تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805517087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسیه غول گازی مهم برای غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روسیه غول گازی مهم برای غرب تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا و آمریکا که در پی درگیری های اوکراین به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه می گردند تا امروز گزینه مطلوبی را نیافته اند.


بررسی ها نشان می دهد با وجود فشارها برای توقف واردات گاز اروپا از روسیه، قاره سبز نمی تواند از وابستگی به شرکت «گازپروم» روسیه رهایی یابد.
در این میان افرادی که خروج روسیه از بازارهای انرژی اروپا را امکان پذیر می بینند، ادعا می کنند کشور های گوناگونی برای جایگزین شدن با مسکو در زمینه واردات گاز وجود دارند.
از نظر آنان این کشور ها نروژ، اسپانیا، هلند، ایران و قطر هستند.
*** آلمان؛ مخالف تحریم ها ضد روسیه
به گزارش بیست و پنجم فروردین ماه تارنمای شبکه خبری «بی.بی.سی»، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، به گفت و گو های فشرده خود برای یافتن راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به بحران اوکراین اشاره کرد.
وی اعلام کرد تحریم های سنگین ضد روسیه، یک خطر واقعی برای رشد اقتصادی آلمان نخواهد بود و افزود: هرچند این تحریم ها تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی آلمان و تجارت خارجی این کشور ندارد اما باید بپذیریم که برای فضای سرمایه گذاری در اروپا پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت.
به دنبال بحران اوکراین و موضع گیری روسیه در مساله کریمه، رهبران اروپایی بارها درباره راه های مجازات روسیه گفت وگو کردند اما برای بسیاری از آلمانی ها مهم ترین مساله، گل آلود نکردن آب در روابط با روسیه است.
از نظر برخی کارشناسان مسائل بین المللی، برلین، مسکو را از لندن یا واشنگتن نزدیک تر می داند، افزون بر آن از نظر تاریخی با آن احساس نزدیکی بیشتری می کند.
*** بررسی کشورهای جایگزین روسیه برای صادرات گاز
نروژ، نخستین کشور تامین کننده گاز طبیعی اروپا است که نام آن برای جایگزینی با روسیه بر سر زبان ها آمد اما «توردآندره لین» وزیر انرژی نروژ، سی ام فروردین ماه در گفت وگو با روزنامه آلمانی «هندلزبلات» گفت: این کشور نمی تواند بیش از این به اروپا گاز صادر کند؛ چرا که ظرفیت صادرات این منطقه محدود بوده و در آینده نیز افزایش چشمگیری نخواهد یافت.
اسپانیا دیگر کشور اروپایی تولیدکننده گاز است که اسفندماه گذشته با پیشی گرفتن از نروژ، بزرگ ترین صادرکننده گاز مایع طبیعی به کشورهای اروپایی شد.
به گزارش سی و یکم فروردین تارنمای قطری «گلف تایمز»، در پی تحولات اوکراین و تهدیدهای روسیه به قطع صادرات گاز به اروپا توجه بیشتر کشورهای اروپایی به اسپانیا معطوف شده است.
بر پایه این گزارش، در ماه گذشته و از زمان پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، برای نخستین بار است که اسپانیا در صادرات گاز از نروژ پیشی گرفته و به بزرگ ترین صادرکننده این ماده حیاتی به اروپا تبدیل شده است.
30 درصد گاز اروپا را روسیه تامین می کند که در صورت اختلال در صادرات گاز این کشور به اروپا، برخی کشورهای اروپایی با مشکل های زیادی روبرو خواهند شد. در میان کشورهای اروپایی، اسپانیا بیشترین زیرساخت ها را برای واردات گاز از آفریقا و آسیا و صادرات آن به کشورهای اروپایی دارد.
هلند، دیگر تولید کننده بزرگ گاز اروپا نیز زیر باد انتقادها قرار دارد که چرا فعالیت چندانی برای رهایی بازار اروپا از وابستگی به روسیه انجام نمی دهد، اما مقام های رسمی هلندی می گویند گاز هلند نمی تواند جایگزین گاز باکیفیت روسیه شود.
با توجه به گزینه های موجود برای اروپا، یک گزینه نیز آسیا است. برای نمونه ایران گزینه ای مناسب و با دوام برای اروپا است اما بر پایه برخی منابع خبری برخی ملاحظات سیاسی مانند
مخالفت آمریکا و متحدان آن برای واردات گاز اروپا از ایران، مناطق بی ثبات خاورمیانه، روابط دیپلماتیک روسیه در پشتیبانی از ایران و میزان بالای مصرف داخلی گاز در ایران این امر را دشوار می سازد.
قطر نیز گزینه مناسبی برای تامین گاز اروپا است. با این همه در ارتباط با قطر نیز مشکل های گوناگونی برای این موضوع وجود دارد. برای نمونه هزینه صادرات گاز از قطر 30 تا 50 درصد بیش از روسیه است و اروپا فقط به دلیل دشمنی با روسیه این هزینه را متحمل نمی شود.
افزون بر این قطر صادرات گاز را فقط به صورت گاز طبیعی مایع می تواند صادر کند که این فرآیند نیز بسیار هزینه بر است.
هزینه بالای گاز قطر یکی از دلایلی است که این کشور هنوز نتوانسته است بازار قابل توجهی را در اروپا طی سال های گذشته داشته باشد.
*** واکنش روسیه به نادیده گرفتن گاز این کشور
به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، ولادیمیر پوتین بیست و هشتم فروردین ماه تاکید کرد: «امکان پذیر نیست اروپا بخواهد به طور کامل خرید گاز از روسیه را متوقف کند».
رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: «انتقال گاز طبیعی به اروپا از راه مرزهای اوکراین خطرناک ترین قسمت در سیستم عرضه گاز اروپا به شمار می رود». وی ابراز امیدواری کرد که روسیه بتواند به توافقی با اوکراین در زمینه انتقال گاز به بازارهای اروپایی دست یابد.
اختلاف های روسیه و اوکراین بر سر تجارت گاز طبیعی طی سال های گذشته بارها روابط 2 کشور را با تنش شدید روبرو کرده و مشتریان گاز در اروپا را نیز به دردسر انداخته است.
روسیه بیش از 30 درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند و 40 درصد گاز صادراتی روسیه به اروپا از راه مرزهای اوکراین منتقل می شود.
پوتین با اشاره به این آمارها گفت: بی شک همه به دنبال متنوع کردن منابع تامین انرژی مورد نیاز خود هستند. در اروپا نیز درباره وابسته نبودن به ذخایر انرژی روسیه صحبت می شود اما روسیه می تواند با کاهش وابستگی به مشتریان اروپایی خود به آسیا نزدیک شود.
** فرجام سخن
با توجه به شرایط سخت جایگزینی روسیه با دیگر کشورها در زمینه واردات گاز به اروپا و برخلاف خواست سیاستمداران اروپایی و آمریکایی به نظر نمی رسد هیچ گزینه پایداری برای جایگزینی شرکت «گازپروم» روسیه در آینده اروپا دستکم در کوتاه مدت وجود داشته باشد.
با این اوصاف تنها گزینه منطقی برای اروپا، همکاری با روسیه به جای رویارویی با این کشور است.
از محجوبه کریمی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ک**1961**1358
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن