تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805160590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران بی آبی در کمین فلات ایران


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بحران بی آبی در کمین فلات ایران


وزیر نیرو با اشاره به قرار داشتن ایران در شرایط بحران کم آبی، گفت: میزان مصرف آب در ایران ۹۶ میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده نشان دهنده وضعیت بحرانی آب در کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایط بحران آبی قرار داریم، خشک شدن تالاب ها، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و کاهش روان آب رودخانه ها از مهم ترین نمودهای شرایط بحرانی وضعیت آب در کشور عنوان کرد.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو که امروز به منظور ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت آب و برق در صحن مجلس حضور یافته است، گفت: مسأله آب در هزاره سوم یک چالش جدی در تمام جهان است.

وزیر نیرو با اشاره به چالش های جهانی پیش روی آب گفت: بر اساس گزارش های سازمان ملل که در اجلاس مکزیک ارائه شد، بیش از 2.1 میلیارد نفر یعنی 20 درصد از مردم جهان از دسترسی به آب بهداشتی در سال 2006 محروم بوده اند و پیش بینی شده این رقم در سال 2025 به 40 درصد جمعیت 9 میلیاردی آن موقع برسد.

چیت چیان با بیان اینکه مسایل مرتبط با آب روز به روز در جهت حادتر شدن حرکت می کند، اظهار داشت: این شرایط نیازمند برنامه ریزی و مراقبت کامل و همچنین مدیریت بر آب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، اظهار داشت: طی 10 سال گذشته متوسط بارش ها از 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش یافته و کشور با مسایل بسیار جدی در منابع آب روبروست.

چیت چیان افزود: در نتیجه خشکسالی های پی درپی و تغییرات اقلیم، مجموع منابع آب تجدیدشونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب در 10 سال پیش به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی از کاهش بارش ها نسبت به متوسط بلندمدت خبر داد و گفت: میزان بارش ها در تعداد قابل توجهی از استان ها نسبت به متوسط 46 ساله کاهش یافته به طوریکه در استان هایی مانند سمنان و البرز شاهد کاهش 45 و 44 درصدی بارش ها نسبت به متوسط درازمدت هستیم هرچند در برخی استان های غربی و شمال شرقی میزان بارش ها از متوسط بیشتر بوده است.  
بحران کم آبی


چیت چیان اظهار داشت: در تمام کشور میزان بارش ها 7 درصد از متوسط بلندمدت کمتر بوده و این حاکی از این است که در برخی از مناطق دارای وضعیت بسیار حاد هستیم و در مناطق دیگر شرایط مساعدتر است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه اگر کشوری کمتر از 20 درصد از منابع آب تجدیدشونده خود را مصرف کند از نظر منابع آبی در وضعیت پایدار قرار دارد، گفت: این در حالی است که 40 درصد از استفاده این منابع قابل تأمل است و اگر استفاده از آب تجدیدشونده به 60 درصد برسد آن کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد و بیشتر از این میزان هم در معرض بحران آب قرار دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: میزان مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده نشان دهنده وضعیت بحرانی آب در کشور است.

وی در ادامه به دلایل بحرانی بودن وضعیت منابع آب و لزوم حساسیت بیشتر در این مورد اشاره کرد و گفت: یکی از نمودهای بحرانی بودن وضعیت منابع آب خشک شدن تالاب ها و دریاچه هاست به طوریکه نه فقط در دریاچه ارومیه بلکه سایر تالاب ها هم وضعیتی مشابه آن دارند و از تالاب هایی همچون بختان و طشک آثاری باقی نمانده است.
بحران کم آبی


وی بحران منابع زیرزمینی را از دیگر نمودهای وضعیت حاد منابع آب در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از راحت ترین راه های تأمین آب استفاده از منابع آب های زیرزمینی است و در حال حاضر بیش از نیمی از آب مورد نیاز کشور از چاه ها تأمین می شود.

چیت چیان اضافه کرد: این در حالی است که بر اثر حفر چاه های غیرمجاز و همچنین برداشت بیش از اندازه از چاه های مجاز طی سال های گذشته 100 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک سفره های زیرزمینی کاهش یافته و تنها در سال گذشته برداشت آب از این بخش سفره های زیرزمینی به 11 میلیارد مترمکعب رسیده است.

چیت چیان گفت: این وضعیت شرایطی را به وجود آورده که دیگر امکان استحصال آب امکان پذیر نیست که نتیجه آن از بین رفتن کشاورزی، فرونشست زمین و حتی جابجایی مراکز جمعیت است.

وزیر نیرو کاهش قابل توجه روان آب رودخانه ها در 10 سال گذشته را از دیگر نمودهای وضعیت بحرانی آب در کشور عنوان کرد و گفت: میزان روان آب رودخانه ها در کشور به 46 درصد رسیده است و این در حالی است که در مقایسه با بازه زمانی بلندمدت میزان روان آب رودخانه ها در 7 ماه اول سال 53 میلیارد مترمکعب بوده و این رقم امسال به 25 میلیارد مترمکعب رسیده است.

چیت چیان خشک شدن رودخانه زاینده رود را از دیگر نمونه های بحرانی بودن وضعیت منابع آب کشور عنوان کرد و گفت: در حالی که سد ساوه برای ذخیره 130 میلیون مترمکعب آب احداث شده در طول عمر این سد هیچ گاه بیشتر از 30 میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره سازی نشده است و یا در حالی که ظرفیت سد چرخه 7 میلیارد مترمکعب بود هیچ گاه میزان آب این سد بیشتر از 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب نرسیده است.

وی بروز تنش های سیاسی و اجتماعی و حتی امنیتی را از تبعات این وضعیت بحرانی در میزان روان آب ها عنوان کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای اینکه نگذاریم وضعیت بیشتر از این بحرانی شود، باید استفاده از منابع آب تجدیدشونده را به 60 درصد محدود کنیم هرچند این مطلوب نیست اما چاره ای نداریم و باید حداکثر به جای 96 میلیارد مترمکعب، 72 میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم.

به گفته وزیر نیرو، باید با مصرف پایدار منابع آب امکان حیات را برای نسل های آینده فراهم کنیم و در این راستا مهم ترین مسأله مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب است.

به گفته وی، از کل منابع آب کشور 92 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و این در حالی است که میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی تنها 33 درصد است، در حالیکه می توان راندمان کشاورزی را به دوبرابر افزایش داد که نیازمند سرمایه گذاری است.

چیت چیان تأکید کرد: با این میزان مصرف آب نمی توانیم نیاز غذایی کشور را جوابگو باشیم به طوریکه 40 درصد از نیاز غذایی از خارج وارد می شود در صورتی که با ارتقای بهره وری می توانیم مصرف آب را به 72 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم.


یک شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن