تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814722052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا روسیه در جنگ اطلاعاتی با غرب برنده می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پایگاه روسی:
آیا روسیه در جنگ اطلاعاتی با غرب برنده می‌شود؟
یک کارشناس روس در گفتگو با پایگاه اینترنتی ب.اس.کافکاز نظر خود را در مورد امکانات روسیه برای رقابت با غرب در جنگهای اطلاعاتی به وی‍ژه در رابطه با اوکراین و اوضاع امنیت اطلاعاتی کشور بیان کرده است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ب.اس.کافکاز با اشاره به این موضوع که به عقیده برخی کارشناسان وبلاگ نویسهای پرطرفدار نقش خیلی زیادی در منعکس کردن مناقشه ها دارند، این سوال را از "سرگی گرینیایف" مدیرکل مرکز ارزیابیها و پیش بینی های راهبردی روسیه پرسیده که آیا تاثیر این افراد در زمان مناقشه اوستیای جنوبی ، المپیک سوچی و حوادث اخیر اوکراین زیاد بوده است؟


به گفته کارشناس این مطلب درست است و با گسترش اینترنت شبکه های اجتماعی درمقایسه با خبرگزاریها نقش بیشتری در منعکس کردن حوادث و اطلاع رسانی به افکار عمومی ایفا می کنند. در خصوص حوادث اوستیای جنوبی و المپیک سوچی و اوکراین باید گفت نمی توان در مورد نقش شبکه های اجتماعی درآنها بزرگنمایی کرد هر چند درمیان آنها اوکراین بدون شک اهمیت بیشتری دارد چون طی حوادث این کشور شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی به عنوان وسایل ارتباطی و منسجم کننده منابع انسانی ایفا کردند. 


پایگاه ب.اس.کافکاز با یادآوری این موضوع که جنگ اطلاعاتی فقط در دوران صلح در جریان نیست و فیلمها، کتابها و بازیهای رایانه ای در این راستا به کارگرفته می شوند و به عنوان نمونه با کمک آنها تلاشهای بسیار زیادی برای تحریف جنگ جهانی دوم به کارگرفته‌اند.
 
کارشناس ضمن موافقت کامل با این مساله، تاکید کرده می توان به تاکتیک جنگهای اطلاعاتی یعنی شبکه های اجتماعی و یکی کردن منابع برای اقدامات مشخص اشاره کرد ولی این فناوریها تاثیرچندانی بر راهبرد ندارند. در این جا تلویزیون، سینما، محصولات چند رسانه ای و رایانه نقش بسیار مهمی دارند.
 
به گفته کارشناس، دمیتری مدودف درسال 2009 به وزارت دفاع روسیه فرمان آموزش کارشناسان جنگ اطلاعاتی را داد. به همین دلیل ارتش روسیه سعی می کند همپای زمانه پیش برود هرچند نمی توان اقدامات آن را موفق نامید. 


به گفته "سرگی گرینیایف" امروز مقامات کشور خطرهای موجود در زمینه اطلاعاتی را بی نهایت جدی ارزیابی می کنند و اهمیت زیادی به آن می دهند. اتفاقی نیست که ولادیمیر پوتین در ماه مارس بر ضرورت بررسی و تعمیم فناوریهای انقلابهای به اصطلاح رنگی تاکید کرد که امروز یکی از موثرترین اشکال مبارزه موازی به شمار می روند و به ویژه بر مبارزه اطلاعاتی و روانی مبتنی هستند. درحال حاضر سیستم موثری برای تامین امنیت ملی در روسیه وجود دارد که درچارچوب آن اهداف مربوط به تامین امنیت اطلاعاتی هم تنظیم می شود و نهادهای مربوطه قدرت اجرایی درآن مشارکت دارند. 




پرسش بعدی پایگاه این بوده که وقتی دسترسی به کانالهای روس زبان محدود شده روسیه چگونه می تواند بر مردم عادی اوکراین یا حتی آمریکا تاثیر بگذارد تا مانع اتخاذ تصمیمهای ضد روسی شوند؟


به گفته سرگی گرینیایف متاسفانه روسیه امروز با وجود عملیات نظامی و سیاسی درخشان در کریمه در جنگ اطلاعاتی جهانی بازنده است و تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد این شبه جزیره این گفته را تایید می کند. شبکه راشا تودی، رادیو صدای روسیه و خبرگزاری نووستی در حد امکانات و توان خود و با درک اوضاع سعی می کنند وجهه تازه روسیه را به نمایش بگذارند ولی همانطور که در عمل دیده شده این اقدامات کافی نیست. همان طور که گفته شد پیروزی سریع در جنگ اطلاعاتی ممکن نیست و به سالها مبارزه نیاز است. 


به گفته مدیرکل مرکز ارزیابیها و پیش بینی های راهبردی روسیه موضوع این است که روسیه فعلا امکان سازماندهی جنگ اطلاعاتی برنامه ریزی شده را ندارد. کارشناسانی که آموزش می بینند خیلی جوان هستند و برای ارائه فعالیت موثر به زمان نیاز دارند. علاوه بر این همانطورکه پیشترگفته شد جنگ اطلاعاتی تفاوت جدی با جنگ عادی دارد و زمان در آن نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند. 




انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن