تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821170935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

2 درصد بودجه برای چاپ اثر هنری،3/7 درصد برای دخانیات!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵



قطب‌الدین صادقی گفت: یک ناشر ایرانی برای چاپ هفت هنر دو سه درصد بودجه می‌گذارد اما 3/7 درصد برای دخانیات بودجه می‌گذارد! به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با تشریح مشکلات نمایشنامه‌نویسان در ایران گفت: مشکلات ما کم نیست اما مهمترین مسئله این است که صنف درام‌نویسان هیچ مدافع صنفی ندارد به همین دلیل خانه تئاتر باید مدافع درام‌نویسان باشد و برای آنان بازار کار پیدا کند. او که روز 14 اردیبهشت‌ماه در میزگرد کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر در خانه هنرمندان سخن می‌گفت، اضافه کرد: دو-سه نویسنده آمریکایی در کشور ما معرفی شده‌اند که بعضی از آثار آن‌ها از برخی درام‌نویسان معمولی ما هم ضعیف‌تر است. صادقی در ادامه با اظهار تأسف از وضعیت ثبت آثار هنری در ایران متذکر شد: در اروپا هنرمندان اثرشان را ثبت می‌کنند و در دادگاه با استناد به ثبت و با دفاع صنفی می‌توانند از حقوق‌شان دفاع کنند اما در کشور ما ثبتی وجود ندارد و مدافعی هم نیست و کارها از اساس ایراد دارد. نویسنده نمایشنامه‌های «مویه جم»، «سحوری» و «باغ شکرپاره» با تشریح وضعیت درام‌نویسان در تهران و شهرستان‌ها یادآور شد: یک درام‌نویس که اثرش در تهران اجرا می‌شود، دستمزد می‌گیرد اما اگر همان اثر در شهرستان به صحنه برود دستمزدی در کار نیست چون پشت تئاتر شهرستان هیچ بودجه‌ای نیست و به همین دلیل تئاتر ما آماتوری است، بنابراین حق درام‌نویسان هم نادیده گرفته می‌شود. صادقی با اظهار تأسف از اینکه تئاتر ایران تربیت ملی ندارد، افزود: اگر برخی ناشران، نمایشنامه چاپ می‌کنند به این دلیل است که صنعت چاپ استحکام دارد و هنوز عده‌ای هستند که برای کتاب پول می‌دهند اما برای تئاتر منتظر دعوت می‌مانند و این چنین است که تئاتر ما حرفه‌ای نیست. این استاد دانشگاه ادامه داد: هشتاد درصد مخاطبان تئاتر در شهرستان‌ها، تماشاگران دعوتی هستند. ازسوی دیگر دارمنویسی در ناپایدار بودن و محدود بودن اجراها نابود می‌شود. به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست مجید ابراهیمی کارشناس حقوقی توضیحاتی درباره سیستم کپی‌رایت و نبود آن در ایران ارائه کرد و گفت: ثبت آثار نویسندگان براساس قانون بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما نمی‌دانم آیا این قانون امروزه اجرا می‌شود یا اینکه سازوکارش چیست. او سپس با تشریح تنظیم قرارداد قانونی میان مولف و بهره‌بردار از اثر هنری توضیح داد: وجود قرارداد مکتوب کمک بسیاری به نویسنده می‌کند زیرا اگر کسی تخلف کرد، نویسنده با مفاد قرارداد می‌تواند تقاضای دادخواست بدهد. هر چند متأسفانه در حوزه نشر مدعی‌العموم نداریم و نویسنده خود باید دادخواست را پیگیری کند. ابراهیمی تأکید کرد: مدت قرارداد حتما باید ذکر شود، ضمن اینکه در اتحادیه‌های هنری باید شورای داوری داشته باشیم و اعضای آن متخصص باشند. به گزارش ایسنا، این میزگرد به همت کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و به عنوان یکی از برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر برگزار شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن