تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820886986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه پایدار بوشهر تحت تاثیر بحران کم آبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توسعه پایدار بوشهر تحت تاثیر بحران کم آبی بوشهر- ایرنا - درحالی که استان بوشهر همانند دیگر نقاط کشور برای رسیدن به توسعه پایدار در تلاش و تکاپو است اما یکی مشکلات جدی که این حرکت را تحت تاثیر قرار داده بحران کم است که در سال اخیر تشدید نیز شده است.


به گزارش ایرنا ، درکنار جبر طبیعی شرایط آب و هوایی که میزان بارش را کم کرده است کمبود سدهای مخزنی، اجرا نشدن طرح های آبرسانی متناسب با نیاز جمعیت، رشد سریع صنعت و کاهش سفره های زیرزمینی باعث شده تا استان بوشهر یکی از استان های با شرایط بحرانی آب از سوی وزارت نیرو شناخته شود.
این درحالی است که سالانه بیش از سه میلیارد متر مکعب از روان آبهای استان در کمتر از چند ساعت به دریا می ریزد و در مسیر خود خسارت زیادی به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی و صنعتی وارد می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هم اکنون این استان درشرایط بحرانی کم آبی قرار دارد و این وضعیت تهدیدی جدی برای بخش های شرب، کشاورزان و صنعت به شمار می رود.
شاهپور رجایی افزود: 85 درصد آب حوزه آبریز استان بوشهر از استان فارس به این منطقه سرازیر می شود که آسیب پذیری مناطق پایین دست را نشان می دهد و در شورای عالی آب باید توجه جدی شود که ساخت تاسیسات و سدها در بالا دست حوزه ها را با برنامه ریزی بهتری انجام دهند.
وی یادآورشد: خشکسالی های مستمر سال های گذشته در کنار اقلیم خشک استان سبب کاهش شدید منابع آب زیرزمینی شده است که مسوولان در سطوح استانی و ملی باید برای حل مشکل آب این استان تدبیر کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر ادامه داد: در این مدت میزان آبهای سطحی این استان 54 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: سالانه 482 میلیون متر مکعب برداشت از آب های سطحی در استان بوشهر انجام می شود و سالی 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن است که بیش از یک متر سطح ایستایی آب را باعث شده است.
رجایی افزود: همزمان با سیطره خشکسالی چندین سیلاب مخرب نیز دراین مدت در استان بوشهر رخ داده است که این امر ضرورت ساخت سدهای مخزنی را دوچندان کرده است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب در استان بوشهر مصرف می شود که از این مقدار 87درصد در بخش کشاورزی، 2 درصد صنعت و مابقی نیز در بخش آشامیدنی است.
رجایی گفت: مصرف سالانه بخش آب شرب استان بوشهر 115 میلیون متر مکعب است که 90درصد آن از استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد وارد می شود.
وی افزود: با توجه به افزایش نیاز مصرف باید سالانه 2 درصد به ظرفیت تامین آب شهری و روستایی و 5 درصد نیز به آب صنعت و کشاورزی در استان بوشهر اضافه شود که در10سال اخیر این امر محقق نشده است وبا مشکلات جدی دربخش آب اشامیدنی مواجه هستیم.
رجایی ادامه داد: خط آبرسانی از سد کوثرکه بیش از 60درصد آب مورد نیاز آشامیدن مردم استان بوشهر را از استان کهکیلویه و بویراحمد تامین می کند تا افق سال 85 پیش بینی شده بود و هیچ تدبیری نیز برای اجرای خط دوم آبرسانی از این سد به استان بوشهر تاکنون انجام نشده است.
وی گفت: با وجود مشکلات یادشده و هزینه بالای انتقال آب اما هم اینک دوبرابر استاندارد جهانی از شبکه های داخلی استان بوشهر هدر رفت آب داریم که اصلاح، نوسازی و شبکه های آبرسانی ضروری است.
رجایی افزود: در استان بوشهر چهار سد بزرگ مخزنی، پنج طرح آبرسانی و شش طرح شبکه آبیاری زهکشی تعریف شده است که تشریفات قانونی را دریافت کرده اند و اجرای آنها در گرو تامین 18هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: براساس برنامه باید سالانه دوهزارو 500 میلیارد ریال دربخش آب استان بوشهر سرمایه گذاری شود تا وضعیت موجود بغرنج تر نشود که تامین این رقم از منابع عمومی امکان پذیر نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اضافه کرد: تامین اعتبار فاینانس خارجی سد های باغان و دشت پلنگ از شورای اقتصاد در دولت یازدهم صادر شده است که به دلیل ضرورت باید در صدر لیست تامین اعتبار فاینانس ها قرار گیرد.
وی گفت: علاوه بر هشت هزارو 520 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های سد سازی، شش هزارو 759 میلیارد ریال نیز برای ارجای طرح های آبی دردست مطالعه در استان بوشهر از طریق فاینانس باید تامین شود.
رجایی یادآورشد: استان بوشهر از عقب ماندگی مزمنی در بخش طرح های آبی برخوردار است طوری که دربخش سد و خطوط آبرسانی در چندین سال گذشته اقدامی نشده است.
وی گفت: 60 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار دارند که با توسعه سدها می توان کمک شایانی به توسعه بخش کشاورزی و اشتغال استان کرد.
رجایی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی مطمئن استان بوشهر تا سال 1425 با میزان 145 میلیون متر مکعب از اهداف برنامه ریزی شده این شرکت است که از طریق احداث سدهای مخزنی و انتقال آب میان حوزه ای از استان های همجوار صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: سند چشم انداز 20 ساله کشور برای بهره برداری از آب های سطحی، طرح های تعادل بخشی سفره های آب های زیرزمینی را تعیین کرده است که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو متعهد شده اند در چهار برنامه پنج ساله توسعه کشور درهر برنامه 25 درصد از این کسری را جبران کنند تا پس از20 سال این کسری ها برطرف و به تعادل برسد.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: این استان به دلیل شرایط جغرافیایی منابع آبی داخلی ندارد و نیاز به توجه و نگاه ویژه ای برای کاهش این مشکلات است.
شاپور رستمی اظهارکرد: فرسودگی و قدمت مخزن ها و شبکه های انتقال آب شهرها و روستاهای استان مشکل آفرین شده است.
وی یادآورشد: درچند سال اخیر همیشه با مدیریت بحران مساله آب در استان بوشهر حل شده اما نباید تا همیشه به این شکل باقی بماند و لازم است وزارت نیرو همکاری بیشتری برای حل مشکلات آب این استان داشته باشد.
معاون امو عمرانی استانداری بوشهر با بیان این که با وجود نزولات جوی مناسب در سال های 92 و 93 به دلیل نبود مخزن مناسب، با هدر رفت آب مواجه بودیم گفت: با تکیه بر اعتبارات دولتی نمی توان منابع مالی خطوط آبرسانی را تامین کرد.
رستمی بیان کرد: زیبنده نیست دربین مشترکان استان بوشهر به شکل جیره بندی آب توزیع شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بحران کم آبی اصلاح شیوه آبیاری از سنتی به مکانیزه تنها راه مقابله با این مشکل است.
نوذر منفرد افزود: برای اجرای طرح تغییر شیوه آبیاری نخیلات دراین استان به عنوان پایلوت کشور 190میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی یادآورشد: آبیاری نخیلات به صورت غرقابی یکی از مشکلات کشوراست که برای نخستین بار با همکاری شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر و تصمیم شورای معاونان دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی مقرر شد اصلاح این شیوه آبیاری در استان بوشهر به شکل پایلوت اجرا شود.
منفرد درباره استفاده ازطرح آبیاری تحت فشار در استان بوشهر گفت: امسال امکان اجرای این طرح در سطح سه تا پنج هزار هکتار فراهم است که برای اجرای آن 150میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
منفرد یادآورشد: با توجه به اهمیت طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برای جلوگیری از هدر رفتن و ذخیره مناسب آب در استان بوشهر نیز 370میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان به لحاظ منابع آبی بسیار کم بضاعت است طوری که بیش از 90درصد آب آشامیدنی آن از استان های همجوار تامین می شود.
کیقباد یاکیده افزود: 61درصد آب شرب مصرفی استان بوشهر از طریق خط کوثر به طول 750 کیلومتر از استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود که 450کیلومتر از طول خط در حوزه جغرافیایی استان بوشهر است.
وی یادآورشد: همچنین 36درصد آب مصرفی نیز از منابع موجود در شهرستان کازرون استان فاری از طریق دو خط آبرسانی به استان بوشهر منتقل می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: طولانی و فرسوده بودن خطوط انتقال به دلیل قدمت بالا باعث شده تا هر از چند گاهی خطوط دچار شکستگی شوند و بخش قابل ملاحظه ای از این استان بی آب شود.
وی بااشاره به بالا بودن هزینه نگهداری خطوط یادشده گفت: برای اجرای خط جدید نیز برای هرکدام چندین هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به دلیل محدودیت منابع اعتباری دولتی باید از طریق بخش خصوصی و فاینانس داخلی یا خارجی تامین شود.
یاکیده افزود: آب آشامیدنی شهرستان جم و بخش بوشکان دشتستان نیز از طریق چاه و چشمه تامین می شود که به دلیل خشکسالی های متوالی آب سفره های زیرزمینی در مناطق یادشده نیز روند کاهشی و کم شدن دارد.
وی یادآورشد: وابستگی به خطوط طولانی انتقال آب که هم اینک با همه ظرفیت کار می کند و روند رشد جمعیت، تامین و توزیع آب دراستان بوشهر را به آستانه بحران رسانیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به ارتقای کیفی زندگی مردم و افزایش جمعیت، تقاضای آب نیز بیشتر شده است این درحالی است که حداقل تا 18 ماه دیگر ظرفیت قابل توجهی به منابع آب موجود استان بوشهر اضافه نخواهد شد.
وی افزود: وجود بیش از 700 کیلومتر نوار ساحلی می تواند به عنوان یک منبع برای شیرین کردن آب و تامین بخشی از نیازهای آبی استان بوشهر باشد.
یاکیده گفت: استان بوشهر برای استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه آب نیازمند برداشتن گام های بلند و سریع است در حالی که سابقه برخی از استان ها از این قابلیت برای تامین منابع آب پایدار به یک دهه می رسد.
وی افزود: با ایجاد تاسیسات آب شیرین کن در مناطق مختلف ساحلی، می توان بخش هایی از مناطق استان را در وابستگی به خطوط انتقال آب کم و حوزه اثر بی آبی حاصل از شکستگی احتمالی خطوط را به بخش های کوچکتر، پراکنده و با جمعیت تحت پوشش کمتر تبدیل کرد.
یاکیده گفت: این در حالی است که در شرایط کنونی به هر دلیلی خطوط انتقال دچار شکستگی شود جمعیت قابل ملاحظه ای از مناطق شهری و روستایی استان بوشهر بی آب می شوند.
یاکیده اضافه کرد: افزون بر نگاه مثبت وزارتخانه به ایجاد آب شیرین کن دراستان های ساحلی به دلیل نیاز اعتباری پایین تر در مقایسه با اجرای خطوط آبرسانی استقبال بخش خصوصی نیز در این بخش بیشتر است.
وی با اشاره به این که دولت با خرید تضمینی آب، سرمایه گذار بخش خصوصی را به فعالیت در زمینه تولید آب تشویق می کند یادآورشد: برای ایجاد یک دستگاه آبشیرین کن با ظرفیت تولید 10 هزار متر مکعب بالغ بر500 میلیارد ریال سرمایه نیاز است.
یاکیده گفت: هم اینک آب شیرین کن کنگان با ظرفیت تولید 10هزارمترمکعب درشبانه روز با پیشرفت پنج درصد و اعتبار حدود 500 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دست اجراست که براساس برنامه زمان بندی 18 ماه باید به بهره برداری برسد.
وی افزود: برای ایجاد یک آبشیرین کن دیگر در همین مقیاس در شهر بوشهر با سرمایه گذار یادشده قرارداد منعقد شده است که هنوز جانمایی زمین انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهریادآورشد: برای شهرستان های گناوه، دیلم و دیر نیز ایجاد آبشیرین کن در دست بررسی است.
وی گفت: طول شبکه داخلی آب شهرهای استان بوشهر سه هزارو 200 کیلومتر است که باتوجه به شرایط جغرافیایی این استان هر ساله باید 5 درصد این خطوط نوسازی شود.
یاکیده با بیان این که منابع اعتباری تخصیصی در توازن خوبی با نیازمندی های اجرای طرح های توسعه ای نیست افزود: هم اینک 220 هزار مشترک در 32 شهر استان بوشهر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.
وی ادامه داد: هم اینک 240 هزار متر مکعب آب در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای توزیع بین مشترکین قرار می گیرد که با توجه به شرایط کنونی صرفه جویی حدود 20 هزار متر مکعب آب توسط مشترکین ضروری است و این مهم به معنی تلاش همگانی برای کاهش حدود 7 درصدی در مصارف است.
یاکیده گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان بوشهر بالابودن سرانه مصرف آب تاکنون موجه جلوه داده می شد درحالی که به دلیل بضاعت آبی استان و بحران کم آبی، این توجیه منطقی نیست و باید فرهنگ صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در بین مشترکان نهادینه شود.
وی گفت: کمبود آب و رعایت نشدن اصول صرفه جویی از سوی مشترکان آب در استان بوشهر باعث تشدید نوبت بندی آب در شهرهای تحت پوشش خواهد شد.
یاکیده افزود: هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه توزیع در استان بوشهر حدود 30درصد است که از نرم کشوری بالاتر است و این امر ضرورت نوسازی شبکه را دوچندان کرده است.
وی گفت: حجم مخازن ذخیره آب در استان بوشهر 233 هزار متر مکعب است که نیاز یک روز آب را در صورت قطعی کفاف می دهد و 40 هزار متر مکعب مخزن ذخیره دیگر نیز در دست ساخت است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر اظهار کرد: از مجموع 632 روستای دارای سکنه این استان با جمعیت 325هزارو 993 نفر 519 روستا با 320 هزارو 876 نفر دارای شبکه آب است.
روح الله طاهریان پور افزود: منابع تامین آب روستاهای استان بوشهر57 حلقه چاه، 13 دهنه چشمه و 75 انشعاب از خطوط اصلی آبرسانی است.
وی یادآورشد: طول خطوط آبرسانی روستاهای استان بوشهر پنج هزارو چهار کیلومتر است که سه هزارو 256 کیلومتر آن شبکه توزیع و مابقی نیز خطوط انتقال است.
طاهریان پور گفت: از مجموع 81هزارو 465 مشترک تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر 96درصد انشعاب خانگی و مابقی صنعتی، تجاری و عمومی است.
وی اضافه کرد: هم اینک حجم دخیره مخازن آب در مناطق روستایی استان بوشهر 51هزارو 590 متر مکعب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به فرسودگی 30درصد شبکه ها و خطوط انتقال این شرکت شاخص بهره مندی موثر از آب آشامیدنی روستاها 63.6درصد است. ک/4
628/539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن