تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شالیزارهای مناطق مرکزی مازندران با کمبود شدید آب مواجه شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رخ نشان دادن زودهنگام خشکسالی به شالیکاران شالیزارهای مناطق مرکزی مازندران با کمبود شدید آب مواجه شدند ساری-ایرنا- کشاورزان مناطق مرکزی مازندران در نخستین روزهای اردیبهشت در حالی که هنوز مشغول آماده سازی شالیزارهای خود برای نشا هستند با اولین نشانه های خشکسالی رو به رو شدند.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، هم اکنون بسیاری از کشاورزان شهرستان های آمل ، بابل ، محمود آباد و فریدونکنار که آب مورد نیازشان از دشت هراز تامین می شود پمپ های چاه های آب کشاورزی را روشن کرده اند تا بتوانند آب مورد نیاز برای آماده سازی شالیزارهای هایشان را تامین کنند.
مازندران 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که 110 هزار هکتار آن در دشت هراز واقع است که آب این دشت بزرگ از طریق رودخانه هراز تامین می شود.
همچنین مشاهدات خبرنگاران ایرنا حاکیست که نوبت دهی آب رودخانه ها هم از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران در حال انجام است ، اما به دلیل کاهش روان آب رودخانه ها این مقدار آب پاسخگوی نیاز شالیزارها نیست.
کمبود پیش از موعد آب در سال جاری هم اکنون موجب نگرانی شالیکاران مازندران شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تایید بروز زودهنگام کمبود آب در استان به خبرنگار ایرنا گفت : امسال با کاهش 27درصدی روان آب های رودخانه های استان مواجه هستیم.
ˈ محمد ابراهیم یخکشی ˈ با بیان اینکه نوبت دهی آب رودخانه ها آغاز شده است ، افزود : در حال حاضر تامین آب اراضی پایین دست شهرستان های مرکزی واقع در دشت هراز مورد توجه بیشتری است.
وی از کشاورزان خواست تا نسبت به مدیریت آب در آماده سازی و نشا شالی برنج بیشتر توجه کنند و تاکید کرد : امسال رهاسازی آب سد شهید رجایی ساری نیز زودتر از سال های پیش انجام شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران همچنین بر لزوم مدیریت آب ذخیره شده در آب بندان های استان تاکید کرد و گفت : آب آب بندان ها برای فصل گرم استان باید مدیریت شود.
وی به ذخیره 90 درصدی آب پشت سدهای مازندران اشاره کرد و افزود : با توجه به نیاز بیشتر آب کشاورزی ، این مقدار ذخیره جوابگوی نیاز کشاورزان نیست.
یخکشی نیاز آب سطحی کشاورزی مازندران را دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت : این در حالی ست که کمتر از 700 میلیون متر مکعب روان آب تحت مدیریت است.
مازندران بیش از پنج میلیارد متر مکعب آب سطحی دارد که بیش از سه میلیارد متر مکعب آن سر ریز شده به دریا می ریزد.ک/3
2585/7329/1654
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن