تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819398312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرین اخبار میراث جهانی ایران از زبان مدیران پایگاه‌های میراثی/ اقدام برای معرفی میراث جهانی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی با برگزاری نشست خبری تشریح شد؛
آخرین اخبار میراث جهانی ایران از زبان مدیران پایگاه‌های میراثی/ اقدام برای معرفی میراث جهانی ایران
مدیران پایگاه‌های میراث جهانی ایران از مهمترین اقدامات انجام شده در این پایگاه‌ها خبر دادند.



به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی معاون میراث فرهنگی، مدیرکل و مدیران پایگاه‌های ثبت جهانی با اصحاب رسانه بعد از ظهر روز سه شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار شد.
  وضعیت مالی و هزینه کرد پایگاه‌های جهانی ساماندهی شود در این برنامه فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی گفت: برخی از پایگاه‌ها مدیر نداشتند و در این مدت برای آن‌ها سرپرست و یا مدیری انتخاب کردیم. به عنوان مثال برای باغ‌های جهانی، مشهدی‌زاده مدیر پایگاه باغ‌های جهانی و نصیری به عنوان مدیر پایگاه پاسارگاد معرفی شدند. همچنین مدیر پایگاه میدان نقش جهان نیز فریبا خطابخش معرفی شد.

وی گفت: برخی از پایگاه‌ها بدهی زیادی به کارگران داشتند و افراد با حداقل دستمزد کار می‌کردند. احکام هیات راهبردی نیز هفته قبل صادر شد. باید وضعیت مالی و هزینه کرد پایگاه‌های جهانی را سامان دهیم.

عزیزی از تشکیل کمیته معرفی و آموزش خبر داد و افزود: سایت معرفی پایگاه‌ها طراحی شده و تلاش کردیم تا امروز رونمایی شود، اما به این برنامه نرسید. در ادامه این برنامه، حسین عیدانی، مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر گفت: بهتر است از عنوان حلقه‌های آبی شوشتر استفاده کنیم. این محوطه سال ۲۰۰۸ ثبت جهانی شد، تا برای آن برنامه‌ای تا سال ۲۰۲۲ پیش بینی شده که شامل بخش‌های پژوهش، معرفی، آموزش و مستندسازی است.

عباس‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز بیان کرد: من در این جلسه بجای سرپرست پایگاه تخت سلیمان حضور پیدا کرده‌ام. در سال جدید ۲۵ هزار نفر تا امروز از این مکان بازدید کرده‌اند. نبودن طرح جامع مرمت از جمله مشکلات این محوطه است. برای نقش جهان برنامه مدیریتی نداریم همچنین فریبا خطابخش که به تازگی به عنوان مدیر پایگاه نقش جهان منصوب شده، از عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در مدیریت نقش جهان صحبت کرد و گفت: این میدان ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متعددی دارد که همین چند وجهی بودن آن باعث شده که افراد مختلف تصمیم‌گیری‌های متفاوتی برای آن اتخاذ کنند و هر یک از دستگاه‌ها پاسخگویی را به گردن دیگری بیاندازند. بنابراین باید برای هر کدام وظایف مشخصی نوشته شود.

وی ادامه داد: در نقش جهان برنامه مدیریتی نداریم، در حالی که این میدان جزء اولین میراث جهانی ایران بوده که به ثبت یونسکو رسیده است. تدوین مدیریت برنامه جامع برای نقش جهان از جمله برنامه‌های من است.

رازقی، مدیر پایگاه گنبد سلطانیه نیز افزود: در حوزه مرمت برنامه جامعی داریم که مرمت تزئینات گنبد سلطانیه هشت مرحله‌ای است دروازه شمالی ارگ سلطانیه به تازگی باز شد اکنون تمرکز بر احیای آن در حال انجام است. همچنین مشارکت اجتماعی در دستور کار بوده که اکنون به نتایج خوبی رسیده است.

نصیری مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد هم گفت: فعالیت عمرانی موزه پاسارگاد در حال انجام است. تدوین طرح ویژه گردشگری پاسارگاد با همکاری دفتر فنی استانداری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در حال تهیه است. راه اندازی شورای راهبردی ۱۰۰ نفره میراث فرهنگی در این میان محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از شورای راهبردی ۱۰۰ نفره میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در این شورا کارشناسانی حضور دارند که تمام عمرشان را صرف میراث فرهنگی کرده‌اند آن‌ها متخصص رشته‌های مختلف هستند که به ما در پرونده‌های میراث فرهنگی کمک می‌کند.

وی یکی از اعضای این شورا را رایتی‌مقدم معرفی کرد و از وی خواست تا گزارشی در این باره بدهد. رایتی‌مقدم نیز به متروی اصفهان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های کار‌شناسی عبور متروی اصفهان از نزدیکی میراث اصفهان مطلقا ممنوع اعلام شده بود. نکته مهم در تصمیم گیری‌ها این است که هیچ اتفاقی قبل از اینکه در یک محیط کار‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد، نباید به اجرا در بیاید. در چند سال اخیر دستور حذف هیات‌های راهبردی داده شده ولی اکنون این هیات‌ها دوباره شکل گرفته‌اند.

محمدحسن طالبیان در توضیح بیشتر صحبت‌های رایتی‌مقدم گفت: به دوستان در بحث متروی اصفهان گفته‌ام که باید در مرحله امکان سنجی از یونسکو تاییدیه بگیریم. آن‌ها قول داده‌اند که اگر چنین تقاضاهایی دارند آن را رسمی بنویسند تا ما آن را به یونسکو ارجاع دهیم چراکه وقتی یک اثری جهانی می‌شود، باید فرآیند جهانی آن نیز طی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه اکنون مدیریت پایگاه تخت جمشید پس از معاون شدن طالبیان چه کسی خواهد بود؟، توضیح داد: اکنون آقای رضایی به عنوان سرپرست تخت جمشید فعالیت می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره هیات امنایی شدن میراث جهانی بیان کرد: هیات امنایی یعنی اینکه افراد خودشان تصمیم بگیرند در حالی که یونسکو پاسخ هر سوالی را از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد. روی این موضوع باید کار شود و به یک طرح کلی برسیم تا هم نظارت‌های تخصصی وجود داشته باشد و هم اختیار.

در ادامه این برنامه آرش میلانی، معاون امور پایگاه‌های جهانی درباره کمیته معرفی و آموزش و استفاده از نماد‌ها و نشانه‌های ملی بیان کرد: یکی از گروه‌های هنری به طراحی نقوشی از میراث جهانی ایران روی اقلام تبلیغاتی مانند لباس و لیوان اقدام کرده‌اند. سازمان میراث فرهنگی در نقش کمک فکری به آن‌ها اطلاعات لازم را داده است. اکنون این گروه اقلام تبلیغاتی میراث جهانی ایران را در مغازه‌های خودشان می‌فروشند. ما از آن‌ها خواسته‌ایم که این اقلام را به بازدیدکنندگان سایت‌های جهانی نیز عرضه کنند. این تولید اقلام تبلیغاتی میراث جهانی است که در این برنامه رونمایی شد.

پروین ثقه‌الاسلام، مدیر پایگاه کاخ گلستان گفت: حال کاخ گلستان خوب است و چون دارای قدمت خیلی زیادی نیست اکنون با مشکل حادی در این کار مواجه نیستیم.


۱۳۹۳/۲/۳۰ - ۱۷:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن