تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818929305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برق پایدار؛ پیش نیاز اصلی توسعه در کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برق پایدار؛ پیش نیاز اصلی توسعه در کرمان کرمان - ایرنا - برق پایدار و مناسب یکی از زیرساخت ها و پیش نیاز اصلی در مسیر رو به جلو توسعه استان کرمان است.


به گزارش ایرنا، استان پهناور کرمان با بهره مندی از ذخایر عظیم طبیعی و معدنی، صنایع بزرگ و کوچک، توان تولید انواع محصولات باغی و زراعی و ظرفیت های گردشگری یکی از استان های در حال توسعه کشور به شمار می رود و تامین برق مورد نیاز برای اجرای طرح های توسعه و آبادانی یکی از ضرورت های قطعی این استان است.
با توجه به اینکه سنگ آهن مجتمع گل گهر سیرجان تامین کننده خوراک هفت کارخانه فولاد کشور است با اجرای طرح های توسعه این مجتمع که شتاب گرفته، تولید کنسانتره آهن در این مجتمع به 10 میلیون تن می رسد.
کارخانه دوم گندله سازی نیز با پیشرفت فیزیکی 35 درصد در حال ساخت است که تا سال 94 به مرحله بهره برداری و تولید با ظرفیت پنج میلیون تن می رسد.
با بهره برداری از سومین کارخانه گندله تا سال 1395، 16 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سیرجان تولید می شود.
از سیرجان که به سرچشمه برویم پیش بینی ظرفیت تولید شرکت ملی مس براساس زمان راه اندازی پروژه ها 280 هزار تن مس محتوا تا سال 1394 و 380 هزار تن تا سال 1397 اعلام شده که 270 هزار تن آن در استان کرمان تولید می شود.
براساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، 19 پروژه مهم و اساسی این شرکت به ترتیب اولویت مشخص شده که 14 پروژه آن در استان کرمان است.
معادن عظیم ذغال سنگ در شمال استان و صنایع مرتبط با آن در شهرستان های زرند، کوهبنان و راور نیز رو به توسعه و برای اجرای طرح های خود نیازمند انرژی لازم هستند.
انواع صنایع کوچک و متوسط و واحدهای مستقر در 40 شهرک و ناحیه صنعتی استان کرمان را که در کنار صنایع بزرگ قرار دهیم اهمیت تولید برق پایدار و مطمئن در این استان دو چندان می شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در دیدار با مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: باید در بخش صنایع پیرامونی معدن، تعریف شود که چه خلاء هایی وجود دارد و اطلاعات کامل مربوط به طرح های قابل اجرا به طور کامل در یک بسته ارایه شود.
محمدرضا پور ابراهیمی گفت: ما برای طرح های در دست اجرای فولاد چهار هزار مگاوات برق نیاز داریم در حالی که اگر طرح های جدید را شروع کنیم این میزان نیاز بیشتر می شود.
یکی از عوامل موثر در نگاه سرمایه گذاران بخش خصوصی و کارآفرینان به مزیت های سرمایه گذاری هر شهرستان وجود زیرساخت های لازم از جمله آب و برق مورد نیاز است.
از سوی دیگر رشد بار و افت ولتاژ در مناطق جنوبی استان با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان همواره یکی از دغدغه های مردم و مسوولان بوده هرچند اقداماتی برای رفع یا کاهش این مشکل انجام شده است.
واحدهای مسکونی و شهرک های جدید بویژه مسکن مهر نیز هر کدام برای بهره برداری و تحویل به صاحبان آنها نیازمند برق مناسب هستند که بخشی از فعالیت شرکت های تولید و توزیع را به خود اختصاص می دهد.
شرکت برق منطقه ای کرمان اکنون ماموریت تامین برق مطمئن و مستمر را در این استان گسترده و رو به توسعه عهده دارد.
با توجه به پهناور بودن استان، پراکندگی جمعیت و رشد و توسعه صنعت، کشاورزی و خدمات با هدف ارایه خدمات مطلوب تر و سریع تر و کسب رضایت مردم در اواخر سال 1380 شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان به دو شرکت توزیع نیروی برق شمال استان شامل شهرستان ها و بخش های (کرمان، رفسنجان، ماهان، گلباف، شهداد، زرند، شهربابک، راور، راین، چترود، باغین) و شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان شامل شهرستان ها و بخش های (جیرفت، بم، ریگان، فهرج، سیرجان، بافت، کهنوج، بردسیر، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب، عنبرآباد) تقسیم شد.
این شرکت ها نیز سرانجام بر اساس قانون استقلال شرکت های توزیع برق در مهرماه 1386 از برق منطقه ای منفک شدند و تمامی امور مربوط به مشترکین، متقاضیان، برق رسانی روستایی و تامین برق موتور پمپ های کشاورزی به آنها واگذار شد.
بنابراین فعالیت های برق منطقه ای منحصر به احداث تاسیسات انتقال و فوق توزیع شد و شرکتی است دولتی و خدماتی که به عنوان کارگزار شرکت توانیر وظیفه نظارت بر تولید نیروگاه های زیر پوشش و مدیریت موثر انتقال انرژی الکتریکی را از مراکز تولید یا از شبکه برق سراسری به شرکت های توزیع نیروی برق و مشترکین خاص یا به شبکه برق سراسری در محدوده جغرافیایی تعیین شده و بر طبق قوانین وزارت نیرو به منزله مهمترین وظایف جاری عهده دار است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان درباره وضعیت صنعت برق استان می گوید: هم اکنون شرکت برق منطقه ای کرمان از طریق دو هزار و 250 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و هشت هزار و 266 کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع و 101 دستگاه پست انتقال و فوق توزیع به 940 هزار مشترک در شاخه های مختلف خدمات ارایه می دهد.
علی اصغر نصرالهی، اضافه کرد: از این مقدار انرژی 40 درصد در بخش کشاورزی، 25 درصد بخش صنعت و معدن، 22درصد خانگی، پنج درصد عمومی، سه درصد در بخش تجاری و مابقی سایر بخش ها مصرف می شود.
وی با بیان این که بیشترین رشد بار در جنوب استان است، افزود: این منطقه طی 17 سال گذشته 982 درصد رشد بار داشته و بطور میانگین رشد سالانه جنوب استان 16 درصد بوده است.
وی تصریح کرد: به منظور پایداری شبکه و رفع افت ولتاژ در جنوب استان طی 2 سال گذشته 835 میلیارد ریال طرح افتتاح شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان، گفت: رشد بار استان کرمان طی 17 سال گذشته نیز 306 درصد بوده و به طور متوسط سالیانه 9 درصد رشد داشته در حالی که رشد بار سالیانه کشور 8،5 درصد است.
وی بیان کرد: ایران چهار برابر کشورهایی مانند آلمان و ژاپن برق مصرف می کند و شدت مصرف برق کشور 2 برابر مصرف جهانی است.
به گفته نصرالهی، استان کرمان در حال رشد صنعتی است و هم اکنون 18 صنعت متقاضی انرژی هستند که تا سال 1395 باید سه هزار و 100 مگاوات انرژی مورد نیاز آنها تامین شود.
وی نقش دولت در بخش تولید را حمایتی دانست و از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرد تا برای سرمایه گذاری در بخش تولید وارد شوند.
وی تاکید کرد: شرکت برق منطقه ای کرمان آماده هر گونه همکاری با بخش خصوصی و سرمایه گذاران در چارچوب سیاست های اصل 44 است.
رییس ستاد برق استان کرمان اعلام کرد: استان تا پنج سال آینده به شش هزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیاز دارد که حضور سرمایه گذاران در این بخش را می طلبد و لازم است مسوولان استان نیز برای ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی کمک کنند.
وی با مقایسه پیک مصرف فروردین 93 با 92 در کشور و استان گفت: پیک مصرف کشور در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6،5 درصد و در استان کرمان 9 درصد رشد داشته است.
نصرالهی اظهار کرد: پیک مصرف جنوب استان در فروردین 93 نسبت به فروردین سال 92، 2،13 درصد رشد داشته و طبق اطلاعات کنتورهای بازار برق انرژی مصرفی جنوبی استان 12 درصد در فروردین 93 نسبت به فروردین 92 افزایش یافته در حالی که انرژی مصرفی استان در این مدت هفت درصد افزایش داشته است.
وی گفت: برای گذر از پیک بار تابستان امسال باید 62 میلیارد ریال طرح و پروژه را تا قبل از پیک بار اجرا کنیم.
وی اظهار کرد: واحد اول نیروگاه ایرانشهر به میزان 160 مگاوات بزودی به مدار خواهد آمد و فاز دوم آن هم تا قبل از پیک بار وارد مدار می شود و در مجموع 350 مگاوات از تبادل انرژی استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان کاسته و بدین ترتیب انرژی جنوب استان تقویت می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان از مردم جنوب استان خواست تا مثل همیشه خدمتگزاران خود را در صنعت برق یاری کنند و با مصرف بهینه و درست از انرژی برق مانع رشد بار و افت ولتاژ شوند تا تابستان امسال نیز با کمترین خاموشی احتمالی سپری شود.
وی گفت: برق منطقه ای کرمان هم اکنون چهار طرح فوق توزیع و انتقال برق با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد و اعتبار یکهزار و 32 میلیارد ریال و 13 طرح با پیشرفت کمتر از 50 درصد با اعتبار دو هزار و 261 میلیارد ریال را در دست اقدام دارد که تلاش می کنیم در پنج سال آینده به اتمام برسند.
نصرالهی، اعتبارات مورد نیاز شبکه برق استان را پنج هزار و 203 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: تا پایان سالجاری باید 14 پروژه با اعتبار یکهزار و 58 میلیاردریال به بهره برداری برسد.
وی در مدار قرار گرفتن حداقل 2 واحد نیروگاه هزار مگاواتی کهنوج، اجرای خط 400 کیلوولت کهنوج - جیرفت - ارگ بم، به مدار آمدن پست های 400 کیلوولت کهنوج - جیرفت - ارگ بم، احداث نیروگاه سیرجان و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش تولید برق را از جمله اقدامات ضروری در حوزه برق استان برشمرد.
وی کمبود نقدینگی، کمبود شدید تولید بویژه در جنوب استان، رشد سریع بار بویژه در شاخه صنعتی و کشاورزی و وجود 12 هزار حلقه چاه کشاورزی بدون برق، کند بودن روند احداث نیروگاه سیرجان، افت ولتاژ شدید در مناطق جنوبی بویژه کهنوج و جیرفت را از جمله مهمترین مشکلات و تنگناهای پیش روی صنعت برق در استان ذکر کرد.
کرمان یکی از استان های برخوردار از مواهب الهی و طبیعی برای بهره مندی از انرژی های نو (پاک) مانند انرژی خورشیدی و بادی است.
تامین برق مورد نیاز ساکنان برخی مناطق استان از طریق پانل های خورشیدی طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است.
با توجه به موقعیت استان کرمان که بیشتر روزهای سال آفتابی است لذا این موضوع شرایط را برای استفاده از انرژی فتوولتائیک فراهم کرده و هزینه های تولید برق با این روش نسبت به روش فعلی بسیار به صرفه است.
شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان نسبت به استفاده از انرژی تجدید پذیر اهتمام و جدیت قابل توجهی داشته و تاکنون شماری از روستاهای استان، مراکز آموزشی و مکان های دیگر با نصب پانل های خورشیدی، برق دار شده اند و این روند ادامه دارد.
همچنین با توجه به وزش باد در بسیاری از مناطق کرمان، این استان یکی از مناطق مستعد برای احداث نیروگاه های بادی به شمار می رود که با نصب یک ایستگاه بادسنج در منطقه نرماشیر و برنامه احداث یک ایستگاه دیگر در بردسیر، در مسیر استفاده از این پتانسیل قرار گرفته است.
با وجود همه این اقدامات اما اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازها در تامین برق مناسب و مطمئن نیست و ورود بخش خصوصی به این حوزه یکی از سیاست های مدیریت استان است.
بر همین اساس مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اواخر سال گذشته از راه اندازی ستاد جذب سرمایه های بخش خصوصی در صنعت انرژی استان خبر داد.
استان کرمان با مساحت 180 هزار و 725 کیلومتر مربع در جنوب شرق ایران قرار گرفته است.
جمعیت این استان براساس سرشماری سال 1390 دو میلیون و 938 هزار و 988 نفر بوده که یک میلیون و 689 هزار و 842 نفر معادل 57.49 درصد جمعیت استان کرمان ساکن شهر و یک میلیون و 242 هزار و 344 نفر معادل 42.27 درصد جمعیت روستایی هستند و 0.24 درصد نیز غیر ساکن می باشند.
بنا به آمار سرشماری، تراکم جمعیت در کیلومتر مربع از 15 نفر در سال 85 به 16 نفر در سال 90 رسیده است. وسعت زیاد در برابر این تعداد جمعیت موجب پراکندگی جمعیت در این استان پهناور شده و این پراکندگی همواره یکی از دغدغه های مدیریتی و چالش های توسعه استان کرمان بوده است.
براساس آخرین تقسیمات کشوری، استان کرمان دارای 23 شهرستان، 64 شهر، 58 بخش و 151 دهستان است و شهرستان های آن عبارت اند از: ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، رفسنجان، رودبار، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج و منوجان و نرماشیر.ک/4
8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن