تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820375255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامش بدهكاران در سايه ترس بانك‌ها!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آرامش بدهكاران در سايه ترس بانك‌ها!
عزم جدي سه قوه براي بازپس‌گيري معوقات بانكي در حالي وارد فاز عملي شده است كه تا‌كنون فقط حدود 1300 ميليارد تومان از مجموع 83 هزار ميليارد تومان بدهي بانكي، پس گرفته شده است.


عزم جدي سه قوه براي بازپس‌گيري معوقات بانكي در حالي وارد فاز عملي شده است كه تا‌كنون فقط حدود 1300 ميليارد تومان از مجموع 83 هزار ميليارد تومان بدهي بانكي، پس گرفته شده است.
به گزارش «جوان» موضوع معوقات بانكي را بايد از جمله مهم‌ترين مسائل حاشيه‌اي و متني كشور دانست كه حجم بسياري از انتقادات را طي سال‌هاي گذشته به همراه داشته است به طوري كه در كوران رقابت‌هاي انتخاباتي براي حضور در پاستور، همه نامزدها متفق القول بر اين مقوله پافشاري كردند كه پس از پيروزي در انتخابات، حقوق ملت را از رانت خواران پس مي‌گيرند. با گذشت حدود 9 ماه از آغاز به كار دولت جديد، پاستور «پي» اين «بناي» نا‌موزون را گرفته است و قصد دارد از حجم بدهي‌هاي معوق به بانك‌ها بكاهد اما گويا بانك‌هاي طلبكار، همراه خوبي براي دولت نيستند به طوري كه طي سال‌هاي گذشته مسئولان اعلام مي‌كردند اين خود بانك‌ها هستند كه همكاري لازم را براي بازپس‌گيري معوقات انجام نمي‌دهند. همين موضوع خشم نمايندگان مجلس را بر‌انگيخت به طوري كه تعدادي از نمايندگان مجلس از احضار برخي مديران ارشد بانكي به بهارستان خبر دادند.  اين خشم زماني جدي‌تر شد كه گزارش‌هايي مبني بر «آسان گيري» بانك‌ها براي دريافت وثايق لازم در پرداخت وام‌هاي چند صد‌ميليارد توماني رسانه‌اي شد و در مقابل مديران بانكي، سكوت را پيشه كردند. با وجود اخطارهاي مجدد مجلس و دولت به بانك‌ها، نه تنها خبري از تسويه حساب بدهكاران نشد بلكه ميزان معوقات معوق به بيش از 80 هزار ميليارد تومان افزايش يافت تا اين بار، قوه سوم كشور به ميان آيد و دولت فهرست بدهكاران بانكي را به آن تحويل دهد.
  سوژه بين‌المللي
مطالبات معوق بانك‌ها در ايران به شكل شگفت‌انگيزي به يكي از چالش‌هاي اقتصاد تبديل شده است به طوري كه نهادهاي بين‌المللي نيز ايران را در صدر كشورهاي معوق بانكي قرار داده‌اند. به عنوان نمونه چندي پيش رويترز طي گزارشي از مشكل بدهي‌هاي معوق در ايران نوشت «بدهي‌هاي معوق بانكي در ايران معادل 6/15 درصد كل وام‌هاي بانكي است كه البته اين رقم برابر با بدهي‌هاي معوق بانكي در ايتاليا و چهار برابر متوسط جهاني است!»
  بانك‌ها مي‌ترسند
با اين وجود باز هم از محافظه‌كاري بانك‌ها خبرهاي متفاوتي شنيده مي‌شود؛ موضوعي كه عضو كميسيون اقتصادي آن را در گفت‌و‌گو با تسنيم تأييد كرد. ابراهيم نكو در اين باره گفت: اين افراد به قدري بزرگ هستند كه عوامل بانكي از آنها مي‌ترسند.  وي در ارتباط با چرايي افزايش معوقات بانكي و عدم وصول اين معوقات در نظام بانكي، اظهار داشت: بانك‌ها معمولاً نمي‌خواهند خودشان را به دردسر بيندازند و فكر مي‌كنند در بلندمدت مي‌توانند اين تسهيلات معوق شده را وصول كنند.  
نكو البته قوانين بانكي را در افزايش مطالبات معوق بي‌تأثير ندانست و تأكيد كرد: اكثر اين تسهيلات كلان معوق بدون وثيقه و ضامن معتبر پرداخت شده است و همين مسئله موجب افزايش معوقات بانكي شده است.  
نماينده مردم رباط كريم در مجلس نهم مهم‌ترين مشكل فعلي نظام بانكي را تسهيلات كلان معوق شده عنوان كرد و افزود: متأسفانه اين هيولاهاي اقتصادي (بدهكاران كلان بانكي) به قدري بزرگ هستند كه عوامل بانكي از آنها مي‌ترسند و نسبت به وصول اين تسهيلات نگران هستند.
  وصول 1300 ميليارد تومان
مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز با اشاره به فعاليت كارگروه وصول مطالبات معوق بانك‌ها در بانك مركزي گفت: نتيجه اقدامات اين كارگروه در اين مدت، مطالبات معوق بانك‌ها را با 13 هزار ميليارد ريال كاهش به ۸۰۷ هزار ميليارد ريال رسانده است.  علي اصغر ميرمحمد صادقي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه چرا به يكباره حجم مطالبات معوق بانك‌ها افزايش يافت، گفت: علت جهش يكباره مطالبات معوق، اضافه شدن آمار مطالبات معوق ارزي به آمار مطالبات ريالي بانك‌ها بود.
 وي با اشاره به اقدامات كارگروه وصول مطالبات معوق در بانك مركزي افزود: در اين كارگروه همه بانك‌ها پرونده‌هاي مطالبات معوق خود را ارائه داده و اعضا براي وصول آن تصميم‌گيري و اقدام خواهند كرد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 26 ارديبهشت 1393 - 15:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن