تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810001598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرحله جديدي از جنگ اقتصادي روسيه و غرب با حذف دلار از مبادلات انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸:۱ق.ظ)
مرحله جديدي از جنگ اقتصادي روسيه و غرب با حذف دلار از مبادلات انرژي گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بحران اوکراين و انضمام شبه جزيره کريمه از سوي روسيه به خاک اين کشور، روابط روسيه و غرب را وارد فاز جديدي کرد و دوره اي از تنش در مناسبات طرفين آغاز شد. ابعاد اين تنش روز بروز در حال گسترش است و اين در حالي است که اتحاديه اروپا هم اهرم هاي زيادي براي اعمال فشار بر روسيه، سومين شريک تجاري خود با 420 ميليارد دلار حجم مبادلات تجاري ندارد و لاجرم به سمت اعمال يکسري تحريم هاي محدود روي آورده است.
از طرفي بايد در نظر داشت که کشورهاي اروپايي موضع يکدست و منسجمي براي تحريم هاي گسترده تر عليه روسيه را ندارند و به خصوص با امريکا داراي اختلاف نظر اساسي هستند چه اينکه امريکا از حجم تجاري چندان گسترده اي با روسيه برخوردار نيست و مايل است از طريق شرکاي خود يعني کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي، تحريم هاي گسترده اي را به روسيه تحميل کند و اين امر مورد موافقت اروپايي ها نيست. زيرا پيامدهاي ناگواري بر موقعيت اقتصادي آنها وارد خواهد آورد. به نظر مي رسد اروپايي ها بيشتر مايل هستند برخي تحريم هاي سطحي و سمبوليک را بر روسيه وارد آورند.
امريکا مايل است در تداوم اين جنگ اقتصادي روسيه را از سامانه مالي بين المللي دلار کنار بگذارد و تحريم هاي بانکي، مالي و انرژي را بر اين کشور تحميل کند تا از اين طريق روسيه را به نرمش وا دارد؛ امري که پشتيباني جدي شرکاي اروپايي اش را بدنبال ندارد.
در پاسخ به اين طرح سرگئي گلازيف مشاور رئيس جمهور روسيه در امور اقتصادي منطقه اي، تحريم کشورش از سوي اروپا را خودکشي اقتصادي اروپا دانست. وي گفت آمريکا نيز احتمالا از گزينه هاي ديگري استفاده خواهد کرد و گفت که اعمال تحريم اروپا عليه روسيه و کنارگذاشتن اين کشور از سامانه مالي بين المللي دلار و يورو همانند خودکشي اقتصادي براي اروپاست که اين قاره را با احتمال تحمل خسارت هايي به ميزان 1 تريليون دلار روبرو خواهد کرد. آلمان با 200 ميليارد دلار بزرگترين زيان را خواهد ديد و همچنين اوکراين و کشورهاي بالتيک خسارت هاي سنگيني را متحمل خواهند شد.
بي گمان تلاش آمريکا و اروپا براي اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و تجاري ضد مسکو اقتصاد روسيه را برآن خواهد داشت تا همکاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني خود با کشورهاي شرقي از جمله هند و چين را گسترش دهد. هند شريک راهبردي و مهم روسيه در زمينه صنايع پيچيده نظامي و فناوري‌هاي پيشرفته است. همکاري‌هاي روسيه با چين نيز متمرکز بر بخش‌هاي مواد خام،مهندسي، تکنولوژي نظامي است.
يکي از مهمترين بخش‌هايي که روسيه مي‌تواند همکاري‌هاي خود با کشورهايي مثل چين و هند را گسترش دهد بخش نفت و گاز است. بي شک جايگاه چين در صنعت جهاني نفت و گاز طي سال‌هاي آينده ارتقا خواهد يافت و اين فرصت بزرگي براي روسيه است.
روسيه اخيرا طرحي را پيشنهاد داده است که بر مبناي آن در مبادلات انرژي روسيه با چين و هند دلار امريکا حذف و از پول هاي ملي يعني روپيه، يوان و روبل استفاده شود.
ترکيب سه گانه روسيه به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان انرژي جهان در کنار چين و هند به عنوان دو تا از بزرگترين مصرف کنندگان انرژي جهان مي تواند يکي از اصلي ترين بلوک هاي مبادله ي انرژي در سطح جهان را تشکيل دهد که حذف دلار از اين مبادلات انرژي مي تواند ضربه ي مهمي به جايگاه و هژموني دلار بزند .
حضور دلار در مبادلات انرژي بين المللي يکي از مهمترين عوامل قدرت دلار در بازار هاي بين المللي است. تنها با خريد فراوان دلار در جهان است که خلأهاي تجاري ايالات متحده از ميان مي‌رود. مادامي که بازار انرژي با دلار معامله مي‌شود، ميزان تقاضا براي واحد پول ايالات متحده در سطحي بالا باقي مي‌ماند. بي‌گمان سيستم فعلي حضور دلار در معاملات انرژي بين المللي ، بيش از همه به آمريکا سود مي‌رساند.
هژموني دلار در عرصه ي بين المللي به شرايط پس از جنگ دوم جهاني و نابساماني در اقتصاد جهاني که در ويراني و رکود دوران جنگ خود را آشکار ساخته بود بر مي گردد . در اين شرايط نمايندگان 44 کشور جهان در تابستان سال 1944 در برتن وودرز آمريکا گردهم آمدند تا بر مبناي فوريت دوران پس از جنگ، تصميمات جديدي در رفع آشفتگي مالي و رسميت يافتن رهبري آمريکا در اداره نظام جهاني اتخاذ گردد.
حاصل تصميم اين مجمع معادل شناخته شدن هر اونس طلا معادل 35 دلار و انتخاب دلار به عنوان تنها پولي بود که ارزش آن به طور مستقيم با مقياس طلا تعيين مي‌شد و بقيه پول‌هاي جهان نسبت خود را با طلا از طريق وساطت دلار مورد شناسايي قرار دادند. نظام جديد پولي که به نظام پايه طلا- ارز اشتهار يافت، پشتوانه آن مرهون اين واقعيت بود که در زمان خاتمه جنگ 70 درصد از طلاي آن روز جهان در اقتصاد آمريکا بود.
پشتوانه ي هژموني دلار به چند دليل باز مي‌گردد، نخست به اين دليل كه آمريكا بزرگترين اقتصاد جهان است. با اينكه فقط 5 درصد جمعيت جهان در آمريكاست ولي اقتصاد اين كشور بين 25 تا 30 درصد اقتصاد جهان است. هر معياري ملاك سنجش باشد، نشان مي‌دهد آمريكا بزرگترين اقتصاد دنياست: از نظر توليد ارزش افزوده، از نظر صادرات، از نظر حجم مبادلات، از نظر مركزيت بازارهاي مالي بين‌المللي، از نظر اندازه اقتصاد، از نظر توليد محصولات صنعتي و كشاورزي و... از همه نظر آمريكا بزرگترين اقتصاد جهان است. در خيلي از موارد نقش هژمونيك قوي‌تري هم دارد، مانند بازارهاي مالي و پولي كه مركز مبادلات جهان است. دليل ديگر در نقش موثر جهاني دلار اين است كه مي‌توان به اقتصاد آمريكا، اقتصاد كانادا و بخش مهمي از اقتصاد آمريكاي مركزي و جنوبي را اضافه كرد؛ زيرا آنها عمده مبادلات خود را مستقيم و گاهي غيرمستقيم با دلار انجام مي‌دهند. برخي كشورها و جزاير در اين منطقه وجود دارد كه دلار آمريكا، تقريبا پول رسمي آنهاست؛ يا اينكه دلاريزه شده‌اند. به اين معنا كه يك ارتباط يك به يك و قوي ميان پول رسمي خود و دلار برقرار كرده‌اند.
با اضافه كردن اين جغرافيا به اقتصاد آمريكا، حوزه تسلط بلامنازع دلار و بزرگي اقتصاد اين منطقه به 40 تا 45 درصد اقتصاد جهاني مي‌رسد. اقتصادهاي بزرگ بعدي نيز فاصله زيادي با حوزه آمريكا پيدا مي‌كنند. مثلا آسياي جنوب شرقي كه حوزه اقتصادي بزرگي محسوب مي‌شود ولي چون داراي مناسبات پولي و مالي منسجمي نيست، توان اينكه ارز جايگزيني براي دلار ارائه كند را ندارد . بنابراين دلار دو نقش دارد ارز مرجع و ارز مداخله يا عمليات که در اولي مبناي ارزش‌گذاري و در دومي ارز معاملاتي است . شايد بتوان از دومي با تقبل هزينه گذشت اما از اولي به اين سادگي نمي‌توان عبور كرد.
بر خلاف نيم قرن گذشته که دلار آمريکا بر اقتصاد بين الملل سلطه داشت ، امروزه دلار آمريکا به دليل مسائل اقتصادي که امريکا پس از بحران 2008 با آن دست به گريبان است جايگاهي متزلزل تر يافته است . بدهي عمومي آمريکا بيش از 15 تريليون و کسري بودجه اين کشور بيش از يک و نيم تريليون دلار است . در عين حال ، آمريکا با اغلب کشورهاي جهان کسري مبادلات تجاري دارد و مردم اين کشور بيش از اينکه کالا و خدمات توليد کنند ، مصرف کننده محصولات ديگر کشورهاي جهان هستند . با اين حال ، قدرت سياسي و نظامي آمريکا در تحميل خواستنه هايش به ديگران سبب شده است که دلار همچنان از سوي اغلب کشورهاي جهان در مبادلات بين المللي مورد استفاده قرار گيرد .
چين و روسيه دو کشوري بودند که براي نخستين بار به طور جدي بحث تغيير دلار در سبد ارزي و معاملات تجاري را مطرح کردند . هند نيز همواره از طرح جايگزيني دلار حمايت کرده است . بتدريج يورو، يوآن، روبل دارند قد علم مي كنند تا در معاملات بين المللي به جاي دلار قرار بگيرند - مقاومت يوآن چين با توجه به كسري موازنه 60 ميليارد دلاري به نفع چين و افزايش ارزش تدريجي يورو و روبل روسي در مقابل دلار حكايت از پيدا شدن رقباي قدرتمند است .
گرچه روسيه، چين و هند خواستار اصلاحات جدي و ساختاري در سيستم ارزي جهان هستند ولي همه مي‌دانند که اين تغييرات يک شبه اتفاق نخواهد افتاد. با وجود انتقادات شديد هند و چين نسبت به جايگاه دلار در سيستم ارزي جهان، اين دو کشور همچنان وابستگي زيادي به دلار آمريکا دارند .
در پاسخ به تحريم غرب سه شرکت عمده روسيه در حوزه ي انرژي که 44 درصد صادرات اين کشور را دارند دلار را از مبادلات تجاري خود حذف مي‌کنند. اين سه شرکت شرکتهاي گاز پروم ، ران سف و راسبورن اکسپورت هستند که توليدکنندگان گاز، نفت و تسليحات مي باشند و حدود 230 ميليارد دلار صادرات دارند . روسيه براي جاي خالي دادن به تحريم‌ها و تهديد غربي‌ها به دنبال اين است که صادرکنندگان غول‌هاي انرژي اين کشور مطالبات خود را به جاي دلار به روبل دريافت کنند.آندري کوستين رئيس بانک VTB دومين بانک روسيه نيز دراين باره اظهار کرده است که بازگشت به پرداخت روبل به جاي دلار به عنوان گامي براي کاهش نفوذ غربي‌ها بر اقتصاد روسيه است.
در پايان بايد توجه داشت که اقتصاد روسيه اقتصادي قدرتمند است و حجم زيادي از مبادلات انرژي و تجاري دنيا توسط اين کشور صورت مي پذيرد . بنابراين حذف دلار از اين حوزه پولي اگرچه چالش هاي فراواني دارد با اينحال در صورت تحقق مخي تواند چالشي عمده براي هژموني دلار باشد و نظام چند قطبي را در ارز به وجود آورد. فقط مبادلات هيدروکربني روسيه به حدود يک تريليون «دلار» در سال مي‌رسد. کشورهاي ديگر، به خصوص کشورهاي عضو گروه بريکس ممکن است به زودي با کنارگذاشتن معاملات انرژي به دلار به روسيه بپيوندند . اين موضوع مي‌تواند منجر به کاهش ده‌ها تريليوني دلار هاي نفتي در سال شود و آسيبي مهم به اقتصاد آمريکا وارد کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن