ها و مطبوعات در ایران اظهار داشت: در سال‌های اخیر فضای رسانه‌ای ما به گونه‌ای شده که اکثر جریان‌های سیاسی و فکری از داشتن رسانه مستقل برای خود محروم مانده‌اند که یکی از مشکلات آن تغییرات فضای رسانه‌ای کشور و بخش دیگر آن به کاهله دوستان برمی‌گردد و تا زمانی که جریانات سیاسی در قدرت هستند باید رسانه‌هایی را در اختیار خود داشته باشند.

*مهمترین عامل برای پویایی جامعه سیاسی فعالیت‌های حزبی شفاف است
 
وی افزود: مهمترین عامل برای پویایی جامعه سیاسی و مدنی فعالیت‌های حزبی تشکیلاتی و رسانه‌ای شفاف است.
 
عبدالرضا داوری در ادامه با بیان این که باید به چرایی شکل گیری مطبوعات در 30 سال گذشته پرداخت اظهار داشت: شکاف و خواستگاه‌های سیاسی - اجتماعی طبقاتی مطبوعات بعد از انقلاب در چنین فضایی موثر بوده مورد بحث است و بهتر است که از موضوع جامع شناسی به بررسی مطبوعات بپردازیم.
 
قوچانی مدیر مسئول سابق روزنامه آسمان درباره اظهارات اخیر سرلشکر فیروزآبادی مبنی بر برخورد با رسانه‌های وابسته به نهادی که نسبت به رئیس‌جمهوری کشورمان هجمه وارد کرده‌اند، گفت: استثنائا از صحبت سرلشکر فیروزآبادی خوشحال شدم و در مورد رئیس‌جمهوری به بیان سخن پرداختند.
 
وی افزود: یکی از مشکلات جدی فضای رسانه‌ای ما وجود بلوک قدرتمند از رسانه‌های حاکمیتی از جمله رسانه‌های دولتی، نهادهای امنیتی نظامی، شهرداری‌ها و غیره است که در پدید آمدن چنین وضعیتی هر دو جناح سیاسی بحث‌های جدی در این باره داشته‌اند.  
 
قوچانی ادامه داد: در ایران ساختار ایجاد رسانه حرفه‌ای طبیعی نبوده و هم چون ارکان تجدد مثل مدرنیته وارداتی بوده به همین خاطر ساختار معیوبی را از این بابت شاهدیم این در حالی است که در غرب رسانه ادامه نهاد تجارت و نهاد عمومی است.
 
وی گفت: در ایران از آغاز، رسانه توسط نهاد دولت تاسیس شده و این مسئله در تمامی حکومت‌ها ادامه پیدا کرده هم چون دوره پهلوی اول که مسئولان روزنامه اطلاعات اگر با رضا شاه همکاری نمی‌کردند روزنامه محکوم به لغو می‌شد و در دوره پهلوی دوم روزنامه کیهان از چنین ویژگی برخوردار بود که البته بعد از انقلاب شاهد چنین مسائلی برای وضعیت رسانه‌ها و مطبوعات بوده‌ایم.

*اگر سپاه پاسداران در جنگ نبود، سرنوشت کشور به گونه دیگر رقم می‌خورد
 
قوچانی اضافه کرد: هر جناحی که بر سر قدرت آمده به فکر این بوده که از کدام رسانه‌ها حمایت کند و بدتر از این‌ها رسانه‌های امنیتی و نهادهای نظامی است که این نشان از انحراف مفهوم رسانه است و از آن طرف یک نهاد نظامی بسیار محترم هم چون سپاه پاسداران به عنوان نهاد ملی که به همه ملت تعلق دارد و اگر آن‌ها نبودند در جنگ سرنوشت کشور به گونه دیگر رقم می‌خورد باید درباره آن گفت که وظیفه آن‌ها رسانه‌داری نیست چرا که رسانه داری هم آن‌ها را از شمولیت می‌اندازد و هم نهاد را از تاثیرگذاری اجتماعی محروم می‌کند. 

* رئیس سابق دولت و حتی رئیس‌جمهور فعلی مرزبندی با مطبوعات ندارند
 
قوچانی بیان داشت: رئیس سابق دولت و حتی رئیس‌جمهور فعلی مرزبندی با مطبوعات ندارند و احتمالا منظور سرلشکر فیروزآبادی همین  رسانه‌ها است و بهتر است که رسانه‌ها در خدمت حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام عمل کنند اما متاسفانه وضعیت به گونه‌ای رخ می‌دهد که به عنوان رسانه مخالف دولت رسمی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.  
 
وی درباره مسئله هسته‌ای و واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به آن در دولت یازدهم گفت: ما در مسئله هسته‌ای با وضعیت حاکمیت یگانه مواجهیم و هیچ اعتقادی ندارم که مذاکرات بدون نظر مقام معظم رهبری دنبال می‌شود اما یک جناح سیاسی که در داخل یک نهاد محترم قرار گرفته از طرف رسانه‌ها صحبت می‌کند و این نکته‌ای است که فردی هم چون سرلشکر فیروزآبادی به آن واکنش نشان داده است.

*به جز رسانه ملی سیستم مدیریت رسانه‌ای ما ایراد دارد/ رسانه‌ها باید به بخش غیردولتی واگذار شوند
 
وی ادامه داد: چاره کار برخورد حذفی با رسانه‌ها نیست بلکه سیستم مدیریت رسانه‌ای ما ایراد دارد به جز رسانه ملی که در سطح فراگیر است هیچ نهاد رسمی دیگری نیاز به رسانه ندارد و همه رسانه‌ها باید به بخش غیردولتی واگذار شوند و تمامی جناح‌های سیاسی شناسنامه‌دار مجوز داشتن رسانه برای خود قائل باشند و حداقل ده جریان سیاسی را می‌توان در داخل کشور شناسایی کرد که نیازمند رسانه هستند و منظور دکتر روحانی از شناسنامه‌دار بودن این است که همه اول باید بگویند چه کسی هستند بعد سخن بگویند.
 
وی ادامه داد: افرادی که از بیت المال و اموال عمومی استفاده می‌کنند و به نام ملت ایران حرف می‌زنند و در واقع نظرات جناح خود را بیان می‌کنند، کار صحیحی نیست و البته هیچ ایرادی ندارد که انتقادات و نظرات یک جناح بیان شود اما یک رسانه باید شفاف و روشن سخن بگوید و زیر این پرچم سینه بزنیم نه پرچم نظام.
 
*اگر صحبت‌های سرلشکر فیروزآبادی پیگیری شود به یک سامان‌دهی مجدد در رسانه منجر می‌شود

قوچانی بیان داشت: اگر صحبت‌های سرلشکر فیروزآبادی پیگیری شود به یک سامان‌دهی مجدد در رسانه منجر می‌شود که این یک اتفاق میمون و مبارک است. 

*شکل گیری تک صدایی رسانه‌ای در ابتدای سال 60 با محوریت "هاشمی رفسنجانی"
 
عبدالرضا داوری مدیر مسئول شهروند امروز در ادامه درباره بررسی مطبوعات ایران از دهه 60 به بعد گفت: رسانه‌های وابسته به جریان‌های سیاسی در ابتدای سال 60 با محوریت هاشمی رفسنجانی هسته مرکزی اولیگارشی را شکل دادند و مجموعه‌ای از رسانه‌ها در درون این بستر شکل گرفتند و نوعی تک صدایی در ایران رقم خورد و پاسخی که به این فضا داده شد، مناسب نبود.
 
وی ادامه داد: بخشی از نهادهای امنیتی به خصوص بعد از سال 88 برای مقابله با آن جریان به صحنه آمدند و متاسفانه تعداد زیادی از سایت‌ها وجود داشت که در فرآیند دولت‌های قبلی اختلال ایجاد کردند و متاسفانه این مجموعه واکنشی به جریان اولیگارشی بوده و ما جریانات مردمی رسانه‌ای بعد از انقلاب نداشتیم. رقابت میان دو جریان سیاسی از جمله حلقه نزدیک به هاشمی و مجموعه‌ای بود که رویکرد امنیتی دارد لذا با مهندسی افکار عمومی می‌توانند فضای سیاسی کشور را مدیریت کنند که این مسئله خطاست.

*امپراتوری برهم زدن دولت احمدی نژاد از آغاز شنیده شدن کلید واژه "جریان انحرافی"
 
وی افزود: این رسانه‌ها اقدامی و یا حرکتی با دولت یازدهم نکرده‌اند و من از این مسئله متعجبم چرا که از اردیبهشت 90 به بعد اگر کلید واژه جریان انحرافی را جستجو کنید شاهد وجود یک امپراتوری برای برهم زدن دولت احمدی‌نژاد بودیم و به نوعی یک کودتای رسانه‌ای شکل گرفت.

این خبر در حال تکمیل است






تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن