تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815397603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرخ اقتصاد تنها با گردش تولید به حرکت درمی آید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد اقتصاد؛ چرخ اقتصاد تنها با گردش تولید به حرکت درمی آید تهران - ایرنا - یک استاد اقتصاد معتقد است: با استفاده از منابع حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و درآمد های ناشی از افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، چرخ تولید به عنوان محرک اصلی اقتصاد به حرکت درخواهد آمد.


علی اکبر عرفانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: دولت یازدهم برنامه پایه ای خود را حمایت از تولید و حرکت به سوی رشد اقتصادی مثبتی که تا منفی 5.4 درصد نزول کرده بود، قرار داده است.
وی یادآور شد: مهمترین بخش هزینه کرد منابع حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز حمایت از بخش تولید و اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای رونق این بخش خواهد بود تا ضمن افزایش تولید، فرصت های شغلی بیشتری در کشور ایجاد شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه دولت برای تامین هزینه ها در بخش های مختلف کاهش شمار یارانه بگیران غیرنیازمند را برگزید، افزود: دولت برای این منظور بحث خوداظهاری و ثبت نام مجدد را مطرح کرد تا مردم خود مسیر را انتخاب کنند تا در نهایت دولت منابع حاصل از انصراف یارانه ها را در بخش های تولید، بهداشت و درمان که در تبصره 21 بودجه نسبت به آن تاکید شده بود، هزینه کند.
وی افزود: اما آمار رسمی منتشر شده از شمار انصراف دهندگان نشان داد که فقط 1200 میلیارد تومان در سال برای دولت که ماهانه 3500 میلیارد تومان برای یارانه های نقدی پرداخت می کرد، صرفه جویی شده است و این رقم آنقدر نیست که بتواند از شیب افزایش قیمت حامل ها بکاهد.
عرفانی ادامه داد: ارقام اعلام شده برای بنزین و گازوئیل و یا سایر سوخت ها که اخیرا تغییرات قیمتی داشتند، نمی تواند پاسخگوی تامین منابع حدود 48 هزار و 800 میلیارد تومانی موجود در تبصره 21 قانون بودجه 93 باشد.
این اقتصاددان افزود: این در حالی است که معاون برنامه ریزی رییس جمهوری بعد از ذکر آمار انصراف دهندگان از دریافت یارانه اعلام کرد؛ امسال 5400 میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل و نقل، 4800 میلیارد تومان برای حوزه سلامت و بیمه و 2400 میلیارد تومان برای امنیت غذایی مردم پیش بینی شده اما به نظر می رسد این رقم نسبت به سهمیه ذکر شده در قانون بودجه 93 یعنی 10 هزار میلیارد تومان در تناقض باشد و ابهام ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری تاکید شده که باید از محل درآمد 59 هزار و 300 میلیارد تومانی حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که 48 هزار میلیارد تومان آن از اصلاح قیمت حامل های انرژی و 11 هزار و 300 میلیارد تومان آن از محل بودجه تامین می شود،10 هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یابد اما مواردی که اخیرا در زمینه سهم تولید از هدفمندی از جمله ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان مطرح می شود، نمی تواند رقم ذکر شده در قانون بودجه را تحقق بخشد.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه متضرر شدن تولید در سالهای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حالی اتفاق افتاد که همواره در قانون بودجه بر سهم تولید از درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی تاکید شده است، افزود: حتی اگر قانون بودجه و تبصره هدفمند یارانه ها به نحوی باشند که بتوان از سهم تولید چشم پوشی کرد اما باید شرایط تولیدکنندگان و رشد اقتصادی کشور که تولید نقش قابل ملاحظه ای در آن دارد را مورد توجه وی‍ژه قرار داد.
وی با بیان آنکه دولت نیز تقویت پایه های اقتصادی و هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش تولید را از جمله اهداف پایه ای خود عنوان کرده است، افزود: اما اظهارات اخیر مسوولان در خصوص پرداخت 5400 میلیارد تومان به تولید و یا ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در حالی مطرح می شود که تاکید صریح بودجه 93 بر اختصاص 10 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اجرای فاز دوم هدفمندی به این بخش است.
عرفانی تاکید کرد: توجه لازم به تولید و تولیدکنندگانی که با افزایش قیمت حامل های انرژی و به تبع آن رشد بهای تمام شده محصولات خود با هزینه ای فزآینده نسبت به قبل تولید کرده و بازار مناسبی برای عرضه نداشتند و اغلب به تعطیلی واحدهای آنها، بیکاری کارکنان شان و در نهایت کاهش رشد اقتصادی انجامید، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
وی دیدگاه دولت در جهت حمایت از بخش تولید را کاملا کارشناسانه توصیف کرد و افزود: اگر ساختار تولید درست عمل نکند، تورم پدید می آید و تورم در بخش تولید به معنای افزایش هزینه های تولید، دستمزد، حمل و نقل، سوخت و نرخ سود تسهیلات بانکی است که این رشد قیمت ها بر افزایش قیمت سایر کالا ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.
این استاد اقتصاد با احتمال اینکه دولت برای تحقق موارد ذکر شده با کسری بودجه مواجه شود، افزود: دولت ناگزیر است این کاهش را از دو طریق تامین کند، یکی افزایش واگذاری دارایی های مالی به ویژه برداشت از حساب ذخیره ارزی و دیگری افزایش قیمت کالاها و خدمات که هر دو راه نیز به تورم ختم می شود.
وی تاکید کرد که از آنجا که دولت قصد دارد نرخ تورم را تا 25 درصد و حتی بیشتر کاهش دهد برای دستیابی به این مهم باید اقدام به ایجاد انضباط مالی از طریق تنظیم صحیح بودجه و اجتناب از تداوم بیشتر کسری بودجه، کنترل و کاهش هزینه های جاری دستگاه ها و نحوه استفاده صحیح از دلارهای نفتی کند.
نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در روزهای ثبت نام سرپرستان خانوار جهت دریافت یارانه نقدی؛ شیب رشد قیمت حامل های انرژی را مشروط به منابع ناشی از انصراف دریافت یارانه نقدی عنوان کرد و افزود: هر قدر درآمد حاصل از انصراف بیشتر باشد، از بار درآمد 48 هزار میلیارد تومانی که باید از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی حاصل شود، کمتر خواهد شد.
وی تاکید کرد که حتی ریالی از درآمد کسب شده از اصلاح قیمت ها و یا انصراف ها به خزانه دولت وارد نشده و همه به همراه 11 هزار و 300 میلیارد تومانی که در ردیف بودجه آمده است، برای اجرای فاز دوم در بخش های تولید، بهداشت، اشتغال کشور هزینه خواهد شد.
اقتصام (4)1070**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن